באנר תרומה

משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (4)

יכול להיות ובכל דבר יש לדון לגופו.

ובקיצור, היכן שראה צורך לשנות המנהג - פסק לשנות המנהג, היכן שראה צורך לחלוק על השו"ע - חלק על השו"ע, היכן שראה צורך להתיר - התיר, היכן שראה צורך לאסור - אסר, והסיסמאות "קיבלנו הוראות מרן", או "מחזירים עטרה ליושנה", או "מרן מרא דאתרא", פירוש הדבר - מרן הגר"ע יוסף הוא מרא דאתרא, וקיבלנו הוראותיו. ובכך מחזירים עטרה ליושנה, העטרה שעיטרה לו אמו, נגד מי ששרף את ספריו וזרק עליו עגבניות בשוק מחנה יהודה.

אבל אין קשר למרן השו"ע.
 
שם זו לא מחלוקת שו"ע ורמ"א. הרמ"א מדבר על ענין אחר, שהקורא מנדב סכום לצדקה או לחזן, ובזה גם הגר"ע פסק להתיר בתשובה ארוכה שם המתחילה בעמ' כ"ז בהערות.
 
זה מה שכתבתי:
אין קשר לנד"ד, תמצא לי בבקשה מחלוקת שו"ע ורמ"א שהוא פוסק כשו"ע והביא את שניהם כ"יש אומרים".

ואם תמצא דבר כזה, תוכל לומר שגם לאידך גיסא כאשר פסק כרמ"א כתב י"א וי"א, ואין ראיה שהעלים במתכוון.
 
כתבתי שהוא מסתיר את העובדה שבמחלוקת השו"ע עם הרמ"א הוא פוסק כרמ"א.

אם תביא לי מקרה זהה של מחלוקת שו"ע ורמ"א שהוא פוסק כשו"ע ובכל זאת מסתיר, זו תהיה פירכא לראיה.
 
כתבתי שהוא מסתיר את העובדה שבמחלוקת השו"ע עם הרמ"א הוא פוסק כרמ"א.

אם תביא לי מקרה זהה של מחלוקת שו"ע ורמ"א שהוא פוסק כשו"ע ובכל זאת מסתיר, זו תהיה פרכא לראיה.

הקדשתי 10 דקות בשבילך לחפש וזה יותר מידי... אם תרצה אתה יכול להמשיך לחפש.

רק אחזור ואביא עוד מקור שהבאתי לעיל.
1758185839006.png
1758185885396.png
 
שני הי"א הובאו ברמ"א.

כמדומה שנעלם ממך רבים מהאחרונים שכתבו בדעת הרמ"א שדעתו כסתם.
(גם אם נאמר שאולי דעתו "לחוש" לדעת היש אומרים מ"מ דעתו העיקרית כסתם - ובלא"ה דעת מרן זצוק"ל שדעתו כסתם לגמרי ואנחנו דנים בדבריו...)
 
כמדומה שנעלם ממך רבים מהאחרונים שכתבו בדעת הרמ"א שדעתו כסתם.
(גם אם נאמר שאולי דעתו "לחוש" לדעת היש אומרים מ"מ דעתו העיקרית כסתם -

אין שום קשר לנדון דידן, אם הלכה כי"א קמא או בתרא. שניהם ברמ"א, וזו לא מחלוקת שו"ע ורמ"א.
 
ראשי תחתית