נוסח קדיש בסיום מסכת האם נכון לעדות המזרח להוסיף "ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה" ?

הצטרף
4/11/25
הודעות
79
נוסח הקדיש כפי שנדפס בגמרות המצויות :
תְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא בְּעָלְמָא דִּי הוּא עָתִיד לְאִתְחַדְתָּא, וּלְאַחֲיָאה מֵתַיָּא, וּלְאַסָּקָא יַתְּהוֹן לְחַיֵּי עָלְמָא, וּלְמִבְנָא קַרְתָּא דִּי יְרוּשְלֵם, וּלְשַׁכְלְלָא הֵיכָלֵהּ בְּגַוָּהּ, וּלְמֶעֱקַר פּוּלְחָנָא נוּכְרָאָה מִן אַרְעָה, וּלְאָתָבָא פּוּלְחָנָא דִּי שְׁמַיָּא לְאַתְרָהּ, וְיַמְלִיך קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בּמַלְכוּתֵה וִיקָרֵהּ.
וכאן יש מוסיפים ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה, כמו שמוסיפים בנוסח שלנו אחרי בעלמא די ברא כרעותיה וימליך מלכותיה, ולכאורה אין זה נכון, שהרי כאן כבר מדבר על שלב שאחרי תחיית המתים וחיי העולם הבא וכו' וכו', א"כ צמיחת הישועה וקירוב המשיח הם הרבה קודם ולא שייכים לכאן !
 
נוסח הקדיש כפי שנדפס בגמרות המצויות :
תְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא בְּעָלְמָא דִּי הוּא עָתִיד לְאִתְחַדְתָּא, וּלְאַחֲיָאה מֵתַיָּא, וּלְאַסָּקָא יַתְּהוֹן לְחַיֵּי עָלְמָא, וּלְמִבְנָא קַרְתָּא דִּי יְרוּשְלֵם, וּלְשַׁכְלְלָא הֵיכָלֵהּ בְּגַוָּהּ, וּלְמֶעֱקַר פּוּלְחָנָא נוּכְרָאָה מִן אַרְעָה, וּלְאָתָבָא פּוּלְחָנָא דִּי שְׁמַיָּא לְאַתְרָהּ, וְיַמְלִיך קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בּמַלְכוּתֵה וִיקָרֵהּ.
וכאן יש מוסיפים ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה, כמו שמוסיפים בנוסח שלנו אחרי בעלמא די ברא כרעותיה וימליך מלכותיה, ולכאורה אין זה נכון, שהרי כאן כבר מדבר על שלב שאחרי תחיית המתים וחיי העולם הבא וכו' וכו', א"כ צמיחת הישועה וקירוב המשיח הם הרבה קודם ולא שייכים לכאן !

מי מוסיפים ויצמח פורקניה ?
(אני יודע שהרבה ספרדים דוקא אומרים קדיש על ישראל רגיל כבכל אגדתא).
 
כך ראיתי בסיום מסכת בנוכחות הגאון הגדול רבי דוד יוסף שהורה לעשות כן וכך נוהגים בכל הסיומים שהייתי אצל בני עדות המזרח אף שאין ראיה כי לא היו שם בהכרח ת"ח ואם אין מנהג כזה, אדרבה הקושיא בטלה
 
נוסח הקדיש כפי שנדפס בגמרות המצויות :
(אני יודע שהרבה ספרדים דוקא אומרים קדיש על ישראל רגיל כבכל אגדתא).
כך ראיתי בסיום מסכת בנוכחות הגאון הגדול רבי דוד יוסף שהורה לעשות כן וכך נוהגים בכל הסיומים שהייתי אצל בני עדות המזרח אף שאין ראיה כי לא היו שם בהכרח ת"ח ואם אין מנהג כזה, אדרבה הקושיא בטלה
המנהג שנהוג בכל העולם לומר את הקדיש הארוך הוא מנהג בטעות!!!
אין לו שום מקור
וכנראה זו טעות של מדפיסי הגמרא.
כמה אחרונים כתבו להדיא לומר קדיש דרבנן רגיל.

ונתבאר באורך כאן.
 
לצערי אין לי את הכרכים הללו בביתי, אך לפי מה שהביא הרב אור יעקב א"כ זה לא כדברי אביו שאמר לומר רק קדיש דרבנן [וזה קצת חריג שאומר דלא כאביו ממה שידוע לי].
האם מורה שם לומר יצמח פורקניה ויקרב משיחיה ?
האם כת"ר מסכים עם עיקר הערתי שאף להנוהגים לומר קדיש זה, וכגון בתשעה באב שיש מקור קדמון מאוד לומר אותו, אין לומר בו ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה, לפי שהוא שלב מאוחר בגאולת ישראל ?
אשמח מאד אם גם הרב אור יעקב יפרש שיחתו בעניין לגבי תשעה באב.
 
האם כת"ר מסכים עם עיקר הערתי שאף להנוהגים לומר קדיש זה, וכגון בתשעה באב שיש מקור קדמון מאוד לומר אותו, אין לומר בו ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה, לפי שהוא שלב מאוחר בגאולת ישראל ?

יתכן שאתה צודק.

במקום אחר הוא מביא מקור לדבריו, והמקור חלש.

1762727582946.png
 
זהו סידור ספרד משנת רפד בתשעה באב [ללא ויצמח פורקניה]. וזהו ג"כ נוסחתו של האבודרהם שלא הזכיר מילים אלו, ואינם השמטה או ט"ס.
מה שיש ברמב"ם ובראשונים אחרים - לא קשור לנוסח ספרד, ואין מביאים ראיה מנוסח לנוסח. וע"כ לספרדים [בתשעה באב] יש לומר כנוסח הספרדים המקורי ללא מילים אלו.

1710841321418.png
 
ראשי תחתית