מחלוקת הגרמ"א והגר"ע בענין ברכת המצה לאחר פסח

באנר תרומה
לא רלוונטי לעדויות איך נהג ומה עשה בביתו.
איזה עדות הרב עובדיה העיד מה נהג רבי עזרא בביתו?
לא שמעתי על כזה מינוי. אודה למקור.
הרב @דרופתקי דאורייתא הביא לי כך פעם משם הרב דבדה מח"ס נוהג כצאן יוסף מנהגי פורת יוסף, שמרן הגרע"י היה ראש בית ההוראה של ישיבת פורת יוסף בין השנים תשי"ט - תשכ"ה.
ומאתי כן בקובץ משואות שי"ל ע"י חכם שבתי אטון זצ"ל
1764546641599.png
 
איזה עדות הרב עובדיה העיד מה נהג רבי עזרא בביתו?
כמדומני שעל ברכת נרות שבת.
הרב @דרופתקי דאורייתא הביא לי כך פעם משם הרב דבדה מח"ס נוהג כצאן יוסף מנהגי פורת יוסף, שמרן הגרע"י היה ראש בית ההוראה של ישיבת פורת יוסף בין השנים תשי"ט - תשכ"ה.
יפה.
ומאתי כן בקובץ משואות שי"ל ע"י חכם שבתי אטון זצ"ל
הצג קובץ מצורף 13730
יכול להיות שזו מחלקה ללימוד הלכה?
 
תם הזמן. כשם שתם זמנו של הרב ניסים והוצרך להתמודד שוב והודח ע"י מרן זצ"ל.
לא מדוייק כלל.
עד הרב עובדיה וכולל כשהוא נבחר כל ראש"ל היה מתמנה ל5 שנים ויכל להתמודד שוב ושוב. כשהרב עובדיה נבחר פעל בנו של הרב ניסים (משה נסים) להעברת חוק שיגביל את כהונת הראש"ל שלא יוכל להתמודד שוב. והמובן היה שימונה מי שמזוהה איתם, הלא הוא הרב מרדכי אליהו, וע"ז יצא הקצף.
 
מבין את משפחת ניסים. אחרי שאביהם הודח.
ומעז יצא מתוק בזכות זה מרן הגר"ע לא היה מוגבל ופעל גדולות ונצורות עם ש"ס
 
רבי עזרא מינה דוקא אותו למו"צ של ישיבת פורת יוסף. (עוד לפני שהאחיינים נולדו).
מרן הגרע"י היה ראש בית ההוראה של ישיבת פורת יוסף בין השנים תשי"ט - תשכ"ה.
רק להזכיר שמרן הגרא"ס נולד בשנת תרצ"ח כמדומני, כך שהיה בשנים הללו בן 20 ומעלה.
ואגב - לפי איך ששמעתי מבני המשפחה, הגרא"ס היה לומד חברותא עם מרן הגרע"ע ועם בנו הגר"ד, בשבתות לאחר סעודת הבוקר במשך כמה שעות, והיה חוזר על מה שלמדו בישיבת קול תורה, ודן בעיקר בסברות הגרשז"א זצ"ל.
 
אני דן לכף זכות שלא הרב עובדיה כתב זאת וכמו המעשה עם הרב ברדא

הוא גם לא אמר את מה שאמר בשיעור היזדים, זה מישהו אחר דיבר במקומו (וזה הביאור גם של מה שאמר "כבר כתבתי בספרי נגד זה"...) וכמו המעשה עם הרב ברדא שהיכה על קדקודו.
 
ההערה היא על החילוק בין לפני פסח שני ללאחרי פסח שני.
נכון אך גם אם החילוק לא נכון (לשיטתו) אין כאן כ״כ הפסד כי הרי יש מ״ד כך ומ״ד כך אז זה חילוק שאולי לדעתו אין לו מקור אך זה לא אומר שהעושה כמותו הפסיד….
 
לא מדוייק כלל.
עד הרב עובדיה וכולל כשהוא נבחר כל ראש"ל היה מתמנה ל5 שנים ויכל להתמודד שוב ושוב. כשהרב עובדיה נבחר פעל בנו של הרב ניסים (משה נסים) להעברת חוק שיגביל את כהונת הראש"ל שלא יוכל להתמודד שוב. והמובן היה שימונה מי שמזוהה איתם, הלא הוא הרב מרדכי אליהו, וע"ז יצא הקצף.
שקר וכזב!!
אני ישבתי עם מר משה ניסים ושמעתי ממנו את הסיפור
אגב זה משהו שלדעתי ניתן לבדוק
אך אני דווקא מאמין למשה ניסים מאשר לכל מיני מחרחרי ריב…..
בעיקרון הראשון שביקש את קציבת הכהונה ללא יכולת להתמודדות הם הרב עובדיה והרב גורן וזאת כדי שלא יצטרכו להיבחר לאח חמש שנים ומר משה ניסים התנגד כי חשב שזה לא כבוד תורה אך בגין לחץ עליו
לאחר עשר שנים ביקשו לשנות את החוק ופה הוא כבר לא הסכים (או שזה לא עבר אינני זוכר)
מ״מ רעיון קציבת הכהונה היה שלהם
אז תפסיקו לבלבל את המוח ולשכתב היסטוריה
ותאמינו לי שאם מר משה ניסים היה קןצב הוא היה מספר לי זאת כי הוא ממש לא מתבייש בזה כידוע למי שמכירו
ולכן גם לאחיות לו להכחיש את זה ……
 
וע"ז יצא הקצף.
מצויין
רק הגדלת לעשות במו ידיך, שזו מח' פוליטית נטו, וכל מה שהר' עובדיה גיבב זאת עם הלכה כביכול זה כיסוי בעלמא
וזה לא מחלוקת לשם שמים, ולכן אין סופה להתקיים
 
ואגב - לפי איך ששמעתי מבני המשפחה, הגרא"ס היה לומד חברותא עם מרן הגרע"ע ועם בנו הגר"ד, בשבתות לאחר סעודת הבוקר במשך כמה שעות, והיה חוזר על מה שלמדו בישיבת קול תורה, ודן בעיקר בסברות הגרשז"א זצ"ל.
מצאתי כעת בראיון שנערך עמו בנוסח קצת שונה.
https://textratz.co.il/?jet_download=1424da3581acb000e0e6281da88a5e459b684ede
1764554092351.png
 
לא רלוונטי לעדויות איך נהג ומה עשה בביתו.
כידיעה חשובה בענין זה, כדאי לשים לב למה שכתב מרן הגרע"י בשו"ת יביע אומר (ח"ט או"ח סי' קח אות כ) על הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, שנוקט שם כדעת הבן איש חי, וז"ל, הרב המחבר (אור לציון) היה נוהג כמידת הבבלים, מפני שאביו ר' אליהו היה תלמידו של ר' צדקה חוצין שלא היה זז מדברי הבן איש חי ימין ושמאל, אבל אנו נהגנו כרבותינו שאחזו כמנהג המקובלים של יוצאי ארם צובא. ע"כ. וכוונתו למרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה.
ואף שכתב כך על הלכה נקודתית, מ"מ כדאי הוא ללמד על הכלל. שבאמת מרן הגרע"י הוא זה שינק את דרך ההלכה של פורת יוסף עכ"פ מצד ראש הישיבה מרן רבנו עזרא עטייא זצ"ל. וכידוע היה מחזקו על הרבה מפסקיו שהיה פוסק נגד הבן איש חי. כמו בענין שיעור חלה הדלקת נרות ועוד ועוד (ומוזכר עשרות פעמים בספרי מרן הגרע"י בדברים שהסכים עמו להלכה). והיה אומר לו "אני נוהג כמו שאתה פוסק". וכמו שהאריך בזה בספר אביר הרועים.
 
כידיעה חשובה בענין זה, כדאי לשים לב למה שכתב מרן הגרע"י בשו"ת יביע אומר (ח"ט או"ח סי' קח אות כ) על הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, שנוקט שם כדעת הבן איש חי, וז"ל, הרב המחבר (אור לציון) היה נוהג כמידת הבבלים, מפני שאביו ר' אליהו היה תלמידו של ר' צדקה חוצין שלא היה זז מדברי הבן איש חי ימין ושמאל, אבל אנו נהגנו כרבותינו שאחזו כמנהג המקובלים של יוצאי ארם צובא. ע"כ. וכוונתו למרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה.
ואף שכתב כך על הלכה נקודתית, מ"מ כדאי הוא ללמד על הכלל. שבאמת מרן הגרע"י הוא זה שינק את דרך ההלכה של פורת יוסף עכ"פ מצד ראש הישיבה מרן רבנו עזרא עטייא זצ"ל. וכידוע היה מחזקו על הרבה מפסקיו שהיה פוסק נגד הבן איש חי. כמו בענין שיעור חלה הדלקת נרות ועוד ועוד (ומוזכר עשרות פעמים בספרי מרן הגרע"י בדברים שהסכים עמו להלכה). והיה אומר לו "אני נוהג כמו שאתה פוסק". וכמו שהאריך בזה בספר אביר הרועים.
ברוך ה' רבי דוד עטיה בנו של חכם עזרא עדיין חי עד מאה ועשרים. לך תשמע ממנו איך ומה היה אביו נוהג. אני כבר שמעתי.
באופן שדברי מרן הגר"ע הם השערה בעלמא ומשוללי יסוד.
 
ראשי תחתית