רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו עַל הָעֵץ תָּלִיתָ

צ"ב מהו קנייניו שתלו על העץ?
א. כל גנזיו היו תלויים על צוארו עי' מגילה טו ע"ב, וכשנתלה נתלו עמו כמובן, מהספר מטה יהודה.
ב. ובספר עבודת ישראל פירש: שבניו הם היו קניניו שהיה מתפאר בהם מאוד.
[מתוך ביאור מתיבתא]
 
לפ"ז צ"ב ומהו ו קנייניו,
היה צ"ל שהם קנייניו.
א. פעמים שוי"ו החיבור משמש לפרושי קמפרש כידוע במקומות רבים.
ב. דכל דבר בפנ"ח חשיב שבח שאם היה בניו נתלים על העץ הוא שבח, ובפרט שהיו מרובים כנודע. זאת ועוד שהיו חביבים אצל המן הרשע, וזה מפלתו בכפליים, עם צער גדול, והשפלה יתירה.
 
ב. דכל דבר בפנ"ח חשיב שבח שאם היה בניו נתלים על העץ הוא שבח, ובפרט שהיו מרובים כנודע. זאת ועוד שהיו חביבים אצל המן הרשע, וזה מפלתו בכפליים, עם צער גדול, והשפלה יתירה.
איך זה רמוז בקנייניו?
 
לפ"ז צ"ב ומהו ו קנייניו,
היה צ"ל שהם קנייניו.
לענ''ד כמה שזכור לי יש לחלק בין בניו הגדולים שאותם אינו יכול למכור לבין הקטנים שיכול למוכרם לעבד כקנין נכסיו. ועל כן נאמר גם בניו וגם קניניו. והדברים עתיקים מאוד ואכמ''ל.
 
לענ''ד כמה שזכור לי יש לחלק בין בניו הגדולים שאותם אינו יכול למכור לבין הקטנים שיכול למוכרם לעבד כקנין נכסיו. ועל כן נאמר גם בניו וגם קניניו. והדברים עתיקים מאוד ואכמ''ל.
א"כ היה יכול לומר בניו ותל"מ, דבזה כלול גם בניו הקטנים שהם קניניו?
 
קניניו מלשון מעשיו כמו ׳קונה הכול׳ ׳קונה שמים וארץ׳ גם כאן רוב בניו וקנייניו היינו מעשיו שהם הבנים שלו. אך צ״ב הכפילות.
 
ראיתי שבסידור המפורש של הרב ויינגרטן כתב שקנייניו היינו רכושו, וצ"ע.
 
ראשי תחתית