השתתפות בהגרלה של עזר מציון - בירור השקפתי

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברימי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

אברימי

חבר פעיל
הצטרף
1/1/25
הודעות
286
מה דעתכם על הימנעות מהשתתפות בהגרלה של עזר מציון בגלל שמגרילים פאה נוכרית?
שימו לב, אני אשמח שלא יכנסו עכשיו לעניין אם מותר פאה וכו'. אין עניין ולא כאן המקום. אני שואל באופן עקרוני למי שסובר שאסור פאה!

האם באמת יש עניין בכך (כמו ששמעתי מרבים שנמנעים מלהשתתף בהגרלה כדי לא לתת גושפנקא למה שמגרילים פאה נוכרית), או שאין עניין בכך.
(לתרום ודאי מצווה, השאלה היא על ההגרלה).
ואולי יהיה עניין רק אם יתקשרו ויבשרו להם שזה הסיבה למניעת ההשתתפות, אבל בלא"ה אין עניין.
והאם בכלל יש צד של איסור לפי מי שאוסר מכל וכל פאה נוכרית (צניעות, ע"ז וכו'), האם יתכן שלשיטתו יעבור על 'איסור' מסויים אם ישתתף בהגרלה?
או שכיון שסו"ס הם לא קונים את הפאה אלא מקבלים בתרומה (וגם בלעדיו יגרילו פאה) אין בעיה?

וכן אולי יש לחלק אם משתתף בכל ההגרלות כולל הפאה, או רק בהגרלות ספציפיות.
ואולי אדרבא, בכך שמשתתף יתכן שיזכה בפאה ויוכל לאבדה וימנע את העבירה ממישהו אחר.
אשמח לחוו"ד החברים (בלי אמוציות והיתרים לפאה. השאלה נשאלה אך ורק לפי הסוברים שפאה נוכרית אסורה לגמרי!)
 
פשוט שאין חסרון בדבר,
הרי ישנם מורי הוראה רבים שהתירו, וכן מנהג רוב ציבור החרדים לדבר ה', א"כ אף מי שנוהג להקפיד בזה מ"מ כיון שהם נוהגים ע"פ מנהג רבותיהם, אין מיחוש בדבר כלל.
 
פשוט שאין חסרון בדבר,
הרי ישנם מורי הוראה רבים שהתירו, וכן מנהג רוב ציבור החרדים לדבר ה', א"כ אף מי שנוהג להקפיד בזה מ"מ כיון שהם נוהגים ע"פ מנהג רבותיהם, אין מיחוש בדבר כלל.
אם אני מבין נכון אתה שוב מכניס את הצד שזה מותר.
אני רוצה לדעת לו יצוייר ואנחנו אוחזים שזה אסור באיסור גמור. (כמו שתלמידי הרב עובדיה אוחזים).
נגיד וזה מוסכם. האם גם אז יהיה מותר.
(כלומר, לא שייך להגיד שיש צד שמותר, כי לפי הרב עובדיה ותלמידיו אין צד שמותר).
 
הענין הוא שאין סיכוי שהיו מגרילים זכות לחנות שמוכרים בה היתר מכירה
כי מבינים שצריך להתחשב בכולם ממילא גם בנושא כזה שיש אנשים
שזה בדמם צריך להתחשב בהם וזה קצת מריח זלזול
נ.ב אשתי הולכת עם פאה
 
אם אני מבין נכון אתה שוב מכניס את הצד שזה מותר.
אני רוצה לדעת לו יצוייר ואנחנו אוחזים שזה אסור באיסור גמור. (כמו שתלמידי הרב עובדיה אוחזים).
נגיד וזה מוסכם. האם גם אז יהיה מותר.
(כלומר, לא שייך להגיד שיש צד שמותר, כי לפי הרב עובדיה ותלמידיו אין צד שמותר).
מה הכוונה לא שייך לומר שיש צד שמותר? ברור שיש כאלו שמתירים,
ואף אם תלמידי מרן הגרע"י סוברים בוודאי כרבם שזה אסור לחלוטין, מ"מ תלמידי הגדולים האחרים סבורים שזה מותר, והם נוהגים כדין לשיטתם
וזה נכנס לדיון האם יש לפנ"ע או מסייע כשהשני אוחז שזה מותר ואני אוחז שזה אסור [אם אני אוחז שזה מותר, כמדומני שנוקטים שאין לפני עיור]
ואולי זה קצת תלוי בחידושו של החזו"ע שאסור לענות אמן אחר ברכת ההלל של אשכנזי, אף שהוא ודאי נוהג כדינא לפי רבותיו
 
הענין הוא שאין סיכוי שהיו מגרילים זכות לחנות שמוכרים בה היתר מכירה
כי מבינים שצריך להתחשב בכולם ממילא גם בנושא כזה שיש אנשים
שזה בדמם צריך להתחשב בהם וזה קצת מריח זלזול
נ.ב אשתי הולכת עם פאה
לא דומה להיתר מכירה כלל וכלל,
בעוד רוב מוחלט (99%) מבני התורה נמנעים מהיתר מכירה באופן גורף, ודאי שיש חסרון בהגרלה על זכיה בחנות שמוכרים בה היתר מכירה.
משא"כ פאות הרי סו"ס יש כאלה שמתירים את זה, ואף שהגרע"י אוסרו איסור גמור א"א להכחיש שיש גדולי תורה אחרים, ורוב בני התורה נהגו היתר בזה.
 
לא דומה להיתר מכירה כלל וכלל,
בעוד רוב מוחלט (99%) מבני התורה נמנעים מהיתר מכירה באופן גורף, ודאי שיש חסרון בהגרלה על זכיה בחנות שמוכרים בה היתר מכירה.
משא"כ פאות הרי סו"ס יש כאלה שמתירים את זה, ואף שהגרע"י אוסרו איסור גמור א"א להכחיש שיש גדולי תורה אחרים, ורוב בני התורה נהגו היתר בזה.
לא זכיתי להבין את החילוק.
בדיוק כמו שיש פלח ניכר מהציבור שאוחז שפאות אסורות באיסור גמור, כך יש פלח נכבד מהציבור שאוחז שאין בעיה בהיתר מכירה.
כמובן, אני מבקש אם אפשר לא להיכנס עכשיו לנידונים ההלכתיי בעניינים אלו. אפשר לכתוב במקומות אחרים בפורום.
אם 40% מהציבור הספרדי החרדי הולכים כמו הרב עובדיה, הרי שיש כ-65% שאוחזים שמותר היתר מכירה (בלי קשר למה הם עושים בעצמם. סו"ס לא יפריע להם שיהיה זאת בהגרלה).
[במאמר מוסגר: מי שאוחז שפאה זה אסור - זה אסור לגמרי. ללבוש, למכור וכו'. מי שאוחז שהיתר מכירה אסור - זה פחות חמור, כי זה לכל היותר "שמור ונעבד" ואכמ"ל. אי"ה בעתו ובזמנו נדון בזה].
משא"כ לגבי פאה, שגם אצל הספרדים וגם אצל האשכנזים יש האוסרים, נראה לי שמגיעים לאחוזים דומים.
 
כמה אחוזים מהציבור הספרדי נמנעים מלבישת פאה? כמה מהנכדות של מרן זיע"א לובשות פאה [אני באופן אישי מכיר שלוש, ואני מאמין שיש עוד]?
כמה מהציבור הליטאי נמנע מללבוש פאה?
בקיצור, רוב מוחלט של הציבור, ודאי האשכנזי ואפי' הספרדי לא מתנגד ללבישת פאות.
כמה ספרדים [אפילו מתלמידי מרן הגרע"י] סומכים על היתר מכירה??? אשכנזים - אף אחד לא. ספרדים - מיעוט.
מה ההשוואה???
 
מי שאוחז שהיתר מכירה אסור - זה פחות חמור, כי זה לכל היותר "שמור ונעבד" ואכמ"ל
ומה עם ירקות שהן ספיחין?
בא וראה כמה קשה אבקה של שביעית ולבסוף מוכר בתו וכו'
 
כמה אחוזים מהציבור הספרדי נמנעים מלבישת פאה? כמה מהנכדות של מרן זיע"א לובשות פאה [אני באופן אישי מכיר שלוש, ואני מאמין שיש עוד]?
כמה מהציבור הליטאי נמנע מללבוש פאה?
בקיצור, רוב מוחלט של הציבור, ודאי האשכנזי ואפי' הספרדי לא מתנגד ללבישת פאות.
כמה ספרדים [אפילו מתלמידי מרן הגרע"י] סומכים על היתר מכירה??? אשכנזים - אף אחד לא. ספרדים - מיעוט.
מה ההשוואה???
כנראה אני חי בעולם אחר.
רוב מוחלט (למעלה מ-90-95%) מהספרדים שאני מכיר נשותיהם לובשות מטפחת. כ-40% מהאשכנזים שאני מכיר גם נשותיהם לובשות מטפחת. חסידים אני לא כ"כ מכיר, אבל ברחוב זה נראה שרוב רובם כן עם פאה.
עכ"פ, אני חושב שלא זה הנושא שהתכוונתי לפתוח, האם הרוב עם פאה או בלי, ולכן הדגשתי זאת בהודעה הראשונה...
 
נערך לאחרונה:
ומה עם ירקות שהן ספיחין?
בא וראה כמה קשה אבקה של שביעית ולבסוף מוכר בתו וכו'
אה"נ, אבל 50% פתרנו. (וגם זה. אני לא מונח בסוגיא, אבל אני זוכר בישיבה שבחור ספרדי התווכח עם אחד הרבנים הגדולים בישיבה בענייני הלכה (שהוא משתכנז גמור) ובסוף לרב לא היה מענה. אבל כאמור, אין כאן מקומו).
בפאה יש כאלה שסוברים ש-50% מותר והיינו אם זה לא ע"ז או אם זה פאה קצרה.
אבל לפי הרב עובדיה (מה שידוע לי) אין את ההיתרים האלה, ותמיד זה יהיה אסור.
 
כנראה אני חי בעולם אחר.
רוב מוחלט (למעלה מ-90-95%) מהספרדים שאני מכיר נשותיהם לובשות מטפחת. כ-40% מהאשכנזים שאני מכיר גם נשותיהם לובשות מטפחת. חסידים אני לא כ"כ מכיר, אבל ברחוב זה נראה שרוב רובם כן עם פאה.
עכ"פ, אני חושב שלא זה הנושא שהתכוונתי לפתוח, האם הרוב עם פאה או בלי, ולכן הדגשתי זאת בהודעה הראשונה...
אתה באמת חי בעולם אחר.
בעולם שבו אני נמצא, פאה נכרית מקובלת מאוד, ואילו מי שאוכל היתר מכירה מסתכלים עליו כתמהוני.
[אגב אני לומד בכולל ספרדי, לא מרביצי].
 
אתה באמת חי בעולם אחר.
בעולם שבו אני נמצא, פאה נכרית מקובלת מאוד, ואילו מי שאוכל היתר מכירה מסתכלים עליו כתמהוני.
[אגב אני לומד בכולל ספרדי, לא מרביצי].
אולי יש הבדל בין הערים השונות...
כמדומני שכשהייתי בבני ברק באמת רוב הנשים ברחוב מסתובבות עם פאות. אמנם לפני 8 שנים הייתי רואה יותר פאות מאשר לפני 4 שנים, אבל עדיין נראה לי הרוב.
 
זה מדהים לראות איך לוקחים טיעון עקרוני ומסרסים אותו עם אחוזים למיניהם,
הענין הוא ברור שאם היה דבר שחלק מרבני הליטאים היו אוסרים אותו באיסור גמור אין סיכוי שהיה עליו הגרלה (תמצאו דוגמא אחרת), ואם חלק מרבני הספרדים אוסרים אותו ורואים בו דבר בעייתי, לא מתייחסים אליהם ברצינות.
ולכן יש אנשים שזה מעצבן אותם.
פשוט מאד
 
זה מדהים לראות איך לוקחים טיעון עקרוני ומסרסים אותו עם אחוזים למיניהם,
הענין הוא ברור שאם היה דבר שחלק מרבני הליטאים היו אוסרים אותו באיסור גמור אין סיכוי שהיה עליו הגרלה (תמצאו דוגמא אחרת), ואם חלק מרבני הספרדים אוסרים אותו ורואים בו דבר בעייתי, לא מתייחסים אליהם ברצינות.
ולכן יש אנשים שזה מעצבן אותם.
פשוט מאד
בקיצור: זה לא מעצבן בגלל שזה נגד ההלכה או משהו כזה, אלא בגלל משהו עדתי שמרגישים אפליה...
 
האם הנידון הוא שזה איסור גמור מחמת שהכסף מסייע לאיסורים, או שלא נוח להשתתף בעסק שכזה
 
זה לא קשור לעדה זה קשור לעמדה
אותו דבר יכול להיות גם בתוך הציבור הליטאי שיש
מגזרים שמשליטים את דעתם על אחרים
וגם שם זה מעצבן הרבה אנשים
 
הענין הוא שאין סיכוי שהיו מגרילים זכות לחנות שמוכרים בה היתר מכירה
כי מבינים שצריך להתחשב בכולם ממילא גם בנושא כזה שיש אנשים
שזה בדמם צריך להתחשב בהם וזה קצת מריח זלזול
כיון שהמשנה ברורה התיר בטלו כל הדעות האחרות,
ומה שייך שיהיה בדמם מי שרוצה לאסור זה עניין שלו,
ואם אני בדמי לא לטוס לחו"ל לכן אני לא יקנה כרטיס כי הם עושים הגרלה לטיסה לחו"ל?
 
אם היה פה ויכוח בין הרמ"א לשו"ע זה משהו אחר אבל בשו"ע אין התייחסות והרמ"א והמ"ב מתירים למה שלא נסמוך עליהם?
 
לא הבנתי מה זה עונה על המשפט התמוה והמוזר שכתבת "בטלו כל הדעות האחרות" איפה מצינו כזאת?
לא התכוונתי לרבותנו האחרונים אלא להכרעת מחברי דורנו שדעתם בטלה בפני המשנה ברורה,
ופשוט שאין בדור שלנו מישהו שנחשב בר פלוגתא מול המ"ב לא משנה מי זה ומה תפקידו.
 
התכוונתי לא לרבותנו האחרונים אלא להכרעת מחברי דורנו שדעתם בטלה בפני המשנה ברורה,
ופשוט שאין בדור שלנו מישהו שנחשב בר פלוגתא מול המ"ב לא משנה איזה ספרים הוא הוציא וכמה.
הם לא חולקים על המשנ"ב אלא פוסקים כאחרים, ככה זה כל הלכה שרב פוסק לצד א' הוא כביכול חולק על גל גדולי הדורות שאחזו בצד ב'. מעולם לא שמענו כיוון שגדול פלוני פסק א' פה נסתיימה התורה.
 
הם לא חולקים על המשנ"ב אלא פוסקים כאחרים, ככה זה כל הלכה שרב פוסק לצד א' הוא כביכול חולק על גל גדולי הדורות שאחזו בצד ב'. מעולם לא שמענו כיוון שגדול פלוני פסק א' פה נסתיימה התורה.
היא הנותנת אחרי המ"ב שהכריע ולא פסק מי יכול להכריע אחרת.
 
@הצעיר אתה בא לעשות צחוק מהפורום?
לא בשביל זה פתחנו פורום כדי שיגידו לנו שיש את המשנ"ב וזהו.
חוץ מזה שזו שטות גמורה, כיון שלא קיבלו את הוראות המשנ"ב, שהרי רוב הספרדים פשוט שלא נוהגים כמותו וגם האשכנזים עושים כהגר"א וכד' ולא כהמשנ"ב.
אבל בלי קשר. אנחנו לא רוצים פורום שיגידו לנו: הרב עובדיה פסק ככה ובזה זה נגמר. אם כן אין שום עניין בפורום.
יש עניין לדון וכו'.
נראה לי שהדברים פשוטים ונראה לי שמטרתך פשוט להוריד את הרמה ולהרוס את הפורום.
בבקשה תשמור על רמה מכובדת ותתאים את עצמך לרוח הפורום!

נ.ב. לעצם העניין, כבר הבהרתי שוב ושוב שכאן לא המקום לדון על עניין הפאה נוכרית! אלא השאלה היא אחרת ומי שאין לו דעה בעניין הנ"ל אין צורך להגיב.
 
גדולי הדור של הדור הבא בהחלט יכולים לפסוק (או להכריע, כרצונך) לכאן או לכאן.
אם היה פה דעה של המשנה ברורה יכול להא מישהו ולהגיד אני אוחז כמו דעה אחרת אבל כשזה הכרעה בין כל השיטות בא המשנה ברורה ומכריע כמו דעה מסויימת, פה נסתיים הנידון.
 
אם היה פה דעה של המשנה ברורה יכול להא מישהו ולהגיד אני אוחז כמו דעה אחרת אבל כשזה הכרעה בין כל השיטות בא המשנה ברורה ומכריע כמו דעה מסויימת, פה נסתיים הנידון.
מה שתגיד קדוש. בהצלחה.
 
חוץ מזה שזו שטות גמורה, כיון שלא קיבלו את הוראות המשנ"ב, שהרי רוב הספרדים פשוט שלא נוהגים כמותו וגם האשכנזים עושים כהגר"א וכד' ולא כהמשנ"ב.
כל מה שלא קיבלו זה כשחולק על מרן אבל במקרה שמכריע בין שיטות ודאי שקיבלו,
ואם בתחילת האשכול כתבו שאין צד שמותר וזה לא נקרא לעשות צחוק,
אז לי מותר להגיד שאין צד שאסור.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

בין הסדרים:

ראשי תחתית