לא מופרך לומר שהשקיעה הראשונה היא לפני שקיעת האופק
ואינו מוכחש כ''כ, המאירי, תוספות רי''ד, מהר''ח אור זרוע, ועוד כמה ראשונים כותבים כן להדיא
וכן יש להוסיף שכן הוא דעת -
בעל החרדים:
והוא בירושלמי ברכות ג. - דכתוב שם, ותני שמואל כן אין הלבנה זורחת בשעה שהחמה שוקעת ולא שוקעת בשעה שהחמה זורחת.
דשם הירושלמי איירי- גבי שלבנה בתקופתה והיינו באמצע החודש שהיא מלאה ועל זה כותב הירושלמי שאין הלבנה זורחת כל עוד שהשמש עוד לא שקעה.
וכותב הר' החרדים- דא"א לפרש הברייתא הזו כמשמעה שהרי אנו רואים בחוש ליל טו' שהחמה ולבנה נראין ברקיע?
אלא דהכי קאמר- אין הלבנה זורחת מיד כשמתחלת החמה לשקוע אלא בסוף השקיעה, עכ"ל.
וביאור הדברים- דקשיא ליה דאיך הירושלמי אומר לנו שהלבנה אינה זורחת כל עוד שהשמש עוד לא שקעה הרי עינינו הרואות דבאמצע החודש שהלבנה בתקופתה ומילואה, שעוד לפני השקיעה כבר נמצאת?
ולכן מיישב- דכוונת הירושלמי של תחילת שקיעה והיינו דבתחילת הד' מילין שזה תחילת שקיעה על זה אין הלבנה נראית ומה שנראית לפנינו קאי אסוף שקיעה דאז כן רואים אותה.
דהנה כותב לנו- להדיא שמתי שרואים הלבנה לפני שהחמה שוקעת קאי אסוף שקיעה דאז רואים אותה ורק בתחילת שקיעה אינה נראית וזה כוונת הירושלמי, דלהדיא- למד את תחילת שקיעה של תחילת הד' מילין לפני השקיעה הרגילה, ואילו הזמן של השקיעה הרגילה שאז כן רואים את הלבנה, זהו לשי' זמן של סוף שקיעה של סוף הד' מילין דאז כן רואים הלבנה.
ובאמת- עינינו הרואות דהכי הוא בזמן שאין עננים רואים להדיא באמצע החודש עוד לפני השקיעה הרגילה את הלבנה ועל זמן זה קורא בעל החרדים סוף שקיעה, דלהדיא- דהבין את ר"ת ודעימיה גבי ד' מילין ותחילת שקיעה וסוף, דהשקיעה הרגילה זהו הסוף ואילו ד' מילין לפנ"כ זהו תחילת שקיעה.
אמנם אנו- דלא ס"ל כר"ת היאך נבאר דברי הירושלמי ואיך ניישב קושייתו דעינינו הרואות דלא כירושלמי? אלא- כוונת הירושלמי אין הלבנה נראית בחוזקה כל עוד שהשמש עוד לא שקעה ואף שנראית עוד לפני השקיעה באמצע החודש אך נראית מאוד חלש וכוונת הירושלמי לחוזק יותר דרק אחרי שקיעת החמה נראית יותר.
ובוודאי- שמירושלמי זה קשיא אר"ת, דהא ממ"נ אם ביאר הירושלמי כפשוטו הרי הלבנה נראית כבר בתחילת הד' מילין ולשיטת ר"ת זהו יום גמור, אלא מאי- דביאר הירושלמי כדכתבנו גבי חוזק הלבנה, עדיין תקשי- דהזמן הכי ארוך שאין הלבנה מאירה בחוזקה לכל היותר 40 דקות מהשקיעה, אך לאחר 40 דקות מהשקיעה לכו"ע לכל עיין ועיין נראית הלבנה בחוזקה, וא"כ- איך הירושלמי אומר שאין הלבנה נראית לפני שקיעת החמה הרי לר"ת גם אחר 40 דקות זהו יום גמור ואף עוד לא בין השמשות, דעל כרחך- גם מירושלמי זה דעוד הרבה לפני זמן שלו של ד' וה' מילין הוי שם לילה כשנראית, אמנם לא ממש שנראית דא"כ קשיא מה שכתבנו מעינינו הרואות וכלעיל וכו'.
ואין ה"נ- אם נבאר הירושלמי כפשוטן יהא ראיה ממש- לדברי היראים, שלשי' עוד לפני השקיעה הרגילה זהו בין השמשות ואין זה יום גמור ובשקיעה כבר הוי לילה וא"כ- אומר הירושלמי כשנראית הלבנה באמצע החודש זהו לא יום גמור וממש כהיראים.