אמירת ויחל בתענית ציבור

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בנציון
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בנציון

חבר קבוע
הצטרף
20/8/25
הודעות
284
היום ער"ח כסלו מרן שליט"א היה בכותל בצום ואף שהיה מעל י' מתענים הורה שלא לומר ויחל וצ"ב
 
שצמים בגלל צרה כללית בפשטות אין בזה מח' ופה צמו בגלל צרה על כלל הציבור [גיוס בחורי ישיבות]
ועוד דסב"ל במקום מנהג הוא כך זכורני שנהגו בכמה מקומות שנהגו כן [בקורנה ובתחילת מלחמת אירן]ואולי אין בזה מנהג ברור
 
שו"ת אור לציון חלק ג פרק לא - דיני תעניות אות ג
ג. שאלה. ציבור שקיבלו עליהם תענית, האם יכולים לומר בחזרת הש"צ עננו בין גואל לרופא, וכן להוציא ספר תורה ולקרוא קריאת ויחל.
תשובה. מקום שנהגו כן, יכולים להמשיך במנהגם, ומקום שלא נהגו, לא ינהגו כן. ומנהג ירושלים ת"ו לומר עננו בין גואל לרופא ולהוציא ספר תורה לקריאת ויחל.

שו"ת אור לציון חלק ג - באורים פרק לא - דיני תעניות אות ג
ג. בשו"ע בסימן תקס"ו סעיף ב' כתב, שבמקום שעושים תענית לשם תשובה, יש נוהגים לדונו כתענית ציבור לענין עננו בין גואל לרופא וקריאת ויחל, ויש נוהגים לדינו כתענית יחיד, שאף ש"צ אינו אומר עננו אלא בשומע תפילה, ואין מוציאין ס"ת. וכתב בב"י דנהרא נהרא ופשטיה, הרי שהדבר תלוי במנהג המקומות. וראה בכה"ח שם אות כ"ד, שבמקום שאין מנהג שב ואל תעשה עדיף משום ספק ברכות, ע"ש. אולם בעיה"ק ירושלים ת"ו המנהג שאומרים עננו בין גואל לרופא, ומוציאים ספר תורה לקריאת ויחל. ועל כן בירושלים יכולים להמשיך במנהגם, ורק מחוץ לירושלים במקום שאין מנהג לא ינהגו כן.


אבל יש שאומרים שהמנהג בירושלים אחרת
למשל דברי המחקרי ארץ
1763678845793.png
וראה כאן מעשה רב בכותל המערבי
1763679189628.png
 
שו"ת אור לציון חלק ג פרק לא - דיני תעניות אות ג
ג. שאלה. ציבור שקיבלו עליהם תענית, האם יכולים לומר בחזרת הש"צ עננו בין גואל לרופא, וכן להוציא ספר תורה ולקרוא קריאת ויחל.
תשובה. מקום שנהגו כן, יכולים להמשיך במנהגם, ומקום שלא נהגו, לא ינהגו כן. ומנהג ירושלים ת"ו לומר עננו בין גואל לרופא ולהוציא ספר תורה לקריאת ויחל.

שו"ת אור לציון חלק ג - באורים פרק לא - דיני תעניות אות ג
ג. בשו"ע בסימן תקס"ו סעיף ב' כתב, שבמקום שעושים תענית לשם תשובה, יש נוהגים לדונו כתענית ציבור לענין עננו בין גואל לרופא וקריאת ויחל, ויש נוהגים לדינו כתענית יחיד, שאף ש"צ אינו אומר עננו אלא בשומע תפילה, ואין מוציאין ס"ת. וכתב בב"י דנהרא נהרא ופשטיה, הרי שהדבר תלוי במנהג המקומות. וראה בכה"ח שם אות כ"ד, שבמקום שאין מנהג שב ואל תעשה עדיף משום ספק ברכות, ע"ש. אולם בעיה"ק ירושלים ת"ו המנהג שאומרים עננו בין גואל לרופא, ומוציאים ספר תורה לקריאת ויחל. ועל כן בירושלים יכולים להמשיך במנהגם, ורק מחוץ לירושלים במקום שאין מנהג לא ינהגו כן.


אבל יש שאומרים שהמנהג בירושלים אחרת
למשל דברי המחקרי ארץ
הצג קובץ מצורף 13191וראה כאן מעשה רב בכותל המערבי
הצג קובץ מצורף 13192
א. יש"כ גדול
ב. נידון האול"צ על ציבור שקבל לשם תשובה לא לשם זעקה על צרה ויש חילוק בניהם
 
ראשי תחתית