חידה חֵלֶב מותר

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אוהב ספר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
תווית מותאמת לחידות תורניות

אוהב ספר

יהודי שרוצה לעשות רצון הקב"ה
הצטרף
14/4/25
הודעות
119
כיצד יתכן חֵלֶב של בהמה כשרה שמותר באכילה [יש לציין מקור]?
 
@אוהב ספר
מאמין הנסים אמר: חלב הלב וחלב המעים הן הדקין המלופפין כולן מותרין והרי הם כשומן שהוא מותר.
אוהב ספר אמר: יפה, מתקרב...
אלישמע אמר: חלב שהבשר חופהו...
ולכאו' הם ב' טעמים שונים, הראשון משום דהוא חלב טהור, והאחרון משום שהבשר חופהו (כלומר ואפי' שאילו היה גלוי היה טמא שאינו סותם).
 
@אוהב ספר
מאמין הנסים אמר: חלב הלב וחלב המעים הן הדקין המלופפין כולן מותרין והרי הם כשומן שהוא מותר.
אוהב ספר אמר: יפה, מתקרב...
אלישמע אמר: חלב שהבשר חופהו...
ולכאו' הם ב' טעמים שונים, הראשון משום דהוא חלב טהור, והאחרון משום שהבשר חופהו (כלומר ואפי' שאילו היה גלוי היה טמא שאינו סותם).
אכן, אבל בשניהם הרעיון הוא שדבר שהוא חלב - מותר,
וכוונת החידה ג''כ לדבר כזה אבל באופן יותר כולל, ודו"ק
 
חלב שעל גבי הקיבה
תוספות שבועות כד ב
1748726788917.png
 
אפשר אולי גם "לצדד" קצת בפלפול כהרא' שנקטו שכל טעם האיסור הוא משום בריאות ולפ"ז (כמובן לא להלכה כלל ועיקר) אם יתברר כיום שזה בריא יהיה מותר לפי הרבה ראשונים שנקטו דרשינן טעמא דקרא הלכה למעשה (וזה סוגיא בפני עצמה ומ"מ כך ס"ל להרבה מהרא') ולא שייך לרשב"א על טריפות ואכמ"ל
 
לא ידעתי. אשמח למקור מדויק.

שם בהלכה ה - וז"ל: שלשה חלבים הן שחייבין עליהן כרת: חלב שעל הקרב ושעל שתי הכליות ושעל הכסלים אבל האליה מותרת באכילה לא נקראת חלב אלא לענין קרבן בלבד כמו שנקראו חלבים כליות ויותרת הכבד לענין קרבן כמו שאתה אומר חלב הארץ וחלב כליות חטה שהוא טובם ולפי שמרימין דברים אלו מן הקרבן לשריפה לשם נקראו חלב שאין שם דבר טוב אלא המורם לשם ולכך נאמר בתרומת מעשר בהרימכם את חלבו ממנו. ע"כ. ואף שכ' שרק לענין קרבן וכו', היה צריך לחדש זאת. ועכ"פ שמענו, שכלל זאת ביחד וכו'.
 
ראשי תחתית