מכלוף אייזנבך
חבר חדש
- הצטרף
- 17/3/25
- הודעות
- 4
שואל כי בתחילה חשבתי שאלו רק נפלטים וכו', ולפתע גיליתי שמדובר בבחורים שביום בהיר עזבו את הישיבה והתגייסו. מאיפה זה בא להם?
לימוד עיון הוא לא שריפת זמן. ח"ו.וארחיב: בימים האחרונים סיפר לי חבר שראה כתבה על אחד בשם אורי אוחנה שפתח מקום המלמד MMA (אומנויות לחימה משולבות) בבני ברק. ביקשתי ממנו שישלח לי את הכתבה, ושם נאמר בין היתר:
"מיד כשנכנסים למועדון אפשר לראות דברים שלא תראו במועדונים אחרים: תלמידי ישיבה שפושטים את החליפות ומחליפים לבגדי האימון וההיפך, לוחמים שמתגלגלים על המזרנים עם פאות ארוכות, שיעורי תורה אחרי האימון עם פיצות וקסם שקשה לפספס...
לגבי האם הוא נתקל בהתנגדויות כאלו ואחרות במהלך דרכו מהמגזר אמר: "נתקלתי לא מעט בדברים כאלה, אבל האמת שהסיבה היחידה לכך היא שזה משהו שהוא לא מוכר להם בציבור החרדי. זה טבעי שקצת חושדים ומפחדים ממשהו לא מוכר, אבל לאט לאט לומדים ומבינים שאין בזה שום דבר שלילי ולהיפך. הם מתאהבים כשהם מבינים שזה הולך יד ביד עם ערכים, משמעת עצמית, בריאות וכל כך הרבה דברים חיוביים".
יעקב לוק, חבר נבחרת ישראל ב-MMA שמתאמן במועדון מאז תחילת דרכו, סיפר: "אני חושב שהשילוב עובד מדהים. אנחנו יושבים כולנו אחרי האימון, חילונים, חרדים, דתיים ואתאיסטים, אוכלים ביחד פיצות ועושים שיעורי תורה. זה כיף ללמוד אחד מהשני ואת מה שכל אחד מביא מהעולם שלו".
אחד מהמתאמנים הוותיקים של אוחנה, דב אלבוים, הוסיף ושיתף: "סנסיי אורי לוקח את החבר'ה הצעירים מהרחוב ומציל אותם מלהתעסק בסמים, עבריינות, פשע, וממש מחנך אותם פה. הוא משקיע בכל אחד מעל 100% גם אחרי השעות של האימונים, מדבר איתם, עוזר להם בדברים אישיים ונמצא שם כדי לכוון ולייעץ.
"זה יותר ממאמן ותלמיד, מדובר בדרך חיים בשבילו. זה מה שמיוחד פה כל כך ובגלל זה החבר'ה פה ממשיכים ומתמידים. אני בא מבית דתי והתחלתי נטו בשביל קצת כושר, אבל אני מתאמן עם
וכאן הוא המקום שצריך לתת עליו את הדעת - מדוע בישיבה הוא לא קיבל את הסיפוק הזה. ויתכן שאחת הסיבות העיקריות היא שריפת הזמן על לימוד העיון (ללמוד לעיין כמו שצריך אפשר בשנה אחת, לא צריך 7 שנים ביש"ק וביש"ג) והחוסר בהספקים. וכאשר הרחיבו האחרונים בזה (ראה בצילום שצירפתי להלן).
רח"ל, אלו נקראו בלשון חז"ל מבלי עולם ...אינו דומה היוצא מהישיבה עם תעודת יורה יורה,
נשים - נזיקין זה כמעט חצי ש"ס. בחור ישיבה רגיל שיושב ולומד יוצא עם רוב הסוגיות העיקריות של נשים-נזיקין בעיון. תסתכל מה הולך בישיבות כמו פונוביז', חברון, וולפסון, יוצאים מלא בחורים ששולטים ב10 מסכתות ויותר ...או עם חצי ש"ס בכיסו,
תלמיד חכם יוצאים רק ע"י עיוןלהיוצא מהישיבה כשהוא "יודע לעיין" (וזה במקרה הטוב), אבל בור ועם הארץ.
אסון הדורוכך נוצר מצב בו הרבה בחורים נמצאים בישיבה כברירת מחדל, ללא שאיפות מיוחדות, בלי עבר בלי הווה בלי עתיד, מעבירים איכשהו את יומם, וכל קריצה מבחוץ מפתה אותם לברוח.
כבר הבאנו במקום אחר שכל זה נאמר במי שכבר זכה לעיון, דבר שלא מצוי אצל בחורים כלל אם בכלל ...וכאן המקום לצטטט מדברי האריז"ל:
"גם בעניין פלפול ועיון ההלכה היה מורי [האר"י] זלה"ה אומר כי תכלית העיון הוא לשבר הקליפות שהם הקושיות, כי הם גרמו לאותם הקושיות שהם בהלכה שלא יובנו תירוציהם כי אם בקושי ובדוחק גדול כנודע. ואמנם עסק התורה ממש אינו העיון רק קריאת התורה בעצמה בארבע דרכים שהם ראשי תיבות פרד"ס (ראשי תיבות של פשט רמז דרש סוד יוצא צירוף אותיות פרדס) כנודע, וכמו שמי שרוצה לאכול האגוז צריך תחלה לשבר קליפותיו, כן צריך להקדים העיון בתחילה. והיה מורי ז"ל אומר כי מי ששכלו זך ודק וחריף לעיין הלכה בשעה או על הרוב בשתי שעות, ודאי הוא שטוב לו מאד שיטרח שעה או שתי שעות בתחילה בעיון, לסיבה הנזכרת. אבל מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה, לא טוב הוא עושה, ודומה למי שמשבר כל היום אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם, ויותר טוב לו שיעסוק בתורה עצמה בדינין ובמדרשים וסודות" (ספר "פתורא דאבא" חלק ב' סימן כ"ז).
הדברים הללו מבהילים מכמה בחינות, ראשית - "קריאת" הדינים (חזון עובדיה וכיו"ב...) המדרשים והסודות, כל הדברים שבימינו מקובלים כלימוד שמתאים לעמי הארץ או לציבור העובדים שקובעים עיתים לתורה, מוגדרים ע"י האר"י כ"תורה עצמה", ואת העיון והפלפול הוא מגדיר כקליפות...
שנית - גם מי ששכלו זך וחריף ויכול לעיין היטב, מקציב לו האר"י שעה או שעתיים ביום לעיסוק זה...
שלישית - האר"י לא מדבר על עיון בנוסח "מה הפשט" אלא ב"עיון הלכה", דהיינו עיון ודקדוק המוביל לנפק"מ הלכה למעשה, כיצד להוציא פסק הלכה מהגמ' והראשונים והאחרונים...
המציאות היא לא כך.
לימוד עיון הוא לא שריפת זמן. ח"ו.
בהחלטכאשר זה יותר מן הצורך, זה שריפת זמן. וכאשר נכתב במקורות שהבאתי.
ללמוד לעיין בשנה אחת זה גרוע מבדיחה ...
לא נראה לי שהגר"ש משאש זצ"ל למד לעיין בשנה אחת, (ואני מדבר בתור מי שלמד איתו מספר פעמים, איזה עיון ... מבהיל .... )
אח"כ יוצאים רבנים מקרטון ואולי מפלסטיק ...
בעיה שלו... בטלן... או שהלך לישיבה לא טובה...לא הבנתי מה ענין הגר"ש משאש לכאן.
עכ"פ, יתכן בהחלט שבחור יבלה 7 שנים בישיבה ולא ילמד לעיין כלל,
כנ''לכאשר ניתן לראות הרבה אברכים שגדלו להיות שטחיים ועקומים למרות כל הזמן ששהו בישיבה והשקיעו ב"עיון" כביכול,
לא היה ולא נברא, ואפיל ולא משל ...ולאידך גיסא - בשנה אחת ללמוד לעיין היטב ולהיות מגדולי המעיינים, כאשר הבאתי כאן. ויתכן גם שלא צריך שנה שלימה בעבור זה, רק לרווחא דמילתא נקטתי שנה.
רח"ל, אלו נקראו בלשון חז"ל מבלי עולם ...
מבלי עולם ...אין שום קשר, אני מדבר על כאלה שלמדו ברצינות טור ובית יוסף, שו"ע ונושאי כליו, ונבחנו על זה.
לא היה ולא נברא, ואפיל ולא משל ...
מי שלא יודע לעיין גם אם יבחן על הטור מליון פעם, הוא מבלה עולם ...
מעשים שבכל יום שאנשים עם תעודות שנבחנו וכו', לא יודעים ללמוד אפילו תוספות פשוט במסכת בבא בתרא, זו ההגדרה של 'עם הארץ' לענ''ד.
נשים - נזיקין זה כמעט חצי ש"ס. בחור ישיבה רגיל שיושב ולומד יוצא עם רוב הסוגיות העיקריות של נשים-נזיקין בעיון. תסתכל מה הולך בישיבות כמו פונוביז', חברון, וולפסון, יוצאים מלא בחורים ששולטים ב10 מסכתות ויותר ...
אתה כתבת שהיה להם משמעם בישיבה ולא הצליחו ללמוד 'עיון'מי אמר לך שלא למדו לעיין? אתה מניח הנחה ועל סמך זה משמיץ אותם?
כפי שכתבתי, ללמוד לעיין מספיק שנה אחת. רק צריך למצוא את הר"מ המתאים.
הוא סבר שמספיק שנה ללמוד עיון ???? אתמהה ????הרב שך זעק על צורת הלימוד בישיבות, ולא שמעו לו. מה הראיה מהרב שך?
אתה כתבת שהיה להם משמעם בישיבה ולא הצליחו ללמוד 'עיון'