תרומה לעזרא

חוק החזרת המוצר תוך 14 יום בהלכה

ספיר ויהלום

חבר חדש
הצטרף
8/5/25
הודעות
22
האם זה תקף?
זה בסה"כ חוק ציוני,
הרבה סבורים שאין זה נכון, ואין זה תופס,
היתי אצל מוכר היום והבהיר לי שאינו משועבד לחוקי הציונים
מה ההלכה בזה?
האם זה בכלל מנהג עוקר הלכה?
 
האם זה תקף?
זה בסה"כ חוק ציוני,
הרבה סבורים שאין זה נכון, ואין זה תופס,
היתי אצל מוכר היום והבהיר לי שאינו משועבד לחוקי הציונים
מה ההלכה בזה?
האם זה בכלל מנהג עוקר הלכה?
זה כמו שוכר פועלים הכל כמנהג המדינה .

המנהג קובע כאילו התנה שיכול להחזיר
 
השאלה תהיה לגבי שימוש בחוק להגנת הצרכן, לכוף את המוכר למכור במחיר שכתב על המוצר בטעות, שהחוק מחייב אותו למכור במחיר זה
כגון אם כתב 100 ש"ח במקום 1000 ש"ח, הוא חייב למכור ב100 ש"ח
ובזה לכאורה אין להתיר
אלא שיש לדון בזה שמאיים על המוכר בפניה לרשות להגנת הצרכן, שלכאו' אי"ז ערכאות אלא כדין משטרה
ואחרי שכפה אותו ה"ז בגדר תליוהו וזבין, אלא שבזה תלוי אם יש אונאה וגם אם יש אונאה שמא יכול לומר קי"ל דאפ"ה הוי מקח וצ"ע
 
אלא שיש לדון בזה שמאיים על המוכר בפניה לרשות להגנת הצרכן, שלכאו' אי"ז ערכאות אלא כדין משטרה
כלל לא ברור שאיום זה בגדר תלויוהו וזבין
עי' ברמ"א רה,ז
ואין מושג של אונאה בע"כ, כל אונאה זה לא מדעתו, כפשטות הגמ' סו: בב"מ
 
האם זה תקף?
זה בסה"כ חוק ציוני,
הרבה סבורים שאין זה נכון, ואין זה תופס,
היתי אצל מוכר היום והבהיר לי שאינו משועבד לחוקי הציונים
מה ההלכה בזה?
האם זה בכלל מנהג עוקר הלכה?
אם הוא אמר את זה 'לפני הקניה', או שיש שלט בחנות שאין להחזיר מוצרים וכדומה - ודאי שהוא צודק, כיון שהכל לפי מה שהתנו.

אם לא אמר את זה לפני הקניה - סתם הקונה קונה על דעת המנהג להחזיר, וכיון שהוא יודע שכך החוק ויודע שיכולים להחזיר - על דעת כן מכרו וקנו.
 
אדם יכול להתנות על מנהג המדינה, כשמנהג המדינה אוסר להתנות?
אם הוא התנה עמו והשני סבר וקיבל או שראה את השלט ואעפ"כ קנה זה אומר שהוא הסכים לזה.
אם היה אומר לו מראש - איני מסכים כיון שהתנאי שלך זה נגד החוק - זה משהו אחר.
 
ראשי תחתית