לחצו כאן – תרומה לשמואל

עניית אמן על שיעור מוקלט

בפי ישרים

חבר חדש
הצטרף
4/7/25
הודעות
35
האם למשהו יש מידע, האם אדם רשאי לענות אמן על שיעור מוקלט (אני יודע שאנשים לא עונים אמן כי זה לא חי, ואפ' בשיעור בשידור חי הרבה לא עונים - אבל אני שואל למה לא לענות סו"ס שמעתי כאן ברכה שמברכים את הקב"ה ואני מאמת את מה ששמעתי).
 
הקלטה אינה ברכה להקב"ה, (אני מפקפק אם זו אמן יתומה, כי בפשטות אמן יתומה זה על ברכה בריחוק זמן ואינו יודע על מה עונה, וכאן אין ברכה).
וכן שידור אינו ברכה, כי אין שומעים את קול המברך אלא קול הברה. יש שוטענים שאפשר לענות אמן על שידורים מסויימים מצד סודר שהניפו באלכסנדריה (לפי שהם נשמעים מיד בעת שנאמרים). אך אני הקטן מפקפק אם זה נכון, כי שם העונים היו חלק מהענין, והיינו שהתפללו (א"נ עמדו) באותו מנין רק לא שמעו הש"ץ, וכאן הוא כלל לא חלק מהענין, הוא רק שומע בשידור שיש ברכה עכשיו באיזה מקום בכדור הארץ.
 
יש שוטענים שאפשר לענות אמן על שידורים מסויימים מצד סודר שהניפו באלכסנדריה (לפי שהם נשמעים מיד בעת שנאמרים). אך אני הקטן מפקפק אם זה נכון, כי שם העונים היו חלק מהענין, והיינו שהתפללו (א"נ עמדו) באותו מנין רק לא שמעו הש"ץ, וכאן הוא כלל לא חלק מהענין, הוא רק שומע בשידור שיש ברכה עכשיו באיזה מקום בכדור הארץ.
אז אתה חולק אפי' אם זה היה שידור ישיר ממש באותה שניה?
 
אז אתה חולק אפי' אם זה היה שידור ישיר ממש באותה שניה?

כן, וכמו שביארתי הטעם.
(ואגיד לך סוד, גם במקרופון אני לא בטוח שאפשר לענות, כי אע"פ שהוא חלק מענין מ"מ צריך שיהיו עשרה שומעים, ואני מסופק אם יש דבר כזה עשרה ששומעים את הש"ץ עצמו כשיש ברקע מקרופון, לכאו' א"א לשמוע בכה"ג את הש"ץ וכולם שומעים רק קול הברה).
 
(ואגיד לך סוד, גם במקרופון אני לא בטוח שאפשר לענות, כי אע"פ שהוא חלק מענין מ"מ צריך שיהיו עשרה שומעים, ואני מסופק אם יש דבר כזה עשרה ששומעים את הש"ץ עצמו כשיש ברקע מקרופון, לכאו' א"א לשמוע בכה"ג את הש"ץ וכולם שומעים רק קול הברה).
לפי מרן הגרע"י זצוק"ל צריך לשער אם לולי הרמקול היו שומעים אותו עשרה אנשים. וע"פ רוב נראה לי כן היו שומעים אותו עשרה.

ובאמת זה מצוי בכמה וכמה מקרים וכגון בתפילת הדרך שאחד מברך באוטובוס ברמקול - וודאי לא מוציא את אלה שיושבים בחלק האחורי ואפי' אלה שיושבים קרוב להתחלה לא ברור שהיו שומעים אותו לולי הרמקולץ
 
לפי מרן הגרע"י זצוק"ל צריך לשער אם לולי הרמקול היו שומעים אותו עשרה אנשים. וע"פ רוב נראה לי כן היו שומעים אותו עשרה.

השאלה האם באמת זה המדד שאילו לא היה רמקול היו שומעים אותו, תכלס' יש רמקול ולא שומעים אותו.


ובאמת זה מצוי בכמה וכמה מקרים וכגון בתפילת הדרך שאחד מברך באוטובוס ברמקול - וודאי לא מוציא את אלה שיושבים בחלק האחורי ואפי' אלה שיושבים קרוב להתחלה לא ברור שהיו שומעים אותו לולי הרמקולץ
אתה מדבר כאן על לצאת, זה ברור לי שלא יוצאים, כי לא שומעים (גם במקום שלולי הרמקול כן היו שומעים).
השאלה היא אם שייך לענות אמן.
 
השאלה האם באמת זה המדד שאילו לא היה רמקול היו שומעים אותו, תכלס' יש רמקול ולא שומעים אותו.
זה מה שהקשה הרב משה לוי שליט"א על מרן הרב עובדיה זצוק"ל.
אבל יש ליישב זאת שנכון שהקול "גובר" אבל זה לא "מעלים" את הקול הרגיל.

(לדוגמא ניקח שני אנשים שנמצאים במרחק שווה מהרמקול אבל אחד יותר קרוב לש"ץ - המציאות היא שישמע יותר חזק את קולו)
אתה מדבר כאן על לצאת, זה ברור לי שלא יוצאים, כי לא שומעים (גם במקום שלולי הרמקול כן היו שומעים).
מה שלך ברור למרן הגרע"י זצוק"ל והרב פיישנשטיין זצוק"ל ועוד לא ברור.
 
זה מה שהקשה הרב משה לוי שליט"א על מרן הרב עובדיה זצוק"ל.
אבל יש ליישב זאת שנכון שהקול "גובר" אבל זה לא "מעלים" את הקול הרגיל.

(לדוגמא ניקח שני אנשים שנמצאים במרחק שווה מהרמקול אבל אחד יותר קרוב לש"ץ - המציאות היא שישמע יותר חזק את קולו)

בפשטות הענין זה לשמוע את הקול, ולא קול הראוי לישמע.
הגע בעצמך יש כאן מחפרון קודח (תרתי משמע), ואחד מנפנף לך בסודר שהוא ברך, תענה אחריו אמן, רק כי אם לא היה פה מחפרון היו שומעים ?


מה שלך ברור למרן הגרע"י זצוק"ל והרב פיישנשטיין זצוק"ל ועוד לא ברור.

מאי אעביד לון ?
 
בפשטות הענין זה לשמוע את הקול, ולא קול בראוי להשמע.
הגע בעצמך יש כאן מחפרון קודח (תרתי משמע), ואחד מנפנף לך בסודר שהוא ברך, תענה אחריו אמן, רק כי אם לא היה פה מחפרון היו שומעים ?
(לדוגמא ניקח שני אנשים שנמצאים במרחק שווה מהרמקול אבל אחד יותר קרוב לש"ץ - המציאות היא שישמע יותר חזק את קולו)
לא יישבת מה שכתבתי.
אם שומע יותר "חזק" ברור ששומע גם את קולו.
מאי אעביד לון ?
הכוונה שאל תתייחס לסברא זו כאילו היא "דחויה" כי גדולי ישראל סברתם גדולה משלנו ומודעים לכל הנ"ל.
 
לא יישבת מה שכתבתי.
אם שומע יותר "חזק" ברור ששומע גם את קולו.

אבל כשיש רמקול, נראה לי שהוא לא ישמע את קולו. (לא נראה לי מציאותי שישמע את קולו אא"כ ידחוף אזנו לתוך פיו של המברך).


הכוונה שאל תתייחס לסברא זו כאילו היא "דחויה" כי גדולי ישראל סברתם גדולה משלנו ומודעים לכל הנ"ל.

אני לא מתייחס אליה כאל סברא דחוייה,
ולכן אני לא אומר לתלמידי אותו רב לצאת מהאולם בהפגנתיות או לכבות לו את הרמקול (ובקצרה לא לשמוע לרבם - כמו שאחרים מורים),
ואני חלילה לא אתייחס למי שסומך עליו, כאל מי שלא התפלל (בהנחה שהתפלל מדין שומע כעונה).
כי אני לא סבור ש"קבלו דעתי", ואני לא סבור שהרב שלי הוא הפוסק היחידי בדור ומי שסובר אחרת ממנו הוא נגד ההלכה.
רק אני לכשעצמי לא סומך על זה, משום שאיני רואה שום צד הגיוני לומר שכן, וככל שהדבר בא לידי דיון - אני טוען את טענותי.
אשמח לשמוע הסבר המיישב את הדעת.
 
אבל כשיש רמקול, נראה לי שהוא לא ישמע את קולו. (לא נראה לי מציאותי שישמע את קולו אא"כ ידחוף אזנו לתוך פיו של המברך).
אתה מוזמן לעשות ניסוי...
לי ברור שמי שיותר קרוב לש"צ ישמע יותר טוב כי שומע גם את הרמקול וגם את קולו של הש"ץ.
 
אתה מוזמן לעשות ניסוי...
לי ברור שמי שיותר קרוב לש"צ ישמע יותר טוב כי שומע גם את הרמקול וגם את קולו של הש"ץ.

בדוק ומנוסה. (איכות השמיעה כפי מה שאתה קרוב למגבר, אא"כ רחוק/חלש ואינו מפריע כ"כ).


באמת לא נמאס לכם להכניס "עקיצות" בכל דיון הלכתי?

זה מה שהבנתי שבאת לעשות כשכתבת לא להתייחס אליה כאל סברא דחוייה,
כי אם הכוונה בייחס אלי ודאי שהיא דחוייה, כי אני באמת דוחה אותה (ולא משנה לי מי אמר אותה), אני מביא לך טענה. מה אתה משיב לי "אנשים גדולים אמרו אותה", מה הקשר ? - זה נכון לדבר שיש בו שני צדדים, והסברא נוטה לכאן, וגדולים אמרו אחרת אז יש להתייחס גם לסברא האחרת. אבל כשאין שום היגיון, אז מה פתאום להתחשב בה. וברור שאורֶה לתלמידי לחזור ולהתפלל שנית.
ולכן הסקתי שאתה מתכוין שלא אבטל אותה בייחס לתלמידי אותו רב, ולכן הגבתי כך.
במידה ולא התכוונת, אז תודֶה לי שאיני צריך להתחשב בסברא שלדעתי היא שגוייה ואינה מבוססת על כלום.
(או שתסביר לי אותה, ולכה"פ תביא ראייה/כיוון-חשיבה אחר).
 
ראשי תחתית