חֵיל פַּרְעֹה וְכָל־זַרְעוֹ יָרְדוּ כְאֶבֶן מְצוּלָה

וכל זרעו – הם כלל המצרים, שראו בפרעה את אביהם ואלוהיהם. (פרו' אפרים חזן בחוג לספרות עמ"י שבאוני' בר אילן וחבר האקדמיה ללשון העברית.)
 
נערך לאחרונה:
א"כ חיל פרעה הוא כל זרעו,
ואילו מלשון הפייט נראה שהם ב' קבוצות אנשים.
לפי פירוש זה נראה שהוא כעין "לא זו אף זו"
לא רק החיילים שהיו קרובים אליו ביותר, ונסעו לרדוף אחר היהודים, אלא גם כל המצרים שרק ראו בו אבא ואלוה.
 
חיל פרעה קובע מקום לעצמו, כהחיל הקרוב ומשמש למלך פרעה, אך כל הרודפים אחר בני ישראל שהיו שם היו אנשי מלחמה אך לא היו קרויים חיל פרעה בדרך כלל, [ועוד שהמדרש שכל טוב עה"פ ויקח שש מאות רכב בחור שהמרכבות לקח ממקום אחר והרוכבים מבני עמו]
לענ"ד, זהו תולדותיו היוצאים ממנו ע"י מפעליו
ודו"ק, בדרך אפשר.
 
אולי אפש"ל חיל פרעה, היינו כל החיילים המשמשים כרגע בצבא,
אלא מה, לכאורה גם אם מתו, הרי שיבואו להם מחליפים במהרה, ואם כן מה בכך,
אלא זה ייסד הפייט, חיל פרעה, וכל זרעו של חיל פרעה, כלומר ילדיהם שאמורים להחליף אותם בעבודת הצבא,
שזהו ניצחון אמיתי - ניצחון לשון נצח, ואם מנצחים באופן שיהיה להם מחליפים, אז גם אם הרגו את כולם, אזי יבואו להם מחליפים,
וזה הנס, חיל פרעה וכל זרעו

אגב, חזק וברוך! לא שמתי מעולם ליבי לפירוש מילות אלו!
 
אולי הכוונה היא "חיל פרעה" וממילא "כל זרעו" (של חיל פרעה), כי כשאדם נאבד מן העולם ממילא גם זרעו נאבד.
חיל פרעה וכל זרעו – כל חילותיו של פרעה הרשע שרדף את בנ"י וכל כוחו
מתוך אתר דירשו
אפש"ל שכמו שכתוב "ראשית אוני", רואים שהזרע של האדם נקרא הכח שלו.
שוב קשיא כנ"ל,
דא"כ היה צ"ל שהם כל כוחו.
אפש"ל, לא שחיל פרעה הם הכח, אלא מלבד חיל פרעה שטבעו בים, גם כל כוחו טבע בים, כיון שחוץ מעצם הגופים שטבעו, גם אבד מן העולם האימפריה שנקרא "מצרים". והיינו שגם המצרים עצמם בחיל פרעה טבעו, וגם כל ההמשכיות של האימפריה המצרית אבדה מן העולם.
 
הרמב"ן (דברים י"א, ד') כותב:
אשר הציף את מי ים סוף וגו' ויאבדם ה' עד היום הזה - לא הבינותי טעם "עד היום הזה" כי כל המתים בים אבדן עולם הם אובדים ויתכן שהוא חוזר לסוסיו ולרכבו שאבד סוס ורכב ממצרים בכל הדור ההוא כי כל סוס ורכב וכל פרש אשר במצרים הוציא עמו ואבדו כולם והיתה ממלכה שפלה בלא רכב וסוס וחיל ועזוז ואמר ר"א שלא קמו עוד בניהם תחתם להיות כמוהם ר"ל כי השם אבד הרודפים בים ואבד במצרים זרעם ולא נשאר להם שם ושאר כי הם הרשיעו יותר מכל מצרים לרדוף אחרי גאולי השם אבל זה לא נזכר בתורה.
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית