זה מגיע לאותו מקום - כיון שיש בדבר גנאי שהעדים רואים שמתייחד עמה בכדי לבעול.ברור
מה התכוונת כשכתבת
וזה מאוד דומה לנושא שכתבו הפוסקים על המנהג שהיו באים עדים לראות איך החתן והכלה מתייחדים בביתם בכדי לבעול דהוא "מנהג מכוער".
כי זה מגיע לאותו מקום
זה מגיע לאותו מקום - כיון שיש בדבר גנאי שהעדים רואים שמתייחד עמה בכדי לבעול.ברור
מה התכוונת כשכתבת
פריצות נקבעת לפי מעמד הדור. אם בדורות הראשונים היתה עמידה על עיקר הדברים ולא התעסקות בטפל היה הדבר ראוי ומבוקש, אבל מאחר והדורות הלכו והתגנו לכן יש לאסור.
נפקא מינה האם זו הגדרה של הספר, או שזה תיאור שניתן לו, שאינו בהכרח משקף את דעת מחברו.
זה מגיע לאותו מקום - כיון שיש בדבר גנאי שהעדים רואים שמתייחד עמה בכדי לבעול
שמא יש ליישב [מסברא גרידא]וזה גופא השאלה: אם הקב"ה שהוא נותן התורה הורה לנו בתורתו שאפשר לקדש בביאה, ולא ראה בזה גנאי, כיצד באו חז"ל וקבעו שיש בזה גנאי ואסור?
איני מסכים לכך כלל ועיקר. ומחשבתך זאת נוגדת לחלוטין הן את המציאות וגם את ההיגיון התורני.אני מקווה שאתה מבין שמעשה "פילגש בגבעה" לא היה קורה בימינו אפילו בציבור החילוני, קל וחומר בציבור החרדי
ידידי היקר מפי כתבך, זה לא תשובה בכלל. מה שאנשים מתרגלים נבנה בעיקר על פי מה שמתאים להם, לא 'סתם ככה' ובלי שום הסבר. ובענין זה ההסבר הוא זה בעצמו, שבזמן מסויים הבינו עם ישראל שצורה כזאת מהווה פרצה לקלי הדעת, והנהיגו בעצמם מידת הרחקה וזהירות.מה שכתבת, כבר כתבתי לעיל, אבל לא מחמת "מעמד הדור" אלא מחמת שהתרגלו לקדש בכסף ובשווה כסף.
ומעשה פלגש בגבעה, כמו שנראה מתוך הכתובים אירע כתקלה בלתי צפויה
ולמרות זאת עם ישראל יצא מביתו לבער את הנגע הרע הזה, ושמע מינה בהכרח שלמרות זאת ענין זה היה למטה מאד מדרגת כל העם.
ידידי היקר מפי כתבך, זה לא תשובה בכלל. מה שאנשים מתרגלים נבנה בעיקר על פי מה שמתאים להם, לא 'סתם ככה' ובלי שום הסבר
טבעת, כך מבואר בתיקוני הזוהר.אשה נקנית בכסף בשטר ובביאה, מה ההסבר שלא מקדשים בכסף? מדוע לא מקדשים בשטר? מדוע דוקא שווה כסף, ומדוע דוקא טבעת ולא שרשרת?
נאמרו בזה טעמים שונים ומשונים, והמבין יבין שכל הטעמים נאמרו בדיעבד, אחר שהשתרש שכך הוא ואחד העתיק מהשני.
ובדורות הראשונים, שהנפש היתה מתוקנת, והעבירות היו חיצוניות להם ולא מושרשות בהם, אז נפשם היתה מתאווה לחלקם ולשייך להם, בגדר 'דעת קנית מה חסרת', ולא היו חוטפים מכל הבא ליד (ההיפך מהיום, שחוטפים מכל הבא ליד ולא נהנים מכלום), והתאווה היתה נשלטת במשטר ובסדר ומשתמשים בה כפי הנצרך לתיקונו ולבניינו של עולם, ואז לא היה צריך לגדור גדר בזה ואדרבה זו דרך עיקר הקנין, מה שאין כן בהתקלקלות הדורות.
מה שאתה בכלל לא לוקח בחשבון, שאותם האנשים שפעם היו בגדר 'נכשלים', היום (אותה הכמות בהכפלה של כמה) הם חילונים לחלוטין, והם חייבים במצוות כמקדם, כך שודאי המצב הוא גרוע שבעתיים
ואין צורך לענות על מענותיו ותואנותיו של ספר ההערות על הספר עוז והדר לבושה כי 'אי אפשר לעמוד על הטפל'.
אין ספק בזה, אבל זה היה במקום חיצוני יותר, כעין טעויות שכליות, ולא ממקום שבו אדם תופס מכל הבא ליד בלי טעם ובלי ריח.אלה פיטומי מילי בעלמא.
מהרגע הראשון שהיו אנשים על כדור הארץ, הם נתנו עיניהם במה שלא שלהם. זהו תפקידו של היצר הרע. התאווה מעולם לא היתה "נשלטת" כי אז לא היה על זה שכר ועונש.
הרצח הראשון בעולם היה על רקע זה שקין התקנא בתאומה יתירה שנולדה עם אחיו: "אמר רב הונא: על תאומה יתרה שנולדה עם הבל; זה אומר: אני נוטלה שאני בכור, וזה אומר: אני נוטלה שנולדה עמי; ומתוך כך ויקם קין".
מה שכתבת שזה לא חד פעמי, גם לפי מה שכתבתי אין צורך להפקיע את זה.כשקוראים את התיאורים השונים שהבאתי, מבינים שלא תמיד מדובר באיזה מכשול חד פעמי.
ועכ"פ בוודאי שלא נכון מה שהושרש, שכביכול כל הדורות הקדמונים היו צדיקים וישרים, ודברים כאלה לא נודעו מעולם אצלם.
התכוונתי לציטוטים שהבאת, ומהטענות דלעיל.טענותיו חזקות ביותר, ומפריכות מיניה וביה את דבריו של עוז והדר לבושה. אתה חושב שאפשר לדחות זאת בקש?
אין ספק בזה, אבל זה היה במקום חיצוני יותר, כעין טעויות שכליות, ולא ממקום שבו אדם תופס מכל הבא ליד בלי טעם ובלי ריח.
התכוונתי לציטוטים שהבאת, ומהטענות דלעיל.
וכשכתוב בספר שיש פרצה הכוונה היא לפי ערך הדור, כמו שאם יספרו לך שבשכונה פלונית יש המון מקרי רצח, שזה יכול להיות פעמיים בעשרים שנה ולמרות זאת זה יקרא כך. ויוסי בן יועזר התיר שלשה דברים וקרו ליה יוסף שריא.
לא התכוונתי לציבור החרדי בציטטה שלקחת מדברי אלא בציבור החילוני. זאת אומרת שהם מגדירים את החוק כמתיר בגדול את כל התאוות, וכיון שהם מודעים להרס הגדול שזה יוצר, וגם שזה בהכרח ייצור אפקט בלימה מהצד המנוצל אז הם ממציאים כביכול אמצעי הגנה, שהם מועילים רק לאלימים, ולא לשכבות הנורמליות.גם בציבור החרדי יש מקרים כאלה שמטואטאים תחת השטיח,
מכלול הראיות מדבר על פרק זמן של שלש מאות שנה לכל הפחות.ממכלול הראיות לא נראה שמדובר בפרצה נקודתית.
אתה בעצמך הודית שזה מה שמקובל בעם ישראל, אז למה זה בלי מקור?!מאי נפק"מ מאיזה סיבה נמשך אדם אחר היצר, ומנין לך שאז הכל היה טעויות שכליות?
סיסמאות ללא מקור אפשר להמציא בשפע.
הגבתי למה שציטטתי.מה מקובל, לקדש בטבעת?
אתה כתבת שזה סיסמאות שפעם הטעויות היו שכליות.ואני מנסה להבין מה כתבת, ומה הקשר.
תן לייק במה שהסכמת.מה שכתבת, כבר כתבתי לעיל, אבל לא מחמת "מעמד הדור" אלא מחמת שהתרגלו לקדש בכסף ובשווה כסף.
אבל מה שהשתרש לחשוב שהדורות הלכו והתגנו, אינו מוכרח, לא שנא בזמן קדום (אני מקווה שאתה מבין שמעשה "פילגש בגבעה" לא היה קורה בימינו אפילו בציבור החילוני, קל וחומר בציבור החרדי), אלא גם בזמן חז"ל והראשונים.
וכן בספר לבושה של תורה להרב פאלק בכמה מקומות בספרו כתב בפשיטות על דור מדורות הקדמונים שהיו כולם צדיקים וטובים, ולדוגמא בהקדמה בנקודה השלישית כתב דהטעם שלא ביררו הפוסקים הקדמונים דינים אלו כל הצורך, היות ודורות הקדמונים הבינו זאת מעצמם ברוחב דעתם, ובסי' ז' אות ב' כתב על דורו של החת"ס שהיה כשר פי אלף מדורינו בכל הענינים ובפרט בענינא דצניעות הלבוש עכ"ל, ובסי' י' אות ב' סעיף ג' כתב דבשעתו של הגר"א היו כל העם יראים ושלמים, וכיו"ב כתב בסי' כ"ח אות ב' (ד"ה ויש) על דורו של בעל בית יצחק (בענין גילוי שער) ועיין גם בדבריו סי' נ"ח אות א', ובסי' י"ג אותיות ג'-ד' עשה אותו כחוק קבוע דלא שייך שיוכשר דרא (אם לא ע"י התעוררות של גדולי תורה).
והעיר עליו בקובץ "הערות על לבושה של תורה" שכפי הנראה בדברי חז"ל וספרים קדמונים אין זה נכון כלל, וכנראה שלא היו המקומות והזמנים שווים, ומהם שלא היו המון עם בדרגה של ציבור (החרדי) של דורינו בעניני צניעות (וגם בענינים אחרים).
ואף על זמן הש"ס אמרו בגמ' יומא י"ט ע"ב "האידנא יומא דכיפורי ואבעל כמה בתולתא בנהרדעא" ע"כ, ובמאירי קדושין י"ב ע"ב (ד"ה ובכל) כתב "בחתן הדר בבית חמיו כתבו גדולי הדורות שלא נאמרה אלא בדורות הראשונים אבל בזמנים הללו שבנות ישראל גדורות ביותר אין חוששין לכך" עכ"ל, ומבואר דאכשור דרי בענין זה מזמן הש"ס, וכיו"ב כתב בספר פחד יצחק (להר' יצחק לאמפרונטי) ענין אלמנה לא תגדל כלב וז"ל "והאידנא לא ראיתי מוחים באלמנה מלגדל כלב, אולי דעתה לא נחשדו ישראל על כך" עכ"ל.
ובספר לבש"ת הנ"ל סי' ד' אות ג' (סעיף א') הביא דברי הרמב"ם (פכ"ב מהל' אסו"ב הי"ט) שכתב "ואין אתה מוצא קהל בכל זמן וזמן שאין בהן פרוצין בעריות ובביאות אסורות" עכ"ל.
ובאגרות רע"א סי' קי"ג כתב "בענין מינקת שהרתה לזנונים וז"ל כי' בעוה"ר אין עוד הדבר לבזיון ולכלימה במדינה זו ויש לי אך שוט זה עליהם שצריכים לישב בנוולן ובצער ב' שנים ועי"ז פורשים מזה ואם גם חומה זו יופרץ ויקל להם להנשא ירבה הפריצות בעו"ה" וכו'. ובשו"ת זרע אמת ח"ג סי' קי"א ד"ה אלא כתב "מה נעשה בשאר ילדים הנולדים ע"י ניאוף וזמה, ומעשים בכל יום בדור פרוץ כזה" עכ"ל.
ובשו"ע אהע"ז סי' כ"ד כתב "ובדורות הללו שרבו הפריצים יש להתרחק מלהתייחד עם הזכר" עכ"ל, ובב"ח שם כתב "וכתב כן לפי מדינתו ודורותיו, ומשמע דיש להתרחק מדינא קאמר אבל במדינתינו דלא נשמע שפרצו בעבירה זו א"צ להתרחק" עכ"ל (ומובא בח"מ וב"ש שם).
ובשו"ת הרא"ש כלל ל"ז סי' א' כתב "שכתבת שנהגו במקומך לארס נשים ולהתיחד עמהם ולדור ביחד בלא חופה ובלא ברכה, מנהג רע הוא וחייבין הקהל לבטלו" וכו'. ובס' דרכי ציון לר"ע מברטנורה (אגרת שבה מתאר מסעו לא"י) כתב על עיר פלירמו "גם באיסור הנידה מקילין מאד, ורוב הארוסות תבאנה הרות לחופה" עכ"ל, וכעי"ז בתקופה זו בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג-ש"ד וש"ז (ועוד בענין הנהגות חתן וכלה בחיבוק ונישוק וכדומה ע' בס' יערות דבש ח"א דרוש ב' ד"ה ואתם ושם דרוש ג' החל ד"ה ואתם וח"ב דרוש ט' החל ד"ה הדור, ובכו"פ סי' קצ"ה סוס"ק ו').
ובספר לבש"ת הנ"ל סי' מ"ד אות ג' הביא מס' עקידת יצחק שהיו נפוצים בימיו רועי זונות עד שהיו קצת קהלות מספקין להן פרס מהקהל, וכיו"ב מובא בספרים אחרים, עיין שו"ת ר"י בן הרא"ש סי' י"ז, וכעי"ז בשו"ת ריב"ש סי' תכ"ה. ובשו"ת מהר"מ מלובלין סי' ט"ו כתב "במי שנתפס עם זונה עכו"ם דלא נעשה מומר לתיאבון וז"ל ובפרט בזמנינו זה בעו"ה שרבים נכשלים בעבירה זו שאין להחשיבה כמומר לתיאבון" עכ"ל, וע' גם בלשון ר' ירוחם המובא בד"מ ורמ"א או"ח סו"ס קנ"ג (ושם בביה"ל ד"ה אבל). וע"ע בס' מגדל עוז להגריעב"ץ עליית דרך ארץ פ"ח ד"ה אל (בענין ארץ שמקילין בנשג"ז), וכן בס' פלא יועץ ערך זנות.
ובשו"ת חו"י סי' קצ"ו (מובא בס' זה סי' כ"ז אות י"ז וסי' כ"ח אות ט') דן במי שרצה לקדש אשה ע"מ שיחול לאחר שימות אשתו וז"ל "ועוד יש לחוש לכמה חששות (והקלו') ומש"כ הגאון הנ"ל שם דהדבר פשוט דקאי רק בפורצי גדר וקלי הדעת, צ"ע אם לשון אין חוששין לזה סובל פי' זה", וע' בשו"ת אג"מ ח"א מאהע"ז סי' ס"ט דמשמע שהבין לשון הרש"ל כפשוטו. ומה שהק' הגריש"א זצ"ל דלשיטת הדברי חמודות דכל שרגילים לגלותו נעשה כמקום מגולה ומותר, י"ל דעם שהיה נפוץ שלא הקפידו מלגלות מקומות אלו לא היו מגלותן בכל [ותקלות] כי מנהג בחורי ישראל הפריצים לנהג קלות ראש עם הבתולות משא"כ עם הנשואות גדרו גדר ואין מי שנוהג קלות, ופן חלילה יכשילו בה לגמרי וכו'.
ובענין ריקודים אנשים ונשים בחורים עם בתולות כנראה שהיו מאז ומעולם מצוים קלי הדעת פורצי גדר בזה, מרוב החרמים והתרעמות עליו, ובס' כלבו סי' ס"ו (העתק מס' מורה חטאים לר"א רוקח) בשם הר"מ מרוטנבורק "כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה" עכ"ל, וכענין זה בארוכה בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג- ש"ז, וע"ע בשו"ת רד"ך בית י"ד בענין קהלה שהוצרכו להחרים שלא ירקדו אלא איש עם אשתו ואב עם בתו ואם עם בנה ואח עם אחותו, וזה בכדי למונעם מלרקד עם נשי חבריהם, ואף בזה קמו עוררים, ע"ש. וביש"ש פ"א דגיטין סי' י"ח כתב "ומעתה לבי בוער כתנור על עם ה' שנקראו בשמם בחורי ה' עם הקודש שהם שותים במיני זמר וכמה עונות בידם, העון הראשון מי התיר להם להיות במחול אחד עם הבתולות כו' אפילו לעתיד ק"ו האידנא שהשטן מרקד והדור פרוץ בחטא כו', זמר נשי ועני גברא כאש בנעורת כו' ובעו"ה האידנא עוברין על אותו שהוא כאש לנעורת בשמחת נשואין כשמתערבין אנשים ונשים יחד" וכו', וכמו"כ בקב הישר סי' פ"ז, דעון זה הוא מצוי בעו"ה ברוב מדינות פולין וליטא, ע"ש.
וכן ע' בתורת חיים ע"ז י"ז ע"א ד"ה אבי (מובא בפת"ש אהע"ז סי' ס"ה ס"ק ב'), ובשל"ה שער האותיות אות ק' סי' שכ"ט ואוי להם לאלו שהולכין במחול עם נשים וכו'. וכיו"ב בשו"ת פרח מטה אהרן שאלה ה'. וע"ע ביערות דבש ח"א דרוש ב' ד"ה ודברים וח"ב דרוש א' ד"ה אבל באמת, ובמגדל עוז שם ד"ה וביום. וכן ע' בביה"ל סי' של"ט סעיף ג' ד"ה להקל שהאריך בזה בשם ס' זכרון יוסף (או"ח סי' י"ז), וכן בס' אהבת חסד ח"ג פ"ו.
ובקונטרס אחרון להב"ח סי' כ"ב מאהע"ז הל' יחוד כתב "ובעו"ה במלכותינו זה נהגו נשי עם הארץ לעבור על דברי חכמים ואין מקפידין להפריש בין עיר ובין שדה ובין כשרים לפריצים ואע"פ שדורשין ברבים ומזהירין אותם על ככה לא יניחו מנהגם הרע, ואין כח בידינו ליסרם על ככה כו' ומה יאמר הרב (בעל הדרישה שלימד זכות על המנהג) בשאר איסורים דאורייתא דנהגו להקל בעו"ה ואין בידינו למחות" עכ"ל (וע"ע שו"ת חו"י סו"ס ע"ג).
בשו"ת חת"ס אהע"ז סי' ק' ד"ה היוצא כתב אדם דשכיח אצל שכינתו ולא נמצאו מעולם בהחבא או בפתח סגור וכמה פעמים בא הבעל ויודע מזה ולא קינא לה ולא מיחה בו ולא הרגיש, נהי דרע ומר המעשה ואל תרבה שיחה עם האשה ומ[י]די הרהור לא יצא או אפילו שארי שגעונות, אבל להיות זה רגלים לדבר לא שמענו, א"כ לא הנחת כמה בנות לא"א בדור הרע הזה עכ"ל, וע"ע ביע"ד ח"ב דרוש א' ד"ה אבל באמת ושם דרוש ט' ד"ה ובעונותינו, ובמגדל עוז שם ד"ה ומה.
ובס' זה סי' מ"ט אות כ"ב (סעיף ב') הביא בתוך תשובה של מרן הגרי"ש אליישב זצ"ל דברי רש"ל ביש"ש (ב"ק פ"ה סי' ז', ומובא בט"ז חו"מ סי' שצ"ג ס"ק ג') בעו"ה במדינות אלו פולין ואשכנז אין חוששין לזה לא אנשים ולא נשים ואפילו בלא אפייה מגלין זרועותיהן עכ"ל.כט ובסי' ל"ד הביא מלבושיהן אלא רק לעתים רחוקים ולפיכך לא נעשו מקומות מגולות אבל מכ"מ הסתמות הוא באנשים ונשים שאין חוששין לזה וכמשמעות לשון הרש"ל, ונ"מ להלכה דב"ק שם. ויע"ע בשו"ת מהרש"ל סי' ל"ג ד"ה הדרך הרביעי, שלימד קצת זכות על עדים רקים ופוחזים וז"ל ואף שיש לפקפק ולהשיב דרוב מעשיהם הרעים של אותם האנשים בעו"ה הרגל מצוי באנשי.
כיו"ב מס' תפארת שמואל שרגילות הנשים לגלות זרועותיהן ורגילות להיות בית הצואר פתוח עד סמוך לדדיהן, וכן ע' במגדל עוז שם ד"ה ואין בענין בגדי נשים קצרי יד ורחבי צואר וכו'. ובסי' ל"ד אות י"ד וסי' ס"א אות א' (ד"ה ובזה) הביא מס' קב הישר שרבו המתפרצים בנות דורינו שהלכו במלבושים כמו בנות הערלים כו' נטויות גרון וערום עד בית דדיהן עכ"ל. וע"ע בס' פלא יועץ ערך גלות מש"כ על מנהג ערי איטליא בימיו וכן הח"ח ברי"ס גדר עולם כתב מטרת ספרו וז"ל בעו"ה נתפרץ כהיום מדת הצניעות מאד וביותר בענין גילוי שער ראש האשה הנשואה שנעשה כהפקר לאיזה נשים שהולכות בפרהסיא לעיני הכל בשערותיהן המגולות וגם על גילוי זרועותיהן אינן מקפידות עכ"ל, וכיו"ב שם בהסכמה ממו"צ ווארשא העיד אשר בעוה"ר רבה המכשלה וכו'. ובס' לבש"ת סי' ד' אות ג' (סעיף ב') הביא מהג"ר זלמן סורוצקין זצ"ל בענין בגדי פריצות בירושלים לפני המלחמה, וכיו"ב בסי' י"ג אות י"ב מהגרחי"ל אויערבאך זצ"ל.
וכן מקובל שבארצות המזרח לבשו תמיד רעלות כמנהג הערביות, אבל לפני ארבע מאות שנה בדמשק, מובא בספרי שבחי ר' חיים ויטאל, שהיה שם דיבוק אחד שהוכיחם בזה הלשון, "ואנשי מצרים יש להם עבדים משרתים, וכשהאנשים יוצאים מבתיהם, העבדים שוכבים עם נשותיהם… גם נשותיהם הולכות חצופות בלבושיהן, תכשיטין מגונות כמו כאלו הפינגאניס אשר בראשיהן, ודדיהן מגולות, וממלאין חיקם בגדיהן כדי שיראו דדיהן גדולות, ומוליכות אלו הליזאריס והנוקאביסן דקין להראות גופן, ומשימין תוך חיקם מיני בשמים לגרות יצר הרע באנשים".