האם "אנוכי" בכלל מנין המצוות?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול גרינפלד
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
202
מיקום
בני ברק
הבה"ג לא מנה את "אנכי ה' אלוקיך" במנין המצוות.

והרמב"ם (עשה א) מוכיח שכן נמנה, מהגמ' במכות (כ"ג ב'-כ"ד א') שמבואר שם שיש 613 מצות, כי כתוב "תורה ציווה לנו משה", תורה בגימטריא 611,
ו"אנכי" ו"לא יהיה לך" מפי הגבורה שמענו, וא"כ יש 613;
הרי חזינן ש"אנכי" ממנין המצוות.

והרמב"ן מתרץ לשיטת הבה"ג, שאכן "אנכי" לא נמנה, רק ב"לא יהיה לך" ישנם ב' מצוות:
לא לעשות ע"ז ["לא יהיה לך... לא תעשה לך"],
ולא לעבוד ע"ז ["לא תשתחווה להם ולא תעבדם"].
ועיי"ש מה שהקשה על הרמב"ם.
[ומה שהגמ' הביאה את "אנכי" - זה רק בשביל לבאר את המציאות שדברה זו [והבאה אחריה] - נאמרה מפי הגבורה].
ועי' ברמב"ן (לא תעשה ה) מה שביאר את שיטתו, ונוקט שזו מחלוקת תנאים, האם "לא יהיה לך אלהים אחרים" ו"לא תעשה לך פסל" - הוא לא לעשות או לא לעבוד.​
 
נערך לאחרונה:
ועיי"ש מה שהקשה על הרמב"ם.
[ומה שהגמ' הביאה את "אנכי" - זה רק בשביל לבאר את המציאות שדברה זו [והבאה אחריה] - נאמרה מפי הגבורה].
ועי' ברמב"ן (לא תעשה ה) מה שביאר את שיטתו, ונוקט שזו מחלוקת תנאים, האם "לא יהיה לך אלהים אחרים" ו"לא תעשה לך פסל" - הוא לא לעשות או לא לעבוד.
יישר כוח לרב שליט"א!
הצעת ייעול: בפורום פחות עוזר כשכותבים "ועיין.."
המטרה בפורום לכאו' זה לדון.
לכן רצוי להביא שאלות או נושאים שיש מה לדון בהם.
ובמידת הצורך כשמצוטטים - לציין את המובאות בשלמות, כדי שהמתדיינים יוכלו לדון.

סתם לכתוב ציטוטים או מ"מ נראה לי פחות עוזר כפתיחת דיון. הלא כן?

ושוב - יישר כוח!
 
הרמב''ם מונה להדיא בתרי"ג את האמונה בבורא יתברך
החינוך בהרבה מקומות מונה את ה- 6 מצוות תמידיות (הובא בביה''ל סי' א' יעו''ש), ומונה שם ''אנכי'' ו''לא יהיה'' כ- 2 מצוות, וכ''ז לכאו' כהרמב''ם, ודלא כהבה''ג
עוד מובא שם, שכידוע האמונה במציאות הקב''ה, ויחודו (שהוא אחד) הם 2 מצוות שונות, וכן הוא ברמב''ם ועוד, (לא נראה לי שיש מי שנחלק בזה)
 
ראשי תחתית