לעבור על איסור קל כדי הציל חברו מאיסור דאורייתא

הצטרף
18/10/25
הודעות
16
האם יש מקום להתיר לאדם לעבור על איסור דרבנן כדי להציל את חברו מאיסור דאורייתא כגון שידבר עם גוי בשבת כדי למנוע מחברו חילול שבת או שיאמר דבר שקר קל כדי למנוע גזל או איסור חמור האם יש בזה היתר מצד ערבות או מניעת מכשול או שמא אין לאדם רשות לעבור על שום איסור אף קל כדי להציל את חברו גם אם מדובר באיסור חמור יותר שכוייח
 
האם יש מקום להתיר לאדם לעבור על איסור דרבנן כדי להציל את חברו מאיסור דאורייתא כגון שידבר עם גוי בשבת כדי למנוע מחברו חילול שבת או שיאמר דבר שקר קל כדי למנוע גזל או איסור חמור האם יש בזה היתר מצד ערבות או מניעת מכשול או שמא אין לאדם רשות לעבור על שום איסור אף קל כדי להציל את חברו גם אם מדובר באיסור חמור יותר שכוייח
הגמ' בשבת (דף ד.) מדברת על הצלת חבירו מאיסור דאורייתא ע"י עשיית איסור דרבנן ואומרת: "וכי אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך?". ואולם בעירובין (לב:) משמע שמותר.
 
הגמ' בשבת (דף ד.) מדברת על הצלת חבירו מאיסור דאורייתא ע"י עשיית איסור דרבנן ואומרת: "וכי אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך?". ואולם בעירובין (לב:) משמע שמותר.
ראיתי שיש שאומרים שאם הוא אינו חושש מעבירות יש להתיר לו
 
קצר לנו הדרך, איך ?
מח' תנאים. כתוב שם לגבי חבר שרוצה להפריש תרו"מ שלא מן המוקף כדי שלא יאכלו ע"ה טבלין.
לשון הגמ' בסופה: "במאי קמיפלגי רבי סבר ניחא ליה לחבר דלעביד הוא איסורא קלילא ולא ליעבד עם הארץ איסורא רבה. ורבן שמעון בן גמליאל סבר ניחא ליה לחבר דליעבד עם הארץ איסורא רבה ואיהו אפי' איסורא קלילא לא ליעבד".

עיין בתוס' בשבת ובעירובין (הנ"ל) שדנים בעניין.
 
ראשי תחתית