השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אז מה הדיון ?על מכתב שנכתב לפני למעלה מ50 שנה ? על מחבר שנפטר ובניו שנפטרו ? מה התכלית בכל הדיון הזה?
אני לא התחלתי את הדיון גם אתה הגבת לו ואני הבעתי דעתי על מה שכתבת שזה לא נושא אצלהם ולא מעניין אותם שפלא בעיניי שלא מעניין אותם מה שעניין את המחבר אבל זכותם שיעשו מה שרוצים.
 
כן בהרבה ספרים יש בסוף חלופות מכתבים הנה למשל בספר יורו משפטיך ליעקב של ר יעקב אביחצירא בנד"מ יש גם מכתב שלא נמצאה תשובה של המחבר ורק ההערה מתנוססת לה בספר. סתם להדפיס הערות לא אמרתי אבל כיוון שביקש וקיבל ראוי לדעתי להביא. ואני לא בפרנויה. אני ישן בשקט סכה"כ אמרתי דעתי.
אז על הצד שהיה את המכתב לפני בנו (ואני כמעט בטוח שלא היה ואברר את זה בהקדם) ובנו החליט לא להכניס אז ל ד ע ת ך ראוי להכניס. יפה. אתה מבין מה הולך פה? לדעתך ראוי ולדעת בנו הגאון לא ראוי וזכותו לעשות מה שבא לו, ואתה כותב שלדעתך היה ראוי. זה מה שקורה ששומעים כל היום השגות והשמצות על רבנים.
 
אז על הצד שהיה את המכתב לפני בנו (ואני כמעט בטוח שלא היה ואברר את זה בהקדם) ובנו החליט לא להכניס אז ל ד ע ת ך ראוי להכניס. יפה. אתה מבין מה הולך פה? לדעתך ראוי ולדעת בנו הגאון לא ראוי וזכותו לעשות מה שבא לו, ואתה כותב שלדעתך היה ראוי. זה מה שקורה ששומעים כל היום השגות והשמצות על רבנים.
מחילה אתה מעליל עלי בחינם. נא ליזהר בלשון הרע אני מאמין שגם עליי אסור לומר לשון הרע, עכ"פ ייתכן ובנו לא ידע. ואם ידע היה מכניס. ועל צד שידע ולא הכניס יעשה מה שרוצה הוא לא זקוק לא לי ולא לדעתי. אבל דעתי קיימת והבעתי אותה גם זה אסור אתמהה.
 
מחילה אתה מעליל עלי בחינם. נא ליזהר בלשון הרע אני מאמין שגם עליי אסור לומר לשון הרע, עכ"פ ייתכן ובנו לא ידע. ואם ידע היה מכניס. ועל צד שידע ולא הכניס יעשה מה שרוצה הוא לא זקוק לא לי ולא לדעתי. אבל דעתי קיימת והבעתי אותה גם זה אסור אתמהה.
אתה יכול להביע דעתך ואני יכול להביע דעתי. לא העללתי עליך כלום ואם כן אני מתנצל. אתה כתבת לעיני כל ישראל שלדעתך היה ראוי להכניס ועל זה הגבתי שזה נראה מגוחך. בפני כל חו"ר אתרא קדישא הדין אני מתנצל בפני חכם נוריאל עזרא הי"ו.
 
אתה יכול להביע דעתך ואני יכול להביע דעתי. לא העללתי עליך כלום ואם כן אני מתנצל. אתה כתבת לעיני כל ישראל שלדעתך היה ראוי להכניס ועל זה הגבתי שזה נראה מגוחך. בפני כל חו"ר אתרא קדישא הדין אני מתנצל בפני חכם נוריאל עזרא הי"ו.
תודה על ההבהרה ועל ההתנצלות. (אם כי ההבהרה שלא זו הייתה כוונתך מספיקה בהחלט) אני מעריך את זה מאוד. ייתכן ודבריי מגוכחים אך לעת עתה כך אני חושב. ואני יכול להבין גם את הצד שלא.
 
כי הוא ברוב חכמתו וגדלותו לא הפריע לו שחלקו עליו וכיו"ב. אדרבה ראה בזה מעלה שדנים בדבריו. הוא היה איש אמת.
נראה לי שכן הפריע לו שלא פסקו כשיטתו. יש בספריו לשונות לא קלים על רבנים שלא פסקו כשיטתו.
 
ראשי תחתית