ישנו גם בהיברובוקס.נמצא באוצר במהדורות החדשות.
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?עי' שו"ת יביע אומר (ח"ב חיו"ד סי' ט"ז או' ה') "שמותר לחלוק על איזה ספר או איזה סברא, אפילו כשמטיח נגדו דברים קשים כגידים, והכל לש"ש כדי שלא ימשכו אחר הלכה מוטעית" [לשונו במפתחות].
לכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חיולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
וכידוע שכך נהג הגאון זצוק"ל בעצמו לגבי כמה חכמים, ואפילו על ידידיו שמאד העריך לפעמים כותב בחריפות, ואכמ"ל בדוגמאותלכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חי
וכן משמע מלשון מרן ז"ל שהוכיח להיתר ממה שאמרו "נעשו אויבים", והתם בפשטות משמע זה בפני זה
ויל"ע בכל זה
גדרים וכללים.
פורסם באו"ת האחרון.
כמדומה שיל"ע בכמה מדבריו, נשמח לשמוע חו"ד רבותינו,
אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו הוא יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
טענו בחיטים והודה לו בשעורים, מה אתה בא לומר שיהיו בדור שלנו עוד יותר שטחיים? וכי יש היום מלמדים כמו רבי עזרא עטייה או הגרב״ץ שהיו מלמדים בעיון נורא כידוע? היום רק על ידי הספרים הללו אפשר לחדד את הראש.ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
כשלומדים בית יוסף פותחים את הכול. הוא מביא סוגיה פותחים אותה עם הראשונים הבסיסיים רא״ש רי״ף ורמב״ם. הוא מביא או״ז פותחים, רי״ו פותחים אותו, כנ״ל שאר ראשונים, זה פשוט, והוא אומר את זה. יש היום גישה בכוללים שצריך ללמוד קודם את כל הסוגיה ואז לפתוח בית יוסף ויש גישה לפתוח את הסוגיה דרך הבית יוסף והוא נראה לי מתכוון לגישה השנייה.אם באמת כוונתו לעורר על לימוד העיון בעומק, יש לעורר על עצם לימוד הש"ס עם ראשונים, ולא להתחיל מב"י...
בא נחדד קצת:היום רק על ידי הספרים הללו אפשר לחדד את הראש.
הרב עובדיה היה מעודד מאד ללמוד הספרים הנ״ל, ושמעתי ממרן הראש״ל שליט״א איך היה שואל את אביו שאלות בשערי יושר והיה עונה לו [לפעמים היה חולק וכו׳], ללמדך שגם מרן הגר״ע היה אוחז מזה.בעניין שיטת העיון וכדומה - יעויין מה שהארכתי כאן.
אל נא באפך!אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו מרן הראש״ל שליט״א יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!
כשלומדים בית יוסף פותחים את הכול. הוא מביא סוגיה פותחים אותה עם הראשונים הבסיסיים רא״ש רי״ף ורמב״ם. הוא מביא או״ז פותחים, רי״ו פותחים אותו, כנ״ל שאר ראשונים, זה פשוט, והוא אומר את זה. יש היום גישה בכוללים שצריך ללמוד קודם את כל הסוגיה ואז לפתוח בית יוסף ויש גישה לפתוח את הסוגיה דרך הבית יוסף והוא נראה לי מתכוון לגישה השנייה.
אינני יודע היכן מצאתם בדבריי שהתכוונתי לכ״ר, התכוונתי למחברים צעירים שלא שימשו כל צרכם
זה כבר לא קשור לצעירים דוקא.התכוונתי למחברים צעירים שלא שימשו כל צרכם
הרב עובדיה היה מעודד מאד ללמוד הספרים הנ״ל, ושמעתי ממרן הראש״ל שליט״א איך היה שואל את אביו שאלות בשערי יושר והיה עונה לו [לפעמים היה חולק וכו׳], ללמדך שגם מרן הגר״ע היה אוחז מזה.
אני מניח שהתכוונת בבדיחותא בעלמא.ובכל אופן בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!
זה כמו לשאול קודם ר' חיים מה עשו...אבל מאידך, אני לא רוצה להיכנס לאמוציות שאתה מדבר עליהם, כי ברור מאוד למי כוונתו.
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
לא חושב שהוא מדבר מבחינת סדר הדורות, הוא מדבר מבחינת שיטות הלימוד.זה כמו לשאול קודם ר' חיים מה עשו...
התשובה היא שלמדו משנה למלך ומחנה אפרים [ומסתמא גם מעט קצוה"ח ונתיה"מ]
[בלי קשר לשום דבר: שמעתי שהגרא"ד וכטפוגל שליט"א אמר שמי שלומד גיטין בלי הכתב סופר, לא נחשב שלמד. א' התלמידים שאלו אותו, וכי רעק"א לא למד גיטין? השיב לו על אתר, תעיין בחידושיו בדף כו"כ שמביא "ונכדי נ"י אמר לי", הרי שהוא כן למד עם הכתב סופר...]
זה נכון ולא נכוןלא חושב שהוא מדבר מבחינת סדר הדורות, הוא מדבר מבחינת שיטות הלימוד.
בפורת יוסף ובעולם התורה הספרדי הקדום (וגם מרן הגרע"י זצ"ל בדרכם) למדו בשיטה אחרת לחלוטין. יש מצב שגם למדו את ספרי קצות החושן וכו - אבל זו לא הייתה שיטתם בלימוד.
ולכן כאן עמד קנה במקומונא להיצמד לנושא האשכול ולדון רק לגופו של ענין.