מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו (כ כג)
פירש רש״י כשאתה בונה כבש למזבח, לא תעשהו מעלות מעלות אלא חלק יהא ומשופע, שעל ידי המעלות אתה צריך להרחיב פסיעותיך וכו׳, ואתה נוהג בהם מנהג בזיון.
בפירוש מדרש אליעזר על המכילתא לרבי אליעזר נחום זצ״ל [בעל החזון נחום על המשניות] הביא קושיא משמו של רבי יהודה רוזאניס זצ״ל בעל המשנה למלך, א״כ מ״ט לפני המנורה היו מעלות שעליהן הכהן עומד ומטיב, הרי זהו דרך בזיון.
וכתב שם ליישב ע״פ דברי המכילתא דיליף דהאיסור הוא רק במזבח, והכי אמרינן שם "אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה גסה אבל אתה פוסע פסיעה גסה בהיכל ובקדש הקדשים, שהיה בדין, ומה אם מזבח הקל אסור לפסוע בו פסיעה יתירה, ההיכל וקדש הקדשים החמורים דין הוא שתהא אסור לפסוע בהן פסיעה יתירה, ת״ל אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה יתירה, אבל אתה פוסע פסיעה יתירה, בהיכל ובקדש הקדשים", ע״כ. מבואר דהאיסור הוא רק במזבח, וכך הוא מגזירת הכתוב.
[ואע״ג דהילפותא בספרי היא על איסור פסיעה גסה הנלמד מסיפיה דקרא אשר לא תגלה וגו׳ דביה כתיב "עליו", מ״מ י״ל דהוא הדין דקאי ארישא דלא תעלה במעלות].
ורבינו הגרב״ד פוברסקי שליט״א השיב בזה לינוקא אחד ששאלו קושיא זאת, על פי מה שביאר בחדושי הגרי״ז ריש הלכות בית הבחירה דבאמת האיסור לעלות במעלות הוא רק על המזבח עצמו כדכתיב "על מזבחי" ו״אשר לא תגלה ערותך עליו", והאיסור לעלות במעלות ע״ג הכבש הוא משום דהכבש עצמו ג״כ קדוש בקדושת מזבח וכדתנן בזבחים פו. כשם שהמזבח מקדש כך הכבש מקדש. וכתב שם לפי״ז שאם עשה מעלות מצד אחר של המזבח שלא מצד הכבש ועלה על המזבח, אינו עובר בלאו.
א״כ האיסור שייך דוקא בכבש שהוא כמזבח, ואינו שייך במדרגות המנורה שהרי אין בהם קדושת מנורה, עכ״ד.
ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו (כ כג)
פירש רש״י כשאתה בונה כבש למזבח, לא תעשהו מעלות מעלות אלא חלק יהא ומשופע, שעל ידי המעלות אתה צריך להרחיב פסיעותיך וכו׳, ואתה נוהג בהם מנהג בזיון.
בפירוש מדרש אליעזר על המכילתא לרבי אליעזר נחום זצ״ל [בעל החזון נחום על המשניות] הביא קושיא משמו של רבי יהודה רוזאניס זצ״ל בעל המשנה למלך, א״כ מ״ט לפני המנורה היו מעלות שעליהן הכהן עומד ומטיב, הרי זהו דרך בזיון.
וכתב שם ליישב ע״פ דברי המכילתא דיליף דהאיסור הוא רק במזבח, והכי אמרינן שם "אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה גסה אבל אתה פוסע פסיעה גסה בהיכל ובקדש הקדשים, שהיה בדין, ומה אם מזבח הקל אסור לפסוע בו פסיעה יתירה, ההיכל וקדש הקדשים החמורים דין הוא שתהא אסור לפסוע בהן פסיעה יתירה, ת״ל אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה יתירה, אבל אתה פוסע פסיעה יתירה, בהיכל ובקדש הקדשים", ע״כ. מבואר דהאיסור הוא רק במזבח, וכך הוא מגזירת הכתוב.
[ואע״ג דהילפותא בספרי היא על איסור פסיעה גסה הנלמד מסיפיה דקרא אשר לא תגלה וגו׳ דביה כתיב "עליו", מ״מ י״ל דהוא הדין דקאי ארישא דלא תעלה במעלות].
ורבינו הגרב״ד פוברסקי שליט״א השיב בזה לינוקא אחד ששאלו קושיא זאת, על פי מה שביאר בחדושי הגרי״ז ריש הלכות בית הבחירה דבאמת האיסור לעלות במעלות הוא רק על המזבח עצמו כדכתיב "על מזבחי" ו״אשר לא תגלה ערותך עליו", והאיסור לעלות במעלות ע״ג הכבש הוא משום דהכבש עצמו ג״כ קדוש בקדושת מזבח וכדתנן בזבחים פו. כשם שהמזבח מקדש כך הכבש מקדש. וכתב שם לפי״ז שאם עשה מעלות מצד אחר של המזבח שלא מצד הכבש ועלה על המזבח, אינו עובר בלאו.
א״כ האיסור שייך דוקא בכבש שהוא כמזבח, ואינו שייך במדרגות המנורה שהרי אין בהם קדושת מנורה, עכ״ד.