ספר פרי חדש על יו"ד - סימן קיד
ועפ"י זה מותר לשתות הקאו"י בבית העכו"ם שאעפ"י שאינו נאכל כמות שהוא חי ועעש"מ מכל מקום אינו עשוי ללפת בו את הפת וא"כ לית ביה משום בש"ג. ומהך טעמא גופיה יש להתיר מין משקה אחר שנקרא גיקולאט"י בלע"ז שאף שמקצת בני אדם מלפתים בו את הפת מכל מקום רובא דעלמא שותין אותו בלא ליפות פת. ובלאו הכי יש להתיר בין הקאו"י ובין מין זה של גיקולאט"י דכי היכי דבטל הפרי לגבי המים לענין ברכה דהא לא מברכינן עלייהו אלא שהכל ה"נ בטל לענין איסור בישול וכמ"ש התוספות בפ' א"מ גבי שכר של תבואה וכתבתיו לעיל בס"ק ב' ובסי' קי"ב ס"ק י"ז ע"ש וכן עמא דבר:
ספר פרי חדש על יו"ד - סימן קיד
ועפ"י זה מותר לשתות הקאו"י בבית העכו"ם שאעפ"י שאינו נאכל כמות שהוא חי ועעש"מ מכל מקום אינו עשוי ללפת בו את הפת וא"כ לית ביה משום בש"ג. ומהך טעמא גופיה יש להתיר מין משקה אחר שנקרא גיקולאט"י בלע"ז שאף שמקצת בני אדם מלפתים בו את הפת מכל מקום רובא דעלמא שותין אותו בלא ליפות פת. ובלאו הכי יש להתיר בין הקאו"י ובין מין זה של גיקולאט"י דכי היכי דבטל הפרי לגבי המים לענין ברכה דהא לא מברכינן עלייהו אלא שהכל ה"נ בטל לענין איסור בישול וכמ"ש התוספות בפ' א"מ גבי שכר של תבואה וכתבתיו לעיל בס"ק ב' ובסי' קי"ב ס"ק י"ז ע"ש וכן עמא דבר:
מרן הגרע"י ביחו"ד ויבי"א וחזו"ע תרו"מ ועוד הביא הרבה ראשונים דס"ל שהולכים אחרי העיקר, והעיקר הוא מה שהוא העיקר לגבי הברכה, וכיון שברכת הקפה היא שהכל בגלל המים, ש"מ שהוא העיקר, ואין במים בישו"ג.