לבקר את חבירו בחריפות כשחולק בהלכה

מתוק מדבש

חבר ותיק
הצטרף
18/12/24
הודעות
291
גדרים וכללים.
פורסם באו"ת האחרון.
כמדומה שיל"ע בכמה מדבריו, נשמח לשמוע חו"ד רבותינו,
 

קבצים מצורפים

עי' שו"ת יביע אומר (ח"ב חיו"ד סי' ט"ז או' ה') "שמותר לחלוק על איזה ספר או איזה סברא, אפילו כשמטיח נגדו דברים קשים כגידים, והכל לש"ש כדי שלא ימשכו אחר הלכה מוטעית" [לשונו במפתחות].
 

קבצים מצורפים

עי' שו"ת יביע אומר (ח"ב חיו"ד סי' ט"ז או' ה') "שמותר לחלוק על איזה ספר או איזה סברא, אפילו כשמטיח נגדו דברים קשים כגידים, והכל לש"ש כדי שלא ימשכו אחר הלכה מוטעית" [לשונו במפתחות].
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
 
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
לכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חי
וכן משמע מלשון מרן ז"ל שהוכיח להיתר ממה שאמרו "נעשו אויבים", והתם בפשטות משמע זה בפני זה
ויל"ע בכל זה
 
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
לכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חי
וכן משמע מלשון מרן ז"ל שהוכיח להיתר ממה שאמרו "נעשו אויבים", והתם בפשטות משמע זה בפני זה
ויל"ע בכל זה
וכידוע שכך נהג הגאון זצוק"ל בעצמו לגבי כמה חכמים, ואפילו על ידידיו שמאד העריך לפעמים כותב בחריפות, ואכמ"ל בדוגמאות
 
גדרים וכללים.
פורסם באו"ת האחרון.
כמדומה שיל"ע בכמה מדבריו, נשמח לשמוע חו"ד רבותינו,

דברי הרב יצחק נפלאים, ויש להראותם לכל מי שטוען שהמפרסם ענין "תכלא דפזלון" הוא מלבין פני חבירו ברבים.

וכן עשה הרב יצחק מעשה רב בעצמו, וכאשר מצא טעות טכנית בדברי הגר"ש טולדנו בספר דברי שלום ואמת, כתב עליו שבדה מלבו דברים בשם הגר"ח פלאג'י, וגם לאחר שהמחבר כתב דברי התנצלות בפתיחת חלק ב' והסביר שהעתיק מספר כתר שם טוב שציטט דבריו והוסיף מעט עליהם, המשיך הרב יצחק לכתוב בכל ספריו שבדה מלבו, שזהו גנאי גדול.
 
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו מרן הראש״ל שליט״א יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
 
נערך לאחרונה:
אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו הוא יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.

כן, אני מסכים לעיקר דבריך על השטחיות והרדידות שפושה בספרי ההלכה בדורנו.

אבל מאידך, אני לא רוצה להיכנס לאמוציות שאתה מדבר עליהם, כי ברור מאוד למי כוונתו.
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
אם באמת כוונתו לעורר על לימוד העיון בעומק, יש לעורר על עצם לימוד הש"ס עם ראשונים, ולא להתחיל מב"י...
 
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
טענו בחיטים והודה לו בשעורים, מה אתה בא לומר שיהיו בדור שלנו עוד יותר שטחיים? וכי יש היום מלמדים כמו רבי עזרא עטייה או הגרב״ץ שהיו מלמדים בעיון נורא כידוע? היום רק על ידי הספרים הללו אפשר לחדד את הראש.
 
נערך לאחרונה:
אם באמת כוונתו לעורר על לימוד העיון בעומק, יש לעורר על עצם לימוד הש"ס עם ראשונים, ולא להתחיל מב"י...
כשלומדים בית יוסף פותחים את הכול. הוא מביא סוגיה פותחים אותה עם הראשונים הבסיסיים רא״ש רי״ף ורמב״ם. הוא מביא או״ז פותחים, רי״ו פותחים אותו, כנ״ל שאר ראשונים, זה פשוט, והוא אומר את זה. יש היום גישה בכוללים שצריך ללמוד קודם את כל הסוגיה ואז לפתוח בית יוסף ויש גישה לפתוח את הסוגיה דרך הבית יוסף והוא נראה לי מתכוון לגישה השנייה.
 
בעניין שיטת העיון וכדומה - יעויין מה שהארכתי כאן.
הרב עובדיה היה מעודד מאד ללמוד הספרים הנ״ל, ושמעתי ממרן הראש״ל שליט״א איך היה שואל את אביו שאלות בשערי יושר והיה עונה לו [לפעמים היה חולק וכו׳], ללמדך שגם מרן הגר״ע היה אוחז מזה.
ובכל אופן בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!
 
נראה לי ברור לכולם שצריך ללמוד ש"ס וראשונים בעיון, וברור לכולם שיש המון מה לקבל מהאחרונים מכל הגוונים, וברוך ה' לא אלמן ישראל וכל אחד יכול לקבל בשיטת הלימוד וחידוד השכל ממי שמתחבר אליו, ממרן הבית יוסף ועד השערי יושר וכל הגדולים שחיו בין לבין, וחבל לעשות מזה פילוגים ושיטות, עד כאן דעתי הענייה.
וסליחה על הסטייה מנושא האשכול.
 
אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו מרן הראש״ל שליט״א יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
אל נא באפך!
אין צורך לזלזל באסכולות שונות, המותקפים מעיינים לא פחות מהמתקיף מעלתם היא שהם גם צנועים.
וראה באשכול סמוך אות ה' הבנה מעמיקה בשערי יושר.
 
נערך לאחרונה:
בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!

זה ברור שללא רב מכוון (בדרך כלל בשנות הנערות) שידריך כיצד צריך לעיין, לא יעזור לימוד שערי יושר או קצות.

סיפר לי ידיד שלמד בישיבת אור ברוך: הוא היה אצל הרבה ר"מים בישיבה קטנה וישיבה גדולה, אבל אף אחד מהם לא לימד אותו "איך ללמוד" כמו שלימד אותו הגאון ר' יואל טולדנו, כיום ראש ישיבת ברית יעקב, שאז היה ר"מ שיעור ג' בישיבה הקטנה של אור ברוך (הגר"י טולדנו משתייך לבית בריסק).

הגר"י פתח את השיעור הראשון ואמר לתלמידים שהבן שלו הקטן יודע להכין דף גמרא בעשר דקות. ואם כן, בשביל מה להשקיע כל יום כמה שעות בלימוד פחות מדף גמרא? לא חבל על הזמן?

אבל זהו לא באמת לימוד. אני אלמד אתכם איך לומדים, אמר ופתח בתחילת בבא בתרא. "השותפין שרצו לעשות מחיצה בחצר, בונין את הכותל באמצע". ואז התחיל להמטיר שאלות על התלמידים ההמומים, כשהוא מכניס את כל מהלך הגמ' והראשונים בתוך דברי המשנה (אני כותב מהזכרון, ממה שסופר לי, ואקווה שהעקרון יובן).

על איזה חצר מדובר, חצר משותפת?
אז למה 'לעשות מחיצה', למה לא כתוב 'לחצות'?
מה זאת אומרת 'רצו', צריך דוקא ששניהם ירצו? ואם רק אחד מהם רוצה?
"רצו" הכוונה שהסכימו לחלק את החצר ביניהם, או שהסכימו לבנות כותל?
אם רצו לעשות מחיצה, אז למה כותל דוקא?
מה זאת אומרת 'באמצע', וכי לא הייתי יודע לבד שהמחיצה היא באמצע?

וכך המשיך עד סוף המשנה עם קושיות רבות על כל מילה ומילה. המחשה זו הועילה לאותו אחד יותר מכל השיעורים ששמע בימי חייו, עם קושיות ותירוצי האחרונים על הסוגיה (כולל שערי יושר וקצות, כמובן).

יש כאלה המדברים על עיון ולימוד בספרי קצות ושערי יושר אבל בפסקיהם תמצא שטחיות מבהילה והעתק הדבק מכל פרסום שהם מוצאים, אפילו פשקוויל בעלמא, תוך טעויות מביכות ממש. אם יהיה לי פנאי, אוכיח זאת בהמשך ואכתוב ברחל בתך הקטנה.
 
כשלומדים בית יוסף פותחים את הכול. הוא מביא סוגיה פותחים אותה עם הראשונים הבסיסיים רא״ש רי״ף ורמב״ם. הוא מביא או״ז פותחים, רי״ו פותחים אותו, כנ״ל שאר ראשונים, זה פשוט, והוא אומר את זה. יש היום גישה בכוללים שצריך ללמוד קודם את כל הסוגיה ואז לפתוח בית יוסף ויש גישה לפתוח את הסוגיה דרך הבית יוסף והוא נראה לי מתכוון לגישה השנייה.

אל תשקרו את עצמכם,

אתה מכיר כולל שפותח את כל הראשונים שהובאו בבית יוסף???

רוב הכוללים כיום לא פותחים ראשונים. והלוואי והיו פותחים את כל הגמרות ("רק אם צריך" - כמו שאמר לי ראש כולל חשוב ומפורסם מאוד!)
 
אינני יודע היכן מצאתם בדבריי שהתכוונתי לכ״ר, התכוונתי למחברים צעירים שלא שימשו כל צרכם

אי משום הא,

עדיף היה להעלים את שמם, ולא להאדירם בפירסום בריש גלי.

[אני מכיר אחד שכתב איזה קונטרס שבו חלק על מרן זיע"א, לענ"ד לא ברמה גבוהה מדאי, וסיפר לי שהלך לרב יצחק במיוחד להביא לו את הקונטרס "כדי שאולי זה יגרום לו לתקוף אותו בשיעור"... וד"ל].
 
הרב עובדיה היה מעודד מאד ללמוד הספרים הנ״ל, ושמעתי ממרן הראש״ל שליט״א איך היה שואל את אביו שאלות בשערי יושר והיה עונה לו [לפעמים היה חולק וכו׳], ללמדך שגם מרן הגר״ע היה אוחז מזה.
ובכל אופן בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!
אני מניח שהתכוונת בבדיחותא בעלמא.
כל מי שמכיר את מרן הגרע"י יודע כמה לא אחז משיטת הלימוד הרווחת בין היכלי הישיבות כיום (זו שבנו הי"ו כל היום מטיף לה), וגם אם הביא בספריו כמה ציטוטים מגדולי עולם שלמדו ולימדו בה - לא מוכיח שאחז מהשיטה אלא מגדלותם ותו לא. בעז"ה כשיהיה לי יותר פנאי אשתדל להעלות לכאן כמה וכמה מקורות וקישורים לכך.
 
אבל מאידך, אני לא רוצה להיכנס לאמוציות שאתה מדבר עליהם, כי ברור מאוד למי כוונתו.
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
זה כמו לשאול קודם ר' חיים מה עשו...
התשובה היא שלמדו משנה למלך ומחנה אפרים [ומסתמא גם מעט קצוה"ח ונתיה"מ]

[בלי קשר לשום דבר: שמעתי שהגרא"ד וכטפוגל שליט"א אמר שמי שלומד גיטין בלי הכתב סופר, לא נחשב שלמד. א' התלמידים שאלו אותו, וכי רעק"א לא למד גיטין? השיב לו על אתר, תעיין בחידושיו בדף כו"כ שמביא "ונכדי נ"י אמר לי", הרי שהוא כן למד עם הכתב סופר...]
 
זה כמו לשאול קודם ר' חיים מה עשו...
התשובה היא שלמדו משנה למלך ומחנה אפרים [ומסתמא גם מעט קצוה"ח ונתיה"מ]

[בלי קשר לשום דבר: שמעתי שהגרא"ד וכטפוגל שליט"א אמר שמי שלומד גיטין בלי הכתב סופר, לא נחשב שלמד. א' התלמידים שאלו אותו, וכי רעק"א לא למד גיטין? השיב לו על אתר, תעיין בחידושיו בדף כו"כ שמביא "ונכדי נ"י אמר לי", הרי שהוא כן למד עם הכתב סופר...]
לא חושב שהוא מדבר מבחינת סדר הדורות, הוא מדבר מבחינת שיטות הלימוד.
בפורת יוסף ובעולם התורה הספרדי הקדום (וגם מרן הגרע"י זצ"ל בדרכם) למדו בשיטה אחרת לחלוטין. יש מצב שגם למדו את ספרי קצות החושן וכו - אבל זו לא הייתה שיטתם בלימוד.
 
לא חושב שהוא מדבר מבחינת סדר הדורות, הוא מדבר מבחינת שיטות הלימוד.
בפורת יוסף ובעולם התורה הספרדי הקדום (וגם מרן הגרע"י זצ"ל בדרכם) למדו בשיטה אחרת לחלוטין. יש מצב שגם למדו את ספרי קצות החושן וכו - אבל זו לא הייתה שיטתם בלימוד.
זה נכון ולא נכון
עכ"פ ההודעה שלי נכתבה קודם שראיתי את זה -
נא להיצמד לנושא האשכול ולדון רק לגופו של ענין.
ולכן כאן עמד קנה במקומו
 
אני רוצה לחזור לראשית הדיון ברשות הרבנים שליט"א
יש שאלה כללית אם אפשר להשתמש בלשון חריפה שחלוקים על חכם אחר ובזה מצינו הנהגות שונות בין כל חכמי הדורות ברא' ובאחר', אך יש ענין נוסף שצורם לרבים כשהמיקוד כל הזמן לתקוף וכל שיעור ממוקד ברב אחר שלא יודע ללימוד [לטענת התוקף ...] זה כבר דבר שלא נשמע כמוהו ולא דרך חכמי ישראל מעולם. [אפשר לטעון שזה הנהגה מחודשת וזכותו של ת"ח לקבוע שהיא נכונה - אולי, אבל זה לא שייך לדיון הכללי]
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית