והתמונה הזאת מחזקת את מנהג הרבה מתפוצות הספרדים שלא לאכול קטניות בפסח (והרי על החותמת כתוב לאוכלי קטניות בלבד...)ברור שזה פאשלה, ולכן לא כדאי לסמוך על הכשר כזה, ועל ממליציו.
והתמונה הזאת מחזקת את מנהג הרבה מתפוצות הספרדים שלא לאכול קטניות בפסח (והרי על החותמת כתוב לאוכלי קטניות בלבד...)ברור שזה פאשלה, ולכן לא כדאי לסמוך על הכשר כזה, ועל ממליציו.
מנהג ארץ ישראל - כ"כ הארץ חיים תנג פקודת אלעזר סימן נא סד ע"ד, שער המפקד, ארץ חיים ר"ס תנג, משפטי עוזיאל א א"ח יד ועוד. ומובא בכה"ח אלא שכתב שעתה כל קהילה נוהגת כמנהגה, וכ"כ השער המפקד, שנתרבו עולי בבל וסוריה שנוהגים היתר.
אני יודע שיש כמה קהילות שנוהגות שלא לאכול קטניות ושיש כמה קהילות שנוהגות שלא לאכול אורז. כתבת "הרבה" אשמח לדעת איך הגעת לחישוב הזהמנהג ארץ ישראל - כ"כ הארץ חיים תנג פקודת אלעזר סימן נא סד ע"ד, שער המפקד, ארץ חיים ר"ס תנג, משפטי עוזיאל א א"ח יד ועוד. ומובא בכה"ח אלא שכתב שעתה כל קהילה נוהגת כמנהגה, וכ"כ השער המפקד, שנתרבנו עולי בבל וסוריה שנוהגים היתר.
שאלוניקי - בית דוד סימן רטז (ומובא בחיד"א סי' תנג) והגדיל לעשות הרב זכור לאברהם אלקלעי ריש הלכות פסח שכתב והכליל שלעניין פסח אנו אשכנזים (קביעה רחצת זו הובאה על ידי רבה של מרוקו רבי רפאל אנקאווא בספרו תועפות ראם והזכיר בין היתר את מנהג הקטניות) וע"ש לר"א אלקלעי בסימן תנג שמביא פרטי דינים בענייני איסור קטניות. מנהג מצרים כ"ר בדברי מהר"י זיין, כמדומני מובא בחיד"א.
מנהג מרוקו ידוע.
ואני לא מדבר על אורז שהמנהג לאסור היה רווח יותר.
הבאתי לך כמה קהילות מהחשובות ביותר, בכמות ובאיכות, אני לא הולך לספק לך הרבה נקודות גאוגרפיות (כלומר, אני לא הולך באמת הולך לחקור אם מנהג איזמיר שבתורכיה או סופיה בבלקן היה כמנהג שאלוניקי. אתה מוזמן לעשות זאת). מה שחשוב שלפחות כעת אתה יודע שמנהג הרבה מאוד ספרדים להחמיר בקטניות.אני יודע שיש כמה קהילות שנוהגות שלא לאכול קטניות ושיש כמה קהילות שנוהגות שלא לאכול אורז. כתבת "הרבה" אשמח לדעת איך הגעת לחישוב הזה
אני עדין לא יודע.הבאתי לך כמה קהילות מהחשובות ביותר, בכמות ובאיכות, אני לא הולך לספק לך הרבה נקודות גאוגרפיות. מה שחשוב שלפחות כעת אתה יודע שמנהג הרבה מאוד ספרדים להחמיר בקטניות.
אני עדין לא יודע.
ידוע![]()
איסור אכילת קטניות בפסח – המכלול
www.hamichlol.org.il
יש מקורות, אם אתה חולק על הכתוב אתה יכול לערוך - עם התמודדות עם המקורות
ראיתי ואני יודע לקרוא וכתבתי לך שבהחלט אני יודע שיש עדות שנוהגות ככה וכתבתי את זה גם למעלה. אתה פשוט קורא "הרבה" גם לאחוזים בינוניים ואני קורא "הרבה" ל"הרבה". זה הכל זה כל הדיון.לחצת על הקישור?
כתוב שם
יש מקורות, אם אתה חולק על הכתוב אתה יכול לערוך - עם התמודדות עם המקורות
הרב שמופיע אצלך בתמונה טען בהכתרתו בבניין העדה המערבית שיוצאי מרוקו הם רוב עולם התורה, גם אם הגזים מדובר באחוזים רבים. בנוסף לתפוצות החשובות הנ"ל שבוודאי נגררו אחריהם רבים. ואגב, ראיתי באתר כסא רחמים שמנהג תוניס לאסור את היבשות.ראיתי ואני יודע לקרא וכתבתי לך שבהחלט אני יודע שיש עדות שנוהגות ככה וכתבתי את זה גם למעלה. אתה פשוט קורא "הרבה" גם לאחוזים בינוניים ואני קורא "הרבה" ל"הרבה". זה הכל זה כל הדיון.
כנראה הושפעו מחב"ד.יוצאי מרוקו הם רוב עולם התורה, גם אם הגזים מדובר באחוזים רבים. בנוסף לתפוצות החשובות הנ"ל שבוודאי נגררו אחריהם רבים. ואגב, ראיתי באתר כסא רחמים שמנהג תוניס לאסור את היבשות.
תודה שאתה מעלה את הנושא...כנראה הושפעו מחב"ד.
שו שנות החמישים? למניין?תודה שאתה מעלה את הנושא...
רבי רפאל אנקווה, רבה של מרוקו, כותב על המנהג הפשוט בשנת תר"ץ ולפניה... (אז הדפיס את ספרו)הצג קובץ מצורף 1265
חב"ד התחילה לפעול במרוקו בשנות החמישים
ויותר מזה, בספר גאוני משפחת אביחצירא מביא שרבי יעקב כתב תשובה בכתב ידו על איסור הקטניות
(כך שאין המנהג מרבי זאב הלפרין שהיה פעיל חינוכי במקנס)