תרומה לעזרא

רבי דוב לנדו שליט"א

נתי קאליש
עדכון מהמרכז הרפואי מעיני הישועה: בחסדי שמים מרובים הניתוח הסתיים בהצלחה בס״ד, מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו יצא מחדר הניתוח, ונמצא כעת בחדר התאוששות. הציבור נקרא להמשיך להעתיר בתפילה להחלמתו השלמה של מרן רבי אפרים דוב בן דבורה לרפו״ש.
 
חסדי שמים בזכות התפילות הרבות, הבוקר רשכבה"ג רבינו מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו שליט"א שב למעון קדשו לאחר ששוחרר מבית החולים בו אושפז לאחר שמעד בביתו בסוף השבוע שעבר. רשכבה"ג מרן שליט"א ממשיך להתחזק ולהתאושש ומקיים את סדר יומו כרגיל, בימים הקרובים בע"ה ישוב לקבל קהל.
הציבור נקרא להמשיך ולהעתיר בתפילה להמשך התחזקותו השלמה של מרן רבינו אפרים דוב בן דבורה לרפו"ש.
***
ומתלהטין אחריה
היום כשחזר רשכבה"ג מרן שליט"א למעונו, מיד כשנכנס לביתו, רץ לקחת עט ולרשום הערה ששמע לפני שיצא מביתו לאשפוז בבית החולים, מתלמידו הג"ר משה חיים אולמן על אחד הנידונים במעמד 'הריתחא דאורייתא' האחרון שנערך בשבוע שעבר בירושלים. מרן שליט"א ישב לכתוב במשך דקות ארוכות את ההערה וירווח לו. כשבכל העולם היהודי מתעניינים במצבו, את מרן שליט"א מעניין רק דבר אחד! לעמול ולהתייגע בתוה"ק. אשרי העם שככה לו.
רשכבה''ג בתפילת מנחה הצהריים.jpegהגרמ''ה הירש מבקר את רשכבה''ג עם שובו מבית הרפואה מעיני הישועה.jpgרשכבה''ג בכתיבת חידו''ת מיד אחרי שובו.png
 
גדול הדור שר התורה מרן רבינו הגאון רבי דוב לנדו שליט"א התבטא בחריפות נגד הציונות הדתית ואמר כי רבניה מלמדים תורה מעוותת ולכן המון לוחמים מהנגזר נהרגים. עוד הוא אמר כי בזכות לימוד התורה לא הייתה התקפה יותר קשה על מדינת ישראל.
בשיחה עם חברי ארגון 'לב שומע', שהובאה באתר 'כיכר השבת', אמר מרן אני לא כל כך מדינאי – אבל כולם אומרים שהמצב בארץ ישראל שהערבים לא באו ושטפו את הארץ, ולא הרגו וחיסלו את הכל אין לזה שום הסבר שכלי, וכשאין הסבר שכלי, אז זה מוכח, איז אויסגישפארט כמו שר' ברוך בער אמר, שיש משהו מיוחד שמציל את היישוב, ואין שום דבר לתלות, רק לימוד התורה, ויש הרבה חילונים עם כנות שלא יודעים להתמודד עם זה, מה קרה כאן, העם נמצא כאן מוקף מאוייבים, אנשים שרוצים ושונאים שנאה, לקחו להם את הארץ שלהם, היו צריכים ללכת לעשות את הדברים הכי נוראים, ולא עושים, ואין שום הסבר לזה מדוע לא עשו, בטבע של הערבים שהם פראים, וההסבר היחידי זה לימוד התורה".
אחד הנוכחים שאל אותו: "היום יש הרבה בחורים שהם רואים את הציבור הדתי לאומי, מה שמרן שליט"א קורא להם הכיפות הסרוגות שבאמת מוסרים את הנפש להבנתם, חלקם לומדים, ומצד שני הולכים ונהרגים בשביל מה שהם קוראים בלשונם 'משמר העם והארץ' ויש בחורים שזה עושה להם הרגשה של אנחנו לא בסדר, הם בסדר".
מרן שליט"א לא התרשם: "אז אמרתי, הם נהרגים בגלל שאנחנו לא לומדים מספיק, וצריך להציל עוד יותר. הם נהרגים כי רבותיהם מלמדים אותם תורה מעוותת, מי שמכיר את הרעיון הציוני, מה היה פעם, תנועת בני עקיבא, זה קיים עדיין, אבל אני לא מאחל להם כל ברכה, הסיסמה שלהם הייתה, אני נעבאך יודע, לא בורא עולם, לא תורה, 'ארץ ישראל, לעם ישראל על פי' הצבע – אני אומר – 'תורת ישראל', זה מה שקיים. החילונים של היום כבר מפקפקים בכל הזכות בארץ, והם צודקים מבחינת…, להם ארץ ישראל זה השיא".
במהלך דבריו הוא הציע: "אפשר בלי מדינה לחיות טוב עם הערבים, אם נלך עוד אחורה אפשר כמו שר' חיים זוננפלד עשה, לכבד את הערבים, היה די טוב שמושלים כאן הערבים, מצב הכי טוב, הערבים היו מושלים, היו מכבדים אותם, לא מתערבים בהם, מביאים כסף לארץ, הערבים אוהבים כסף".
 
חשוב שמישהו ירים את הכפפה, ויפרט את ייחידויותו של מרן הגאון האדיר דנן שליט"א בידיעת התורה.
לי אין כעת מוחין, לכן אוכל לכתוב, שלפני כמה שנים, היה אצלנו בכולל אברך צעיר שהיה החברותא של ר'ב דוב שליט"א, וממנו קיבלנו בבואה במה מדובר, כל מקום שתשאל אותו מברכות עד עוקצין, במקום מביא לך מהגרש"ש עד הגרי"ז ומהגרע"י עד הגרח"ק, טוחן זה בזה מכל הכיוונים דברים שלא שיערת כלל.
 
חשוב שמישהו ירים את הכפפה, ויפרט את ייחידויותו של מרן הגאון האדיר דנן שליט"א בידיעת התורה.
לי אין כעת מוחין, לכן אוכל לכתוב, שלפני כמה שנים, היה אצלנו בכולל אברך צעיר שהיה החברותא של ר'ב דוב שליט"א, וממנו קיבלנו בבואה במה מדובר, כל מקום שתשאל אותו מברכות עד עוקצין, במקום מביא לך מהגרש"ש עד הגרי"ז ומהגרע"י עד הגרח"ק, טוחן זה בזה מכל הכיוונים דברים שלא שיערת כלל.
אכן מדובר בגאון אדיר שלא מבייש 'גדולים' מלפני מאה ומאתיים שנה
 
אכן מדובר בגאון אדיר שלא מבייש 'גדולים' מלפני מאה ומאתיים שנה
בקטע שהעליתי העלה סברא, משם ר' שמואל רוזובסקי שבהודאת בע''ד יש שני דינים,
א] הודאה ומחילה. ב] ראיה שלא היה מפסיד עצמו.
ודן מה הדין במקרה שהיה יורש, שהודה שהאבא הקנה למישהו. ופתאום הגיע יורש אחר ניצול שואה, שלא היה ידוע כקיים, והוא יותר קרוב, וכעת אין הודאת בע''ד, האם זה נחשב הודאת בע''ד.
ואגב תוך כדי הדברים התפעלתי מענוותנותו של הגאון האדיר ר' אשר וייס שליט''א שבא לשמוע, ונו''נ לפניו, בהכנעה, זה פלא עצום בגילו ומעמדו, תורה וענוה בכרך אחד.
ומ''מ העלו הגאונים שם האם זו סברא שיש בכוחה להוציא ממוחזק.
והרב לא קיבל את השאלה.
ולאחר מכן ששאלו מכמה כיוונים, התבטא, בשקט "אין כאן לומדים", ואז אחד הביא שראיית ר''ש היא במקום שיש מוחזק.
תשמע זה מושגים של חלישות הדעת, איזה חשבון בגדרי הודאת בע''ד, לזכור על מה הוא מתבסס, כמושכל ראשון, הוא מצפה שהלומדים ידעו זאת בפשטות. רק יש שאלה שלב נוסף קדימה.

עוד דבר מעניין הראיות מופלאות מרלב''ג על התורה ומכל מיני מקורות בלתי צפויים לגמרי
 
אכן מדובר בגאון אדיר שלא מבייש 'גדולים' מלפני מאה ומאתיים שנה
רק להדגיש שמה שכתבתי זה על חבר שלי (והמדובר היה בהיותו בן 20 וכמה שנים) וק"ו בן בנו של ק"ו על החברותא הוא הגרד"ל שליט"א.
 
בקטע שהעליתי העלה סברא, משם ר' שמואל רוזובסקי שבהודאת בע''ד יש שני דינים,
א] הודאה ומחילה. ב] ראיה שלא היה מפסיד עצמו.
ודן מה הדין במקרה שהיה יורש, שהודה שהאבא הקנה למישהו. ופתאום הגיע יורש אחר ניצול שואה, שלא היה ידוע כקיים, והוא יותר קרוב, וכעת אין הודאת בע''ד, האם זה נחשב הודאת בע''ד.
ואגב תוך כדי הדברים התפעלתי מענוותנותו של הגאון האדיר ר' אשר וייס שליט''א שבא לשמוע, ונו''נ לפניו, בהכנעה, זה פלא עצום בגילו ומעמדו, תורה וענוה בכרך אחד.
ומ''מ העלו הגאונים שם האם זו סברא שיש בכוחה להוציא ממוחזק.
והרב לא קיבל את השאלה.
ולאחר מכן ששאלו מכמה כיוונים, התבטא, בשקט "אין כאן לומדים", ואז אחד הביא שראיית ר''ש היא במקום שיש מוחזק.
תשמע זה מושגים של חלישות הדעת, איזה חשבון בגדרי הודאת בע''ד, לזכור על מה הוא מתבסס, כמושכל ראשון, הוא מצפה שהלומדים ידעו זאת בפשטות. רק יש שאלה שלב נוסף קדימה.

עוד דבר מעניין הראיות מופלאות מרלב''ג על התורה ומכל מיני מקורות בלתי צפויים לגמרי
פלאי פלאים.
וכאן המקום גם להזכיר את ידידו כל הימים, הגאון המופלא רבינו אברהם גניחובסקי זצ"ל, אולי יטרח מישהו להעלות את הספד הגרד"ל עליו הנדפס בריש ספר בר אלמוגים.
וכן מי שכוחו באצבעותיו, יספר על השלישיה בחברון: הגרב"מ אזרחי זצ"ל, ולהבל"ח הגרד"ל והגרב"ד פוברסקי שליט"א.
 
ראשי תחתית