כוכב מיעקב
חבר קבוע
- הצטרף
- 30/9/25
- הודעות
- 233
לגבי הגר"מ אליהו מדובר בשיעור ביזדים וההתבטאות הזו התפרסמה אז בתקשורת.
בדרשה התייחס אל הגר"מ אליהו בלי להזכירו בשמו: "היה אחד כתב דברים תמוהים, שומו שמיים, איך אפשר לומר דבר כזה? לעשות פשרות? או כך, או כך. דברים תמוהים מאד, זה לא תלמיד חכם אומר דברים כאלה, זה בושה וחרפה לומר דברים כאלה, דברים תמוהים מאד. כבר כתבתי בספרי נגד זה".
ובספרו שיצא בסמוך "חזון עובדיה טו בשבט", כינה הרב עובדיה את הרב אליהו "אחד המתיימר להיקרא רב", והוסיף "לא יאומן כי יסופר, כל השומע יצחק לו".
אתה מוזמן לחפש בחזו"ע.
לשכת הגר"מ אליהו הגיבה לדברים:
"הרב אליהו ידוע כמי שנוהג יחס של כבוד ויראה בפני הפוסקים לדורותיהם, גם אם הוא חלוק עליהם. עוד הוסיפו כי הרב אליהו מסתמך בפסיקתו זו על החיד"א, והוסיפו בציניות כי "יש קונצנזוס שהחיד"א הוא אחד שאינו מתיימר להיות רב". עוד ציינו כי הרב אליהו הראה בעבר את הפסיקה הזו לראש ישיבת "פורת יוסף", הרב עזרא עטייה, אצלו למדו גם הרב עובדיה וגם הרב אליהו, וכי הרב עטייה הסכים".
נעשה סדר בדברים שציטט @משיב כהלכה, בשם לשכת הר"מ אליהו, כי יש בדבריהם כמה דברים לא מדוייקים וחוסר פרטים חשובים:
יש ספר אחד על הלכות ברכות בשם "וזאת הברכה" נכתב ע"י הר' מנדלבוים, ושם במהדורת תש"ס, בעמוד 359 בהערות שבסוף הספר הוא מביא שו"ת שהיה לו עם הרב מרדכי אליהו, ושם פסק לו על ברכת המצה שמברכים עליו המוציא עד י"ד אייר (פסח שני), ומכאן ואילך מזונות. ע"כ.
ואין בזה שום מקור לא בחיד"א ולא בשום מקום אחר. אדרבה החיד"א כתב להדיא (במחזיק ברכה סי' קנח אות ה) שנהגו לברך על המצה לאחר הפסח מזונות, רק שמהיות טוב לא יכאל מצה לאחר הפסח אלא אם כן קובע סעדתו עליה שאז בודאי מברך המוציא ובהמ"ז ויוצא ללא פקפוק. ע"ש.
ואין לפסק הזה של הר"מ אליהו שום התבססות כלשהו, וכבר נידונו בזה בספרים שונים למצוא לו מקור, ואיננו. זה באמת משהו מחודש.
אחרי שנדפס ספר חזו"ע ברכות וכתב מרן הגרע"י את מה שכתב שם (בעמוד סה), אז יצא מהדורה חדשה של הספר וזאת הברכה בשנת תשע"ז, ובעמוד 383 שונה הפסק לגמרי ל: "על מצה מברכים מזונות. על מצה בפסח מברכים המוציא".
וכבר הסביר מחבר הספר הנ"ל ששינה מפני כבודו של הר"מ אליהו (כמו שהביאו ממנו באור תורה). ואף באוצר החכמה כמדומני שהורידו את המהדורה הישנה (אולי על פי בקשתם).
ומרן הגרע"י העיד על מרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה שהיה נוהג לברך מזונות על המצה אחרי הפסח.
ועם כל הכבוד ללשכת הר"מ אליהו אינני מאמין אפילו לא לרגע שהרב עזרא עטייה הסכים לפסק זה, שאין לו שום בסיס.
ולא אכחד שאני מסכים שלא היה מרן הגרע"י צריך לכתוב בחריפות כ"כ על זה, אבל מובן (לנו שאנחנו ידועים מה באמת היה ביניהם כל השנים...) שלא מחמת הפסק הזה יצא קצפו בין רגע עליו, אלא זה היה שמור בפנים משנים עברו, ומשום מה לא יצא עד אותו רגע. ודו"ק.