לחצו כאן – תרומה לשמואל

כללי הפסיקה של הגר"ע יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלישמע
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לא היה לי מובן @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י איך שלחת הודעה באמצע השבת עד שראיתי שאתה גר בליקוואוד...
כנראה שגם @מקור נאמן ג"כ באותו סיטואצייה

[לפי הרבה תגובות שלו ששולחם בשעות שאצלינו זה שבת]
 
אכן צודק, שאם זו שיטתו אכן לא קשה מה שהקשיתי.
אבל לכאורה ברור שמרן לא כתב אלא מצד המנהג.
ומנין לכבודו שזו שיטת הגרע"י? יש מקור שבו כתב כן להדיא, או שכך מוכרחים לומר בדעתו?
כך זכור לי, איני זוכר מנין
וכדאי לעיין באשכולות אחרות שהאריכו בזה
 
משא"כ לעניין ברכה אחר ההדלקה שיש עשרות רבות של אחרונים שכותבים לברך ואז להדליק. (ובפרט שטעמם ונימוקם של האומרים לברך אחר ההדלקה הוא משום ש"מקבלת שבת" ועל זה או שלא סוברים כן, או שאפשר לעשות תנאי ולצאת יד"ח כו"ע)
הרי יש ראשונים שסוברים שלא מהני תנאי. והובאו בב"י. וגם בשו"ע הביא י"א שמועיל תנאי וי"א (בתרא) שלא מועיל תנאי.
וזה בדיוק טעם המנהג להדליק ואח"כ לברך, שחששו למ"ד שלא מועיל תנאי.
 
הרי יש ראשונים שסוברים שלא מהני תנאי. והובאו בב"י. וגם בשו"ע הביא י"א שמועיל תנאי וי"א (בתרא) שלא מועיל תנאי.
וזה בדיוק טעם המנהג להדליק ואח"כ לברך, שחששו למ"ד שלא מועיל תנאי.
צודק בזה שיש אומרים שלא מועיל תנאי, ובאמת זה לא "לכולי עלמא".
אבל המ"ב, מג"א ועוד אחרונים כתבו "שבמקום צורך" מותר להתנות - ועל זה כתב מרן הגרע"י זצוק"ל,

1753445641828.png
 
- דרך אגב במקומות הנ"ל שמרן הגרע"י זצוק"ל כתב שאף מנהגים שהונהגו אחרי מרן הולכים כמוהם, ראיתי שכתב בשו"ת ברכת יהודה ח"א סי' ו ש"בדברים שלא מעכבים כל כך בהלכה" כגון הנ"ל אזלינן אף בתר מנהג כזה.

(ובאמת צריך לעבור על סברא זאת, ורק עכשיו ראיתי אותה)

1753445942579.png
 
צודק בזה שיש אומרים שלא מועיל תנאי, ובאמת זה לא "לכולי עלמא".
אבל המ"ב, מג"א ועוד אחרונים כתבו "שבמקום צורך" מותר להתנות - ועל זה כתב מרן הגרע"י זצוק"ל,

הצג קובץ מצורף 8431
במקום צורך אפשר לסמוך על הסוברים שמהני תנאי. אבל לא להפוך את זה ללכתחילה.
ומה שכתב שזה צורך לנהוג ככל הפוסקים, גם הרמב"ם יודה שאין זו ברכה לבטלה, כי היא מצוה נמשכת [ורק לכתחילה ס"ל לברך תחילה, כי הוא חולק על בה"ג].
ומצד שני זה צורך ג"כ שלא לעבור על איסור חילול שבת. וגם צורך שלא לבטל מנהגים.
 
- דרך אגב במקומות הנ"ל שמרן הגרע"י זצוק"ל כתב שאף מנהגים שהונהגו אחרי מרן הולכים כמוהם, ראיתי שכתב בשו"ת ברכת יהודה ח"א סי' ו ש"בדברים שלא מעכבים כל כך בהלכה" כגון הנ"ל אזלינן אף בתר מנהג כזה.

(ובאמת צריך לעבור על סברא זאת, ורק עכשיו ראיתי אותה)

הצג קובץ מצורף 8432
כבר הבאנו שהארץ חיים כותב שיש לשמור על מנהגים אף שהם לאחר מרן.
וכמה קשה חידוש הכללים הללו, שאם זה מנהג שיש בו בעיה [אף שיש ראשונים לסמוך עליהם], יש לבטלו, אבל אם אין בעיה "כל כך" [מה הכוונה?], יש להשאר עם המנהג.
והנסיון מוכיח שמי שמתבונן במנהגים שנהגו אבותינו, יראה שהם היותר מרווחים כמו שהדלקת נרות שרצו להנצל מאיסור חילול שבת
 
ומנגד ישנם רבים מהאחרונים שכתבו שרק מנהגים קדומים למרן יש לקיימם.
אני לא יודע מי הם האחרונים שאליהם התכוונת
אך מ"מ גם אם יש כאלה אחרונים

מ"מ הבית מדרש הרווח הספרדי, שאף מנהגים אחרי מרן יש לקיים

ולכן רוב מפוסקי הספרדים לדורותיהם קיבלו את המנהג של הדלקת נר שבת [החיד"א, כנסה"ג ר' חיים פלאג'י לקט הקציר חסד לאלפים בא"ח כף החיים ועוד] אע"פ שהוא מנהג מאוחר.
וכן שנשים תברכנה על מצוות עשה שהז"ג.

ובאלו המנהגים שציינתי- נהגו כך ברוב תפוצות הספרדים, עיראק, מרוקו, טוניס וכו' במאות שנים האחרונות אע"פ שהוא מאוחר ממרן

כך שגם אם יש אחרונים שדעתם אחרת, מ"מ הספרדים לדורותיהם ב- 300 שנה האחרונות סברו וקיבלו דגם מנהג אחרי מרן אזלינן כהמנהג

[וכן גבי נפילת אפיים אע"פ שהוא מנהג מאוחר מאוד מאוד, קיימו וקיבלו הספרדים ב- 100 שנה האחרונות שלא ליפול על פניהם]

[וכן גבי תפילין בת"ב אע"פ שהוא מנהג מאוחר שנתייסד בירושליים בגלל הרש"ש, אעפ"כ קיימו הספרדים ברובם ללכת אחר המנהג המאוחר]
 
ראשי תחתית