למה כ"כ קשה לכבד גדולי ישראל שאינם בשיטתנו?! והאם אפשר לפתור את זה?!

מים מתוקים

חבר פעיל
הצטרף
25/12/24
הודעות
36
א"א לברוח מזה שכשתלמיד חכם גדול בישראל מסגנון שונה פוסק או מביע דעה/השקפה שלא נשמעת לנו... הרצון לבוז, לזלזל, ולבטל הוא כה חזק שצריך לכבוש את היצר בכל הכוח כדי לא לזלזל ולהקטין את אותו גדול בישראל...
ושאלתי את עצמי לא פעם מה הסיבה והשורש של ההתמודדות הלא פשוטה הזאת, של הניסיון המאוד קשה הזה, לנו בני התורה שמשתדלים להקפיד על קלה כבחמורה, על קיום הלכות, והוראות הבורא ואני מדבר על אלו שבדר"כ מצליחים לשמור את לשונם...
אנו רואים לאורך ההיסטוריה שההתמודדות הזאת הייתה מנת חלקם של רבים מהדורות שהתמודדו עם הקושי הזה ועם המחיר היקר שנגבה ע"כ, למרות שכבודם של תלמידי החכמים הכי מבטא את כבודו של ה'... אלו שמתאמצים כל חייהם לעשות באמת ובתמים את רצון ה' תוך יגיעה אמיתית וקשה, בהתמסרות מוחלטת, בעבודה גדולה....
ואם נפרק לחלקיקים קטנים את העבודה העצומה, והדרך המיוחדת שעשו גדולי ישראל אנחנו נראה כמה באמת אנו מעריכים כל שנייה ושנייה של התגברות ועמל, של וויתור וזמן, של שליטה עצמית והכנעה, (לו יצוייר שנראה אברך או בחור ישיבה שהוא "גדול" "צדיק" בתחום מסוים אחד הרי נעריץ אותו בלי סוף...)
אז איך ידינו קלה על ההדק בלשלוח חיצים או לכתוב תגובות/מאמרים שבזים ומבטלים את הקדוש והיקר מכל (לצערי גם בפורום כאן חלק קטן גם אם לא בצורה מפורשת אבל די סמויה... וחבל, עד שיש פורום מיוחד שנותן במה לכל גדול"י.... מ"מ)

יותר מזה כולנו רואים ועדים לכך שאחד הדברים שהכי חסרים לה' בעולמינו בתקופה האחרונה זה הכבוד של לומדי התורה שנרמס ע"י לא מעט מהציבור הכללי והד"ל...
זה המעט שאנו יכולים לעשות בשביל כבוד ה' המושפל זה שנדע להיזהר בכבודם של אלו מעמידי התורה גם אם אותם גדולי ישראל חכמי התורה אינם כסגנוננו ולא הולכים בשיטתנו, וכדברי הח"ח/ר"י סלנטר זי"ע כשיהודי בן תורה מזלזל במשהו קל בעיירה, יהודי רחוק עובר בחמורות...

אז למה?! מה קשה כ"כ בלכבד או לפחות בלהיזהר לא לזלזל, לא להתנגח/לעקוץ/ וכדו'...?!

אני חושב שהסיבה לכך נובעת דוקא בגלל גדולתינו ומעלתינו בגלל שאנחנו מקפידים כ"כ על קלה כבחמורה, דוקא בגלל שאנו יראים ואכפת לנו על רצון ה' כ"כ, ולכן אנו מקילים בלזלזל בתלמידי חכמים...

הרחבת הדברים- חונכנו וזוהי מטרתינו האמיתית לעשות את החובה הבסיסית המוטלת עלינו כיהודים, כעם ה'. שמירת המצוות וההשקפות הטהורות שלנו הם דבר עדין ורגיש מאוד, כמו "אתרוג ביום הראשון של סוכות...", כשה' שם אותנו תחת רבותינו מנחילי דרכינו שיובילו אותנו להתקדם ולהתעלות בצורה שבה הוא כיון את הדברים שם נאחזת דרכינו זה המשענת הבסיסית של היהדות שלנו של הדבר שבלב פנימה אנחנו הכי מעריכים ולכן כשמגיע גדול ישראל אחר שבתוך הלב פנימה גם אותו אנו מעריכים כי הוא מקיים, עושה, וגודל פחות או יותר על אותם ערכים שאנחנו גדלנו עליהם, רק בצורה ובסגנון שונה...
לכן כשהוא משמיע מאימרותיו והשקפותיו שלא מסתדרים לפי הבית מדרש שעליו חונכנו שמה בדיוק אנחנו מתערערים, נחלשים, וכל אמונתינו ודרכנו נתקלים בפחד וחרדה קיומית שהעולם הבסיסי והערכים שעליהם חונכנו וגדלנו אינם נכונים ואולי מעוותים... (אפשר לקחת דוג' ממה שקרה בתקופת יוזמת הרפורמה המשפטית שמחנה השמאל נלחץ והבעיר את המדינה והגיעו למעשים הזויים כי הוא הרגיש שלוקחים לו את הערכים הכי חשובים שלו שעליהם הוא חונך וגדל "דמוקרטיה", והפחד מלהישאר בלי כלום הוציא אותו מכליו ומדעתו...)
וזה לא נכון!!! הגדול בישראל שליט"א שאמר את מה שאמר דיבר לצאן מרעיתו שאותם הוא מנהיג וכלל אינו מכוון לאלו שחונכו בבית מדרש אחר... גם אם הוא פונה בצורה כללית כי הוא הגדול בישראל מאמין בשיטה שלו ורוצה שתורתו והשקפתו תתרחב....
וההסתבכות הזאת שמלחיצה אותנו כל כך ומפחידה היא זאת שגורמת להתקפות נגד גדולים שחושבים אחרת או להקטין את אותם גדולים כביכול לשקר לעצמינו ולומר "אתה לא עומד ועושה את הערכים שעליהם חונכתי ולכן במילים אחרות (תחת כיסויים וכיבוסי מילים..) אנו כביכול אומרים "אל תביע דעה אחרת שסותרת את הבית מדרש שהתקדמתי, שגדלתי, שהתעלתי.."
מה הפתרון לזה?! בקרוב בלנ"ד אכתוב...
אשמח לתגובות......
 
זה לא נכון!!! הגדול בישראל שליט"א שאמר את מה שאמר דיבר לצאן מרעיתו שאותם הוא מנהיג וכלל אינו מכוון לאלו שחונכו בבית מדרש אחר... גם אם הוא פונה בצורה כללית כי הוא הגדול בישראל מאמין בשיטה שלו ורוצה שתורתו והשקפתו תתרחב....
ותיעשה התורה לשתי תורות?!.

כבר בית שמאי הזדעזעו מהאפשרות שתיקבע הלכה כבית הלל, וזה מובן, וכך צריך להיות ההרגש הטבעי שאם מישהו אומר פשט שלהבנתי נראה כמראה פנים שלא כהלכה יהא בי תחושת זלזול בו, ואימה מכך שדבריו יקבעו כפסק, (וודאי שצריך להיזהר מלדבר בגדו"י שלא להיכוות בגחלתם).

אבל ההרגש לעצמו בריא וטבעי.
 
שים לב,
בדר"כ הספרדים מכבדים את כל גדלו"י מכל העדות והחוגים
להוציא את גדול"י שמבזים אותם,
או חכמים ספרדים שמבזים חכמים ספרדים אחרים
כי הנפש הספרדית אינה יכולה לסבול זלזול בחכמים
לכן אוטומאטית מקימים בעצממם מכבדי אכבד וכו'
והבן מאוד כי עמוק ומתוק הוא
 
וכבר דיברו ביזדים השבוע על האיסור לזלזל בחכמי ישראל, והוא פלאי.
וכבר נאמר אין אדם רואה נגעי עצמו.
וידוע המעשה באותו מלך שרצה לדעת על קבוצת אנשים מי מבניהם היה הגנב והראה להם תמונה של אדם פורץ לבית ושאל מה הוא עושה, אחד אמר פורץ שהוזמן ע"י בעלי הדירה - ושוחרר, אחד אמר מתנדב בידידים - שוחרר, וכן הלאה, עד שאחד אמר גנב - ונתפס. יען כל אחד בטוח שכולם כמוהו.
 
אינני מסכים כל כך עם הנחת היסוד של הכותב
שבסתמא לא מכבדים דעות אחרות
ואבאר דברי
נכון אמת היא שפעמים שומעים דעה של רב שאינו קשור לקהילה או לאזור האישי שלי ואני מתנגד
אבל עדיין כל אחד יוכל למצוא רב שאינו קשור אליו שלא יפריע לו הדעה השניה
למשל אכתוב בעדינות כדי שדברי יובנו
אדם ששייך לתלמידיו של הרב מאזוז כשישמע את דעתו של רב מסויים שפעמים רבות תוקף את הישיבה שלהם ואת ראש הישיבה שלהם
מיד יתנגד ויסתור את הדברים
אולם אם הוא ישמע דעה מאדמו"ר מסויים אע"פ שאינו קשור אליו כלל וכלל מ"מ לא יפריע לו
כוונתי לומר שבסוף שאם הויכוח נהיה אישי אנחנו בבעיה, אבל אם זה לאמיתה של תורה אז האמת והשלום אהבו
מרן הגרע"י היה אוהב את החולקים עליו בצורה יוצאת דופן כדוגמת הרב משאש ועוד, אבל כשהיו רבנים שלחמו בו אישי הוא ידע לחלוק עליהם בצורה תקיפה
ודו"ק
 
אינני מסכים כל כך עם הנחת היסוד של הכותב
שבסתמא לא מכבדים דעות אחרות
ואבאר דברי
נכון אמת היא שפעמים שומעים דעה של רב שאינו קשור לקהילה או לאזור האישי שלי ואני מתנגד
אבל עדיין כל אחד יוכל למצוא רב שאינו קשור אליו שלא יפריע לו הדעה השניה
למשל אכתוב בעדינות כדי שדברי יובנו
אדם ששייך לתלמידיו של הרב מאזוז כשישמע את דעתו של רב מסויים שפעמים רבות תוקף את הישיבה שלהם ואת ראש הישיבה שלהם
מיד יתנגד ויסתור את הדברים
אולם אם הוא ישמע דעה מאדמו"ר מסויים אע"פ שאינו קשור אליו כלל וכלל מ"מ לא יפריע לו
אני חושב שאתה רק מחזק את דבריי, הסיבה שכשיש רב שלא קשור לקהילה וכו' ברור שזה לא יגרום לזעזוע כי התלמיד של המנהיג/הראש ישיבה/הראש"ל/הרב עיר כלל לא מתערער כשהוא נגדו, כי מאוד ברור לו ה-"70 פנים לתורה" אך כשזה תלמיד חכם גדול מישראל מאזור יותר קרוב שהתלמיד מרגיש שייכות גדולה וקשר (שאמור להיות..) הוא מרגיש איזה סתירה וחרדה כתוצאה מהמחלוקת וההתקפה על קהילתו/תורתו/
ותיעשה התורה לשתי תורות?!.

כבר בית שמאי הזדעזעו מהאפשרות שתיקבע הלכה כבית הלל, וזה מובן, וכך צריך להיות ההרגש הטבעי שאם מישהו אומר פשט שלהבנתי נראה כמראה פנים שלא כהלכה יהא בי תחושת זלזול בו, ואימה מכך שדבריו יקבעו כפסק,
התורה היא האחת, השקפת החיים כל אחד רואה זאת לפי אופיו וסגנונו....
בכל אופן דיברתי עלינו התלמידים ולא על המנהיגים ובעיקר בהנהגות צורות לימוד והמסתעף (משהו יותר מערכתי...) ומזה מגיעה ההתערערות וכמובא לעיל...
 
אני חושב שאתה רק מחזק את דבריי, הסיבה שכשיש רב שלא קשור לקהילה וכו' ברור שזה לא יגרום לזעזוע כי התלמיד של המנהיג/הראש ישיבה/הראש"ל/הרב עיר כלל לא מתערער כשהוא נגדו, כי מאוד ברור לו ה-"70 פנים לתורה" אך כשזה תלמיד חכם גדול מישראל מאזור יותר קרוב שהתלמיד מרגיש שייכות גדולה וקשר (שאמור להיות..) הוא מרגיש איזה סתירה וחרדה כתוצאה מהמחלוקת וההתקפה על קהילתו/תורתו/
כוונתי שאם אדם אומר זה הרב שלי ואני לא בתחרות עם השני ועם הרב שלו זה לא יפריע לו
בעוונות היום הרבה מרגישים תחרות ובמקום להעלות את עצמו או את רבו מנסים להקטין את השני
המציאות שבסוף יש מנהיג לבירה והם מוקנים שלא לומר כלים מאליהם
 
חסידא קדישא ופרישא הזה, נלחם בו אישית?
הס מלהזכיר.
אין כוונתי אישית אלא אי"ז מח' הלכתית נטו
אלא דברים נוספים שהיו
והראיה הידידות הגדולה שהיתה לפני אותו עניין
בקיצור לעניינו לשמוע את החולקים ודאי ודאי בבחינת מינאי ומינלך יתקלס עילאה
 
וזה לא נכון!!! הגדול בישראל שליט"א שאמר את מה שאמר דיבר לצאן מרעיתו שאותם הוא מנהיג וכלל אינו מכוון לאלו שחונכו בבית מדרש אחר... גם אם הוא פונה בצורה כללית כי הוא הגדול בישראל מאמין בשיטה שלו ורוצה שתורתו והשקפתו תתרחב....
לא הצלחתי להבין את הטקסט...
אם הוא מאמין בשיטה שלו ורוצה שהיא תתרחב - ברור שהוא מכוון למי שגדל בבית מדרש אחר, הוא ממש קורא ללא קול "בוא אלי, לבית המדרש שלי, ותחסה תחת כנפיי"...


שמעתי פעם סיפור שגביר אחד שאל ראש ישיבה חשוב "כיצד שכאן, בקהילה שלנו יש בית כנסת אחד וכולם בשלום ושלווה השקט ובטח, למה אצלכם לכל עשרה אברכים יש בית כנסת משלהם, תלמדו מאיתנו?"
וענה לו אותו ראש ישיבה: "במפעלים שלכם, אתם גם בשותפות אהבה ואחווה ושלום ורעות - או ששם כל אחד פועל בנפרד במפעל משלו? כשמשהו הוא ממש העסק שלך - אתה גם מצליח לשתף בזה אנשים ולנהוג ברוממות רוח מוחלטת?
"כל מה שאתם חיים בקהילה אחת זה כי אין שום משמעות למושג קהילה, ברגע שיש משמעות - יש מחלוקת."
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית