שאינו יודע לשאול
חבר חדש
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 162
אליעזר נקרא בגמרא תענית ד ע"א "שואל שלא כהוגן" [כשאול ויפתח כיעוי"ש], ומבארת הגמרא שהיתה תפילתו שלא כהוגן, שהרי יתכן שתבא חיגרת או סומא וייאלץ לקחת אותה ליצחק.
והדברים תמוהים הרי אליעזר לא התחייב לקחת את מי שתבא ראשונה ליצחק, [שהרי אם היה מתחייב זה היה ניחוש, אלא או סמך על זכות אברהם או תכנן לבדוק קודם בת מי היא] והרי היה בידו לבדוק אם היא חיגרת וסומא, ומפורש בדבריו שהוא יאמר לה הטי נא כדך, ואם יראה שהיא חיגרת לא יאמר לה כן.
ורש"י ותוס’ שם כתבו שיתכן שהיא תהיה חיגרת וסומא והוא לא ירגיש, כי זה יהיה תחת בגדיה או שעיניה נאות ואין ניכר שהיא בעלת מום.
אבל תמוה מדוע זה "שלא כהוגן" וכי התפילה שתבא נערה בעלת חסד, האם בתפילתו כלול שיקח בעלת מום ? והרי בעלת מום יכול להיות גם אם לא היה מתפלל, וכי על האדם מוטל לפרש בתפילתו את כל החסרונות והפגמים שיכולים להיות אם תיענה תפלתו.
דרך משל אדם מתפלל על זרע של קיימא, ואמנם יתכן ח"ו שיהיה זה עובר בעל מום, האם לזאת יקרא תפלה שלא כהוגן, וודאי שלא, שהרי את הטוב הוא מזכיר ואת כל מה שיכול להיות רע איננו חייב לשלול, ומאי שנא הכא ?
[ועיין חולין צה ע"ב עם רש"י תוס' ור"ן ועדיין אין הדברים מעלים ארוכה לכאורה לפי מה שנתבאר כאן]
והדברים תמוהים הרי אליעזר לא התחייב לקחת את מי שתבא ראשונה ליצחק, [שהרי אם היה מתחייב זה היה ניחוש, אלא או סמך על זכות אברהם או תכנן לבדוק קודם בת מי היא] והרי היה בידו לבדוק אם היא חיגרת וסומא, ומפורש בדבריו שהוא יאמר לה הטי נא כדך, ואם יראה שהיא חיגרת לא יאמר לה כן.
ורש"י ותוס’ שם כתבו שיתכן שהיא תהיה חיגרת וסומא והוא לא ירגיש, כי זה יהיה תחת בגדיה או שעיניה נאות ואין ניכר שהיא בעלת מום.
אבל תמוה מדוע זה "שלא כהוגן" וכי התפילה שתבא נערה בעלת חסד, האם בתפילתו כלול שיקח בעלת מום ? והרי בעלת מום יכול להיות גם אם לא היה מתפלל, וכי על האדם מוטל לפרש בתפילתו את כל החסרונות והפגמים שיכולים להיות אם תיענה תפלתו.
דרך משל אדם מתפלל על זרע של קיימא, ואמנם יתכן ח"ו שיהיה זה עובר בעל מום, האם לזאת יקרא תפלה שלא כהוגן, וודאי שלא, שהרי את הטוב הוא מזכיר ואת כל מה שיכול להיות רע איננו חייב לשלול, ומאי שנא הכא ?
[ועיין חולין צה ע"ב עם רש"י תוס' ור"ן ועדיין אין הדברים מעלים ארוכה לכאורה לפי מה שנתבאר כאן]