מה גורם לבחור ישיבה קלאסי להתגייס?

הוא סבר שמספיק שנה ללמוד עיון ???? אתמהה ????

לא יודע מה בדיוק הוא סבר, אבל מה שכן - הוא יצא נגד צורת הלימוד העכשווית בישיבות.

ועובדה היא שיש אלפי נושרים, והסיבה העיקרית היא חוסר סיפוק. כי מי שטוב לו - לא עוזב.
 
תלמיד חכם יוצאים רק ע"י עיון
בקיאות זה כלי עזר לעיון

הגר"ח מבריסק השתבח בבנו שיודע ש"ס עם רש"י, ולא הבינו מה הוא רוצה, מה שווה ש"ס בלי עיון ופלפול, וענה להם - כל אדם שאומר פלפול בלי לדעת ש"ס, הוא פלפול של הבל, כי מאריך טרחא לחינם ויש סתירה לדבריו ממקום אחר.

העיון הוא חשוב ביותר, אבל מי שמבלה את ימיו ושנותיו על עיון בלבד - הוא עם הארץ.
 
לא יודע מה בדיוק הוא סבר, אבל מה שכן - הוא יצא נגד צורת הלימוד העכשווית בישיבות.

ועובדה היא שיש אלפי נושרים, והסיבה העיקרית היא חוסר סיפוק. כי מי שטוב לו - לא עוזב.
אני זוכר בדיוק שהוא אמר כמה פעמים שצריך 7 שנים לעמול (לפחות) בשביל לזכות לעיון
ושוב שמעתי בשם רמ''י לפקוביץ זצ''ל
ובשם ר' דוב לנדו שליט''א, ועוד
 
אני זוכר בדיוק שהוא אמר כמה פעמים שצריך 7 שנים לעמול (לפחות) בשביל לזכות לעיון
ושוב שמעתי בשם רמ''י לפקוביץ זצ''ל
ובשם ר' דוב לנדו שליט''א, ועוד

אני כותב את הנראה לעניות דעתי.

אם נגמרו לך המילים ואתה רוצה להתחבא מאחרי גלימתם של הרבנים הנ"ל שאתה טוען בשמם, שיבושם לך.
 
הגר"ח מבריסק השתבח בבנו שיודע ש"ס עם רש"י, ולא הבינו מה הוא רוצה, מה שווה ש"ס בלי עיון ופלפול, וענה להם - כל אדם שאומר פלפול בלי לדעת ש"ס, הוא פלפול של הבל, כי מאריך טרחא לחינם ויש סתירה לדבריו ממקום אחר.
זה הבעיה, יש כאלה עם תעודות 'יורה יורה' שלא יודעים לעיין בדברי רש''י
העיון הוא חשוב ביותר, אבל מי שמבלה את ימיו ושנותיו על עיון בלבד - הוא עם הארץ.
ברור
 
אסון הדור
בזה אתה צודק לגמרי
אגב, יש הרבה ישיבות ובעיקר בשנים האחרונות ששמות דגש על הבקיאות וסיום המסכת הנלמדת, והוא דבר מבורך מאוד, כשזה לא בא על חשבון סדר א כמובן ...

אני מכיר את הישיבות הללו, ולא עליהן דיברתי, אם כי גם הן טעונות שיפור - כי העיקר הוא חזרה ושינון, ועיון אפשר לרכוש בשנה אחת.
 
אני כותב את הנראה לעניות דעתי.
כנ''ל
אם נגמרו לך המילים ואתה רוצה להתחבא מאחרי גלימתם של הרבנים הנ"ל שאתה טוען בשמם, שיבושם לך.
עדיין לא הסברת לי איך טכנית אפששר לדעת ללמוד עיון בפחות משנה...
אשמח לדעת, אולי תזכה לשנות לי את חיי...
 
עדיין לא הסברת לי איך טכנית אפשר לדעת ללמוד עיון בפחות משנה...
אשמח לדעת, אולי תזכה לשנות לי את חיי...

פשוט צריך רב שידריך אותך היטב וילמד אותך איך לעיין. הרחבתי בקישור הנ"ל שאני מסופק אם פתחת.

כאשר אתה רואה בעיניים שעל כל מילה אפשר להקשות קושיות, ועל כל הקושיות האלה דילגת, אתה מבין שעד עכשיו רק עברת על המילים מלמעלה כמו ילד בן 10, אבל לא באמת למדת.

וכאשר זכית לעיון, אתה רואה בעצמך שאתה מקשה את כל קושיות הראשונים, ואף את קושיות הגמ' בהמשך, ואף זוכה לכוון לתירוצי הגמ', כך אתה יודע שאתה מעיין ישר.

ולצורך הענין הנ"ל לא צריך יותר מר"מ אחד שילמד אותך במשך שנה.
 
אני מכיר את הישיבות הללו, ולא עליהן דיברתי, אם כי גם הן טעונות שיפור - כי העיקר הוא חזרה ושינון
ברוב הישיבות (הטובות) רוב הבחורים גומרים את המסכת הנלמדת, וכ''ש בהמון ישיבות (אולי אפילו רובם) שיש תמיכה במהלך מצד הנהגת הישיבה
יש אלפי בחורים שנבחנים באגונים כמו 'דרשו' 'ושננתם' וכיו''ב, ונבחנים שם על מה שלמדו: שנה- שנתיים -5 וגם 10 שנים אחורה ...
אתה מוזמן לברר... יש כאלה שנבחנים על חצי ש''ס עם תוספות ...
 
הדברים הללו הם לא במסגרת הישיבה, אלא "אקסטרה", אם הבחור הוא בן עליה ורוצה להתעלות מיוזמתו. אני מדבר על כך שהישיבה עצמה לא יוזמת זאת, וזה לא במסגרת סדרי הישיבה.

ברור שלא דיברתי על מי שנבחן על חצי ש"ס עם תוספות. אבל אתה מוזמן לבדוק כמה מבין כל בחורי הישיבות נבחנו על חצי ש"ס...

כל בר דעת מבין שמי שנבחן על חצי ש"ס עם תוספות לעולם לא יפלט לרחוב. והסיבה הפשוטה היא שיש לו סיפוק עצום. ואידך זיל גמור, אתה רק מחזק את דבריי הנ"ל.
 
הדברים הללו הם לא במסגרת הישיבה, אלא "אקסטרה", אם הבחור הוא בן עליה ורוצה להתעלות מיוזמתו. אני מדבר על כך שהישיבה עצמה לא יוזמת זאת, וזה לא במסגרת סדרי הישיבה.
ברור, ללמוד 1000 דף בשנה זה חסר טעם, שטחיות, וביטול תורה
טכנית גם עם 2 סדרי בקיאות, כדי לשלוט טוב בחומר, א''א יותר מ-3 דף בשבוע, זו המציאות
אם לפני 30-50-70 שנה, יכלו יותר, זה לא קשור לדורנו החלש
ברור שלא דיברתי על מי שנבחן על חצי ש"ס עם תוספות. אבל אתה מוזמן לבדוק כמה מבין כל בחורי הישיבות נבחנו על חצי ש"ס...
יותר ממה שאתה חושב ...
כל בר דעת מבין שמי שנבחן על חצי ש"ס עם תוספות לעולם לא יפלט לרחוב.
לא בהכרח נכון, אל תאמין בעצמך ...
 
כבר הבאנו במקום אחר שכל זה נאמר במי שכבר זכה לעיון, דבר שלא מצוי אצל בחורים כלל אם בכלל ...

דברי האר"י הם ההיפך הגמור ממה שכתבת.

הוא כותב שאם זכית להיות מעיין, דהיינו שלימדו אותך ואתה מסוגל לעיין, תשקיע שעתיים, לא יותר.

וגם השעתיים האלו יהיו "בעיון ההלכה", דהיינו לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ולא בעיון מדוע רבא לא אהב את סברת אביי.

ואם לא זכה להיות מעיין - "מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה, לא טוב הוא עושה".

והוא ממליץ לו לעזוב לגמרי את העיון וללמוד דינים והלכות, ולזה הוא קורא "התורה עצמה"...
 
דברי האר"י הם ההיפך הגמור ממה שכתבת.

הוא כותב שאם זכית להיות מעיין, דהיינו שלימדו אותך ואתה מסוגל לעיין, תשקיע שעתיים, לא יותר.
הבאתי כבר באשכול אחר את דברי הרב בן ציון על דברי האר''י , שביאר כדבריי, קחנו משם
 
טכנית גם עם 2 סדרי בקיאות, כדי לשלוט טוב בחומר, א''א יותר מ-3 דף בשבוע, זו המציאות
אם לפני 30-50-70 שנה, יכלו יותר, זה לא קשור לדורנו החלש

אתה טועה.

אם בחור השקיע את מיטב שנותיו בישיבה קטנה, ולמד מפי ר"מים רציניים כיצד לעיין, ואיך ללמוד דף גמ' עם רש"י ותוספות ללא כלי עזר, בשנים הבאות בישיבה גדולה הוא יכול לקחת שוטנשטיין לידיים ולהרביץ 10 דפים בסדר בקיאות אחד, ולסיים ש"ס תוך שנה אחת (זאת אומרת שבאופן טכני הוא יכול להמשיך להקדיש סדר אחד לעיון...)

וכמובן שאחרי כמה סיומים של ש"ס, עד שיתחתן, הוא יהיה אדם אחר לגמרי מבחינה רוחנית, וגם הסיפוק שלו יהיה עצום.
 
אתה טועה.

אם בחור השקיע את מיטב שנותיו בישיבה קטנה, ולמד מפי ר"מים רציניים כיצד לעיין, ואיך ללמוד דף גמ' עם רש"י ותוספות ללא כלי עזר, בשנים הבאות בישיבה גדולה הוא יכול לקחת שוטנשטיין לידיים ולהרביץ 10 דפים בסדר בקיאות אחד, ולסיים ש"ס תוך שנה אחת (זאת אומרת שבאופן טכני הוא יכול להמשיך להקדיש סדר אחד לעיון...)

וכמובן שאחרי כמה סיומים של ש"ס, עד שיתחתן, הוא יהיה אדם אחר לגמרי מבחינה רוחנית, וגם הסיפוק שלו יהיה עצום.
אולי, אבל זה לא קשור לישיבות, זה קשור לבחורים, כי ישיבה לא יכולה לתת הספקים של 50 דף לשבוע, יש בחורים חלשים, לא כולם גאונים כמו @משיב כהלכה ...
 
הבאתי כבר באשכול אחר את דברי הרב בן ציון על דברי האר''י , שביאר כדבריי, קחנו משם

אתה שוב מתחבא מאחרי גלימתו של גדול... כאשר דברי האר"י ברורים ופשוטים.

ז''ל הרב שם: (אחר שמאריך בטו''ד בדרך הלימוד בעיון הישרה והאמיתית כמסורת רבותינו בכל הדורות, ודלא כאיזה בעלי בתים בדורנו שהמציאו שטויות וד''ל) ''וכן מה שמובא בשם רבנו האר''י ז''ל, שמספיק ללמוד שעתיים ביום עיון הדברים אמורים במי שכבר זכה לעיון, אבל כל עוד שעדיין לא הגיע לזה, ישקיע כמה שאפשר בלימוד התלמוד כדי לצאת תלמיד חכם'' עכ''ל

וגם מדבריו אין שום סתירה לדבריי לכל אורך האשכול. כתבתי שבחור ישיבה צריך להשקיע זמן מסויים בעיון (שנה אחת, או אפילו כל זמנו בישיבה קטנה), ואחרי שלמד לעיין היטב - שיתחיל באמת ללמוד ולא לבזבז את הזמן בחילוקים ובילוקים. ורק ע"י ההספק, שישאר לו משהו ביד, יהיה לו סיפוק אמיתי.
 
ראשי תחתית