לחצו כאן – תרומה לשמואל

לבקר את חבירו בחריפות כשחולק בהלכה

מתוק מדבש

חבר ותיק
הצטרף
18/12/24
הודעות
1,205
גדרים וכללים.
פורסם באו"ת האחרון.
כמדומה שיל"ע בכמה מדבריו, נשמח לשמוע חו"ד רבותינו,
 

קבצים מצורפים

עי' שו"ת יביע אומר (ח"ב חיו"ד סי' ט"ז או' ה') "שמותר לחלוק על איזה ספר או איזה סברא, אפילו כשמטיח נגדו דברים קשים כגידים, והכל לש"ש כדי שלא ימשכו אחר הלכה מוטעית" [לשונו במפתחות].
 

קבצים מצורפים

עי' שו"ת יביע אומר (ח"ב חיו"ד סי' ט"ז או' ה') "שמותר לחלוק על איזה ספר או איזה סברא, אפילו כשמטיח נגדו דברים קשים כגידים, והכל לש"ש כדי שלא ימשכו אחר הלכה מוטעית" [לשונו במפתחות].
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
 
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
לכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חי
וכן משמע מלשון מרן ז"ל שהוכיח להיתר ממה שאמרו "נעשו אויבים", והתם בפשטות משמע זה בפני זה
ויל"ע בכל זה
 
ולדעת מרן זיע"א, גם אדם חי מותר להכלימו?
לכאו' הראיות שהביא מהגמרא מיירי בחכם חי
וכן משמע מלשון מרן ז"ל שהוכיח להיתר ממה שאמרו "נעשו אויבים", והתם בפשטות משמע זה בפני זה
ויל"ע בכל זה
וכידוע שכך נהג הגאון זצוק"ל בעצמו לגבי כמה חכמים, ואפילו על ידידיו שמאד העריך לפעמים כותב בחריפות, ואכמ"ל בדוגמאות
 
גדרים וכללים.
פורסם באו"ת האחרון.
כמדומה שיל"ע בכמה מדבריו, נשמח לשמוע חו"ד רבותינו,

דברי הרב יצחק נפלאים, ויש להראותם לכל מי שטוען שהמפרסם ענין "תכלא דפזלון" הוא מלבין פני חבירו ברבים.

וכן עשה הרב יצחק מעשה רב בעצמו, וכאשר מצא טעות טכנית בדברי הגר"ש טולדנו בספר דברי שלום ואמת, כתב עליו שבדה מלבו דברים בשם הגר"ח פלאג'י, וגם לאחר שהמחבר כתב דברי התנצלות בפתיחת חלק ב' והסביר שהעתיק מספר כתר שם טוב שציטט דבריו והוסיף מעט עליהם, המשיך הרב יצחק לכתוב בכל ספריו שבדה מלבו, שזהו גנאי גדול.
 
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו מרן הראש״ל שליט״א יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
 
נערך לאחרונה:
אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו הוא יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.

כן, אני מסכים לעיקר דבריך על השטחיות והרדידות שפושה בספרי ההלכה בדורנו.

אבל מאידך, אני לא רוצה להיכנס לאמוציות שאתה מדבר עליהם, כי ברור מאוד למי כוונתו.
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
אם באמת כוונתו לעורר על לימוד העיון בעומק, יש לעורר על עצם לימוד הש"ס עם ראשונים, ולא להתחיל מב"י...
 
ועל כך יש להשיב בפשטות: וכי בפורת יוסף, ערש לימודו של אביו מרן זיע"א, למדו שערי יושר או ר' חיים?
טענו בחיטים והודה לו בשעורים, מה אתה בא לומר שיהיו בדור שלנו עוד יותר שטחיים? וכי יש היום מלמדים כמו רבי עזרא עטייה או הגרב״ץ שהיו מלמדים בעיון נורא כידוע? היום רק על ידי הספרים הללו אפשר לחדד את הראש.
 
נערך לאחרונה:
אם באמת כוונתו לעורר על לימוד העיון בעומק, יש לעורר על עצם לימוד הש"ס עם ראשונים, ולא להתחיל מב"י...
כשלומדים בית יוסף פותחים את הכול. הוא מביא סוגיה פותחים אותה עם הראשונים הבסיסיים רא״ש רי״ף ורמב״ם. הוא מביא או״ז פותחים, רי״ו פותחים אותו, כנ״ל שאר ראשונים, זה פשוט, והוא אומר את זה. יש היום גישה בכוללים שצריך ללמוד קודם את כל הסוגיה ואז לפתוח בית יוסף ויש גישה לפתוח את הסוגיה דרך הבית יוסף והוא נראה לי מתכוון לגישה השנייה.
 
בעניין שיטת העיון וכדומה - יעויין מה שהארכתי כאן.
הרב עובדיה היה מעודד מאד ללמוד הספרים הנ״ל, ושמעתי ממרן הראש״ל שליט״א איך היה שואל את אביו שאלות בשערי יושר והיה עונה לו [לפעמים היה חולק וכו׳], ללמדך שגם מרן הגר״ע היה אוחז מזה.
ובכל אופן בלי שימוש ת״ח אמתי וודאי שקשה להגיע לעיון אמתי.
ועיין בעלי שור (שימוש ת״ח) שאפי׳ אם יגיע לעיון וידיעה בידיעת עצמו בכל אופן להיות בר סמכא בתורה הוא לא יהיה!
 
נראה לי ברור לכולם שצריך ללמוד ש"ס וראשונים בעיון, וברור לכולם שיש המון מה לקבל מהאחרונים מכל הגוונים, וברוך ה' לא אלמן ישראל וכל אחד יכול לקבל בשיטת הלימוד וחידוד השכל ממי שמתחבר אליו, ממרן הבית יוסף ועד השערי יושר וכל הגדולים שחיו בין לבין, וחבל לעשות מזה פילוגים ושיטות, עד כאן דעתי הענייה.
וסליחה על הסטייה מנושא האשכול.
 
אני יודע שההודעה להלן קצת תעורר אמוציות בכל אופן אכתוב כי אני רואה כאן קו אחיד שמתנגד לשיטת מרן הראש״ל שליט״א
אף שאני רואה כאן השגות על מרן הראש״ל שליט״א בכל אופן ברור שבחלק מהמקומות הוא צודק! כי המון ספרי הלכה שמסתובבים היום הם בשטחיות נוראה בלי ללמוד את הסוגיא ממקורותיה. הם אולי טוענים שהם לומדים בעיון אבל המעיין רואה שהעיון שלהם או שטחי או מעוות [בהתאם למקום שגדלו] וברור שצריך להוקיע אותם [במידה ויש להם השפעה] כי אדם ממנה את עצמו ופוסק הלכות בלי שימוש ת״ח ואחר כך מתלונן שמבקרים אותו בחריפות.
לפני שבוע הוא ביקר בכולל אצלנו (של בית כנסת מעדת מרוקו...) והרחיב כמה חובה ללמוד ׳קצות׳ ר׳ חיים שערי יושר וכו׳, ואותם מחברים שהזכרתי רק ינסו ללמוד שערי יושר לא ימצאו בו ידיים ורגליים!
אני מתייחס לחלק הזה בלבד ולא לחלק בו מרן הראש״ל שליט״א יוצא נגד תלמידי הגרב״ץ או מנהגי עדות שונות, זה נושא בפני עצמו.
אל נא באפך!
אין צורך לזלזל באסכולות שונות, המותקפים מעיינים לא פחות מהמתקיף מעלתם היא שהם גם צנועים.
וראה באשכול סמוך אות ה' הבנה מעמיקה בשערי יושר.
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית