מערכה בפרשה • ה'שיעור כללי' בפרשה

בסימנא טבא - מצורף גליון מערכה בפרשת בראשית.
בשבח והודאה לריבון העולם על שהגיענו עד הלום, וכן יעזרנו הלאה
ובתודה לכל התומכים, הנודבים, המאירים, המעירים, המעיינים, המעודדים, והמפיצים.​
 

קבצים מצורפים

לך נא אל הר המור, ואתה את בריתי תשמור
ובזאת נשאלה השאלה, אברהם שקיים כל התורה כולה, מדוע קרא שמיטה למילה
ובזאת המערכה בא יבואו ברינה, יישובים ודרכיהם קרית דוד חנה, והיה כל מבקש ה' מברך לפי שנהנה​
 

קבצים מצורפים

אליהו המ'ביא, את דבר הנביא
ידובר בזאת המערכה, על אשר היה מחוץ להפיכה
את לוט מילט וצוערה שלח, ואשתו הסוררת הפכה נציב מלח​
 

קבצים מצורפים

קיצרת הפעם
אכן, ויאמר לקוצרים ה' עמכם. אמרתי שמכאן יקישו, שזה לא בשליפה אלא צריך להשקיע על כל תג ותג, והפעם המערכה לא מכילה ד' עמודים אלא ב' עמודים. ואמנם בתחילה עלה במחשבה לכתוב מערכה אחרת, אך כיון שמערכה זו התחבבה עלי, לא יכולתי לוותר עליה.
 
אכן, ויאמר לקוצרים ה' עמכם. אמרתי שמכאן יקישו, שזה לא בשליפה אלא צריך להשקיע על כל תג ותג, והפעם המערכה לא מכילה ד' עמודים אלא ב' עמודים. ואמנם בתחילה עלה במחשבה לכתוב מערכה אחרת, אך כיון שמערכה זו התחבבה עלי, לא יכולתי לוותר עליה.
נ"ב. היה לי צד שבעמודים הנוספים אוסיף חידו"ת מאת גיסי נר"ו, אבל ראיתי שהדבר מתעכב ותמנ'ע הייתה מאלוקי המערכה.
 
אמור לחכמה אחותי רעייתי יונתי תמתי, ובעזר משדי אערוך מערכתי בפרשתי

והאר עינינו בתורתך, ודבק לבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך

הנה כתר שאינו הולם הינו בבל חבוש, על כן אודה ולא אבוש, כי לגודל חבילי ט'רדין שהקיפוני בהיקף כל הראש, טעיתי כשה אובד צאן בלא רועם, וד"ת אלו שייכי לפרשת תולדות אברהם, ולא לפרשת חיי שרה שהכל סוכין ביופיה בנועם
 

קבצים מצורפים

אמור לחכמה אחותי רעייתי יונתי תמתי, ובעזר משדי אערוך מערכתי בפרשתי

והאר עינינו בתורתך, ודבק לבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך

הנה כתר שאינו הולם הינו בבל חבוש, על כן אודה ולא אבוש, כי לגודל חבילי ט'רדין שהקיפוני בהיקף כל הראש, טעיתי כשה אובד צאן בלא רועם, וד"ת אלו שייכי לפרשת תולדות אברהם, ולא לפרשת חיי שרה שהכל סוכין ביופיה בנועם
יישר כח!
הנאמ"ן בספר ארח משפט (כצ"ל, בלי וא"ו) והנאמ"ן בשו"ת מגיד תשובה, זה לכאורה אותו דבר בדיוק. לא?
 
יישר כח!
הנאמ"ן בספר ארח משפט (כצ"ל, בלי וא"ו) והנאמ"ן בשו"ת מגיד תשובה, זה לכאורה אותו דבר בדיוק. לא?
אין הספר (ארח משפט) תחת ידי, אבל זה ברור שה'ווארט' של הגאון הנאמ"ן זצ"ל לרמוז הדבר בפסוק, לא נמצא בשו"ת מגיד תשובה, דהתם רק דברים קשים כגידים תשובה בהלכה חמירא, ורק בקובץ הנזכר ארכו הדברי'ם למילי דאגדתא בטעמא ופלפלא.
 
אין הספר (ארח משפט) תחת ידי, אבל זה ברור שה'ווארט' של הגאון הנאמ"ן זצ"ל לרמוז הדבר בפסוק, לא נמצא בשו"ת מגיד תשובה, דהתם רק דברים קשים כגידים תשובה בהלכה חמירא, ורק בקובץ הנזכר ארכו הדברי'ם למילי דאגדתא בטעמא ופלפלא.
תודה. אז בארח משפט הנאמ"ן כנראה הוסיף עוד מעבר להתכתבות עם רבי בוגיד סעדון
(אגב, יש לי פרויקט השו"ת גירסה 29, והספר ארח משפט נמצא שם בטקסט, במפתח המאמרים מכתבי עת)
 
תודה. אז בארח משפט הנאמ"ן כנראה הוסיף עוד מעבר להתכתבות עם רבי בוגיד סעדון
(אגב, יש לי פרויקט השו"ת גירסה 29, והספר ארח משפט נמצא שם בטקסט, במפתח המאמרים מכתבי עת)
אני ראיתי את הספר עצמו, מנייר בכריכה, כמו אבותינו...
יש לי תאוה לצטט מ-ספרים שאינם במאגרים, וכמובן למביני מדע.
 
אני ראיתי את הספר עצמו, מנייר בכריכה, כמו אבותינו...
יש לי תאוה לצטט מ-ספרים שאינם במאגרים, וכמובן למביני מדע.
ספר ממש מעולה! על שני כרכיו.
חבל שהם לא המשיכו להוציא עוד כרכים
 
אך יצוא יצא עשיו וציד טרף בפיו, ויבוא אשר עינו עוקבת וידו אוחזת בבגדי חמודי אחיו, בא בערמה ואדומי לפניו נפיל שכיב
והתימה היא על אבינו יצחק, מלמד עלינו זכות בשחק, היאך איסור שחיטת מומר הלך ונמחק
ויבורר גם אזהרה דגזילה וחידוד סכין השחיטה, היכן היתה עד השתא
הך פירושא ואידך תולדות, אגיש לחברי בגדי חמודות​
 

קבצים מצורפים

 
יציאת צדיק עושה רושם, משמן טוב עדיף טוב שם
ומה אקדם אכף לאלוקי מרום, להגיש זבח מנחה בזה הפורום
להאיר לארץ ולדרים, בדברי תורה המאירים, אשר ממנה ישקו כל העדרים
טובים השניים בפתיחת פקק, אנא נפשי כתבית יהבית אשר חקק, יבואו נא ויתנו עדיהם כל חברי אתרא ק"ק​
 

קבצים מצורפים

בענין 'שנים שעשאוה' כאשר רבה של מרכז שכונת נו"י הגרי"י זילברמן שליט"א רבה את הנידון, אמר לי שבחול המועד האחרון בהתאסף ראשי עם אצל גאון ישראל מוה"ר דב לנדו שליט"א נשא מדברותיו בענין 'שניִם שעשו' בעשיית מצוות, ולא הוסיף לגלות מה דיבר בזה האיש, וכל היודע יודעיני ושכמ"ה.

ועכ"פ בסמוך לזה פנה אלי אחד מהאברכים הי"ו שעבר על המערכה, ואמר לי שהחפץ חיים בספרו אהבת חסד (ח"ב פרק טז) כשדיבר על גודל הזכות והחיוב שיהיה גמ"ח קבוע בכל עיר ועיר, כתב להראות עד כמה יפה כח החברה הקדושה הזו יותר מסתם מצות גמ"ח שהאדם עושה לפרקים לעצמו, ובטעם הראשון כתב שאינו דומה מרובים העושים את המצוה למועטים העושים את המצוה, ואף שמחמת שהם מרובים לא בא מעותיו בסך כל הלואה כי אם מעט, אעפ"כ נראה פשוט שהקב"ה יחשוב לכל אחד כאילו הוא לבדו היה הגומל חסד כיון שבלאו מיעוט המעות שלו לא היה העני יכול להשיג המבוקש שלו. ובהערה שם כתב שזה כעין מה דאמרינן בשבת (ג.) העושה את כולה ולא העושה את מקצתה, ואעפ"כ אם זה אינו יכול לבדו לישא את המשא וזה אינו יכול, פסק המשנה שם (צב:) שחייב, והטעם הוא שזה לא נקרא מקצת מלאכה כיון דבלאו דידיה לא היה נשלם המלאכה מתחשב כאילו הוא לבדו עשה כל המלאכה.
 
ראה זה חדש, שבוע שעבר היה תקציר מהמערכה של שנה שעברה, והשבוע נפקד מקומו, מדוע ולמה?
הצג קובץ מצורף 13484
שבוע שעבר נשתייר מקום בדף המערכה, ביקשתי מידידי ת"ח גדול שיעבור ומסתמא לא יהיה בית מדרשו ללא חידוש, אבל לא סיפק בידו והנוגשים אצים כלים לאמר כלו מעשיכם ופנו ממערכתכם, ואז עלה במחשבה הרעיון ליתן תקציר משנה שעברה, כמדומני שיש דוגמא לזה בגליון 'באר יעקב' גרינוולד.
כמובן עיקר ההשראה של התקציר, היא מידידנו הנעלה הרב כהנא דמסייע, שרבות בזמנים לא זכינו לאור תורתנו באשכול דידן, ורבים אומרים אימתי יחזור ויתגלה ויחדש ימינו כקדם.
 
ראשי תחתית