להקדים שלום לאשה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברימי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אלא שאתה דוחק את הש"ע שהוא "סיכם". זה פחות מדוחק, כתוב בפירוש הפוך, ולישנא מעליא נקטתי.

הוא כתב על הסדר את כל הפרטים המופיעים בגמ', כלשון הגמ'. "אין שואלים בשלום אשה כלל" - לשון הגמ'. אפי' ע"י בעלה - גמ'. ואידך זיל גמור.
 
אין שואלים בשלום אשה כלל" - לשון הגמ'. אפי' ע"י בעלה - גמ'. ואידך זיל גמור.
נשמט מציטוטך בלשון הש"ע: "אפילו ע"י שליח", וזה לא לשון הגמ', שכתבה: אפשר ע"י שליח, א"ל אין שואלין בשלום אשה כלל. וק"ל.
 
זה גמ', שגם ע"י בעלה אסור, ולכן הוסיף השו"ע אפי' ע"י בעלה. וק"ל.
 
השו"ע ציטט לשון הגמ' "אין שואלין בשלום אשה כלל", וע"ז הוסיף מסקנות הגמ' - אפי' ע"י בעלה, אפי' ע"י שליח.
 
כל מה שכתב השו"ע, מבואר להדיא בגמ'. "אפשר ע"י שליח! א"ל, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה. על ידי בעלה! אמר ליה, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה כלל".

זאת אומרת, "אין שואלין בשלום אשה" בא לאפוקי שליח, ו"כלל" בא לאפוקי בעלה.

כמו כן מוכיח הפנ"י מהגמ' שמתחילה כשאמר "נשדר ליה מר שלמא לילתא" התכוון לומר לה שלום בפני עצמו, ולכן ענה לו שאסור משום קול באשה ערוה, דהיינו לא מפני הרגל חיבה ביניהם אלא רק מפני שהיא עונה לו בקולה. אבל לולא זה אין שום מניעה לשאול בשלומה ואף חיובא איכא.
 
אבל דקדוק אחר יש בלשון הטור והשו"ע שהוא נגד הפני יהושע - ממה שכתבו "אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה", ואם מותר לשאול אותה באופן אישי מה שלומה, לפלוג וליתני בדידה. וזה דקדוק נכון למעיין.
 
כל מה שכתב השו"ע, מבואר להדיא בגמ'. "אפשר ע"י שליח! א"ל, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה. על ידי בעלה! אמר ליה, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה כלל".

זאת אומרת, "אין שואלין בשלום אשה" בא לאפוקי שליח, ו"כלל" בא לאפוקי בעלה.
אבל בלשון הגמ' לא מבואר מה חמור יותר ממה. וזה רוצה הפנ"י לחדש שע"י שליח חמור יותר מבעצמו, ולשון הש"ע אפילו ע"י שליח" מורה ההיפך - שע" שליח קל יותר.
אבל דקדוק אחר יש בלשון הטור והשו"ע שהוא נגד הפני יהושע - ממה שכתבו "אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה", ואם מותר לשאול אותה באופן אישי מה שלומה, לפלוג וליתני בדידה. וזה דקדוק נכון למעיין.
אי משום הא לא איריא, שמקור הש"ע בזה מדברי התוס' במקום, ודרכו להעתיק הדינים המפורשים בראשונים ולא לחדש מעצמו. אבל כן יש לדקדק "מהצורה" שמעתיק, וכשכותב בלשון "אפילו" הוא דקדוק ברור. ודי בזה.
 
כמו כן מוכיח הפנ"י מהגמ' שמתחילה כשאמר "נשדר ליה מר שלמא לילתא" התכוון לומר לה שלום בפני עצמו, ולכן ענה לו שאסור משום קול באשה ערוה, דהיינו לא מפני הרגל חיבה ביניהם אלא רק מפני שהיא עונה לו בקולה. אבל לולא זה אין שום מניעה לשאול בשלומה ואף חיובא איכא.
לא נוגע לדיון - מה דעת השו"ע.
 
אי משום הא לא איריא, שמקור הש"ע בזה מדברי התוס' במקום, ודרכו להעתיק הדינים המפורשים בראשונים ולא לחדש מעצמו.

אה"נ, הראיה היא מהראשונים, אבל היות ודיברת על השו"ע, דיברתי אף אני על השו"ע.
 
אבל בלשון הגמ' לא מבואר מה חמור יותר ממה. וזה רוצה הפנ"י לחדש שע"י שליח חמור יותר מבעצמו, ולשון הש"ע אפילו ע"י שליח" מורה ההיפך - שע" שליח קל יותר.

אליבא דהפנ"י, הגמ' מדברת רק ע"י שליח או ע"י בעלה, שזה גרע מלשאול אותה ישירות מתוך נימוס.

והשו"ע העתיק לשון הגמ', והדקדוק מהמילה "אפילו" אינו מוכרח וכנ"ל.
 
ראשי תחתית