'משוכנזים' - מה הגדר?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בציבור הכללי אולי זה יכול להיות מקור לגאווה, בציבור החרדי זה לא פשוט... זו לכאורה בעצם בחירה לחיות בקהילה האשכנזית... אלא שעוד לא ראיתי משתכנז שהצליח להיות משהו מקביל לרמטכ"ל, נשיא, או פרופסור, אפילו חתן בזיווג ראשון ובריא לאחרוני העם הוא לא יכול להיות...
אם תכלית החיים הוא קבלת כבוד, אז אולי יש בזה גנאי...
 
ולא אקבל בשופו"א סיפורי סבתא שכולם הושפעו מהאשכנזים שהיו אז בבגדד, כנראה בגדד היתה עיר "משוכנזת" והבן איש חי היה "מרביצי" כידוע...
עיין רב פעלים ח"ד סימן ב שבגלל האשכנזי פסלו את התפילין של אנשי בגדד
 
אבל אם אתה סבור שכל מנהגי בגדד יוסדו ע''י אשכנזים, צ''ע.
בדיוק בגלל זה התייחסתי לבגדד דווקא.

לעיל דיברתי על עניין אחד בלבד, שגם הוא לא היה יותר מחומרא בעניין אומנות עשיית הבתים. ופשיטא לי שכל מנהגי ההלכה בבגדד - כולל כולם - נוסדו והוסכמו על ידי גדולי בגדד, רצד"ח, רבי משה חיים, רבי עבדלה סומך, הבן איש חי ועוד גאונים וצדיקים שהיו שם - לפי דרכי הפסיקה הספרדית. אני רק תמה למה הרב יצחק לא מביא את הרב פעלים ומסמך רק על האגדה שבנתיבי עם.
 
לדוגמא, בחור ישיבה שלא מתעטף בטלית בתפילת שחרית, אע"פ שהיקה כן לובש ולא מתבייש במנהגיו. ואע"פ שהוא דינא דגמ' דקטן שיודע להתעטף חייב בציצית, סוכה מב, א.
 
לדוגמא, בחור ישיבה שלא מתעטף בטלית בתפילת שחרית, אע"פ שהיקה כן לובש ולא מתבייש במנהגיו. ואע"פ שהוא דינא דגמ' דקטן שיודע להתעטף חייב בציצית, סוכה מב, א.
לחץ חברתי או נחיתות ותו לא
או שאולי היא גופיה ההגדרה של ''משוכנז''... לפי''ז איה''נ
 
לגופו של ענין, בזמננו יש טלית קטן, ולכן האשכנזים לא מבטלים מצוות ציצית לגמרי
מי שלובש ט''ק עם שיעור זה יותר טוב, אבל עדיין חסר את המעלה של עיטוף בתפילה ושל עטיפת הישמעלים
 
בדיוק בגלל זה התייחסתי לבגדד דווקא.

לעיל דיברתי על עניין אחד בלבד, שגם הוא לא היה יותר מחומרא בעניין אומנות עשיית הבתים. ופשיטא לי שכל מנהגי ההלכה בבגדד - כולל כולם - נוסדו והוסכמו על ידי גדולי בגדד, רצד"ח, רבי משה חיים, רבי עבדלה סומך, הבן איש חי ועוד גאונים וצדיקים שהיו שם - לפי דרכי הפסיקה הספרדית. אני רק תמה למה הרב יצחק לא מביא את הרב פעלים ומסמך רק על האגדה שבנתיבי עם.
תנוח דעתך הביא גם הביא ...
 
עיין רב פעלים ח"ד סימן ב שבגלל האשכנזי פסלו את התפילין של אנשי בגדד
והיה הדבר קשה מאד אצל נשיאי העיר ויחידי הקהל וגם אצל קצת מחכמים שבעיר, באמרם כי חרפה היא לנו לומר שלא היו אנשי עיר הגדולה בגדאד יע"א מניחין תפילין כשרים מכמה שנים עד שבא האשכנזי הזה ועשה לנו תפילין כשרים, ועם כל זה לא יכלו לעכב בדבר הזה, כי מו"ז הרב רבינו משה חיים זצ"ל אחר שעיין בדברי הפוסקים והסכים לפוסלם, אז הכריז בכל בתי כנסיות שכל התפילין שלובשין אנשי העיר הם פסולין, ומי יוכל לפתוח פיו לפני הרב מו"ז זלה"ה ומי יוכל למרות פיו, ובעל כרחם כפפו ראשם לקיים גזרתו
 
לעיל דיברתי על עניין אחד בלבד, שגם הוא לא היה יותר מחומרא בעניין אומנות עשיית הבתים.
למען הדיוק: רמ"ח הכריז בכל הבתי כנסיות שעד שילמדו האומנין לעשות תפילין חדשים כל העם יניחו אתה תפילין שלהם בלא ברכה
 
הנה שומעים הרבה בתור קריאת גנאי נגד "המשוכנזים", והשאלה הינה מה הגדר בזה?
אין מה להתייחס לקריאות גנאי ככל שיהיו,
אם אתה עושה כפי שרבותיך הורו לך, אתה עושה הכי טוב שיש.
ומסיימין בטוב.
 
כל ספרדי כיום הוא משוכנז. ההשתכנזות החלה מדור הרמב"ן והתגברה עם בואו של הרא"ש לספרד אז הרא"ש שהיה אשכנזי היה רבם של כל הקסטיליאנים שהיו גדולי החכמים ובה הייתה מרכז תורה חשוב מאוד דורות לפני הגירוש.
אתם מדמיינים רב אשכנזי שמחר ישליט את פסקיו על כלל הספרדים כשאת כל המרנים והפוסקים נזיז הצידה ואפילו לא נחוש לשיטתם?
זה בדיוק מה שקרה בקסטיליה (עיין ברכי יוסף חו"מ כה כט)
התימנים האסליים הם היחידים שלא משוכנזים, כל הלכותיהם נוצרו בספרד, בבל וצפו"א. ח"ו לא בארצות הנוצרים. לא מעניין אותם מתשליך ועוד אלפי מנהגים שמקורם באשכנז כיו"ב... הם שומרים על מסורת הניקור המזרחית העתיקה, על מסורת עיבוד העפצים ועל ס"ת על גוויל. לא עונים ברוך הוא וברוך שמו... ובכלל, נוסח תפילתם מזרחי לחלוטין. מנהגי אבלות, קריאת התורה ותרגומה ועוד - ע"פ התלמוד הבבלי. לומדים מדרש הגדול וכתבי רס"ג בערבית. אינם נוהגים לפי הקבלה שהתגלתה בארצות הנוצרים. ממנגינותיהם לא נודפת שום נגיעה פרנג'ית... רק מזרחי כל היום...
 
בד''כ אצל בעלי קטנות המוחין (לא המשתכנזים, אלא המסתפרדים למיניהם) כל מי שהולך נגד הרב עובדיה הוא ''משוכנז'' ומי שעם פאה זוכה ל'ברכות' נוספות כמו: 'מחטיא את הרבים' וכל כיו''ב עפ''ל.
 
מי החליט שמשוכנז הוא גנאי?
פעם האשים אותי מישהו בהשתכנזות ואמר לי "אני ספרדי גאה", השבתי לו "ואני משתכנז גאה"...
אני איתך
יש אנשים שמתאים להם סגנון מסויים ואין שום סיבה בעולם שאני יחליט לצחוק עלייהם,
כמו שיכול להיות ספרדי שמתחליט יום אחד להיות ברסלב חבד וכדו' כי לשם נמשך יכול להיות ספרדי שמחליט שנמשך לסגנון ליטאי וזה זכותו,
אם זה מקדם אותו בעבודת השם,
אגב הרב קוק מסתפרד ואף אחד לא רואה בזה גנאי כולם מבינים שזה מה שמתאים לו וזהו,
וכן משתכנז קבלו את הדברים בכבוד זה הסגנון שהוא אוהב וזהו,
זכותו המלאה,
לא צריך לקחת את זה אישי ברמה של מתבייש וכו',
 
יש כמה 'ספרדים' שכ"כ גברה שנאתם לאחינו הליטאים, שעד שרואים איזה ספרדי שנהיה ברסלב זה בסדר
אם נהיה חב''ד זה בסדר
אם נהיה מזרחניק רח''ל, זה בסדר
אבל אם נכנסה בו קצת השקפה ליטאית, זה אסון...
 
נערך לאחרונה:
האמת צריכה להאמר,
ב' מעשים מהשבוע האחרון שסיפר לי ידיד חשוב.

א'. התקשר אליו אחד שרצה לשכור ממנו את הדירה לשבת, ותוך כדי הדברים שאל אותו אם פוסק כהרב עובדיה (מה הקשר?),
אותו אחד ענה לו שלא, אז ההוא אמר "אה אתם משוכנזים?" (מי אמר אולי אשכנזים?), פשוט יש לי תמונות מיותרות של הרב עובדיה.

ב'. היה אצל השווגיער שלו וסיפר לה את זה, אז היא אמרה שגם כשהיא היתה ילדה אמרו לה את זה,
וכל זאת למה? אמרו לה, אתם מכובדים כמו האשכנזים. אין אצלכם קללות בבית, הכל בצורה מכובדת.
(הפכו את זה שהספרדים זה הפשוטים, הבעלי בתים, הטיפשים, והמוצלחים הם 'משוכנזים'.
לכן מהיום דעו, כשמישהו קורא לכם 'משוכנזים', כוונתו היותכם מוצלחים, מכובדים ולא בעלי בתים פשוטים, כאלה שמקללים וכדו').
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית