בית יוסף להבה
חבר חדש
- הצטרף
- 20/10/25
- הודעות
- 139
שו"ת אור לציון חלק ד פרק כב - דיני סוכה תחת האילן אות ב
ב. שאלה. האם אפשר לאכול בסוכה בשעה שמסוק חג מעליה.
תשובה. האוכל בסוכה, ורואה שמסוק נמצא מעל הסוכה, אפילו בגובה רב, ימתין עד שיעבור המסוק, ואז יאכל.
עד כאן.
ובביאורים שם כתב דהחידוש בזה הוא שלמרות שהוא גבוה מאד עדיין יש לפסלו מטעם סוכה תחת סוכה.
ולכאורה יש להקשות על זה דהא בסוגיא בסוכה י. מבואר בזה הלשון: מנימין עבדיה דרב אשי איטמישא ליה כתונתא במיא, ואשתטחא אמטללתא. אמר ליה רב אשי: דלייה, דלא לימרו קא מסככי בדבר המקבל טומאה. - והא קא חזו ליה דרטיבא! - לכי יבשה קאמינא לך. עד כאן. ונפסק סוף סימן תרכט.
ושמע מינה שכל שלא ניתן לשם סיכוך אין לפסול ומאי שנא מסוק שלא ניתן לשם סיכוך מזה.
וחשבתי לומר בשלשה אופנים: א. או דנימא דגם בדין זה יש חילוק בין אם הוא תוך ארבעה לבין אינו בתוך ארבעה. ולמרות שבדין זה קשה לחלק שאם בתוך ארבעה הוא בטל ואם לא אינו בטל, דבלאו הכי אין כל כך סברא שהוא יתבטל שהרי אינו בא בדרך גג וגם לא בדרך שייכות לסוכה, אבל מכל מקום אפשר שכל שהוא סמוך אינו נדון לעצמו. וצריך עיון. ומהקשר הענין בגמרא ובפוסקים נראה שחילוק זה נכון. ב. או שנאמר שגג המסוק חשוב כבא לסכך, למרות שאינו בא לסכך אלא על השיעור שבינו לבין קרקעית המסוק, מכל מקום מצאנו כזאת שעור ובשר נחשב כאהל גם למה שמתחת לגוף האדם. ג. או שחשש לחומרא לדעות שלעולם אין לאכול תחת הבגד בשעה שהוא מונח שם אפילו שהוא רטוב, יעויין בבית יוסף.
ב. שאלה. האם אפשר לאכול בסוכה בשעה שמסוק חג מעליה.
תשובה. האוכל בסוכה, ורואה שמסוק נמצא מעל הסוכה, אפילו בגובה רב, ימתין עד שיעבור המסוק, ואז יאכל.
עד כאן.
ובביאורים שם כתב דהחידוש בזה הוא שלמרות שהוא גבוה מאד עדיין יש לפסלו מטעם סוכה תחת סוכה.
ולכאורה יש להקשות על זה דהא בסוגיא בסוכה י. מבואר בזה הלשון: מנימין עבדיה דרב אשי איטמישא ליה כתונתא במיא, ואשתטחא אמטללתא. אמר ליה רב אשי: דלייה, דלא לימרו קא מסככי בדבר המקבל טומאה. - והא קא חזו ליה דרטיבא! - לכי יבשה קאמינא לך. עד כאן. ונפסק סוף סימן תרכט.
ושמע מינה שכל שלא ניתן לשם סיכוך אין לפסול ומאי שנא מסוק שלא ניתן לשם סיכוך מזה.
וחשבתי לומר בשלשה אופנים: א. או דנימא דגם בדין זה יש חילוק בין אם הוא תוך ארבעה לבין אינו בתוך ארבעה. ולמרות שבדין זה קשה לחלק שאם בתוך ארבעה הוא בטל ואם לא אינו בטל, דבלאו הכי אין כל כך סברא שהוא יתבטל שהרי אינו בא בדרך גג וגם לא בדרך שייכות לסוכה, אבל מכל מקום אפשר שכל שהוא סמוך אינו נדון לעצמו. וצריך עיון. ומהקשר הענין בגמרא ובפוסקים נראה שחילוק זה נכון. ב. או שנאמר שגג המסוק חשוב כבא לסכך, למרות שאינו בא לסכך אלא על השיעור שבינו לבין קרקעית המסוק, מכל מקום מצאנו כזאת שעור ובשר נחשב כאהל גם למה שמתחת לגוף האדם. ג. או שחשש לחומרא לדעות שלעולם אין לאכול תחת הבגד בשעה שהוא מונח שם אפילו שהוא רטוב, יעויין בבית יוסף.