חיי שרה מדוע התורה לא הזכירה את אדם וחוה שהיו קבורים גם כן במערה?

הצטרף
4/11/25
הודעות
164
בפרשתנו ופ’ ויחי (מט לא) לא מוזכר כלל אדם וחוה רק האבות.
גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
ותמוה שהרי בגמ' ב"ב נח ע"א (וכן בב"ר נח ח) איתא שגם אדם וחוה קבורים שם.
אגב, בכל העדויות שאני מצאתי על הנעשה במערה ראו שם רק ו’ מצבות ולא יותר היינו של אבות ואימהות וללא אדם וחוה [עי’ מראה הפנים ירושלמי תענית ד ב רבי בנימין מטודילה ואחריו ר’ פתחיה מובא בס’ מצבות קודש בארץ ישראל לזאב וילנאי עמוד פ והלאה].
 
בפרשתנו ופ’ ויחי (מט לא) לא מוזכר כלל אדם וחוה רק האבות.
גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
ותמוה שהרי בגמ' ב"ב נח ע"א (וכן בב"ר נח ח) איתא שגם אדם וחוה קבורים שם.
אולי בגלל שלא קברו אותו שם בעצמם וכן לא ידוע במפורש שנקברו שם.
הרי בפרקי דרבי אליעזר (פרק ל"ו) כתב שאברהם נכנס למערת המכפלה ו'מצא' שם את אדם וחווה.
1762838550707.png

וכן בזוהר (חיי שרה דף קכז) כתוב:
1762838525018.png
וכתוב שם "מנא הוה ידע דאינון הוו?" כלומר, מנין ידע אברהם שהם אדם וחווה, וכתב וכו'.
 
מה הכוונה "בעצמם" ?
מי קבר את אדם וחווה?
באמת יש דעה שהקב"ה קבר, והדוחים דוחים שכתוב שרק אצל משה הקב"ה התעסק בקבורתו, ועכ"פ לא מישהו מהאבות או מהשבטים וכד' קבר אותו. (וממילא לכן לא ידוע במפורש שנקבר שם).
 
הבנתי.
אבל אחרי שבגמרא מבואר שהם קבורים שם ודאי קבלת חז"ל אמת, ואם כן מדוע התורה וחז"ל בשאר המקומות שהזכרתי מביאים רק אבות ?
 
בפרשתנו ופ’ ויחי (מט לא) לא מוזכר כלל אדם וחוה רק האבות.
"ויתן לי את מערת המכפלה אשר לו אשר בקצה שדהו בכסף מלא יתננה לי בתוככם לאחזת קבר"

בגימטריא קטנה - "אדם וחוה"...

אין דבר שלא כתוב בתורה...
 
"ויתן לי את מערת המכפלה אשר לו אשר בקצה שדהו בכסף מלא יתננה לי בתוככם לאחזת קבר"

בגימטריא קטנה - "אדם וחוה"...

אין דבר שלא כתוב בתורה...
ישר כוח !!!
זה חשבון של כת"ר מדעתו או שנמצא כבר בקדמונים?
ועדיין קשה מדוע האבות מפורש וזה איננו מפורש
 
ישר כוח !!!
זה חשבון של כת"ר מדעתו או שנמצא כבר בקדמונים?
ועדיין קשה מדוע האבות מפורש וזה איננו מפורש
הגימטרייא ידועה ומובאת בספרים, אבל השאלה היא למה לא כתובים במפורש.
גם משה רבינו רמוז בראשי תיבות במערת המכפלה...
 

הצג קובץ מצורף 12666
והיינו שאלו שתי מערות, ולא מוזכר אדם וחווה כיון שקבורים במערה השניה.
ביאור ברור ומחוור יישר כוח.
ואני מוסיף שבדברי חז"ל שהבאתי בתחילת האשכול לא שייך להזכיר אדם וחוה, לפי שאינם "אבות" אלא הם האדם שברא ה' לפני שקלקל מעשיו, ועוד לא היה שייך שם ישראל, לכן בכמיהת משה ותפלת האבות ע"י ירמיהו ותפלת כלב לא שייך להזכירם.
 
גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
מיד כשראיתי את שאלתך עלה בדעתי שלכאו' בזה אין שאלה, כיון שגם אדם וחווה הם בגדר "אבות", ולא הספקתי לכתוב זאת.
ומחמת כך חיפשתי רק על מה שבתורה לא מוזכר "אדם וחווה" אבל לא בשאר חז"ל, כיון שנראה ש"אבות" כולל גם אותם.
(ותוך כדי החיפוש באמת זכור לי שמצאתי גם עוד מי שכתב כן).
 
היה זכור לי קושייא זאת מלפני כמה שנים טובות... וראיתי באיזה ספר שמביא זאת.
כעת שמעתי מידידי בוגר ישיבת חברון שיחה על פרשת השבוע, ובתוך הדברים הביא בשם המשגיח דשם הגרח"י קפלן שאמר בשם הגר"י הוטנר שעד שרה לא הוזכר בתורה קבורה כלל, אע"פ שהרבה נקברו קודם, [ואני מוסיף - הלא אדם וחוה נקברו באותה מערה גופא ולא הוזכר בתורה] וביאר שעד עתה לא היו קוברים אלא אך ורק בתורת כבוד המת, ואברהם חידש קבורה בתורת הכנה לתחיית המתים, כי זו סגולתו של המקום ועל כן הוא בפתח גן עדן והאריך לפרש את הדברים בטוטו"ד, ולפי"ז גם הקושיא שבראש האשכול מתייתרת.
עכ"פ הוא לא זכר אם שמע המשגיח את הדברים מהגר"י הוטנר פא"פ או שמא באחד מספריו, ואולי זה מה שזוכר מר, א"כ אשמח אם יעשה איזה טצדקי לרענן זכרונו...
 
א. בפרשתנו ופ’ ויחי (מט לא) לא מוזכר כלל אדם וחוה רק האבות.
ב. גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
ותמוה שהרי בגמ' ב"ב נח ע"א (וכן בב"ר נח ח) איתא שגם אדם וחוה קבורים שם.
ג. אגב, בכל העדויות שאני מצאתי על הנעשה במערה ראו שם רק ו’ מצבות ולא יותר היינו של אבות ואימהות וללא אדם וחוה [עי’ מראה הפנים ירושלמי תענית ד ב רבי בנימין מטודילה ואחריו ר’ פתחיה מובא בס’ מצבות קודש בארץ ישראל לזאב וילנאי עמוד פ והלאה].

א. בפרשה לא קשור להזכיר את קבורת אדם וחוה, כמו שלא קשור להזכיר את קבורת נח ושם.
ב. בחז"ל, ככה"נ המעלה של המקום (גם אם אברהם חמד אותה בגלל אדם וחוה), כלפינו אינה אלא בגלל האבות, שהם כתחילת ההיסטוריה מחדש ובצורה אחרת.
ג. עדויות אני לא יודע כלום, ולענ"ד גם את של האבות לא ראו מעולם.
עכ"פ המערה שונה לחלוטין ממה שמתואר בחז"ל.
 
ב. בחז"ל, ככה"נ המעלה של המקום (גם אם אברהם חמד אותה בגלל אדם וחוה), כלפינו אינה אלא בגלל האבות, שהם כתחילת ההיסטוריה מחדש ובצורה אחרת.
גם אני שאלתי איזה רב מבוגר, וזה מה שהשיב לי, שהייחוס הוא לא לאדם הראשון (שזה לכל העולם) אלא אל האבות (ששיכים לעם ישראל).
 
ראשי תחתית