למה עדיין אברכים בני תורה קשה להם לשלוח את בניהם ובנותיהם למוסדות של ספרדים ?

דרך אגב - איפה יש לך כיום קהילה שאתה מתפלל עם מאות אברכים ספרדים בני תורה ? (2 הקהילות היחידות שאני מכיר בירושלים שיש שם 120 אברכים זה בנוה יעקב מנין אברכים בר יקר ובבית וגן)
מכיר טוב מאוד את שתי הקהילות הללו,
בבית וגן יש מעל 250 משפחות [כלומר הו"ק חודשיות, מלבד עוד כאלו שמגיעים סתם להתפלל], תתפלל שם פעם אחת בליל שבת ותבדוק אם נשאר מקום פנוי בכל הקמפוס הענק,
בנווה יעקב יש מעל 190 משפחות [כלומר הו"ק חודשיות מלבד כאלו שמגיעים סתם להתפלל], כנ"ל תבדוק אם נשאר מקום בעז"נ וכו',
בנוסף ישנם עוד הרבה קהילות גדולות ומכובדות, כמו לדוגמא קהילת אברכים ברמות א', ועוד רבים שיש בהם למעלה מ- 100 מתפללים
ב"ה כ"י וכ"י!
בכל מקרה - ההסתכלות לענ"ד צריכה להיות על המגמה והגרף העולה, ולא למדוד ביחס לליטאים שנוסעים על הכביש כבר עשרות שנים, ובאים עם המון המון כח וגיבוי לכל קהילה חדשה או מוסד חדש
אצלנו זה עדיין כל מקום עם המון מסירות נפש והרבה מאבקים, לפעמים גם עם הנציגים שאמורים לייצג אותו
אין לשום רב נכד במוסדי עולם ... לא להרב סלים ולא להרב זעפרני, ולא להרב הלל.
אנא ממך תחסוך ממני את כל מה שאני יודע על כל הרבנים הללו, איך נלחמו עד לשבוע האחרון בקשר לבניהם ונכדיהם ...
הרב זעפראני לא נלחם על שום נכד, ולכל הרבנים שהוזכרו יש נכדים [או נינים, כלומר ילדי נכדיהם] במוסדות הספרדים החדשים שהוקמו, אתה יכול לעשות בדיקה, למשל לרב סלים יש נינים במוסדי עולם בגבעת שאול - תבדוק, לרב זעפראני יש גם במוסדי עולם בבית וגן, גם באהבת שלום בנווה יעקב וגם נכדות בבתי ספר החדשים, גם לרב הלל יש הרבה נכדים בת"ת בנווה יעקב, ועוד רבים שהוזכרו
זה נכון שחלק מהרבנים שהוזכרו לא דוחפים בכח את נכדיהם ללמוד במוסדות הספרדים, ואדרבה עוזרים להם להתקבל למוסדות הליטאיים לבקשת נכדיהם, אבל הם [לפחות רובם המוחלט] בהחלט מעודדים לשלוח למוסדות הספרדים
[אגב - לרב סלים ככל הידוע לי היו גם כמה נכדים שלמדו בישיבות ספרדיות, ויש גם חתנים מישיבות ספרדיות]
אלא עם מקורות מידע ברורים כי אני קרובו ...
קרובו של מי? מסקרן מאוד...
 
מכיר טוב מאוד את שתי הקהילות הללו,
בבית וגן יש מעל 250 משפחות [כלומר הו"ק חודשיות, מלבד עוד כאלו שמגיעים סתם להתפלל], תתפלל שם פעם אחת בליל שבת ותבדוק אם נשאר מקום פנוי בכל הקמוס הענק,
בנווה יעקב יש מעל 190 משפחות [כלומר הו"ק חודשיות מלבד כאלו שמגיעים סתם להתפלל], כנ"ל תבדוק אם נשאר מקום בעז"נ וכו',
בנוסף ישנם עוד הרבה קהילות גדולות ומכובדות, כמו לדוגמא קהילת אברכים ברמות א', ועוד רבים שיש בהם למעלה מ- 100 מתפללים
ב"ה כ"י וכ"י!
בכל מקרה - ההסתכלות לענ"ד צריכה להיות על המגמה והגרף העולה, ולא למדוד ביחס לליטאים שנוסעים על הכביש כבר עשרות שנים, ובאים עם המון המון כח וגיבוי לכל קהילה חדשה או מוסד חדש
אצלנו זה עדיין כל מקום עם המון מסירות נפש והרבה מאבקים, לפעמים גם עם הנציגים שאמורים לייצג אותו

הרב זעפראני לא נלחם על שום נכד, ולכל הרבנים שהוזכרו יש נכדים [או נינים, כלומר ילדי נכדיהם] במוסדות הספרדים החדשים שהוקמו, אתה יכול לעשות בדיקה, למשל לרב סלים יש נינים במוסדי עולם בגבעת שאול - תבדוק, לרב זעפראני יש גם במוסדי עולם בבית וגן, גם באהבת שלום בנווה יעקב וגם נכדות בבתי ספר החדשים, גם לרב הלל יש הרבה נכדים בת"ת בנווה יעקב, ועוד רבים שהוזכרו
זה נכון שחלק מהרבנים שהוזכרו לא דוחפים בכח את נכדיהם ללמוד במוסדות הספרדים, ואדרבה עוזרים להם להתקבל למוסדות הליטאיים לבקשת נכדיהם, אבל הם [לפחות רובם המוחלט] בהחלט מעודדים לשלוח למוסדות הספרדים
[אגב - לרב סלים ככל הידוע לי היו גם כמה נכדים שלמדו בישיבות ספרדיות, ויש גם חתנים מישיבות ספרדיות]

קרובו של מי? מסקרן מאוד...
של הרב זעפרני
 
ויש נקודה נוספת
לא תמיד רב גדול כל שיהיה יכול לכוף את ילדיו למשהו מסויים
כולם מודים שעד לפני שנים מספר לא היו כמעט אברכים ברמה במוסדות הספרדיים
ובסוף אברך צעיר היום מחליט לבד גם אם אבא שלו או סבא שלו חושב אחרת
כמובן כשיש בנים ונכדים זה נותן תנופה אדירה
וב"ה היום הרבנים שמובילים את בני התורה נותנים דוגמא אישית גם בזה
 
שמעתי שבת"ת של הרב דוד אברהם בבית וגן א' הנכדים של הרב זפרני היה הילד הראשון בחיידר
וזה גרר אחריו ויצר סחף של אברכים רצינים
היום שי 2 כיתות במחזור
 
גם צריך לשים לב שיש חילוק גדול בין ת''ת לבית יעקב, ובין ת''ת לישיב''ק וישיב''ג, בעוד שהרבה רבנים ות''ח מהשורה הראשונה שולחים בניהם לת''ת ספרדיים, בישיב''ק זה כמעט לא מצוי, וכ''ש בישיבות גדולות
יש לזה סיבה מאוד פשוטה לצערינו המוסדות הספרדיים לא יודעים לסנן בין משפחות בני תורה לשאינם וזה הורס את כל המוסדות, בחיידר הכי מקובל זה לברר על המשפחה ולכן הם הכי מצליחים כי הכי קל לסנן, אבל בישי"ק ובישי"ג יותר מקובל להסתכל על הבחור עצמו ובגלל זה לא מסננים על המשפחה וזה הורס את הישיבות.
 
יש לזה סיבה מאוד פשוטה לצערינו המוסדות הספרדיים לא יודעים לסנן בין משפחות בני תורה לשאינם וזה הורס את כל המוסדות, בחיידר הכי מקובל זה לברר על המשפחה ולכן הם הכי מצליחים כי הכי קל לסנן, אבל בישי"ק ובישי"ג יותר מקובל להסתכל על הבחור עצמו ובגלל זה לא מסננים על המשפחה וזה הורס את הישיבות.
א היום זה לא נכון
ב לפעמים בגיל יותר גדול כמו יש"ג זה פחות משמעותי כי הבחור כבר בוגר
 
א היום זה לא נכון
אני רק ישאל מה אחוז הפריפריה בישיבות הספרדיות לעומת אשכנזיות. (אצלי בשיעור לדוגמא למדו 6 מתוך 150 כאשר 1 למד ביש"יק בבני ברק ועוד 5 מערים שאינם פריפריה מוחלטת)
ב לפעמים בגיל יותר גדול כמו יש"ג זה פחות משמעותי כי הבחור כבר בוגר
נו נו בזמני בישיבה בחורים נסחפו לשטויות גם בגיל 17 ו18.
 
נערך לאחרונה:
אני רק ישאל מה אחוז הפריפריה בישיבות הספרדיות לעומת אשכנזיות. (אצלי בשיעור לדוגמא למדו 6 מתוך 150 כאשר 1 למד ביש"יק בבני ברק ועוד 3 מאשדוד ו2 מחיפה)

נו נו בזמני בישיבה בחורים נסחפו לשטויות גם בגיל 17 ו18.
נכון
אבל זה כבר לא בגלל משפחה אלא חברה
ואם הישיבה ברמה היא סוחפת ללמעלה
 
הישיבה ברמה היא סוחפת ללמעלה
אבל היא צריכה להיות ברמה של פוניבז' ושכנותיה דבר שקשה מאוד להגיע אליו, (וגם אף הורה לא יעדיף לשלוח את בנו למקום בו יש יותר סיכון שהוא יירד ברוחניות).
 
אבל היא צריכה להיות ברמה של פוניבז' ושכנותיה דבר שקשה מאוד להגיע אליו, (וגם אף הורה לא יעדיף לשלוח את בנו למקום בו יש יותר סיכון שהוא יירד ברוחניות).
היום יש לציבור הספרדי את הכלים והעוצמות והאיכות להקים את ישיבת חלאב ואלי גם ישבית מקנס
פונוביז' נ"ל זה עיירה בליטא, לא??
 
שמעתי שבת"ת של הרב דוד אברהם בבית וגן א' הנכדים של הרב זפרני היה הילד הראשון בחיידר
וזה גרר אחריו ויצר סחף של אברכים רצינים
היום שי 2 כיתות במחזור
באמת היו שם כמה אברכים חשובים חלקם מאיגוד עמלי התורה ששלחו את הילדים שלהם וגם עשו עבודת שטח ועברו מבן עליה אחד לחברו
ביניהם היה גם נכד של מרן הגרש"י
וכשהציבור ראה אברכים חשובים ממשפחות מיוחסות הבין שיש כאן משהו חדש
ולא פותחים למי שלא מתקבל אלא פותחים למוצלחים
 
לשום רב נכד במוסדי עולם ... לא להרב סלים ולא להרב זעפרני, ולא להרב הלל
לא, לא נכון בכלל.
זה נכון שחלק מהרבנים שהוזכרו לא דוחפים בכח את נכדיהם ללמוד במוסדות הספרדים, ואדרבה עוזרים להם להתקבל למוסדות הליטאיים לבקשת נכדיהם, אבל הם [לפחות רובם המוחלט] בהחלט מעודדים לשלוח למוסדות הספרדים
מדויק מאוד.

אני חושב שהנושא פשוט נגרר לכיוונים לא נכונים, יש שני שיטות היום בציבור, אולי שלושה:
א. יש מהפכה, וכל מה שצריך זה רק מסירות נחרצות וכושר שכנוע גדול מספיק, העתיד שייך לנו (כלומר לאיגוד עמלי תורה) ואילו בסך הכל אריות קשורים בחוט, כל האריות הללו הולכים ומזדקנים, הולכים ומחלידים, ואנחנו ננצח ונשיב העטרה ליושנה.
ב. אין מהפכה, זה אותו דבר, אולי קצת יותר טוב, שלמה טוויל ורבניו נאיביים במקרה הטוב ותמימים במקרה היותר טוב, האירוע לא יכול להתפתח יותר ממה שהוא היום, יש שיפור אבל הוא לא מהותי, התורה אכן ניתנה בוילנא פינת סלנט.

ואני רוצה להציע שיטה שלישית:
יש מהפכה, ויש בעיות יסוד. יש מהפכה והיא מהותית, המצב אכן צריך להשתנות וזה באמת הכיוון הנכון, אין הדבר סותר בכלל את הטענה שבעיותינו אינם תלויות במוטיבציה בלבד, ויש בהחלט שינויי עומק שצריכים להתרחש. בהחלט לא הסתיימה המלאכה אבל אין טעם לשבת על הגדר ולחכות שיושלם הבנין, רדו מהגדר אריות יקרים, רדו ובואו לעזור לנו להקים את הארמון.
 
ואני רוצה להציע שיטה שלישית:
יש מהפכה, ויש בעיות יסוד. יש מהפכה והיא מהותית, המצב אכן צריך להשתנות וזה באמת הכיוון הנכון, אין הדבר סותר בכלל את הטענה שבעיותינו אינם תלויות במוטיבציה בלבד, ויש בהיחלט שינויי עומק שצריכים להתרחש. בהחלט לא הסתיימה המלאכה אבל אין טעם לשבת על הגדר ולחכם שיושלם הבנין, רדו מהגדר אריות יקרים, רדו ובואו לעזור לנו להקים את הארמון.
ואולי השיטה השלישית שלך פעילה אפי' יותר חזק כבר בשטח
דהיינו
אמת יש בעיות, וחלקם דוברו כאן, אי נתינת היכולת להתרומם או אי ההצלחה להתרומם היתה מציאות של שנים
אבל.. והאבל הוא גדול
שהתהליך שנוצר ע"י איגוד עמלי התורה הרבה יותר עמוק ממה שנראה
השיח היום בעולם התורה הספרדי והליטאי שונה, גם כתוצאה בעונגי שבת בהרבה ישיבות מכלל הגזרים עם הרב שלמה טויל, כמובן לאחר שיעור בעיון של מרן הרב זעפראני, וגם מכח שהם רואים את השטח.
בעולם הכוללים היום יש שיח שונה הפירסומים האנונימים כביכול על סיפורי הספרדים הנאנקים תחת העול ועל האברך שיצא מהלימוד בגלל סמינר של הבת שלו לא מגיעים משום מקום, והם יוצרים שיח.
 
למשל דוגמא נוספת כל איגרוני הבחורי ישיבות
שמחד מראים שיש לנו ציבור עצום ואיכותי ומאידך נותן פידבק שאנחנו לא סודנים [סליחה מהסודנים על הביטוי]
אבל זה נולד והתעצם מכח איגוד עמלי התורה, כן, היום יש פוליטיקאים שמנסים לשדר שהם הרבנים וכו' וד"ל, ומאידך יש שם אנשים נפלאים שמשתדלים לעשות טוב ועובדים קשה מאוד למען בחורי ישראל
אבל למי שבקי בהיסטוריה של ההקמה של האירגונים האלו
איגוד עמלי התורה יצר את זה
 
לא, לא נכון בכלל.

מדויק מאוד.

אני חושב שהנושא פשוט מגרר לכיוונים לא נכונים, יש שני שיטות היום בציבור, אולי שלושה:
א. יש מהפכה, וכל מה שצריך זה רק מסירות נחרצות וכושר שיכנוע גדול מספיק, העתיד שייך לנו (כלומר לאיגוד עמלי תורה) ואילו בסך הכל אריות קשורים בחוט, כל האריות הללו הולכים ומזדקנים, הולכים ומחלידים ואנחנו ננצח ונשיב העטרה ליושנה.
ב. אין מהפכה, זה אותו דבר, אולי קצת יותר טוב, שלמה טוויל ורבניו נאיביים במקרה הטוב ותמימים במקרה היותר טוב, האירוע לא יכול להתפתח יותר ממה שהוא היום, יש שיפור אבל הוא לא מהותי, התורה אכן מ=ניתנה בוילנא פינת סלנט.

ואני רוצה להציע שיטה שלישית:
יש מהפכה, ויש בעיות יסוד. יש מהפכה והיא מהותית, המצב אכן צריך להשתנות וזה באמת הכיוון הנכון, אין הדבר סותר בכלל את הטענה שבעיותינו אינם תלויות במוטיבציה בלבד, ויש בהיחלט שינויי עומק שצריכים להתרחש. בהחלט לא הסתיימה המלאכה אבל אין טעם לשבת על הגדר ולחכם שיושלם הבנין, רדו מהגדר אריות יקרים, רדו ובואו לעזור לנו להקים את הארמון.
אתה כיום תשלח את הבת שלך לסמינר מרגלית או אפיק ?
 
הדרך היחידה להעלות את הרמה של כלל הישיבות הספרדיות באופן משמעותי, היא שכל ראשי הישיבות האשכזיים יחליטו שלא מקבלים יותר שום בחור ספרדי, גם לא בן של פלוני ונכד של אלמוני וכו' (בחיים לא יקרה באמת...)
 
הדרך היחידה להעלות את הרמה של כלל הישיבות הספרדיות באופן משמעותי, היא שכל ראשי הישיבות האשכזיים יחליטו שלא מקבלים יותר שום בחור ספרדי, גם לא בן של פלוני ונכד של אלמוני וכו' (בחיים לא יקרה באמת...)
נראה לך שהם יזיקו לישיבותיהם ביודעין?
 
נראה לך שהם יזיקו לישיבותיהם ביודעין?
בדיוק בגלל זה אמרתי שזה מעולם לא יקרה, אבל למען האמת עולם הישיבות הספרדי בכל זאת כן התקדם ברמה כזאתי או אחרת ב5-10 שנים האחרונות בעיקר, אבל לא הייתי מגדיר את זה ''מהפכה''
 
הדרך היחידה להעלות את הרמה של כלל הישיבות הספרדיות באופן משמעותי, היא שכל ראשי הישיבות האשכזיים יחליטו שלא מקבלים יותר שום בחור ספרדי, גם לא בן של פלוני ונכד של אלמוני וכו' (בחיים לא יקרה באמת...)
אנחנו כבר באמצע השלב שאפי' שהם מקבלים, יש המון מצוינים שקרעו את החוט
אני מכיר הרבה שהתקבלו לישיבות מצוינות והלכו לספרדי
וביננו מי שקצת מתבונן לא תמיד הבן של והאח של הם המוצלחים
ולא כל מי שיש לו קשרים בנו ירא שמים ולמדן
הרי הפוליטיקאים והעסקנים בד"כ מצליחים לדחוף את בניהם
אבל...
בד"כ הם פחות שמורים מבחינת הרחוב
ונ"ל שבני תורה אמיתיים לא ירצו ללמוד איתם בחיידר ישיבה וסמינר
אז אדרבה
שהליטאים ימשיכו לקבל את המקושרים
ואנו נהיה סולת ברורה
ומתי שהמקושרים יקלטו וינסו להכניס אלינו
זה כבר בעיה, ודיה לצרה בשעתה
 
אנחנו כבר באמצע השלב שאפי' שהם מקבלים יש המון מצויינים שקרעו את החוט
אני מכיר הרבה שהתקבלו לישיבות מצוינות והלכו לספרדי
ובננו מי שקצתמתבונן לא תמיד הבן של והאח של הם המוצלחים
ולא כל מי שיש לו קשרים בנו ירא שמים ולמדן
הרי הפוליטיקאים והעסקנים בד"כ מצליחים לדחוף את בניהם
אבל...
בד"כ הם פחות שמורים מבחינת הרחוב
ונ"ל שבני תורה אמיתיים לא ירצו ללמוד איתם בחיידר ישיבה וסמינר
אז אדרבה
שהליטאים ימשיכו לקבל את המקושרים
ואנו נהיה סולת ברורה
ומתי שהמקושרים יקלטו וינסו להכניס אלינו
זה כבר בעיה, ודיה לצרה בשעתה
המציאות אכן קצת השתנה בעשור האחרון, אבל עדיין זה מאוד רחוק מלהיות שם...
בין כל העשרות שמות של רבנים ''מהשורה הראשונה'' שנמנו פה, אשמח לדעת למי מהם יש בן/נכד בישיבה גדולה ספרדית?
 
המציאות אכן קצת השתנה בעשור האחרון, אבל עדיין זה מאוד רחוק מלהיות שם...
בין כל העשרות שמות של רבנים ''מהשורה הראשונה'' שנמנו פה, אשמח לדעת למי מהם יש בן/נכד בישיבה גדולה ספרדית?
העתיד לפננו
לפני עשור לא היית חולם שיהיה מציאות של בית יעקב ספרדי
ועוד שמשפחות חשובות ישלחו
ועוד
ועוד
 
נראה לך שהם יזיקו לישיבותיהם ביודעין?
מה הקשר?

נראה לך שפוניבז' וחברון לא יסכימו להודיע על כך? אז תשכח מזה כבר היום הם מפילים ללא סיבה, פשוט כי אין מקום, לעשרת הישיבות החשובות זה לא יזיז, וזה שאלה מתחת ימשיבו לקבל כבר לא כ"כ ישנה, במצב כזה רוב המוצלחים לא יעדיפו ישיבה אשכנזית גרועה על ספרדית טובה.
 
העתיד לפננו
לפני עשור לא היית חולם שיהיה מציאות של בית יעקב ספרדי
ועוד שמשפחות חשובות ישלחו
ועוד
ועוד
אני לא חושב שיהיה שינוי משמעותי בישיבות בעשור הקרוב, אלא א''כ יקרה משהו ממש דרמטי
 
הדרך היחידה להעלות את הרמה של כלל הישיבות הספרדיות באופן משמעותי, היא שכל ראשי הישיבות האשכזיים יחליטו שלא מקבלים יותר שום בחור ספרדי, גם לא בן של פלוני ונכד של אלמוני וכו' (בחיים לא יקרה באמת...)
לא חושב בכלל.
זה ממש ההפך ממה שאמרתי, אני חולק באופן עקרוני על הגישה של אריות קשורים בחוט שכל מה שיש זה רק חוט וכל מה שצריך זה אומץ ונחישות, יש בעיות עומק ויסוד הרבה יותר חמורות ממה שרגילים לומר, ואני לא רואה שהם יפתרו מאליהם בלי אנשים ענקיים ממש והמון מסירות נפש ציבורית.
אם כל ראשי הישיבות הנ"ל וכו' עולם התורה הספרדי יעלה קצת, אולי, אבל יאבד את כל אלו הלומדים ומצליחים במוסדות האשכנזים, ואלו, נרצה או לא נרצה, הם הדור הבא של המנהיגות שלנו.
רק התעוררות עמוקה, מסירות נפש ועקשנות, כח רצון עצום והמון המון חשיבה והתבוננות - יהפכו את עולם התורה הספרדי למשהו שיכול להתחרות בשכנים מעבר לכביש, ואז כל אלו שגרים שם יבואו אלינו, פשוט כי כולם מעדיפים את הבית...

אבל, בניגוד לכל הפסימיות הזו, אני חושב שהשינוי בישיבות ממש מעבר לפינה, המהפכה שהתרחשה בגיל הצעיר פשוט תלך ותתבגר, אוטוטו כל המוסדות האלו צריכים לשלוח לישיבות ומה יהיה אז? האשכנזים יקבלו את כל אלו? הם ילכו לישיבות הקיימות היום? ודאי שלא.
אוטוטו יעמוד מורינו הגאב"ד ודעימיה יקימו את הישיבות הספרדיות הטובות ביותר, משהו חדש לגמרי ועוצמתי יותר מכל מה שהכרנו, טוב ואיכותי, עם רמה לימודית ללא פשרות ויראת שמים וחן אמיתי.
זה ממש קרוב, כרגע הם אוחזים בכיתה ו', עניין של שנתיים שלוש מקסימום.
 
נראה לך שפוניבז' וחברון לא יסכימו להודיע על כך?
פוניבז' לא מפלה ספרדים, מידיעה, את הרישום שלהם מנהל ספרדי והם מקבלים המון בחורים מישיבות ספרדיות למהדרין, אני יודע לא על מקרה אחד ולא על שלוש שהם הפילו את האשכנזיים וקבלו את הספרדי - הסיבה היחידה לייצוג הנמוך של הספרדים שם היא מחוסר ביקוש.
ובכל מקרה, כדי שראשי הישיבות האשכנזים יחליטו לא לקבל שום ספרדי, הם צריכים להחליט שזה רעיון טוב - והם לא ממש חושבים כך, למה שיחשבו שעולם התורה הספרדי שדי נראה צולע מהזווית שלהם, יכול להוות אלטרנטיבה?
הם מאמינים באמת ובתמים שהדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לבחור ספרדי הינו שהוא ילמד בישיבה אשכנזית, וכל זמן שיש הרבה מתוכנו שחושבים כך, ואלו שחולקים על זה צריכים להשתמש בתירוצים סוציולוגים מורכבים בשיתוף חזונות תוכניות וחלומות - למה שיחשבו אחרת?
 
לא חושב בכלל.
זה ממש ההפך ממה שאמרתי, אני חולק באופן עקרוני על הגישה של אריות קשורים בחוט שכל מה שיש זה רק חוט וכל מה שצריך זה אומץ ונחישות, יש בעיות עומק ויסוד הרבה יותר חמורות ממה שרגילים לומר, ואני לא רואה שהם יפתרו מאליהם בלי אנשים ענקיים ממש והמון מסירות נפש ציבורית.
אם כל ראשי הישיבות הנ"ל וכו' עולם התורה הספרדי יעלה קצת, אולי, אבל יאבד את כל אלו הלומדים ומצליחים במוסדות האשכנזים, ואלו, נרצה או לא נרצה, הם הדור הבא של המנהיגות שלנו.
רק התעוררות עמוקה, מסירות נפש ועקשנות, כח רצון עצום והמון המון חשיבה והתבוננות - יהפכו את עולם התורה הספרדי למשהו שיכול להתחרות בשכנים מעבר לכביש, ואז כל אלו שגרים שם יבואו אלינו, פשוט כי כולם מעדיפים את הבית...

אבל, בניגוד לכל הפסימיות הזו, אני חושב שהשינוי בישיבות ממש מעבר לפינה, המהפכה שהתרחשה בגיל הצעיר פשוט תלך ותתבגר, אוטוטו כל המוסדות האלו צריכים לשלוח לישיבות ומה יהיה אז? האשכנזים יקבלו את כל אלו? הם ילכו לישיבות הקיימות היום? ודאי שלא.
אוטוטו יעמוד מורינו הגאב"ד ודעימיה יקימו את הישיבות הספרדיות הטובות ביותר, משהו חדש לגמרי ועוצמתי יותר מכל מה שהכרנו, טוב ואיכותי, עם רמה לימודית ללא פשרות ויראת שמים וחן אמיתי.
זה ממש קרוב, כרגע הם אוחזים בכיתה ו', עניין של שנתיים שלוש מקסימום.
אכן, בעוד 10-15 שנה, כשבוגרי הישיבות הספרדיות דהשתא יהיו אברכים ת''ח חשובים/רבנים/רמ''ים וכדו' וישלחו בניהם לישיבות ספרדיות המצב צפוי להשתנות באופן משמעותי, אך כמו שכתבתי לדעתי זה לא יקרה בעשור הקרוב
אגב גם מי שלומד בת''ת ספרדי יכול להגיע לישי''ק אשכנזית, וגם מישי''ק ספרדית אפשר להגיע לישיבה גדולה אשכנזית, לכן צריך לבדוק בישיבות גדולות כיון שרוב בחורי ישיבות גדולות ספרדיות גם (מסתמא) למדו בישי''ק ובת''ת אשכנזי (תמיד יש יוצא מן הכלל)
בדר''כ בחור שנמצא בישיבה גדולה ספרדית, מאוד קשה לו להתקבל לישיב''ג אשכנזית טובה אח''כ יותר ממי שמגיע מת''ת או ישי''ק ספרדית וזה מובן, אם כי אני מכיר 2-3 בחורים שלמדו בישיבות קטנות וגדולות ספרדיות (מהמצוינות שבהן כמובן) והצליחו איכשהו להתשלב בשלב מאוחר יותר (ש''ג-קיבוץ) לישיבות אשכנזיות מהשורה ראשונה, פוניב'ז ועוד, אבל זה תופעה נדירה בדר''כ.

אך כמו שכתבתי למעלה כ''ז לא ממש יפתור לגמרי את הענין, רק עד שהרה''י האשכנזים יחליטו שלא לקבל ספרדים, כי אני לא חושב שנכדי וניני הרב עובדיה לדוגמא, ילמדו בישיבות ספרדיות בעתיד הקרוב - וכל זה לא כ''כ צפוי לקרות, ולכן עדיף לשלוח ולכוין כל בחור לישיבה שתתאים לו.
בעוד שחלק מהבחורים הספרדים לא כ''כ מתאימים לרוב הישי' הספ' דהשתא, ישנם כאלו שלא מתאימים בכלל לישיבות אשכנזיות, ודבר זה חורבן נורא כנודע לכל מי שעוסק אפי' קצת בחינוך וכיו''ב
 
נערך לאחרונה:

בין הסדרים:

ראשי תחתית