ראה מעשה נזכר הלכה
חבר קבוע
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 457
האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
האיסור הוא בפני שונאיו כנז' בדברי הראשונים וכדלהלן:דווקא עשיתי חיפוש בשד"ח לפרט זה וגם באוצר החכמה בכללות, וכעת לא מצאתי, וכמובן לא ראינו אינה ראיה,
אבל מי שמסתכל טיפה בהסכמות מרן הגרע"י זיע"א רואה דלא שמיעא ליה כלומר לא סבירא ליה,
וידוע שצדיק אחז דרכו לפרגן ולעודד וכו',
ופ"א שמעתי מג"א מבני אשכנז, שהיה זה "בזיון" [בלשון גוזמא] לקחת הסכמה ממרן האגרות משה, כיון שידוע שהיה נותן לכל מי שאין לו ממי לקחת הסכמה והיה כותב בשבחים גדולים. וכו'.
איזה לפני עור? אם שהוא ייכשל בגאוה, אז זה מאוד מעניין, כי יש חקירה (כמדומני בספר הזיכרון למהר"י טייב)האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
כמדומה שמהר"י טייב הביא מהריטב"א באיזה מקום להוכיח לחקירה זו. ואולי מד' בריטב"א הללו. (ראיתי לפני הרבה שנים, ואינני זוכר מאומה...)היטבת לשאול הרב @עשרה זהב
יען וביען ביחוה דעת מיסד כ"פ בשם הריטב"א דבמקום ספק אין לפנ"ע, ומעתה א"ש מש"כ הח"ח דרק לפני שונאו אסור,
ואיצטימיד חצבא דילן רק בפני שונאו ובלא"ה מישרא שרי.
ישכ"ג.
ומה כתב הר"י יוסף בעלון?
אולי מישהו יכול להעלות?
מצויין שם מקור מדוייק, זה לא נמצא שם?דווקא עשיתי חיפוש בשד"ח לפרט זה וגם באוצר החכמה בכללות, וכעת לא מצאתי, וכמובן לא ראינו אינה ראיה,
דיו לבא מן הדין להיות כנידון.מרגיש צורך למחות על הנכתב פה.
גם אם אין אנו מסכימים לכל מילה של מישהו, עדיין צריכים אנו להזהר בכבודם של תלמידי חכמים.
לחלוטין. גם אני. גם כולנו. לכן כתבנו את כל מה שכתבנו.מרגיש צורך למחות על הנכתב פה.
גם אם אין אנו מסכימים לכל מילה של מישהו, עדיין צריכים אנו להזהר בכבודם של תלמידי חכמים.
ההנהלה כאן ככל הנראה חפצה להדבק בענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, ומחקה את הדברים.אולי תכוין היכן יש פגיעה בת"ח?
לא הבנתי כוונתו.במחילה,
אבל איצטלת ה"כבוד ת"ח" מעולם לא היתה רחבה כ"כ כמו בדורנו...
לענ"ד כוונתו שבטענת 'כבוד ת"ח' אנחנו מרשים לעצמנו יותר מידי ומוחים במי שמבזה אותם מעבר לנדרש, לדעתי - ולדעתי גם לדעת רוב חו"ר הפורום דידן - אין בכך ממש.לא הבנתי כוונתו.
במחילה,
אבל איצטלת ה"כבוד ת"ח" מעולם לא היתה רחבה כ"כ כמו בדורנו...
לא הבנתי כוונתו.
נהפוך הוא לגמרי...לענ"ד כוונתו שבטענת 'כבוד ת"ח' אנחנו מרשים לעצמנו יותר מידי ומוחים במי שמבזה אותם מעבר לנדרש, לדעתי - ולדעתי גם לדעת רוב חו"ר הפורום דידן - אין בכך ממש.
בכל אופן נשמח שיבוא ויבהיר את דבריו.
אדרבא כבודו יעלה לנו מה הוציא.@מחשבות טובות הוציא עלון בעניין.
אדרבא כבודו יעלה לנו מה הוציא.
לא מובן, באים לברר דעת החכם הגדול יצחק יוסף שליט"א, שחושש לזה רבות, ומאידך כל הזמן משבחים אותו בפניו, כמובן לא חושדים שהוא רוצה בזה, אלא ברור שהכל בעל כרחו, והוא מצידו היה מוותר על זה, אבל עכ"פ מה עם הבעיה הנ"ל, ואיך אפשר לפתור אותה.ההודעות שנמחקו כללו דברי ביזוי ישירים כלפי תלמיד חכם (כולל התייחסות לתאריו ולבלנק שמוציא). שיח כזה פשוט לא מקובל כאן.
יודגש, בכל הנוגע להערות, קושיות או תמיהות ענייניות כלפי ת"ח (מכל צד!) לא תופעל כל צנזורה, להיפך אנחנו מעודדים ויכוח ומשא ומתן של הלכה או השקפה. מטרת הפורום היא להוות במה שבה ניתן להעלות טענות וקושיות על כל גישה, ולחזק בראיות את מנהג אבותינו וכו'.
אבל הדברים צריכים להיכתב בצורה מכבדת וראויה, ולא בשיח עוקצני כלפי דעות אחרות.
ותוך התייחסות לגופו של ענין ולא לגופו של אדם.
וחשוב עוד יותר, תוך שמירה על כבודם של תלמידי החכמים שעל דבריהם אנו מקשים.
בדיוק כשם שהיינו מצפים שיכתבו אחרים כלפי הרב "שלנו" (כל אחד ורבו הוא).
כל הערה שתגלוש לביזוי אישי כלפי תלמיד חכם מכל צד שהוא, תימחק או תיערך.
מי זה הרב מאיר יוחנן אלקובי?אהא, זה מה שכתוב כאן:
הצג קובץ מצורף 9109
גם אותי זה מאוד סקרן, אבל אחר בדיקה נראה לכאורה שזה לא הרב מאיר יוחנן הידוע.מי זה הרב מאיר יוחנן אלקובי?
וזה פלא עצום, השד"ח זה לא גמרא או רמב"ם שמדייקים ממנו איזו דין רחוק ואז זה נהפך להיות מקור הדין, ובודאי שאי אפשר על סמך זה לומר שבשדי חמד חשש שלא לשבח אדם בפניו וכו'.לפי המצויין בעלון לאות לב, נראה שכוונתו לשד"ח מע' הוא"ו אות לב, שם כ' שגם באמירה יש איסור לפני עוור ולא רק במעשה. ומבואר בדבריו שאף שהוא ספק אם יחטא עובר בלפני עוור ומיקרי רשע (אלא שלא נפסל לעדות). ע"ש.