השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לגבי נושא האשכול, לכאורה יש לשאול את הרב מרדכי טולידאנו, שלמד אצל הגרב"ט והוא חתן של הגרע"י
אני יכול להבטיח לך מידיעה שזה הדבר האחרון שמעסיק את משפחת טולידאנו. מעת לעת שהם שומעים את ההתבכיינות שלא התייחסו להערות הגרע"י הם מחייכים וממשיכים הלאה. זה מעולם לא היה נושא והנסיון לשייך את זה לפוליטיקה כזו או אחרת מראה על חוסר ידע בסיסי בהיסטוריה.
 
אני יכול להבטיח לך מידיעה שזה הדבר האחרון שמעסיק את משפחת טולידאנו. מעת לעת שהם שומעים את ההתבכיינות שלא התייחסו להערות הגרע"י הם מחייכים וממשיכים הלאה. זה מעולם לא היה נושא והנסיון לשייך את זה לפוליטיקה כזו או אחרת מראה על חוסר ידע בסיסי בהיסטוריה.
לפי המכתב של הרב טולידנו זצוק"ל ביביע אומר הוא עצמו היה מעוניין בהערות הנ"ל ,ייתכן ולא היה מסכים עם חלקם או עם כולם (אין לדעת), אך אין ספק שאצלו זה כן היה "נושא". ולפחות (לענ"ד) היה אפשר להביאם בסוף הספר [אפילו בצירוף תגובת המשפחה אם יש]. - אבל זכות המשפחה לעשות כראות עיניהם.
 
עוד אני יכול להוסיף שמכיון שהוא לא הדפיס בעצמו את מהדו"ב אל בנו ר' יעקב שהיה בצרפת לא מן הנמנע שכלל לא ידע מהמכתב הזה היות ורב"ט נפטר בארץ ובנו היה בצרפת ולפי הידוע לא נשארו הרבה כ"י ומכתבים ממנו כי הכל התפזר זעיר פה וזעיר שם. אלא אם כן נניח שרב"ט מיסגר את המכתב ותלה אותו בסלון ביתו ובנו ידע ובכל זאת לא הדפיס בגלל הדברים הנאמרים ביזדים.
 
לפי המכתב של הרב טולידנו זצוק"ל ביביע אומר הוא עצמו היה מעוניין בהערות הנ"ל ,ייתכן ולא היה מסכים עם חלקם או עם כולם (אין לדעת), אך אין ספק שאצלו זה כן היה "נושא". ולפחות (לענ"ד) היה אפשר להביאם בסוף הספר [אפילו בצירוף תגובת המשפחה אם יש]. - אבל זכות המשפחה לעשות כראות עיניהם.
הוא היה מעוניין בהחלט לקבל הערות לקראת מהדו"ב אבל היות והוא לא הדפיס אותה בעצמו אז למה שבניו יכניסו מה שהוא לא סידר לדפוס? ברור שהוא רצה את ההערות ואחר שיראה יחליט מה להכניס ומה לא ואולי רצה לדון בדברים, אבל היות וזה לא קרה כי הרהמ"ח חלי"ש אז למה שיכניסו? (לשיטתך שהיה להם את המכתב).
 
הוא היה מעוניין בהחלט לקבל הערות לקראת מהדו"ב אבל היות והוא לא הדפיס אותה בעצמו אז למה שבניו יכניסו מה שהוא לא סידר לדפוס? ברור שהוא רצה את ההערות ואחר שיראה יחליט מה להכניס ומה לא ואולי רצה לדון בדברים, אבל היות וזה לא קרה כי הרהמ"ח חלי"ש אז למה שיכניסו? (לשיטתך שהיה להם את המכתב).
לא אמרתי שהיה (אין לי מושג) אלא על צד שהיה כיוון שרצונו היה בהערות למה לא יביאו לפחות בסוף. ועיקר הודעתי היה כיוון שכתבת שזה לא נושא ולא מעניין אותם והוא פלא שהרי את המחבר זצוק"ל עניין גם עניין.
 
אבל היות ברדופים עסקינן וכל דבר שקורה בעולם זה או נגד הגרע"י או בעד הגרע"י אז אנחנו נזקקים לבזבז זמן על זה. רבותי הגיע הזמן לגדול ולעסוק בדברים יותר חשובים. די לקטנות המוחין, די לנחיתות, די לפרנויה. אף אחד לא חייב כלום לרב עובדיה. רב"ט ומשפחתו לא חייבים לו כלום. משנ"ב דרשו לא חייבים לו כלום. הרב אופיר מלכה לא חייב לו כלום. הרב מנוחת אהבה לא חייב לו כלום. הם חייבים ללמוד תורה לאמיתה וזהו. לא לאמיתו של מישהו כזה או אחר. וגם אם הוא יתקוף וישמיץ ויחרף ויגדף לא יעזור לו כלום. חבל שחכמי הפורום מבזבזים זמן על שטויות כאלו. כמובן שאין פה לזלזל ברב עובדיה כי הוא ברוב חכמתו וגדלותו לא הפריע לו שחלקו עליו וכיו"ב. אדרבה ראה בזה מעלה שדנים בדבריו. הוא היה איש אמת. אבל לצערינו באו והפכו אותו ואת תורתו למוצר זול של קנאה ושנאה ותחרות, והעוול הגדול שהמדד לתלמיד חכם או לגדלות בתורה הוא רק דבר אחד, האם הוא חולק על מרן האבא או לא. ועל זה ידוו וכו'.
 
לא אמרתי שהיה (אין לי מושג) אלא על צד שהיה כיוון שרצונו היה בהערות למה לא יביאו לפחות בסוף. ועיקר הודעתי היה כיוון שכתבת שזה לא נושא ולא מעניין אותם והוא פלא שהרי את המחבר זצוק"ל עניין גם עניין.
ראית פעם שמביאים הערות על מישהו שלא יכול להסכים או לא? זה ספר הלכה ואם יש צד שהוא סבר אחרת למה שיכניסו? לתת כבוד ? לפרגן? להראות שהם מעריכים את הגרע"י ? למה? אנשים פה חיים קצת באשליות.
 
ראית פעם שמביאים הערות על מישהו שלא יכול להסכים או לא? זה ספר הלכה ואם יש צד שהוא סבר אחרת למה שיכניסו? לתת כבוד ? לפרגן? להראות שהם מעריכים את הגרע"י ? למה? אנשים פה חיים קצת באשליות.
כן בהרבה ספרים יש בסוף חלופות מכתבים הנה למשל בספר יורו משפטיך ליעקב של ר יעקב אביחצירא בנד"מ יש גם מכתב שלא נמצאה תשובה של המחבר ורק ההערה מתנוססת לה בספר. סתם להדפיס הערות לא אמרתי אבל כיוון שביקש וקיבל ראוי לדעתי להביא. ואני לא בפרנויה. אני ישן בשקט סכה"כ אמרתי דעתי.
 
אז מה הדיון ?על מכתב שנכתב לפני למעלה מ50 שנה ? על מחבר שנפטר ובניו שנפטרו ? מה התכלית בכל הדיון הזה?
אני לא התחלתי את הדיון גם אתה הגבת לו ואני הבעתי דעתי על מה שכתבת שזה לא נושא אצלהם ולא מעניין אותם שפלא בעיניי שלא מעניין אותם מה שעניין את המחבר אבל זכותם שיעשו מה שרוצים.
 
כן בהרבה ספרים יש בסוף חלופות מכתבים הנה למשל בספר יורו משפטיך ליעקב של ר יעקב אביחצירא בנד"מ יש גם מכתב שלא נמצאה תשובה של המחבר ורק ההערה מתנוססת לה בספר. סתם להדפיס הערות לא אמרתי אבל כיוון שביקש וקיבל ראוי לדעתי להביא. ואני לא בפרנויה. אני ישן בשקט סכה"כ אמרתי דעתי.
אז על הצד שהיה את המכתב לפני בנו (ואני כמעט בטוח שלא היה ואברר את זה בהקדם) ובנו החליט לא להכניס אז ל ד ע ת ך ראוי להכניס. יפה. אתה מבין מה הולך פה? לדעתך ראוי ולדעת בנו הגאון לא ראוי וזכותו לעשות מה שבא לו, ואתה כותב שלדעתך היה ראוי. זה מה שקורה ששומעים כל היום השגות והשמצות על רבנים.
 
אז על הצד שהיה את המכתב לפני בנו (ואני כמעט בטוח שלא היה ואברר את זה בהקדם) ובנו החליט לא להכניס אז ל ד ע ת ך ראוי להכניס. יפה. אתה מבין מה הולך פה? לדעתך ראוי ולדעת בנו הגאון לא ראוי וזכותו לעשות מה שבא לו, ואתה כותב שלדעתך היה ראוי. זה מה שקורה ששומעים כל היום השגות והשמצות על רבנים.
מחילה אתה מעליל עלי בחינם. נא ליזהר בלשון הרע אני מאמין שגם עליי אסור לומר לשון הרע, עכ"פ ייתכן ובנו לא ידע. ואם ידע היה מכניס. ועל צד שידע ולא הכניס יעשה מה שרוצה הוא לא זקוק לא לי ולא לדעתי. אבל דעתי קיימת והבעתי אותה גם זה אסור אתמהה.
 
מחילה אתה מעליל עלי בחינם. נא ליזהר בלשון הרע אני מאמין שגם עליי אסור לומר לשון הרע, עכ"פ ייתכן ובנו לא ידע. ואם ידע היה מכניס. ועל צד שידע ולא הכניס יעשה מה שרוצה הוא לא זקוק לא לי ולא לדעתי. אבל דעתי קיימת והבעתי אותה גם זה אסור אתמהה.
אתה יכול להביע דעתך ואני יכול להביע דעתי. לא העללתי עליך כלום ואם כן אני מתנצל. אתה כתבת לעיני כל ישראל שלדעתך היה ראוי להכניס ועל זה הגבתי שזה נראה מגוחך. בפני כל חו"ר אתרא קדישא הדין אני מתנצל בפני חכם נוריאל עזרא הי"ו.
 
אתה יכול להביע דעתך ואני יכול להביע דעתי. לא העללתי עליך כלום ואם כן אני מתנצל. אתה כתבת לעיני כל ישראל שלדעתך היה ראוי להכניס ועל זה הגבתי שזה נראה מגוחך. בפני כל חו"ר אתרא קדישא הדין אני מתנצל בפני חכם נוריאל עזרא הי"ו.
תודה על ההבהרה ועל ההתנצלות. (אם כי ההבהרה שלא זו הייתה כוונתך מספיקה בהחלט) אני מעריך את זה מאוד. ייתכן ודבריי מגוכחים אך לעת עתה כך אני חושב. ואני יכול להבין גם את הצד שלא.
 
כי הוא ברוב חכמתו וגדלותו לא הפריע לו שחלקו עליו וכיו"ב. אדרבה ראה בזה מעלה שדנים בדבריו. הוא היה איש אמת.
נראה לי שכן הפריע לו שלא פסקו כשיטתו. יש בספריו לשונות לא קלים על רבנים שלא פסקו כשיטתו.
 
ראשי תחתית