קונטרס 'אריות קשורים בחוט' - דיונים

אחד הביטויים היפים שמוזכרים שם הם על אותו אחר שמחזיק בידו כדוד טניס דמיוני

מהו הצד הראשון ומהו הצד השני?

שהוא בסך הכל (בלי כל רצון להמעיט מערך החוברת) חידד והעיז להניח את התחושות שכל אחד מרגיש על השלחן.

אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
 
אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
ברור שזה עשה שינוי הרי אני בגלל זה שלחתי את בני לת״ת מוסדי עולם של הרב דוד אברהם (באמת! קודם קריאת החוברת רשמתי את בני לחיידר אשכנזי...) וכמוני אני מאמין שעוד רבים. לומר שהוא גרם להכל או אפילו לרוב השינוי זה הגזמה ובוודאי שלא אבל זה שיכנע רבים.
 
שהוא בסך הכל (בלי כל רצון להמעיט מערך החוברת) חידד והעיז להניח את התחושות שכל אחד מרגיש על השלחן.

אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
לי שהיתה לי מודעות עצמית על תהליכים חברתיים וציבוריים זה היה חידוד והבהרה.
ואולם ודאי שיש המוני בחורים ואברכים שניזונים ממה שמגישים להם בסביבתם הקרובה. ולא עסוקים כלל במה שמחוץ לאסקולה המצומצמת שלהם.
לחלקם ודאי שהחוברת חוללה שינוי בראיית המציאות.
 
מה בעצם הביא אותו להדפיס שוב את החוברת?
לכאורה לפחות במישור המפלגתי המרביצי כבר הצטרפו לש"ס [יהיו שיאמרו אפילו שהשתלטו עליה מבפנים]
אולי בשביל שצעירי הצאן וגם חלק מהמבוגרים ידעו שלראשי הישיבות היה דעה טהורה ונקיה לש"ש (ופשוט שגם ל"צד השני") ולא סתם היו "משוכנזים ששנאו את מרן"
היום כשתנועת ש"ס מתנהלת באופן תורני וישיבתי, הצעירים אינם מבינים מדוע היה צורך להיבדל מהקו שנקטה אז התנועה.
ומאידך לולי שמרן זיע"א הצעיד את התנועה וסיקל האבנים והקוצים זרע וחרש, כנראה שלא היה היום מה לקצור - תוצאותיה המבורכות של התנועה בעשיה של תורה ורווחה למען כלל הציבור ובני התורה בפרט.
וזה שאמרו חז"ל עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו זה ה' קוינו לו.
והיינו שיושבים במחול (צורת עיגול) כל אחד ממקומו וכולם מצביעים לאותו מקום באמצע ואומרים זה ה' קוינו לו.
 
אם לשפוט לפי תאריך ההודעה האחרונה בתמונה דלהלן [ביחס לתאריך של ההודעה שקדמה לה], נראה שהפורום השכן ומנהליו עוקבים בהתענינות אחרי הפורום שלנו:


הצג קובץ מצורף 454
המהדורה השלישית יצאה לאחרונה או לפני כמה חודשים?
או שבעצם מזה שלא יצא לאחרונה אלא לפני כמה חודשים, ועד עכשיו לא העלו את זה שם, מוכח שראו את זה כאן.
(למרות שדברים מתגלגלים ויכול להיות שזה עבר כמה ידיים עד שהגיע לשם...)
 
אולי בשביל שצעירי הצאן וגם חלק מהמבוגרים ידעו שלראשי הישיבות היה דעה טהורה ונקיה לש"ש (ופשוט שגם ל"צד השני") ולא סתם היו "משוכנזים ששנאו את מרן"
היום כשתנועת ש"ס מתנהלת באופן תורני וישיבתי, הצעירים אינם מבינים מדוע היה צורך להיבדל מהקו שנקטה אז התנועה.
ומאידך לולי שמרן זיע"א הצעיד את התנועה וסיקל האבנים והקוצים זרע וחרש, כנראה שלא היה היום מה לקצור - תוצאותיה המבורכות של התנועה בעשיה של תורה ורווחה למען כלל הציבור ובני התורה בפרט.
וזה שאמרו חז"ל עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו זה ה' קוינו לו.
והיינו שיושבים במחול (צורת עיגול) כל אחד ממקומו וכולם מצביעים לאותו מקום באמצע ואומרים זה ה' קוינו לו.
יפה אמרת!
מי שקורא את הסקירה המרתקת בקונטרס אריות שעליו נסוב השרשור, רואה בצורה מופתית איך הקב"ה סיבב את הדברים.
מצד אחד ראשי הישיבות הכינו תשתית ישיבתית עמוקה ואיכותית לציבור לקום עליה עם צביון וערכים ישיבתיים שיסייעו להקמת עולם תורה מפואר.
מצד שני מרן הגר"ע זצ"ל הקים מאפס את התשתית המפלגתית, הפוליטית והרעיונית שתאפשר את קיומו של עולם התורה הספרדי.
והא בלא הא אי אפשר.

וזהו בדיוק אותו מחול לצדיקים, שרואים שהקב"ה סיבב את הצדיקים להכין ולהכשיר את הקרקע לדור המהפכה של ימינו.

מה בעצם הביא אותו להדפיס שוב את החוברת?
לכאורה לפחות במישור המפלגתי המרביצי כבר הצטרפו לש"ס [יהיו שיאמרו אפילו שהשתלטו עליה מבפנים]
לא התרשמתי שהקונטרס נועד לשרת מטרה פוליטית, וכל הסוגיה של ש"ס היא שולית מאוד בסיפור, גם מצד הכותב.
מה שחשוב שיקום עולם תורה ספרדי איכותי בעל ערכים ישיבתיים נכונים, ולא שיצביעו ש"ס בקלפי.
 
למעשה, האם הקונטרס הזה שינה לכם את החיים?! או לפחות משהו מהם?
או שמא הוא רק חידד את כל מה שאתם יודעים, והציב על השלחן את מה שלפעמים בורחים ממנו...
כנראה שמשהו באמצע.

קונטרס - או כל מניפסט שהוא - לא משנה חיים של אנשים באופן ישיר אף פעם.
הקושי, הכאב והתחושות - היו קיימים אצל כולם (וכפי שכתוב בקונטרס עצמו, שרק בא לסדר את מה שכולם מרגישים או כעין זה, ועיי"ש בדבריו לגבי אוסף גדול של 'יחידים').

אבל הניתוח הגאוני והחד, ההגשה המעניינת וגיבוש האסטרטגיה המסודת והמקיפה ליצירת שינוי אמיתי ומעשי - היו מצפן ומורה דרך לרבים.

הקונטרס הכשיר את הקרקע לפעילות ולשינוי, ולאחר מכן ניתן היה לבצע את השינוי בפועל והוא אכן בוצע, בהקמת קהילות, בהקמת מוסדות ועוד.
ולמעשה הוא עדיין מבוצע ועדיין בשיאו ויש ערים ומקומות שרק בתחילתו.
(וגם הפורום הזה כנראה חלק מהביצוע...)

אין אדם אחד שיכול לקחת קרדיט על המהפכה.
היא התרחשה ומתרחשת בגלל אנשים וגופים רבים שפעלו ויצרו אותה, והבולט ביניהם הוא איגוד עמלי התורה ובראש כולם כמובן מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, אבל יש עוד גופים ועוד גדולי תורה שסייעו לכך בעוז, וכולם יחד עשו ופעלו זאת.

אבל כטריגר - אין כל ספק שקונטרס אריות קשורים בחוט היה המניע החזק והמשמעותי ביותר למהפכה של הציבור הספרדי.
 
לי יש השערה ברורה מאוד מי המחבר ואשמור אותה לעצמי, רק זאת אומר - אני בטוח שהוא עוקב אחרי השרשור הזה...
ולכלל המנחשים, מסגנון הכתיבה של הקונטרס נראה ברמת וודאות גבוהה שלא חיבור אותה רב עם כל גינוני הרבנות, אלא אברך ממוצע.
 
ו... אני יודע בוודאות מי הכותב.

מה אכפת לי לכתוב את זה...
לא יודע אם כתבת ברצינות או לא,
אבל אני יודע בוודאות את זהות הכותב.

שני רמזים:
א. בוודאות גמורה - זה לא אף אחד מהשמות שהוזכרו בתחילת האשכול,
ב. בוודאות גבוהה - כותב הקונטרס הגיב באשכול הזה (לא אני).
 
  • תודה
תגובות: MMH
לא יודע אם כתבת ברצינות או לא,
אבל אני יודע בוודאות את זהות הכותב.

שני רמזים:
א. בוודאות גמורה - זה לא אף אחד מהשמות שהוזכרו בתחילת האשכול,
ב. בוודאות גבוהה - כותב הקונטרס הגיב באשכול הזה (לא אני).
מסכים לגמרי.
 
השערה מעניינת: היה ומישהו יעיז לכתוב את שם המחבר - הפוסט שלו ימחק על המקום על ידי מנהלי האתר.

ועמדתי האישית - יכול להיות שהם צודקים. אם מישהו רוצה להיות אנונימי - למה שנהרוס לו? למי אכפת אם קוראים לו דוד או יענק'ל או משה או אפרים, כל זמן שזה לא אריה דרעי או מישהו דומה - אין שום אינטרס ציבורי בשמו של המחבר.
 
זהות המחבר לא ידוע ונ"ל עדיף שכך כדי שהקוראים לא יהיו נגועים לטוב ולמוטב
לעיקר השאלה
א. ודאי שיש בחוברת פתיחה של פצע מוגלתי חריף שהיה בציבור הספרדי
ב. יש הרבה דברים להתווכח היסטורית על החוברת. רוב הקוראים שלא היו קשורים למרביצי לא נהנו כ"כ מהבמה הגדולה וההשפעה שיוחסה לאירגון היסטורי זה. מאידך רוב הקוראים שהיו שייכים למרביצי כן נהנו, מה שמראה שהיתה נטיה למרביצי.
ג. המהפך של שליחה למוסדות לכתחילה וכד' נבעה מעבודת שטח מטורפת של מספר אברכים מצומצם רובם קשורים לאיגוד עמלי התורה, והחוברת שי"ל אח"כ עזרה לזה.
ד. כתוצאה מכך איגוד עמלי התורה עזר לפרסם את החוברת כחלק מכלל עבודת השטח שיצרו ועשו, אבל אין זה חוברת שלהם או מטעמם אלא רצון לעורר שיח.
ה. ב"ה היום המציאות שונה בהרבה ועדיין יש עבודה.
 
האינטרס של מפרסמי החוברות הללו הוא למנוע את המצב שטובי הבחורים לומדים בישיבות האשכנזיות, מכמה סיבות, כל אחד והאינטרס הקטן שלו. לאחד מפריעה העובדה שבנו לא התקבל לישיבה אשכנזית טובה, לשני מפריעה העובדה שבחורים ספרדיים שלמדו בישיבות אשכנזיות לא ממהרים לקבל את מרותו של הגר"ע יוסף, כפי ששאף כל ימי חייו שהספרדים ללא יוצא מן הכלל ילכו לפי פסקיו. והשלישי בכלל רוצה להמליך את אחד הרבנים שלדעתו אינו מוכר מספיק בציבור הספרדי.

יתכן שהמצב העכשווי ישתנה מעט, לאורך תקופה של עשרות שנים, אבל הוא לא יתבטל עד ביאת גואל צדק, היות ויש כאן גלגל, שמתחיל (לגודל האבסורד) דוקא אצל בניהם של ה"מיוחסים", גם הרבנים וגם העסקנים, וכל מי שידו משגת לדחוף את בנו למוסדות אשכנזיים. לדוגמא, למרות שהגר"ע יוסף בעצמו למד במוסדות ספרדיים (ת"ת בני ציון בשכונת הבוכרים, ישיבת פורת יוסף), בניו כבר למדו בישיבות אשכנזיות נחשבות (חברון, הנגב, וכו'). כך גם בניהם של עסקני ש"ס. והמצב הזה גורם שהעידית הספרדית נמצאת שם, ובאופן טבעי, איכות הישיבות הספרדיות יורדת. ולכן אי אפשר לשכנע אדם ספרדי שיכניס את בנו לישיבה ספרדית, כאשר הוא יכול להכניסו לישיבה אשכנזית. וכמו בכל היצע וביקוש, הביקוש לישיבות האשכנזיות הוא תמיד גבוה.

יש הרבה ספרדים (ואני בתוכם) שבאופן מושכל בחרו שהילד שלהם ילמד במוסדות ספרדיים דוקא, שם אין הרגשת נחיתות כלשהי, ואין התעללות נפשית שמגיעה באופן טבעי מילדים אחרים, והם חושבים שספרדי צריך ללמוד במוסדות ספרדיים ולא לדחוף את עצמו למקומות שאינם מתאימים לו ואינם מעוניינים בו. לשיטתם, מוסד ספרדי הוא לכתחילה ולא בדיעבד, והם לא זקוקים לטובות של אף אחד. סוג האנשים האלה ממילא אינו זקוק ל"חוברות חיזוק" למיניהם.

אז מה יתרון לבעל הלשון?
 
האינטרס של מפרסמי החוברות הללו הוא למנוע את המצב שטובי הבחורים לומדים בישיבות האשכנזיות, מכמה סיבות, כל אחד והאינטרס הקטן שלו. לאחד מפריעה העובדה שבנו לא התקבל לישיבה אשכנזית טובה, לשני מפריעה העובדה שבחורים ספרדיים שלמדו בישיבות אשכנזיות לא ממהרים לקבל את מרותו של הגר"ע יוסף, כפי ששאף כל ימי חייו שהספרדים ללא יוצא מן הכלל ילכו לפי פסקיו. והשלישי בכלל רוצה להמליך את אחד הרבנים שלדעתו אינו מוכר מספיק בציבור הספרדי.

יתכן שהמצב העכשווי ישתנה מעט, לאורך תקופה של עשרות שנים, אבל הוא לא יתבטל עד ביאת גואל צדק, היות ויש כאן גלגל, שמתחיל (לגודל האבסורד) דוקא אצל בניהם של ה"מיוחסים", גם הרבנים וגם העסקנים, וכל מי שידו משגת לדחוף את בנו למוסדות אשכנזיים. לדוגמא, למרות שהגר"ע יוסף בעצמו למד במוסדות ספרדיים (ת"ת בני ציון בשכונת הבוכרים, ישיבת פורת יוסף), בניו כבר למדו בישיבות אשכנזיות נחשבות (חברון, הנגב, וכו'). כך גם בניהם של עסקני ש"ס. והמצב הזה גורם שהעידית הספרדית נמצאת שם, ובאופן טבעי, איכות הישיבות הספרדיות יורדת. ולכן אי אפשר לשכנע אדם ספרדי שיכניס את בנו לישיבה ספרדית, כאשר הוא יכול להכניסו לישיבה אשכנזית. וכמו בכל היצע וביקוש, הביקוש לישיבות האשכנזיות הוא תמיד גבוה.

יש הרבה ספרדים (ואני בתוכם) שבאופן מושכל בחרו שהילד שלהם ילמד במוסדות ספרדיים דוקא, שם אין הרגשת נחיתות כלשהי, ואין התעללות נפשית שמגיעה באופן טבעי מילדים אחרים, והם חושבים שספרדי צריך ללמוד במוסדות ספרדיים ולא לדחוף את עצמו למקומות שאינם מתאימים לו ואינם מעוניינים בו. לשיטתם, מוסד ספרדי הוא לכתחילה ולא בדיעבד, והם לא זקוקים לטובות של אף אחד. סוג האנשים האלה ממילא אינו זקוק ל"חוברות חיזוק" למיניהם.

אז מה יתרון לבעל הלשון?
פשוט תגובה מדהימה! כל כך ישיר, לתוך המציאות הישרה, בלי כל הצטעצעויות המקובלות.
אף אני אענה חלקי, עדיין יש מקום לדיון, ברור שהחוברת הזו לא חוללה מהפך, מי שחושב כך לא ממש מחובר לשטח, החוברת העירה שיח, הקימה דור חדש של ספרדים שנושאים ונותנים בבעיה הזו.
ולא, לא כדעת הרב משיב כהלכה, אני חושב שהבעיה מורכבת יותר מגלגל, וגם חושב שיש לה פיתרון. אני מסכים שהמילה האחרונה ממש לא נאמרה, ואם נרצה להשתמש בציטוט מפורסם - "זה לא תחילת הסוף, אולי סוף ההתחלה."
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית