האם מותר לבעל להכות את אשתו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
כמדומה שהלכתית מותר. אבל אל תנסה את זה בבית...
 
מחלוקת בין הספרדים לאשכנזים...

"כל אשה שתמנע מלעשות מלאכה מן המלאכות שהיא חייבת לעשותן, כופין אותה ועושה אפילו בשוט" (רמב"ם הלכות אישות פרק כא הלכה י).

"מעולם לא שמעתי יסור שוטים לנשים, אלא שממעט לה צרכיה ומזונותיה עד שתכנע" (השגת ראב"ד שם).

זה כל כך משעשע, אבל משנכנס אדר מרבין בשמחה...

[למעשה כך באמת הבין המהרש"ל, אבל "מעשה רקח" ענה לו: "מי הכריחו להבין בדברי רבינו דבעלה מצי להכותה? הלא רבינו כתב כופין אותה ועושה אפי' בשוט, ולשון כופין אותה וכו' לא קאי לבעל כלל אלא לבי"ד, דאל"כ הו"ל למימר כופה אותה בלשון יחיד! וגם מה שהכריח מדברי הראב"ד ז"ל, אינו ענין לנדון של להכות הבעל לאשתו"].
 
כמדומה שהבא"ח כותב באיזהו מקומן שאל יכה אותה יותר מדאי.
ויש לשון כזו גם בפלא יועץ.
 
חוץ מההשלכות החמורות ביותר שזה נותן לשלום בית וחינוך... והשחתת המידות. הרי קי''ל שבדורנו, אין להכות ילדים (אולי קצת זה בסדר). כ"ש ....
זה נשמע הלכה למשה מסיני ''קימ''ל אין להכות את הילדים''
 
לפי ההלכה עד גיל 22 או 24 מותר להכות הילדים. מבחינת השקפה זה קצת בעייתי להרביץ לילד גדול בגיל 20...
לפי איזו הלכה?
בהלכה היהודית מבואר שבגיל גדול לא להכות מחשש "ולפני עיוור לא תיתן מכשול" ועוד
וכנ"ל לגבי אשתו מבואר בפוסקים חומר הדין לאסור בזה
 
לפי איזו הלכה?
בהלכה היהודית מבואר שבגיל גדול לא להכות מחשש "ולפני עיוור לא תיתן מכשול" ועוד
וכנ"ל לגבי אשתו מבואר בפוסקים חומר הדין לאסור בזה
בשלחן ערוך יורה דעה סימן רמ ס"כ מבואר דרק בגיל כב וכד הוא גדול לענין זה
 
בשלחן ערוך יורה דעה סימן רמ ס"כ מבואר דרק בגיל כב וכד הוא גדול לענין זה
מתוך דברי מו"ר הגרש"י זעפראני שליט"א בועידת החינוך שבט ה'תשפ"ב
'נשמע ונעשה' צורת החינוך כיום.
אני תמיד מזכיר, שהיינו במעמד שבו פתח הרב וולבה בתשמ"ג את 'בית המוסר' ואז היו גדולי בעלי המוסר של אותה תקופה, ר' חיים זייציק ר' בן ציון ברוק, גם אני הייתי הקטן באותו המעמד, נעמד הרב וולבה ומכריז ואומר דבר שהניע את אמות הסיפים של החינוך ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, אומר הרב וולבה 'האבא לא יכה את בנו! רב'ה לא יכה את תלמידו!', מה אתה חולק על שלמה המלך 'יסר בנך וינחך ויתן מעדנים לנפשך', 'חושך שבטו שונא בנו ואוהבו שיחרו מוסר', 'איוולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו', איך אפשר???, לא רבותי, אני לא חולק על שלמה המלך, אני אומר לכם אומר הרב וולבה, אבא לא יכה את בנו, רב'ה לא יכה תלמידו. זה לא עובד, הילד היום, (מה זה היום תשמ"ג מה יש לדבר על עוד מעט תשפ"ג,) הילד לא שווה מכה, במילים אחרות, המכות לא יעבדו אצלו, זה לא יעבוד. אנחנו לא מדברים שתמיד גם כשהיה מכה את בנו, אומר הגאון זה ח"ו לא להכות אותו מכח שיש לך עצבנות בעצמך ואתה פורק את העצבים שלך, זה אף פעם לא היה, זה לא נקרא מכות חנוכיות, אבל היות ו'איוולת קשורה בלב נער' אז כאשר אתה מכה אותו, כן, זה הכאה שיש בה 'תוכחת מגולה תוך אהבה מסותרת'. וכו' עיי"ש בחוברת המצורפת.
 

קבצים מצורפים

לצרכי חינוך כמובן.
אוי ואבוי לאדם שחושב שהוא צריך לחנך את אשתו
מי שהיה אמור לחנך אותה הם הוריה בלבד עד שהיא גדלה
אתה התחתנת איתה איך שהיא
וחינוכה לא רק שלא מוטל עליך, אלא אסור לך לעשות את זה
יש לך בעיה דבר איתה בדרכי נועם, או תסבול
היא לא אמורה להיות השק חבטות שלך כי אתה חושב שהיא לא מחונכת
אגב צריך לעדכן אותה שבמקרה חירום תחייג 100

ובעוד הערת אגב, לא מתאים שיהיה אשכול כזה בפורום מכובד כשלנו
 
פעם היה יותר נפוץ להכות.

יש על זה הלכה מיוחדת בשלחן ערוך אבן העזר סימן קנד ס"ג בהגה שכופין אותו להוציא את אשתו.

היום כולם פוסקים כרמ"א הזה וכך פסק הגר"א בר שלום בספרו משפט הכתובה.
 
לצרכי חינוך כמובן.
לכאורה לא לחינם השואל הוא @מרוקאי...

לגופו של ענין - אתה חייב טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי דחוף, ברצינות!

היחיד שאתה צריך לחנך (ודחוף...) זה את עצמך

השם ירחם, מסכנה...

השמר לך ושמור נפשך מלעשות זאת, אוי ואבוי

לא תועיל לך שום חרטה על דבר שכזה!!!
 
מחלוקת בין הספרדים לאשכנזים...
הראב"ד היה מפרובנס, ולכאורה זה לא בדיוק אשכנזי
"כל אשה שתמנע מלעשות מלאכה מן המלאכות שהיא חייבת לעשותן, כופין אותה ועושה אפילו בשוט" (רמב"ם הלכות אישות פרק כא הלכה י).
"מעולם לא שמעתי יסור שוטים לנשים, אלא שממעט לה צרכיה ומזונותיה עד שתכנע" (השגת ראב"ד שם).

זה כל כך משעשע, אבל משנכנס אדר מרבין בשמחה...
זה ממש לא משעשע, זה עצוב, וחמור, ונוראי (האמן לי שכאשר שואלים כזאת שאלה זה לא לפלפולא בעלמא, ה"י)
[למעשה כך באמת הבין המהרש"ל, אבל "מעשה רקח" ענה לו: "מי הכריחו להבין בדברי רבינו דבעלה מצי להכותה? הלא רבינו כתב כופין אותה ועושה אפי' בשוט, ולשון כופין אותה וכו' לא קאי לבעל כלל אלא לבי"ד, דאל"כ הו"ל למימר כופה אותה בלשון יחיד! וגם מה שהכריח מדברי הראב"ד ז"ל, אינו ענין לנדון של להכות הבעל לאשתו"].
לכאורה פשוט וברור כדברי המעשה רוקח - ואכ"מ
 
הראב"ד היה מפרובנס, ולכאורה זה לא בדיוק אשכנזי

פְּרוֹבַאנְס (בצרפתית: Provence; באוקסיטנית: Provença) הוא אזור גאוגרפי בדרום צרפת, גם בעלי התוס' חיו בצרפת, לשיטתך הם לא בדיוק אשכנזים?

זה ממש לא משעשע, זה עצוב, וחמור, ונוראי (האמן לי שכאשר שואלים כזאת שאלה זה לא לפלפולא בעלמא, ה"י)

מה שמשעשע הוא כיצד הראב"ד הבין את הרמב"ם וכיצד התייחס לזה. אני מזהה אצלך עודף דרמה, אני מקווה שאין איזושהי טראומה משפחתית או משהו כזה.

לכאורה פשוט וברור כדברי המעשה רוקח - ואכ"מ

אכן, הרי נקט "כופין".
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית