ויגש כמה סתירות בעניין המיקום והמעלות של ארץ גושן

הצטרף
4/11/25
הודעות
608
א. "ויעל לקראת ישראל אביו גשנה" משמע שגשן יותר גבוהה ממצרים, וכן כתב הדעת זקנים בפירושו השני, והקשה הדעת זקנים דלהלן פסוק לא כתוב "אעלה ואגידה לפרעה", משמע שגשן היתה במקום נמוך יותר, ותירץ שעלה למרכבה וזה דוחק.
ב. בפרק מז פסוק יא כתוב שנתן להם את ארץ גשן לאחוזה, [וַיּוֹשֵׁב יוֹסֵף אֶת אָבִיו וְאֶת אֶחָיו וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּמֵיטַב הָאָרֶץ בְּאֶרֶץ רַעְמְסֵס כַּאֲשֶׁר צִוָּה פַרְעֹה ופירש רש"י שרעמסס מארץ גושן היא, ועיין לעיל פסוק ו שאמר לו פרעה במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך ישבו בארץ גושן, וכתב בעל הטורים ש"במיטב הארץ" עולה בגימטריא "גושן" - 359], וצ"ע הלא צוען היתה המיטב של מצרים כמבואר להלן.
ג. בפרקי דר' אליעזר פרק כו איתא בזה"ל : ר' יהושע בן קרחא אומר, (שרה היתה אשת פרעה) מאהבתו אותה [פרעה], כתב לה בשטר כתובתה כל ממונו בין כסף בין זהב בין עבדים וקרקעות וכתב לה את ארץ גושן לאחוזה לפיכך ישבו בני ישראל בארץ גושן בארץ שרה אמם עכ"ל. וגם כאן צ"ב למה לא נתן לה את צוען שהיא מיטב הארץ, עו"ק מה כל הטורח הגדול הזה שטרחו לשכנע את פרעה הלא שלהם היא, וצ"ע.

צוען היתה הטובה שבערי מצרים - מקורות:


במדבר יג כב וברש"י : שבע שנים נבנתה ... "וצוען היא המעולה שבארץ מצרים, ששם מושב המלכים, שנאמר כי היו בצוען שריו (ישעיה ל, ה), והיתה חברון טובה ממנה שבעה חלקים".
בישעיהו יט יא – יג מבואר שבצוען ישבו שרי פרעה ויועציו, {יא} אך אולים שרי צען חכמי יעצי פרעה עצה נבערה איך תאמרו אל פרעה בן חכמים אני בן מלכי קדם: {יב} אים אפוא חכמיך ויגידו נא לך וידעו מה יעץ ה' צבקות על מצרים {יג} נואלו שרי צען נשאו שרי נף התעו את מצרים פנת שבטיה:, וכן שם פרק ל : {ב} ההלכים לרדת מצרים ופי לא שאלו לעוז במעוז פרעה ולחסות בצל מצרים: {ג} והיה לכם מעוז פרעה לבשת והחסות בצל מצרים לכלמה: {ד} כי היו בצען שריו ומלאכיו חנס יגיעו ע"כ, והיינו שמלאכי מלך ישראל הלכו אל פרעה לצוען ששם עיר הבירה ובית המלוכה ומוכח שגם פרעה עצמו ישב בצוען. [ורואים שכאשר יש עניין לדון בו עם מלכות מצרים זה נחשב ש"הולכים לצוען"].
ביחזקאל פרק ל כתיב : {יג} כה אמר ה' אלקים והאבדתי גלולים והשבתי אלילים מנף ונשיא מארץ מצרים לא יהיה עוד ונתתי יראה בארץ מצרים: {יד} והשמתי את פתרוס ונתתי אש בצען ועשיתי שפטים בנא.
בתהלים עח כתיב : {יב} נגד אבותם עשה פלא בארץ מצרים שדה צען.
עוד שם : {מג} אשר שם במצרים אתותיו ומופתיו בשדה צען:, והמלבי"ם שם ביאר שאותות נועדו ללמד אמונה, אך מופתים נועדו להשפיל ולבזות, ומבואר טובא שצוען היתה מקום המלוכה ושם היה עיקר הבזיון.
 
ראשי תחתית