ראה מעשה נזכר הלכה
חבר פעיל
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 58
האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
האיסור הוא בפני שונאיו כנז' בדברי הראשונים וכדלהלן:דווקא עשיתי חיפוש בשד"ח לפרט זה וגם באוצר החכמה בכללות, וכעת לא מצאתי, וכמובן לא ראינו אינה ראיה,
אבל מי שמסתכל טיפה בהסכמות מרן הגרע"י זיע"א רואה דלא שמיעא ליה כלומר לא סבירא ליה,
וידוע שצדיק אחז דרכו לפרגן ולעודד וכו',
ופ"א שמעתי מג"א מבני אשכנז, שהיה זה "בזיון" [בלשון גוזמא] לקחת הסכמה ממרן האגרות משה, כיון שידוע שהיה נותן לכל מי שאין לו ממי לקחת הסכמה והיה כותב בשבחים גדולים. וכו'.
איזה לפני עור? אם שהוא ייכשל בגאוה, אז זה מאוד מעניין, כי יש חקירה (כמדומני בספר הזיכרון למהר"י טייב)האם קיים חשש שלא לשבח את חבירו יותר מדאי משום לפני עור?
כמדומה שמהר"י טייב הביא מהריטב"א באיזה מקום להוכיח לחקירה זו. ואולי מד' בריטב"א הללו. (ראיתי לפני הרבה שנים, ואינני זוכר מאומה...)היטבת לשאול הרב @עשרה זהב
יען וביען ביחוה דעת מיסד כ"פ בשם הריטב"א דבמקום ספק אין לפנ"ע, ומעתה א"ש מש"כ הח"ח דרק לפני שונאו אסור,
ואיצטימיד חצבא דילן רק בפני שונאו ובלא"ה מישרא שרי.
ישכ"ג.
ומה כתב הר"י יוסף בעלון?
אולי מישהו יכול להעלות?
מצויין שם מקור מדוייק, זה לא נמצא שם?דווקא עשיתי חיפוש בשד"ח לפרט זה וגם באוצר החכמה בכללות, וכעת לא מצאתי, וכמובן לא ראינו אינה ראיה,
דיו לבא מן הדין להיות כנידון.מרגיש צורך למחות על הנכתב פה.
גם אם אין אנו מסכימים לכל מילה של מישהו, עדיין צריכים אנו להזהר בכבודם של תלמידי חכמים.
לחלוטין. גם אני. גם כולנו. לכן כתבנו את כל מה שכתבנו.מרגיש צורך למחות על הנכתב פה.
גם אם אין אנו מסכימים לכל מילה של מישהו, עדיין צריכים אנו להזהר בכבודם של תלמידי חכמים.
ההנהלה כאן ככל הנראה חפצה להדבק בענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, ומחקה את הדברים.אולי תכוין היכן יש פגיעה בת"ח?
לא הבנתי כוונתו.במחילה,
אבל איצטלת ה"כבוד ת"ח" מעולם לא היתה רחבה כ"כ כמו בדורנו...
לענ"ד כוונתו שבטענת 'כבוד ת"ח' אנחנו מרשים לעצמנו יותר מידי ומוחים במי שמבזה אותם מעבר לנדרש, לדעתי - ולדעתי גם לדעת רוב חו"ר הפורום דידן - אין בכך ממש.לא הבנתי כוונתו.
במחילה,
אבל איצטלת ה"כבוד ת"ח" מעולם לא היתה רחבה כ"כ כמו בדורנו...
לא הבנתי כוונתו.
נהפוך הוא לגמרי...לענ"ד כוונתו שבטענת 'כבוד ת"ח' אנחנו מרשים לעצמנו יותר מידי ומוחים במי שמבזה אותם מעבר לנדרש, לדעתי - ולדעתי גם לדעת רוב חו"ר הפורום דידן - אין בכך ממש.
בכל אופן נשמח שיבוא ויבהיר את דבריו.