האם אב ובנו / רב ותלמידו נחשבים כדעה אחת

כן דרכו משכבר הימים ובכל הנושאים.
כל ת"ח שפוסק באיזה עניין כמו מרן הגרע"י, כמה שיהיה גדול ופוסק בפנ"ע, ואפ' אם יהיו פה ושם מקומות שחלק עליו, עדיין לדעת משיב כהלכה אין מתחשבים בדעתו.

זו לא המצאה שלי, זו גמרא מפורשת בסנהדרין דף ל"ו: "אב ובנו, הרב ותלמידו, אין מונין להן אלא אחד".

והגמ' מדגישה שם בהמשך שכאשר רב ותלמידו נחשבים דעה אחת, הסיבה היא משום שהתלמיד סומך על סברת רבו לגמרי, והרי זו דעה אחת בלבד ולא שתי דעות נפרדות, אבל כאשר יש לו דעה משל עצמו וסברא עצמאית, אז יכול להחשב כדעה נפרדת.

הא למדת, שכאשר יש רב המבטל דעתו בביטול גמור להגר"ע יוסף ובכל ספריו לא נמצא שחלק עליו מעולם, בוודאי אי אפשר להחשיבו יחד עם הגר"ע יוסף כפוסק נוסף.

ואמנם כאשר פוסק כותב סברא כלשהי ופוסקים אחרים מסכימים עמו, אע"פ שדרכיהם נפרדות, הרי זה נחשב לכמה דעות, אבל כאשר התלמיד מבטל עצמו לרב לגמרי, ואין לו דעה עצמית משלו, ואם יחזור בו הרב ויפסוק אחרת - גם הוא יחזור בו, ולעולם אינו חולק עליו, אינו נחשב דעה נוספת במנין הפוסקים.

על אחת כמה וכמה בניו של הגר"ע, שאינם זזים מפסקיו ימין ושמאל, ולעיתים אף רבים ביניהם מיהו מעתיק השמועה המקורי ומי זוכה לכוון היטב לדעתו (כגון בענין ברכת הבמבה ועוד).

וכן על זה הדרך מו"צים ודיינים המבטלים דעתם לגמרי כלפי הגר"ע יוסף מפני שלולא זה לא יהיה להם קידום לעולם ולא יקבלו שום תפקיד, ולעולם אינם חולקים על הגר"ע בפסקי הלכה מהותיים (כגון ברכת ההלל בר"ח, ברכה אחרי הדלקת נרות שבת, הוצאת שבת בזמן ר"ת, היתר מכירה, וכיו"ב הלכות ששם עליהם דגש) ובאופן זה נחשבים כדעה אחת עם הגר"ע ותו לא.
 
וישנם כנגדם עשרות אלפים ת"ח (לא "שלוחים" למיניהם) שפוסקים כמרן.

למה עשרות אלפים ולא מיליוני ת"ח?

אז מה צריך להיות לשיטתך, לערוך "משאל עם" מי פוסק כהגר"ע וכך למנות את הפוסקים? במקום להבין שמדובר בחוכא ואיטלולא, אתה ממשיך את הבדיחה?

וכמובן שיש למחות על הזלזול מצידך בשלוחי דרבנן שציפורנם עבה מקרסוליך (אבל כבר הורגלנו שהכל מותר לצורך הענין).
 
שטויות במיץ...
אני אישית מכיר 7 חבדניקים אישית - שלוש מתוכם נשיהם הולכות תמיד במפטחת ועוד שתים חוץ משבתות...

דיברתי על שלוחים, לא על סתם חב"דניקים שאתה מכיר וכעין זה סיפורי סבתא.

וגם לשיטתך, האם הגר"ע התיר פאה בשבתות?
 
למה עשרות אלפים ולא מיליוני ת"ח?

אז מה צריך להיות לשיטתך, לערוך "משאל עם" מי פוסק כהגר"ע וכך למנות את הפוסקים? במקום להבין שמדובר בחוכא ואיטלולא, אתה ממשיך את הבדיחה?
אדרבה... תעשה סקר - תעדכן אותי בתוצאות.
וכמובן שיש למחות על הזלזול מצידך בשלוחי דרבנן שציפורנם עבה מקרסוליך (אבל כבר הורגלנו שהכל מותר לצורך הענין).
הדגשתי שאני לא מזלזל ויש להם זיכוי הרבים עצום, אבל להקרות "פוסק" זה לא לכולם...
וגם לשיטתך, האם הגר"ע התיר פאה בשבתות?
רק הראתי שלא פוסקים שפאה "עדיף" ממטפחת...
נראה שלא היתה לך בעיה להמציא כהרף עין עשרות אלפי פוסקים ספרדים שפוסקים כהגר"ע.
זה בדיוק "לשיטתך"...
אם להם יש 7000 פוסקים אז למרן זצוק"ל יש 20000 פוסקים...
 
זה לא "לשיטתי" כי ניסיתי להסביר לך שדבריך הם בדיחה, וככל הנראה עד עתה לא הבנת.

וכמובן שגם מבחינה מציאותית אתה טועה כי שלוחי חב"ד משמשים כמו"צים במקומות הנידחים שהם הולכים אליהם (רובם המכריע בחו"ל) והם לומדים הוראה, מה שאין כן אצל אחינו הספרדים שרובם יודעים בקושי לעשות העתק הדבק מילקוט יוסף שהעתיק מיביע אומר וחזו"ע, ויש ביניהם כמה מאות מו"צים ותו לא (וכמובן שלא כולם פוסקים כהגר"ע).

גם לא רבים לומדים לרבנות ודיינות, מחמת שרק הקרובים לצלחת מקבלים תפקיד וכולי האי ואולי. אבל אצל חב"ד מדובר במעצמה של שלוחים בכל רחבי העולם.
 
רק הראתי שלא פוסקים שפאה "עדיף" ממטפחת...

חולקים על הגר"ע ופוסקים כרבי להתיר, "העדפה" היא שלב נוסף (וגם בזה אתה כמובן טועה ורובם המכריע מקפיד על הוראת הרבי "דוקא פאה" אבל אין טעם לרדת לרזולוציות הללו).
 
זה שנטו חלק מהם בכמה עניינם אינה ראיה, (גם אני נוטה בדברים בודדים וגם הרב דוד שליט"א)
ברוב ככל ההלכות הולכים כוותיה.

ברוב ההלכות ממילא אין מחלוקת.

הענין הוא לא לחלוק עליו באיזה "הלכה נידחת" (שבזה אולי תמצא שהרב דוד חלק עליו) אלא בדברים מהותיים שהם נושאי דגל אצלו, כגון פאה, הוצאת שבת כר"ת, ברכה על הלל בר"ח, הדלקת נרות לפני הברכה, אמירת הפיוטים במקומם בתפילה, וכיו"ב מנהגים שהוא עקר, או חידושים בהלכה כמו היתר מכירה ופתיחת בקבוקים בשבת וכיו"ב.
 
דברים שהם סברא וכדו' וודאי שמבטל דעתו כלפי אביו...
אבל מצינו שחלק עליו לדוגמת טלטול בגדים בשבת שלא לצורך כמדומני ועוד.

הרב יצחק מצהיר בכל במה אפשרית שאינו זז ימין ושמאל מפסקי אביו, ואם יחזור בו - גם הוא יחזור בו, יהיה מה שיהיה.

ולכן למנות אותו כדעה נוספת אין זה אלא חוכא ואיטלולא, בפרט שברוב הדברים הוא העתיק מספרי אביו ולא הרחיב וחידש מדיליה.

ואתה מוזמן בזאת לחפש ולמצוא מקום בו הרב יצחק יוסף כותב שאביו טעה והוא חולק עליו. בהצלחה.
 
זה לא "לשיטתי" כי ניסיתי להסביר לך שדבריך הם בדיחה, וככל הנראה עד עתה לא הבנת.
בינתיים זה נראה שאתה נוטה יותר לכיוון המצחיק...
וכמובן שגם מבחינה מציאותית אתה טועה כי שלוחי חב"ד משמשים כמו"צים במקומות הנידחים שהם הולכים אליהם (רובם המכריע בחו"ל) והם לומדים הוראה,
לומדים הוראה אולי... פוסקים רובם ככולם לא!
מה שאין כן אצל אחינו הספרדים שרובם יודעים בקושי לעשות העתק הדבק מילקוט יוסף שהעתיק מיביע אומר וחזו"ע, ויש ביניהם כמה מאות מו"צים ותו לא (וכמובן שלא כולם פוסקים כהגר"ע).
פשוט זלזול ונחיתות לת"ח העצומים שיש לציבור הספרדי.
הענין הוא לא לחלוק עליו באיזה "הלכה נידחת" (שבזה אולי תמצא שהרב דוד חלק עליו) אלא בדברים מהותיים שהם נושאי דגל אצלו, כגון פאה, הוצאת שבת כר"ת, ברכה על הלל בר"ח, הדלקת נרות לפני הברכה, אמירת הפיוטים במקומם בתפילה, וכיו"ב מנהגים שהוא עקר, או חידושים בהלכה כמו היתר מכירה ופתיחת בקבוקים בשבת וכיו"ב.
העניין הוא שתשאל אותם "כמו איזה רב אתם פוסקים בדרך כלל" - לא באיזה "נושאי הדגל".
ואתה מוזמן בזאת לחפש ולמצוא מקום בו הרב יצחק יוסף כותב שאביו טעה והוא חולק עליו. בהצלחה.
תפתח ילקו"י שבת לעניין טלטול בגדים בשבת שכותב שם שלא הבין את ראית אביו זצוק"ל, והאריך שם בנידון להקל. (אני אישית סובר כמו מרן זצוק"ל, אבל תפתח ותראה שם)
 
פשוט זלזול ונחיתות לת"ח העצומים שיש לציבור הספרדי.

פשוט הציבור הספרדי לא הולכים להיות שלוחים בכל העולם, ולא מכינים עצמם לזה. לכל היותר הם בקו ההלכה הספרדי עם ילק"י פתוח לפניהם.
 
העניין הוא שתשאל אותם "כמו איזה רב אתם פוסקים בדרך כלל" - לא באיזה "נושאי הדגל".

הענין הוא שרב הפוסק ב99 אחוז מההלכות כהגר"ע יוסף, וגם לא חולק עליו בשום נושא דגל, פשוט שביטל דעתו ואינו נחשב דעה נוספת.
 
תפתח ילקו"י שבת לעניין טלטול בגדים בשבת שכותב שם שלא הבין את ראית אביו זצוק"ל, והאריך שם בנידון להקל. (אני אישית סובר כמו מרן זצוק"ל, אבל תפתח ותראה שם)

נא הבא ראיה ואל תפנה אותנו לעיין.
 
שמעתי מתלמידי מרן הגרב"צ אבא שאול זצוק"ל, שכל אימת שהתפרסם פסק הלכה לציבור בחתימות גדו"י, לא היה מצרף למנין פוסקים את החותמים שמבטלים דעתם לחותמים אחרים.
 
רובם ככולם משמשים מו"צים במקומותיהם בחו"ל, מקבלים שאלות בהלכה ועונים.
זה שמקבלים שאלות לא הופך אותם ל"פוסקים"...
פשוט הציבור הספרדי לא הולכים להיות שלוחים בכל העולם, ולא מכינים עצמם לזה. לכל היותר הם בקו ההלכה הספרדי עם ילק"י פתוח לפניהם.
אתה פשוט מסכן שאתה חושב ככה...
בכל כולל ספרדי שהלכתי ראיתי עשרות ת"ח בקיאים, וזה פשוט זלזול לדבר ככה.
נא הבא ראיה ואל תפנה אותנו לעיין.
1750101673423.png1750101692205.png1750101712562.png
 
בכל כולל ספרדי שהלכתי ראיתי עשרות ת"ח בקיאים

בכל כולל עשרות ת"ח... למה לא (הלוואי היו בקיאים בילקוט יוסף).

אבל רב חסיד חב"ד שהוכשר להוראה ומשמש כמו"צ מקומי, זה עדיין לא הופך אותו לפוסק. עולם הפוך ראיתי.
 
ראשי תחתית