סיכום הקונטרס.
מבוא: תלונות וטענות כלפי הנהגת גדולי ישראל
מבוא: תלונות וטענות כלפי הנהגת גדולי ישראל - המאמר נכתב כתשובה לתלונות וטענות שהופנו כלפי ת''ח מסויים.
הקורא יקרא בספר עצמו.
התשובה: ביאור ההיתר וההנהגה של גדולי ישראל
א. ההבחנה בין "ספרים חיצונים" ל"חכמות חיצוניות" - המאמר מדגיש כי הטענות נובעות מבלבול וחוסר הבנה בסיסית בין שני מושגים שונים לחלוטין:
"ספרים חיצונים": אלו ספרים שהם עצמם דברי מינות, כמו ספרי בן סירא, בן לענה, או ספרי מינים ואלילים. קריאתם נאסרה באופן מוחלט, במיוחד אם היא קבועה.
"חכמות חיצוניות": אלו חכמות שאינן קשורות ישירות לתורה אך נצרכות לקיום העולם, כגון חכמת הטבע, הנדסה, אסטרונומיה, פיזיקה, אלגברה. לימודן מותר, ולעיתים אף רצוי לתלמיד חכם גדול, במיוחד אם אין ספרים כשרים באותו תחום, או לצורך הבנת התורה, או פרנסה, או כדי להשיב לאפיקורסים.
ב. העיקרון: "מילי דמעלייתא דרשינן להו בפירקא"
המאמר מבהיר כי העיקרון המנחה הוא שדברים חיוביים (מילי דמעלייתא) הנמצאים אפילו בדברי אפיקורסים, מותר ללומדם ואף להשמיעם ברבים ("בפירקא"), אם על ידי כך מתחזקת השקפת התורה.
מטרת הלימוד: המטרה המרכזית היא ללמוד מה להשיב לאפיקורוס ("דע מה שתשיב לאפיקורוס"). זה כולל למידת טענותיהם מתוך ספריהם, כדי שיהיה ניתן לסתור אותם באופן מנצח ומתוך דבריהם עצמם.
היתר ציטוט ושבח: מותר להזכיר שמות חכמי אומות העולם, משכילים, ואפילו אפיקורסים, ואף לשבח את חכמתם, כל עוד המטרה היא חיובית – חיזוק האמונה, דחיית דעות כוזבות, או השגת ידע לצורך התורה.
ג. הנהגת גדולי ישראל לאורך הדורות - המאמר מציג שורה ארוכה של דוגמאות מגדולי ישראל בכל הדורות שנהגו בהיתר זה:
הרמב"ם: נזכר שהרמב"ם עצמו למד וציטט רבות מחכמי יוון כמו אריסטו וגאלינוס בספריו, כולל ב"מורה נבוכים" ו"משנה תורה". מטרתו הייתה לחזק את האמונה ולסתור דעות כפירה.
חז"ל: המדרש (איכה רבה) מביא דברי פילוסופים של אומות העולם (בלעם, הגרדי, אבנימוס) כדי ללמד "השקפה" ולחזק את דברי התורה.
התשב"ץ: העיד על עצמו שנהג ללמוד את כל חכמתם וספרי הנוצרים והאיסלאם (כולל הקוראן), כדי להשיב על דבריהם. הוא הדגיש את אחריות חכמי הדורות להתמודד עם המינים.
הרמ"א ומהרש"ל: הרמ"א ציטט את אריסטו בדיון הלכתי, ועל אף התנגדות לכאורה של המהרש"ל, המאמר מבהיר כי מהרש"ל עצמו הודה שהוא למד את ספריהם, וכי ההשגה היא רק על אופן ההזכרה. עוד מודגש שהלכה כהרמ"א שמתיר לתלמידי חכמים ללמוד פילוסופיה באקראי.
הריב"ש: למרות היותו מתנגד ללימוד פילוסופיה, שיבח חכם פילוסוף שכתב ספר המבטל דעות פילוסופיות נגד התורה, והמליץ ללמוד בספרו.
בעל "ספר הברית": הגן על דרכו להזכיר בספרו דברי אפיקורסים כדי להפריך אותם, וכי החתם סופר שיבח את ספרו והמליץ עליו לתלמידיו.
המלבי"ם והרש"ר הירש: גדולי דורם שנלחמו בהשכלה, עיינו לעומק בספרי המשכילים והאפיקורסים של זמנם כדי לדעת כיצד להשיב ולפרוך את דעותיהם, ובכך חיזקו את יהדות אשכנז.
הגר"א, הגר"י אייבשיץ: עסקו בחכמות חיצוניות והתירו לימוד ספרים שנועדו להבנת התורה.
גדולי דורנו (החזון איש, הגר"ח קנייבסקי, הגרא"מ שך): אף הם ציטטו או התייחסו למשכילים או למדענים כדי לחזק את האמונה, והעריצו רבנים שנקטו בדרכים אלו.
ד. חומרת ביזוי תלמידי חכמים
המאמר יוצא בחריפות נגד המבקרים ומכנה את מעשיהם "ביזוי תלמידי חכמים", שהינו עוון חמור ביותר, שדינו כאפיקורס.
הרדב"ז: בתשובתו, הרדב"ז מגנה בחריפות אדם שקרא לחבירו "מין ואפיקורוס" על שהזכיר את אריסטו. הוא פוסק שהמבזה הוא "חוטא ושוטה וחייב נידוי", ומוציא דיבה על כל גדולי ישראל שכן נהגו.
היסטוריה חוזרת: המאמר מדגיש כי רדיפת תלמידי חכמים בטענות דומות אינה חדשה, ומציין את רדיפת הרמב"ם והרמח"ל, שאף ספריהם נשרפו בשל קנאה ואי הבנה של מתנגדיהם. סופם של הרודפים היה מר, ואילו ספרי הגדולים עומדים לנצח.
ה. יישום לדורנו ותשובת "דור היתום"
המאמר קורא להבנה עמוקה של צרכי הדור הנוכחי:
דור חשוף: בניגוד לדורות קודמים, דורנו חשוף באופן נרחב לדעות כפירה ומינות באמצעות הטכנולוגיה המודרנית (אינטרנט, מכשירים ניידים).
חובת ההכנה: חובה על גדולי הדור להכין את התלמידים והציבור לסכנות אלו, על ידי חשיפת הדעות הזרות (תוך כדי ביטולן) וחיזוק האמונה, ולא להתעלם מהן.
הצלת הרבים: הנהגה זו, של עיסוק בדברים חיצוניים לצורך דחייתם וחיזוק האמונה, מועילה לקרב רחוקים ולמנוע נשירה, והיא רווח עצום במלחמת התורה.
הנהגה מסורה לחכמים: עם כל זאת, היתר זה מיועד רק לתלמידי חכמים מובהקים, שמלאו כריסם בבשר ויין (בתורה ובפוסקים), ושהם חזקים באמונתם וביראת שמיים, ויודעים לברור את הטוב מן הרע. אין להקל בכך עבור צעירים או חסרי ידיעה.
סיכום: העולה מן האמור
המאמר מסכם את עמדתו בכמה נקודות מפתח:
מבזה תלמיד חכם הוא אפיקורס: הגדרת "אפיקורוס" בגמרא היא המבזה תלמידי חכמים. מי שמבזה תלמיד חכם על שהזכיר אפיקורסים, הוא עצמו נופל בגדר זה.
ייעוד התורה: ייעודו של אדם ללמוד תורה (מקרא, משנה, גמרא, פוסקים) – בכך יקנה עולם הזה ועולם הבא.
"חכמות חיצוניות" הכרחיות: חכמות חיצוניות מותרות לצורך התורה, פרנסה, או כדי להשיב לאפיקורסים.
הימנעות לצעירים: החזון איש וגדולי הדור נהגו וציוו להימנע מלימוד חכמות חיצוניות עבור בני ישיבה צעירים, בשל החשש מנזק רוחני.
היתר ללומדים: תלמיד חכם גדול שראה לנכון להשתמש בספרים חיצוניים או בחכמות חיצוניות עשה כהלכה על פי דעת הפוסקים. מי שמהרהר אחריו, חוטא בנפשו.
קריאה לחכמים: חכמים נדרשים להיזהר שלא להיגרר אחר אנשים אינטרסנטים המטילים דופי בגדולי ישראל, ועליהם להבהיר שאין לזלזל בכבודו של שום חכם.
המאמר מסיים בקריאה לתשובה ולהימנעות ממחלוקות המכלות כל גוף ונפש.