הולך בתמים
חבר
- הצטרף
- 28/11/24
- הודעות
- 56
מקובל שהמחבר אינו ידוע, אך באקרוסטיכון יש את השם 'מרדכי'.
האם יש קשר לבעל ה'מרדכי'? זכור לי ששמעתי פעם ואיני יודע.
האם יש קשר לבעל ה'מרדכי'? זכור לי ששמעתי פעם ואיני יודע.
מתוך המכלול: יש דמיון מסוים בין צורת החריזה של 'מעוז צור' ושל 'מה יפית', אך יש גם הבדלים, בייחוד במרקם הלשוני של השיריםאכן ידוע שאינו ידוע.
אך י"א שהוא מפייטן אשכנזי בשם מרדכי בן יצחק, מחבר השיר הנודע 'מה יפית'.
ולא ברור מה הסיבה שחשבו כך.
עי' בשו"ת חוות יאיר (סי' ע) שנראה דלא ברירא ליה האי מילתא. שם כתב לדון לענין אדם שנדר שלא להשתתף בסעודת רשות, ונשאל אם סעודה שעושים בחנוכה נחשבת סעודת מצוה. והשיב דלא חשיב סעודת מצוה, והביא ראיה מדברי המרדכי בשם מהר"ם שכתב שאסור לת"ח להשתתף בסעודת חנוכה. וכתב ע"ז החוות יאיר וז"ל:
"ולכן הוציא המהר"מ מרוטנברג מכלל סעודת מצווה סעודות חנוכה אפילו היה כבר בימיו זמר מעוז צור וכו', דהוא מנהג קבוע ואין עניינו לעשות מהסעודה מצוה, דדרכו להיאמר לפני הסעודה על הרוב ומה ענינו לסעודה".
כוונת החו"י להוכיח שאין הפיוט הופך את הסעודה לסעודת מצוה, מאחר שאין דרכו לאומרו בסעודה, אך אפשר לראות שהוא כותב זאת בלשון מסופקת "אפילו היה כבר בימיו וכו'".
ואגב יש להעיר שהפיוט לא היה נהוג לשוררו בקרב עדות המזרח עד השנים האחרונות.