אם אדם אכל חצי כזית תוך 13 דק ואכ''כ רוצה לאכול עוד כזית שלם אסור?באור לציון ח"ב (כא, י) כתב:
הצג קובץ מצורף 12830
מה הכוונה שאם לא הספיק לאכול כזית לפני שעבר רבע שעה מהשקיעה לא מזכיר רצה? הרי אם לא אכל כזית הוא לא התחייב בברהמ"ז, ולאכול אחרי שעבר רבע שעה מהשקיעה אינו יכול (כמו שכתב בסעיף ח' שאפשר רק עד 13.5 דקות).
באור לציון ח"ב (כא, י) כתב:
הצג קובץ מצורף 12830
מה הכוונה שאם לא הספיק לאכול כזית לפני שעבר רבע שעה מהשקיעה לא מזכיר רצה? הרי אם לא אכל כזית הוא לא התחייב בברהמ"ז, ולאכול אחרי שעבר רבע שעה מהשקיעה אינו יכול (כמו שכתב בסעיף ח' שאפשר רק עד 13.5 דקות).
אבל הוא לא אכללפלפולא בעלא:
אדם שהיה קרוב לשביעה, וע"י שאכל קצת פחות מכזית הגיע לידי שביעה והתחייב לכאו' ברה"מ מדאו'.
כלומר, אתה רוצה לומר שכמו שמי שהתחיל מזונות לפני השקיעה יכול להמשיך לאכול גם אחרי השקיעה, וה"ה לפת פחות מכזית שלא גרע ממזונות.אם אדם אכל חצי כזית תוך 13 דק ואכ''כ רוצה לאכול עוד כזית שלם אסור?
לכאורה מותר כיון שהתחיל לאכול בהיתר
והכזית רק לאחר 13 דק
אבל הוא לא אכל
כיון שיש דין אכילה ואכילה בכזית אלא שיש תנאי של שביעה
אבל אם לא אכל מה יעזור שביעה.
אני הבנתי שהוא היה שבע כבר ואכל פחות מכזית שאין אכילת כזיתמה זה לא אכל ?
הוא אכל פחות מכזית, והגיע לידי שביעה בצירוף מה שאכל מבעו"י.
אני הבנתי שהוא היה שבע כבר ואכל פחות מכזית שאין אכילת כזית
אבל כעת ראיתי שכוונתך שאכל קודם ואח''כ השלים
אם הרבה לפני זה לא מצטרף אבל למעשה הוא שבע.היינו הך, אם הוא היה שבע הוי אומר שאכל מתי שהוא, ועכשיו השלים.
אם הרבה לפני זה לא מצטרף אבל למעשה הוא שבע.
לא הבנתי על מה אתם מדברים,
כוונת האור לציון לומר, שאם לא הספיק לאכול כזית עד שיצאה שבת (כרבע שעה לאחר השקיעה) כבר אינו יכול להזכיר 'רצה' בברכת המזון ורק אם אכל כזית קודם לכן שכבר חל עליו חיוב ברכת המזון, אפילו אם אכל עוד הרבה אחר כך, מזכיר 'רצה' אך לא את המילה 'הזה'.
ולא איירי כלל לגבי חיוב ברכת המזון עצמו.
אה, בלי קשר לאור לציון המובא. סליחה.השאלה היא באיזה היכי תימצי מברך ברכה"מ בכלל אם אכל פחות מכזית לאחר שקיעת החמה.
אה, בלי קשר לאור לציון המובא. סליחה.
וכבר כתבתי ע"ז לעיל, שלכאו' לפי מש"כ שמי שהתחיל לאכול מזונות לפני השקיעה יכול לאכול גם משחשיכה, ה"ה למי שהתחיל לאכול פחות מכזית שיוכל להמשיך לאכול.וא"ת שהמשיך ואכל לאחר השקיעה, הן הוא המורה (כך עכ"פ לדברי @אברימי ) שלא ימשיך לאכול.
צ"ל פהב"כמזונות
מאי נפק"מ?צ"ל פהב"כ
דדווקא מיני מזונות דשייך בהם קביעות סעודה, הא לא הכי, צריך להפסיק לאכול בשקיעה. עי' אורל"צ ח"ב פכ"ב תשובה ח'.מאי נפק"מ?