באנר תרומה

משלי מתי עונים כסיל כאיוולתו ומתי לא?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
324
ידועים שני הפסוקים הסמוכים זה לזה במשלי שלכאורה סותרים זה את זה
(כו ד - ה) "אַל תַּעַן כְּסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ פֶּן תִּשְׁוֶה לּוֹ גַם אָתָּה: עֲנֵה כְסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ פֶּן יִהְיֶה חָכָם בְּעֵינָיו:"
הביא רש"י את דברי חז"ל, אל תען כסיל - בדברי ריב ומצה פן תשוה לו: ענה כסיל - הבא להסיתך לרעה הודע לו אולתו: ועי' מצודת דוד שהאריך לבאר בדרכו של רש"י

ויש לעמוד על פשר, וללמוד דרך חיים,

פעמים והוויכוח עם הכסיל עוסק בענייני תורה וכביכול בא להסיתך לרעה, ומאידך צורת ההידיינות היא דרך ריב ומצה,
היאך ידע המתווכח מתי להמשיך ולהסביר את נכונות דבריו ומתי לפרוש.
 
ידועים שני הפסוקים הסמוכים זה לזה במשלי שלכאורה סותרים זה את זה
(כו ד - ה) "אַל תַּעַן כְּסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ פֶּן תִּשְׁוֶה לּוֹ גַם אָתָּה: עֲנֵה כְסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ פֶּן יִהְיֶה חָכָם בְּעֵינָיו:"
הביא רש"י את דברי חז"ל, אל תען כסיל - בדברי ריב ומצה פן תשוה לו: ענה כסיל - הבא להסיתך לרעה הודע לו אולתו: ועי' מצודת דוד שהאריך לבאר בדרכו של רש"י

ויש לעמוד על פשר, וללמוד דרך חיים,

פעמים והוויכוח עם הכסיל עוסק בענייני תורה וכביכול בא להסיתך לרעה, ומאידך צורת ההידיינות היא דרך ריב ומצה,
היאך ידע המתווכח מתי להמשיך ולהסביר את נכונות דבריו ומתי לפרוש.
"מאי דבריו סותרים זה את זה כתיב אל תען כסיל כאולתו וכתיב ענה כסיל כאולתו לא קשיא הא בדברי תורה הא במילי דעלמא". (שבת ל:)

השאלה, מהו ויכוח בד"ת ומהו ויכוח במילי דעלמא,
ישנם הרבה ויכוחים שהגבול בין הצדדים אפור מאד...
 
השאלה, מהו ויכוח בד"ת ומהו ויכוח במילי דעלמא,
ישנם הרבה ויכוחים שהגבול בין הצדדים אפור מאד...
וגם,
פעמים שמתחיל בד"ת וממשיך עד שנעשה צבע אפור, ואחר כך כבר לא כל כך אפור,
אז איך יודעים מתי לעצור?
 
סוף ציטוט דברי רש"י:
וטעם שני פסוקים אלו מפורש בתוכם אל תען בדבר שתשוה לו אם תענהו ענה כסיל בדבר שאם לא תענהו יהי' חכם בעיניו.
וכלומר: ענה לו בצורה חכמה, ואל תענה לו ותשתמש בדברי ריב ומצה.
וכן הוא דברי התרגום שם.
ולפי זה הכל א"ש.
 
ענה לו בצורה חכמה, ואל תענה לו ותשתמש בדברי ריב ומצה.
לפי דברך, השאלה היא לא אם לענות או להתעלם, אלא, איך לענות, ושלמה המלך מורה לנו לא לענות לו בצורה שיהיה חכם בעיניו אלא בצורה חכמה ומסודרת.
אם הבנתי כוונתך נכון, אבל לא כ"כ משמע כן.
ולכאו' אדרבה,
שהדבר תלוי בנושא ובדאגה לחרבן אחר, אם יש חשש שיסית אותך או את אחרים, תענה לו, הא לאו הכי לא. ואין הבדל בצורה בה אתה עונה.

הנקודה אותה אני רוצה להוציא, שיש ללמוד מכאן, שלפעמים לאחר מבחן המציאות, עדיף להתעלם לגמרי מטענות שנשמעות.
 
לפי דברך, השאלה היא לא אם לענות או להתעלם, אלא, איך לענות, ושלמה המלך מורה לנו לא לענות לו בצורה שיהיה חכם בעיניו אלא בצורה חכמה ומסודרת.
אם הבנתי כוונתך נכון, אבל לא כ"כ משמע כן.
ולכאו' אדרבה,
שהדבר תלוי בנושא ובדאגה לחרבן אחר, אם יש חשש שיסית אותך או את אחרים, תענה לו, הא לאו הכי לא. ואין הבדל בצורה בה אתה עונה.

הנקודה אותה אני רוצה להוציא, שיש ללמוד מכאן, שלפעמים לאחר מבחן המציאות, עדיף להתעלם לגמרי מטענות שנשמעות.
עיין שם בתרגום.
 
ראשי תחתית