קונטרס 'אריות קשורים בחוט' - דיונים

המהפך של שליחה למוסדות לכתחילה וכד' נבעה מעבודת שטח מטורפת של מספר אברכים מצומצם רובם קשורים לאיגוד עמלי התורה, והחוברת שי"ל אח"כ עזרה לזה

אין ולא יהיה "מהפך" כזה, זהו תהליך טבעי איטי שמתרחש באופן אוטומטי.

כאשר נפתח ת"ת ספרדי, נדחפים לשם כל אלה שלא הצליחו להתקבל לת"ת אשכנזי, ועשו להם בעיות. כאשר נפתח הת"ת השני, הוא קולט יותר עידית ופחות זיבורית. את הזיבורית הוא משאיר לראשון שמקבל כעת שם רשמי של זיבורית. כאשר נפתח הת"ת השלישי, הוא יכול כבר לסנן סינון גדול יותר, ולקבל רק את העידית שבעידית, וכן על זה הדרך.

המצב כיום הוא שהציבור החרדי הספרדי הוא גדול מאוד, ויש אפשרות לפתוח מוסדות שיכולים לסנן ולקבל אליהם רק את העידית שבעידית ומשקיעים במיתוג, ואז הורה שחשב לשלוח למוסד אשכנזי - חושב פעמיים, האם לא כדאי יותר המוסד הספרדי שגם הוא לא פחות מעולה.

ומכאן התוצאה הזוחלת שיש בחורי ישיבה טובים גם במוסדות ספרדיים, כי להורים אין כח למאבקים והם בוחרים באלטרנטיבה לא פחות טובה, אבל עדיין - מי מהספרדים שיכול בקלות להכניס את בנו למוסד אשכנזי, עושה זאת.
 
אין ולא יהיה "מהפך" כזה, זהו תהליך טבעי איטי שמתרחש באופן אוטומטי.
אם יורשה לי, לא מסכים, לא כל דבר שעדיין לא קרה לא יקרה לעולם.
עדיין יש תקווה.

אגב, נראה לי שיש איזה שלושה אשכולות שונים שדנים בנושא הזה ברגעים אילו ממש, אבל אף אחד מהם לא פתח את הנושא באופן רשמי.
 
לדמיין את התהליך שעבר הציבור שלנו במשך העשור האחרון, ואפי' אם נרחיק, ה-80 שנה האחרונות, זהו תהליך מואץ מאין כמותו.
אמנם לא זבנג, אבל זה מהר מאוד, רק לדמיין את הורינו שעלו לארץ, ונשלחו במשאיות ל"יישב את הארץ", וכיום איפה נמצאים הצאצאים......
זכיתי ואבי מורי כבר בוגר הישיבות הקדו', ישיבת אור ברוך, ואם שאני הייתי בחור היו אחוזים גדולים שההורים אינם בוגרי ישיבות, כיום רוב בחורי הישיבות הם בנים של בוגרי ישיבות, ולא בגלל שעולם התשובה פסק, אלא בגלל שעולם הישיבות מייצא מדי שנה אלפי של בחורים להיכלי הכוללים.
בשמחת אירוסי נכח אדם גדול ומיד כשישב לידי שאל אותי מאיזה ישיבה אני (הוא הגיע מצד הכלה, ואני הכרתי את הרב מהסיפורים) וכששמע כמה בחורים יש בישיבה (היו אז 250) הוא לא נרגע מזה עד שיצא...
וכיום (לאחר כ-5 שנים) יש עשרות ישיבות עם כמות גדולה יותר של בחורים, כ"י.
אפשר לעשות מחקר על הסיבה לכל זה, לנתח את זה מכיוונים שונים, אולי אפי' לעצב את זה, אב 'זה' קיים ובועט...
 
אמנם לא זבנג, אבל זה מהר מאוד, רק לדמיין את הורינו שעלו לארץ, ונשלחו במשאיות ל"יישב את הארץ", וכיום איפה נמצאים הצאצאים......
זכיתי ואבי מורי כבר בוגר הישיבות הקדו', ישיבת אור ברוך, ואם שאני הייתי בחור היו אחוזים גדולים שההורים אינם בוגרי ישיבות, כיום רוב בחורי הישיבות הם בנים של בוגרי ישיבות, ולא בגלל שעולם התשובה פסק, אלא בגלל שעולם הישיבות מייצא מדי שנה אלפי של בחורים להיכלי הכוללים.
אצל האשכנזים קרה מהפך לא פחות דרמטי ובמהירות גבוהה הרבה יותר.
הציבור הליטאי המקורי הוא אחוז קטן מאוד מסך האשכנזים, ההונגרים הפולנים הרומנים והרוסים היו במצב רוחני נמוך ומסובך בהרבה. והמהפכה הושלמה תוך עשור וחצי.
 
אין ולא יהיה "מהפך" כזה, זהו תהליך טבעי איטי שמתרחש באופן אוטומטי.

כאשר נפתח ת"ת ספרדי, נדחפים לשם כל אלה שלא הצליחו להתקבל לת"ת אשכנזי, ועשו להם בעיות. כאשר נפתח הת"ת השני, הוא קולט יותר עידית ופחות זיבורית. את הזיבורית הוא משאיר לראשון שמקבל כעת שם רשמי של זיבורית. כאשר נפתח הת"ת השלישי, הוא יכול כבר לסנן סינון גדול יותר, ולקבל רק את העידית שבעידית, וכן על זה הדרך.

המצב כיום הוא שהציבור החרדי הספרדי הוא גדול מאוד, ויש אפשרות לפתוח מוסדות שיכולים לסנן ולקבל אליהם רק את העידית שבעידית ומשקיעים במיתוג, ואז הורה שחשב לשלוח למוסד אשכנזי - חושב פעמיים, האם לא כדאי יותר המוסד הספרדי שגם הוא לא פחות מעולה.

ומכאן התוצאה הזוחלת שיש בחורי ישיבה טובים גם במוסדות ספרדיים, כי להורים אין כח למאבקים והם בוחרים באלטרנטיבה לא פחות טובה, אבל עדיין - מי מהספרדים שיכול בקלות להכניס את בנו למוסד אשכנזי, עושה זאת.
אלו תפיסות שכולנו דקלמנו במשך שנים, אבל הן מיושנות ואינן תואמות את השטח.
  1. כמאה קהילות אברכים ספרדים קמו בשנים האחרונות, כשלפני עשור ניתן היה למנות על יד אחת את כל הקהילות בארץ.
  2. יש כיום אברכים רבים ששולחים לכתחילה למוסדות ספרדיים, רבים מהם התקבלו בפועל או יכלו להתקבל למוסדות ליטאיים, וזה כולל אברעכן ממשפחות אליטיסטיות מאוד ששלחו במשך עשרות בשנים לליטאים בלבד.
  3. הבשורה שחוללו המוסדות החדשים לבני אברכים היא, שהרבנים ומקימי המוסדות שלחו את נכדיהם שלהם. הגר"ד אברהם, הגרש"י זעפראני, הגר"א סלים ועוד - שלחו את נכדיהם לת"ת ספרדי, ולא 'פתחו בשביל אלו שנתקעו' ואת עצמם סדרו. (כן כן, בשונה מרבנים שמכנים את הנ"ל 'מרביצי' אבל הם עצמם שולחים בכל מחיר לליטאים). וזו נקודת השינוי!
  4. המוסדות של הגר"ד אברהם, החלו את דרכם מכיתה של 8 ילדים לפני כמה שנים, וכיום יש לו 150 ילד במחזור ועוד היד נטויה, כולם בני אברכים. במקביל הוקמו מוסדות רבים בכל הארץ.
  5. המוסדות הללו שכבר עולים לכדי כמעט אלף תלמידים במחזור, יזינו בשנים הקרובות את עולם התורה הספרדי באיכות שלא הייתה לה תקדים. עם כל הכבוד, בסופו של דבר רובו כיום מוזן ממשפחות הנחשבות ל'פשוטות' יותר, והם יעלו את הישיבות לרמה אחרת.
  6. מי שחש את היתרונות הגדולים בלשים את ילדיו במוסד ספרדי איכותי כהמוסדות החדשים שקמו, לא ישוב לעולם אחורה ולא יהיה מוכן להכפיף את בנו למוסדות של ציבור אחר, שבהם ישלם רשימת מחירים יקרה שהוזכרה בקונטרס שעליו נסוב השרשור.
קוראים לזה מהפכה.
ולרוב האנשים מעל גיל 30 שלא חיים את המתרחש בשטח, קשה מאוד להכיל את היקפה.
שזה חבל, אבל לא יעצור אותה.
 
אצל האשכנזים קרה מהפך לא פחות דרמטי ובמהירות גבוהה הרבה יותר.
הציבור הליטאי המקורי הוא אחוז קטן מאוד מסך האשכנזים, ההונגרים הפולנים הרומנים והרוסים היו במצב רוחני נמוך ומסובך בהרבה. והמהפכה הושלמה תוך עשור וחצי.
הציבור הליטאי בנה את עצמו תוך שנים ספורות, ורק מאז יצא ממטריית אגודת ישראל.
מצא לי מקום תורה ליטאי מרכזי אחד, שעובר בגילו את נאום השפנים (למעט בני ברק).
אהבת תורה, בני תורה הר נוף, נחלת שלמה בית וגן, אהל יוסף רמות וכו' - כולם קמו לאחר מכן.
וכמו כן רוב המוסדות הליטאים החזקים הקיימים כיום.

אם זה קרה אצלם, אין סיבה לחשוב שזה לא יקרה אצלנו.
אך למה לעסוק בשאלות היפותטיות, אם המציאות מוכיחה שזה כבר קורה.
 
הגר"ד אברהם, הגרש"י זעפראני, הגר"א סלים ועוד - שלחו את נכדיהם לת"ת ספרדי, ולא 'פתחו בשביל אלו שנתקעו' ואת עצמם סדרו

חזק וברוך. נותר רק פרט קטן, האם הילדים שלהם לומדים בישיבותיהם?
 
  • תודה
תגובות: MMH
ולא 'פתחו בשביל אלו שנתקעו' ואת עצמם סדרו.
יסוד ישיבות רבות (אור ברוך, שארית יוסף וכו') ע"י מרנן ורבנן, לא היה עבור אלו שנתקעו,
אלא עבור משפחות רבות שסגנונם שונה.

קול יעקב לדוג', נפתחה עבור סולתה ושמנה,
ואכן רוב רבני המשפחה שלחו לשם את צאצאיהם.
 
הציבור הליטאי בנה את עצמו תוך שנים ספורות, ורק מאז יצא ממטריית אגודת ישראל.
השאלה מה זה 'בנה את עצמו' -
קיבל אומץ והתחיל להקים לעצמו מקומות תורניים
קיבל עומק ובנה לעצמו עולם רוחני עצמאי וחזק
אני לא חושב שלפני נאום השפנים ליטאים דיברו בהבהרה חסידית וציטטו שפת אמת באובססיביות...
 
חזק וברוך. נותר רק פרט קטן, האם הילדים שלהם לומדים בישיבותיהם?
נושא מוכר מאוד, הנידון גם על ידם.

כיום רובם חד משמעית לא שולחים.
כי כיום הישיבות אינן חלק מהמהפכה. הן שייכות לדור קודם שהקימו 'בשביל אחרים'.

כיום כשישיבה קטנה בירושלים רוצה לערוך רישום, היא צריכה להתבסס על תלמודי התורה מדור קודם, בהם רוב ההורים הם בע"ב או משפחות פשוטות יותר בצביון (מבלי להכליל וכו').
תוך מספר שנים יעמוד לרשותה היצע של 200 תלמידים בני אברכים, ממוסדות שהשקיעו בהם פדגוגית, צביונית וחינוכית - בלי כל השוואה לשום מוסד אחר (גם לא ליטאי), והמשחק כולו ישתנה.
ישיבות חדשות יקומו, והישנות יצטרכו לעבור טרנספורמציות, לפתוח 'חדושו' וכו' וכו', כדי לעמוד ברף שידרשו האברכים הורי התלמידים בת"תים.
התהליך שיקרה באופן טבעי בלי צורך בהתערבות, בשל הנסיבות הקיימות כיום, והוא יואץ ויחוזק עוד יותר ככל שגורמים שפועלים לביסוס הציבור הספרדי יחזקו אותו במודע, בהסברה ובפעילות.

באותה העת פשוט שראשי הישיבות ישלחו את נכדיהם לישיבות החדשות והמחודשות שתעלינה ברמתן על כל הקיים בלי השוואה.

השאלה מה זה 'בנה את עצמו' -
ראשית כל - עובדתית.
הקים קהילות גדולות, תלמודי תורה ואפילו ישיבות חזקות נוסף על הבודדות שהיו קיימות.
קיבל עומק ובנה לעצמו עולם רוחני עצמאי וחזק
זה היה קיים במידה רבה לפני כן, והתחזק מאוד כשהם התבדלו וביססו את עצמם.
איזו דוגמה אפשר לתת לזה?...
אה, הספרדים היום.

אני לא חושב שלפני נאום השפנים ליטאים דיברו בהבהרה חסידית וציטטו שפת אמת באובססיביות...
לא דיברו בהברה חסידית.
כן חשבו שאסור להם, שאי אפשר, שאין סיכוי, שלא יכולים, שאנחנו לא חזקים כמו החסידים, שזה לא ישתנה כנראה וכו'.
וידעו שהם מופלים, ונדפקים, ומפסידים, ומעצבן שזה ככה, והלוואי והיה אחרת, והלוואי והיינו בונים את עצמנו בלי תלות באחרים.

הפילוג הסוער יצק אומץ רב, ודרש מאמצים לפתרון בעיות רבות כדי לאפשר את התקומה.
 
כיום רובם חד משמעית לא שולחים

יפה מאוד, ועל זה כתבתי:

אין ולא יהיה "מהפך" כזה, זהו תהליך טבעי איטי שמתרחש באופן אוטומטי

כי לא מדובר ב"מהפך" ולא באיזו חדשה מרעישה, אלא בתהליך איטי מאוד. ולכן לא צריך לצאת בהצהרות בסגנון:

באותה העת פשוט שראשי הישיבות ישלחו את נכדיהם לישיבות החדשות והמחודשות שתעלינה ברמתן על כל הקיים בלי השוואה.

ולא נותר אלא לקוות שיבוא יום וזה יקרה, ובינתיים להתמקד בעשיה.
 
כי לא מדובר ב"מהפך" ולא באיזו חדשה מרעישה, אלא בתהליך איטי מאוד.
בקנה מידה היסטורי, תהליך כזה שקרה בשנים ספורות הוא כן תופעה מרעישה ומחודשת, ולא משהו טבעי.
וזה מהיר ברמה שסוציולוגים באוניברסיטאות בישראל גילו בו עניין.

יתכן ואם אף אחד לא היה נוקט בשום יוזמה, זה כן היה קורה בסוף בצורה זו או אחרת, בתהליך של עשרות רבות של שנים.
אבל יש יהודים שהקדישו את רוב חייהם ועשייתם לבניית הציבור שלנו, משקיעים בזה און והון ומשאבים מרובים, בהקמת קהילות, מוסדות וגופים ציבוריים, חומרי הסברה ועוד.
ביניהם הגר"ד אברהם שפתח את המוסדות, הגרש"י זעפראני בקהילות והמוסדות, הרב שלמה טוויל שכל היום כמעט עוסק רק בקידום הציבור הספרדי ובנייתו ועוד רבים רבים בכל המקומות בארץ!

הפעולות היזומות הללו האיצו את התהליך להערכתי לכרבע מהזמן או פחות ממה שהיה לוקח באופן טבעי.

ולא נותר אלא לקוות שיבוא יום וזה יקרה, ובינתיים להתמקד בעשיה.

לדידי ברור ופשוט שזה יקרה.
הן בשל פריחת הציבור הספרדי העצומה, והן בשל דעיכה מסוימת שמתרחשת בציבור הליטאי, והשטחה ודילול ערכי שהוא סובל מהם מאוד.
אבל זה תלוי במידה רבה גם בעשיה, ואם אנו לא פועלים כ"כ כפי הראוי - צריך לעודד ולדרבן מאוד את אלו שכן פועלים למען כך.
 
לדידי ברור ופשוט שזה יקרה.
הן בשל פריחת הציבור הספרדי העצומה, והן בשל דעיכה מסוימת שמתרחשת בציבור הליטאי, והשטחה ודילול ערכי שהוא סובל מהם מאוד.
אבל זה תלוי במידה רבה גם בעשיה, ואם אנו לא פועלים כ"כ כפי הראוי - צריך לעודד ולדרבן מאוד את אלו שכן פועלים למען כך.
ולדידי פשוט וברור שכך יקרה, מפני שכן דרכו של עולם, אי אפשר לתחזק שעבודים או השפלות לאורך זמן.
 
ולדידי פשוט וברור שכך יקרה, מפני שכן דרכו של עולם, אי אפשר לתחזק שעבודים או השפלות לאורך זמן.
הבעיה שהציבור הספרדי התרגל למצב האבסורדי הזה שצריך להתחנן להתקבל למוסד טוב, רוב הפעמים אין באותה שכונה מוסד מלבד המוסד הליטאי, כך שיש להם אחריות עצומה לקבל מי שמתאים, לצערינו אין משפחה שלא חוותה אפליה קשה וידועים הסיפורים על ילדים שהיו הספרדי היחיד בכיתה וכו'
הנשירה העצומה שזה גרם, היה מי שאמר, הספרדים מחזירים בתשובה אבל אין להם לאן להמשיך כי ברגע שהם נכנסים לשכונות החרדיות ולא מקבלים אותם למוסדות הטובים הם מקבלים סתירת לחי, הרבנים הליטאים גידלו תלמידים אבל השאירו אותם בלי מענה המשכי
הפתרון הוא לפתוח מוסדות לציבור שלנו, המוסדות הקיימים מעולים, רק היה חסר את המוסדות האיכותיים ואז יש את כל הסגנונות של המוסדות
עד שבא אותו אחד מיוחד הרב שלמה טוויל והדליק את הגולה כמדורת אש גדולה, ויחד עם גדול העומד על גביו מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א שמוסר נפש בכל מקום ובבחינת מתי אעשה גם אנוכי לביתי הגביהו והרימו את הציבור הספרדי בכל רחבי הארץ
בכל מקום שבאים אברכים ספרדים הם הראשונים שפותחים קהילות, פותחים מוסדות, עי' ערך בית שמש, טבריה, אחיסמך ועוד
הציבור הספרדי חייב ללמוד דבר אחד, בדיוק כמו שהליטאים התאחדו סביב המטרה להקים את הציבור שלהם ולגבש אותו אחרי הפירוד מהחסידים
כך אנחנו צריכים להתאחד ולהתלכד יחד בלי ביקורת לא עניינית, ברוח של אחדות, בפרגון לאלו העוסקים במלאכה, בהעצמת המהפכה העצומה שמתחוללת, והצטרפות למוסדות ולקהילות, ואז השמים הם הגבול, כשהציבור יהיה מלוכד יחד נוכל להתקדם הרבה יותר מהר
עלו והצליחו והושיעו את ישראל
 
תרגל למצב האבסורדי הזה
התרגלות למצב אבסודי היא בלתי אפשרית, וכמו שמוכיחה ההודעה הזו עצמה.
הנשירה העצומה שזה גרם
אני חייב להודות שזה נשמע לי מוזר, אבל אני לא מספיק מכיר נושרים

הציבור הספרדי חייב ללמוד דבר אחד, בדיוק כמו שהליטאים התאחדו סביב המטרה להקים את הציבור שלהם ולגבש אותו אחרי הפירוד מהחסידים
כך אנחנו צריכים להתאחד ולהתלכד יחד בלי ביקורת לא עניינית, ברוח של אחדות, בפרגון לאלו העוסקים במלאכה, בהעצמת המהפכה העצומה שמתחוללת, והצטרפות למוסדות ולקהילות, ואז השמים הם הגבול, כשהציבור יהיה מלוכד יחד נוכל להתקדם הרבה יותר מהר
עלו והצליחו והושיעו את ישראל
שפתיים ישק, דברים נפלאים.
 
ראשי תחתית