תרומה לעזרא

הראש''ל הרב יצחק: יש רק 3 ישיבות שלומדות אליבא דהלכתא: יצחק ירנן כסא רחמים וחזון עובדיה

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לכל זמן ועת.
זיכני השם יתברך ללמוד בתור בחור בישיבה הקדושה פונביז אצל מרן רבי גרשון ומרן רבי בערל. מעולם לא לימדו שם ללמוד אליבא דהילכתא.

אחרי שזוכים ללמוד בישיבה לבנות סוגיא וליישר את השכל אפשר לגשת ללמוד אליבא דהילכתא. וכהיום בס"ד אני לומד אליבא דהילכתא.
 
כמדומה ששו"ת פאר הדור הגיע לישיבה היה מזה רעש גדול
והבינו שמרן הגר"ד הוא מטאור בעולם התורה
כמדומה שכך סיפר מרן הנאמ"ן בא' העלונים
אאל"ט הוא החל בעריכתו בגיל טו"ב...

וכמה פעמים סיפר על דו"ד שהיו לו, כבר אז, עם מרן הגריש"א בנוגע לעריכת כתבי הרמב"ם הללו.
סיפר לי אחד מבני משפחתו של מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א שמרן נעזר הרבה בהגרי"ח סופר וישב איתו לילות רבים על עריכת הספר ומרן הגר"ע זצ"ל הוא ששלח את מרן הגר"ד להגרי"ח סופר שיסייעו
 
זיכני השם יתברך ללמוד בתור בחור בישיבה הקדושה פונביז אצל מרן רבי גרשון ומרן רבי בערל. מעולם לא לימדו שם ללמוד אליבא דהילכתא.

אחרי שזוכים ללמוד בישיבה לבנות סוגיא וליישר את השכל אפשר לגשת ללמוד אליבא דהילכתא. וכהיום בסד אני לומד אליבא דהילכתא.
בכסא רחמים היסוד הוא ממה שהנהיג הגאון ר' משה כלפון הכהן בג'רבא, שגם שם היו לומדים רק תלמוד בעיון בעיקר בישיבה, אולם לאחר החתונה, מפאת דוחק הפרנסה לא סיפק בידם ללמוד הלכה כראוי, ולא היו יוצאים מורי הוראה, כראוי, ולכן תיקן שמי שהגיע לרמה של עיון, שכשלומד סוגיא מכוין לקושיות הראשונים בהבנה לבד. יקבע גם לימוד הלכה. וכך יצאו ת''ח מורי הוראה.
זה היה ממש בדור האחרון שם. וכך בכסר''ח ממשיכים בשיעורים הגבוהים יותר להתחיל ללמוד גם הלכה מלבד הלימוד בעיון.

ויש להסתפק אם כהיום שיש כוללים הדרינן לכללא, וא''צ ללמוד הלכה, וכדורות הראשונים.
או דלמא, שכיון שיש הרבה כוללים שאין בהם הדרכה בלימוד הלכה, עדיף לתת את זה גם בישיבה בזמן מסויים. כדי שיקנו דרך בלימוד הלכה.
 
לענ''ד בלבד
נמצא במחלוקת בין גדולי הדור!!
אגב היה מחלוקת בזה בין חכמי טורקיה. ר''ח פלאג'י ופתח הדביר. ואכמ''ל.
אבל למעשה ברוב הישיבות נוהגים כר' ישראל סלנטר
שבחור עם נגיעותיו ניגש להלכה,
יכול לבלבל הרבה. ופחות ליישר שכלו.
אולם כל אחד ורבותיו.
 
היו ימים שללמוד משנה ברורה בישיבות הליטאיות היה נחשב לביטול תורה.

כיום אכשר דרא, ורבים רבים מהם לומדים ונבחנים בדרשו וכו'.

היו גם ימים שבודדים ממש בעולם הליטאי הלכו ללמוד בכולל הלכה,

כיום אכשר דרא והמצב כמעט התהפך,

ללמדך,

שדור דור ודורשיו, ואין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ, ולומד אחרי מה שנמשך ליבו,

ואין בזה כללים ברורים, הכל לפי העניין, לפי הצאן ולפי הרועה,

ולא נראה לי שיש מי שיכול לקבוע במסמרות, חד משמעיות, מהי דרך הלימוד הברורה לדורי דורות בישיבות,

בטח ובטח, לא עד כדי להביא ראיה מעצמו: הנה אני בכבודי ובעצמי עשיתי כך, ותראו מה יצא....
 
סיפר לי אחד מבני משפחתו של מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א שמרן נעזר הרבה בהגרי"ח סופר וישב איתו לילות רבים על עריכת הספר ומרן הגר"ע זצ"ל הוא ששלח את מרן הגר"ד להגרי"ח סופר שיסייעו

המעניין שלאחר שנים, כאשר מרן הגר"ד ערך את הקונטרס 'כי בא השמש' (שבהמשך הפך לכמעט כרך בכרכי ההלכה ברורה) על הלכות בין השמשות וצה"כ, היה מרן נעזר הרבה בבנו של הגרי"ח - הגר"ד, שהוא המו"ל של לוחות השנה עתים לבינה.
 
כמדומה ששו"ת פאר הדור הגיע לישיבה היה מזה רעש גדול
והבינו שמרן הגר"ד הוא מטאור בעולם התורה
כמדומה שכך סיפר מרן הנאמ"ן בא' העלונים
לא נשמע הגיוני.
שו"ת פאר הדור בעריכת הגר"ד הוא התחלה טובה שלו בעולם הכתיבה, אבל לא רואים שם מטאור מבחינה מחקרית (אין שם בחירה של כתבי יד וכו') ולא רואים שם מטאור מבחינה תורנית (ההערות הם די ליקוט מיבי"א).
יותר הגיוני שהתלהבו מהלכה ברורה
 
התשובה מבוארת בספר קנין תורה של הרב ברדא.
לגבי הרב ברדא יש צדק בביקורת.
אף ע''פ שהוא אדם צדיק.
אבל יצא מהדרך הסלולה והמקובלת בדרך הפסיקה. ותו ל''מ.
אך הגר''מ מזוז מתחילתו ועד סופו הלך ביושר ובאמונה. ותול''מ
 
לגבי הרב ברדא יש צדק בביקורת.
אף ע''פ שהוא אדם צדיק.
אבל יצא מהדרך הסלולה והמקובלת בדרך הפסיקה. ותו ל''מ.
אך הגר''מ מזוז מתחילתו ועד סופו הלך ביושר ובאמונה. ותול''מ
גם אם נניח כדבריך
מדוע תוקף כיום את סגנון הישיבה?
 
היו ימים שללמוד משנה ברורה בישיבות הליטאיות היה נחשב לביטול תורה.

כיום אכשר דרא, ורבים רבים מהם לומדים ונבחנים בדרשו וכו'.

היו גם ימים שבודדים ממש בעולם הליטאי הלכו ללמוד בכולל הלכה,

כיום אכשר דרא והמצב כמעט התהפך,

ללמדך,

שדור דור ודורשיו, ואין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ, ולומד אחרי מה שנמשך ליבו,

ואין בזה כללים ברורים, הכל לפי העניין, לפי הצאן ולפי הרועה,

ולא נראה לי שיש מי שיכול לקבוע במסמרות, חד משמעיות, מהי דרך הלימוד הברורה לדורי דורות בישיבות,

בטח ובטח, לא עד כדי להביא ראיה מעצמו: הנה אני בכבודי ובעצמי עשיתי כך, ותראו מה יצא....
ללמוד משנה ברורה בישיבה לא נחשב ללמוד אליבא דהילכתא. זה מינמום בשביל לדעת מעט הלכה למעשה. זה לא הנושא.

לדעת איך לבנות ישיבה אנחנו צריכים ללמוד מאשכנזים. יש להם את המסורת. וגם רוב הישיבות הספרדיות היום הרבנים והרמי"ם למדו אצל אשכנזים.

ישיבה גדולה זה לא המקום ללמד אליבא דהילכתא באופן חד משמעי.

בחור צעיר שחושב שיכול ללמוד אליבא דהילכתא. זה דומה לבעל תשובה מתחיל שחושב שיכול ללמוד קבלה
 
אבל הוא פוסק ע''פ הרמב"ם לא ע''פ איזה כוכב
נכון.
אבל לומר שכל הראשונים לא הבינו מעלת הרמב''ם...
תראה את הלשונות, זה דבר תמוה ומוזר. באמת.
קבלתי הספר הזה ממנו במתנה,
וכשקראתי אזיל סומקי ואתי חיורי.
לא האמנתי למראה עיני.
למרות שאני מכירו כת''ח וצדיק ומתמיד מופלג, שלא מאבד רגע מזמנו.
אבל לא מבין מה קרה שם.
 
ללמוד משנה ברורה בישיבה לא נחשב ללמוד אליבא דהילכתא. זה מינמום בשביל לדעת מעט הלכה למעשה. זה לא הנושא.

לדעת איך לבנות ישיבה אנחנו צריכים ללמוד מאשכנזים. יש להם את המסורת. וגם רוב הישיבות הספרדיות היום הרבנים והרמי"ם למדו אצל אשכנזים.
לדעתי התוצאות בשטח מעידות הפוך. למדתי בעולם הישיבות הליטאי, וכמות הרבנים והפוסקים והרמ''ים שיצאה מכסא רחמים באחוזים פי 100! מעולם התורה הליטאי!!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית