אבל דקדוק אחר יש בלשון הטור והשו"ע שהוא נגד הפני יהושע - ממה שכתבו "אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה", ואם מותר לשאול אותה באופן אישי מה שלומה, לפלוג וליתני בדידה. וזה דקדוק נכון למעיין.
כל מה שכתב השו"ע, מבואר להדיא בגמ'. "אפשר ע"י שליח! א"ל, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה. על ידי בעלה! אמר ליה, הכי אמר שמואל: אין שואלין בשלום אשה כלל".
זאת אומרת, "אין שואלין בשלום אשה" בא לאפוקי שליח, ו"כלל" בא לאפוקי בעלה.
אבל דקדוק אחר יש בלשון הטור והשו"ע שהוא נגד הפני יהושע - ממה שכתבו "אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה", ואם מותר לשאול אותה באופן אישי מה שלומה, לפלוג וליתני בדידה. וזה דקדוק נכון למעיין.
אי משום הא לא איריא, שמקור הש"ע בזה מדברי התוס' במקום, ודרכו להעתיק הדינים המפורשים בראשונים ולא לחדש מעצמו. אבל כן יש לדקדק "מהצורה" שמעתיק, וכשכותב בלשון "אפילו" הוא דקדוק ברור. ודי בזה.
כמו כן מוכיח הפנ"י מהגמ' שמתחילה כשאמר "נשדר ליה מר שלמא לילתא" התכוון לומר לה שלום בפני עצמו, ולכן ענה לו שאסור משום קול באשה ערוה, דהיינו לא מפני הרגל חיבה ביניהם אלא רק מפני שהיא עונה לו בקולה. אבל לולא זה אין שום מניעה לשאול בשלומה ואף חיובא איכא.