מה הכוונה באור לציון גבי כזית בסעודה שלישית

אברימי

חבר ותיק
הצטרף
1/1/25
הודעות
1,221
באור לציון ח"ב (כא, י) כתב:
1763242717838.png
מה הכוונה שאם לא הספיק לאכול כזית לפני שעבר רבע שעה מהשקיעה לא מזכיר רצה? הרי אם לא אכל כזית הוא לא התחייב בברהמ"ז, ולאכול אחרי שעבר רבע שעה מהשקיעה אינו יכול (כמו שכתב בסעיף ח' שאפשר רק עד 13.5 דקות).
 
באור לציון ח"ב (כא, י) כתב:
הצג קובץ מצורף 12830
מה הכוונה שאם לא הספיק לאכול כזית לפני שעבר רבע שעה מהשקיעה לא מזכיר רצה? הרי אם לא אכל כזית הוא לא התחייב בברהמ"ז, ולאכול אחרי שעבר רבע שעה מהשקיעה אינו יכול (כמו שכתב בסעיף ח' שאפשר רק עד 13.5 דקות).
אם אדם אכל חצי כזית תוך 13 דק ואכ''כ רוצה לאכול עוד כזית שלם אסור?
לכאורה מותר כיון שהתחיל לאכול בהיתר
והכזית רק לאחר 13 דק
 
באור לציון ח"ב (כא, י) כתב:
הצג קובץ מצורף 12830
מה הכוונה שאם לא הספיק לאכול כזית לפני שעבר רבע שעה מהשקיעה לא מזכיר רצה? הרי אם לא אכל כזית הוא לא התחייב בברהמ"ז, ולאכול אחרי שעבר רבע שעה מהשקיעה אינו יכול (כמו שכתב בסעיף ח' שאפשר רק עד 13.5 דקות).

לפלפולא בעלמא:
אדם שהיה קרוב לשביעה, וע"י שאכל קצת פחות מכזית הגיע לידי שביעה והתחייב לכאו' ברה"מ מדאו'.
 
לפלפולא בעלא:
אדם שהיה קרוב לשביעה, וע"י שאכל קצת פחות מכזית הגיע לידי שביעה והתחייב לכאו' ברה"מ מדאו'.
אבל הוא לא אכל
כיון שיש דין אכילה ואכילה בכזית אלא שיש תנאי של שביעה
אבל אם לא אכל מה יעזור שביעה.
 
אם אדם אכל חצי כזית תוך 13 דק ואכ''כ רוצה לאכול עוד כזית שלם אסור?
לכאורה מותר כיון שהתחיל לאכול בהיתר
והכזית רק לאחר 13 דק
כלומר, אתה רוצה לומר שכמו שמי שהתחיל מזונות לפני השקיעה יכול להמשיך לאכול גם אחרי השקיעה, וה"ה לפת פחות מכזית שלא גרע ממזונות.
 
מה זה לא אכל ?
הוא אכל פחות מכזית, והגיע לידי שביעה בצירוף מה שאכל מבעו"י.
אני הבנתי שהוא היה שבע כבר ואכל פחות מכזית שאין אכילת כזית
אבל כעת ראיתי שכוונתך שאכל קודם ואח''כ השלים
 
לא הבנתי על מה אתם מדברים,
כוונת האור לציון לומר, שאם לא הספיק לאכול כזית עד שיצאה שבת (כרבע שעה לאחר השקיעה) כבר אינו יכול להזכיר 'רצה' בברכת המזון ורק אם אכל כזית קודם לכן שכבר חל עליו חיוב ברכת המזון, אפילו אם אכל עוד הרבה אחר כך, מזכיר 'רצה' אך לא את המילה 'הזה'.
ולא איירי כלל לגבי חיוב ברכת המזון עצמו.
 
לא הבנתי על מה אתם מדברים,
כוונת האור לציון לומר, שאם לא הספיק לאכול כזית עד שיצאה שבת (כרבע שעה לאחר השקיעה) כבר אינו יכול להזכיר 'רצה' בברכת המזון ורק אם אכל כזית קודם לכן שכבר חל עליו חיוב ברכת המזון, אפילו אם אכל עוד הרבה אחר כך, מזכיר 'רצה' אך לא את המילה 'הזה'.
ולא איירי כלל לגבי חיוב ברכת המזון עצמו.

השאלה היא באיזה היכי תימצי מברך ברכה"מ בכלל אם אכל פחות מכזית לאחר שקיעת החמה.
 
אה, בלי קשר לאור לציון המובא. סליחה.

עם קשר,
כי הנידון שלו הוא מה יזכיר בברכה"מ, בו בזמן שמי שאוכל פחות מכזית אינו מברך ברכה"מ.
וא"ת שהמשיך ואכל לאחר השקיעה, הן הוא המורה (כך עכ"פ לדברי @אברימי ) שלא ימשיך לאכול.
(אא"כ מותר לו להמשיך ולאכול עד כזית, וכל דברי האול"צ עוסקים ביותר מכזית. ואז קושיא מעיקרא ליתא).
 
וא"ת שהמשיך ואכל לאחר השקיעה, הן הוא המורה (כך עכ"פ לדברי @אברימי ) שלא ימשיך לאכול.
וכבר כתבתי ע"ז לעיל, שלכאו' לפי מש"כ שמי שהתחיל לאכול מזונות לפני השקיעה יכול לאכול גם משחשיכה, ה"ה למי שהתחיל לאכול פחות מכזית שיוכל להמשיך לאכול.
 
ראשי תחתית