משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,044
במקום להתייחס לגופם של דברים, קרי - האמירות המזעזעות של ראשי המפד"ל, אתה מעביר נושא למנוע החיפוש שמצא את הדברים.
המפד"ל לא תלמידיו. נקודה. לא חידשת כלום.במקום להתייחס לגופם של דברים, קרי - האמירות המזעזעות של ראשי המפד"ל, אתה מעביר נושא למנוע החיפוש שמצא את הדברים.
האם הרב מרדכי אליהו זצ"ל היה ציוניאכן, זו מחלוקת בין הלאומיים הדתיים ובין החרדים. הלאומיים הדתיים אומרים: ודאי היה ציוני, שהרי הוא היה המנהיג הרוחני של הציבור הלאומי הדתי. החרדים אומרים: הוא היה חרדי, אלא שדאג לקרב את הלאומיים הדתיים לכיוון החרדי. אלו ואלו טעות היא בידם.
הג"ר אליהו אמנם היה חרדי, אלא שהוא אהב את כלל ישראל ואת ארץ ישראל. כלומר, הוא היה חרדי נורמלי, או כפי שנוהגים לכנות: חרדי מתון. הוא היה חרדי כמו חרדים רבים שבזמן קום המדינה היו הולכים לצבא ופועלים למען ההתיישבות. חרדים הקימו את שכונת מאה שערים, חרדים הקימו את פתח תקווה ואת ראש פינה. חרדים רבים התעסקו ביישוב הארץ במסירות נפש.
א"כ, מדוע לא נחשבו החרדים לציונים? כיוון שציונות משמעותה תחיית האומה הישראלית בארצה. היא אינה עוסקת רק בעליה לארץ, מגורים בארץ ובניין הארץ, אלא גם בתחיית האומה, הקמת המדינה, הקמת הצבא. אנו עוסקים בתחיית הכלל, וזו היא הציונות. הברון רוטשילד לא היה ציוני, אולם זה לא פוגע בזכויותיו הרבות. (עיין במה שכתב מרן הרב קוק במאמרי הראיה עמ' 393-394 בהספדו לברון רוטשילד, שהיה שליח אלוקי לחדש את הישוב בארץ.) הרצל היה ציוני כי הוא פעל להקמת המדינה, ורוטשילד התנגד להרצל. אמר הברון: רעיונות הקמת המדינה הם חלומות באספמיא. ובכל זאת, הוא תמך בבניין ובהתיישבות. אך אלו ואלו דברי אמת כיון שצריך גם ציונות מעשית וגם ציונות מדינית. בתחילה החרדים היו בעד ישוב ובנין הארץ. אחר כך חלקם שינו את טעמם, אך רבים השתנו רק כלפי חוץ.
רבנו הג"ר אליהו לא אהב פילוגים ופירודים, והיה מחובר לכולם. הוא לא היה קשור למרן הרב קוק ולא לרבנו הרב צבי יהודה. הוא כיבדם למאוד, אך לא היה קשור להם. בספר 'דורש טוב לעמו' שיצא לכבוד הגיעו לגיל שמונים שנה, מובאים רבותיו והרבנים שהיה בקשר עמם. בכל הספר כולו, לא מוזכרים מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה. אע"פ שעורך הספר הינו הרב שמואל זעפרני, שהוא רב ציוני מישיבת מרכז הרב. אבל, הוא איש אמת, והאמת הינה שהג"ר אליהו לא היה קשור למרן הרב קוק ולרבנו הרב צבי יהודה.
ישנם חרדים שמתנגדים לישוב ובניין הארץ כשיטת חסידי סטמאר, וישנם חרדים שתומכים בכך, וכך היה הג"ר אליהו. בצעירותו, היה הג"ר אליהו חרדי קיצוני, נגד המדינה. אך הקב"ה סיבב שיגור בסמיכות לישיבת מרכז הרב. הרב ראה את תלמידי הישיבה, ובהם צדיקים ותלמידי חכמים גדולים. יום אחד נצרך הרב לרשום את בנו שמואל לישיבה קטנה וראה שהישיבה לצעירים הינה מקום לימודים ראוי, מלא וגדוש ביראת שמים. לכן הוא רשם את הג"ר שמואל אליהו לישיבה לצעירים, שם הוא נעשה ציוני מכף רגל ועד ראש. וכך הג"ר אליהו זצ"ל, דרך יחסי השכנות ודרך בנו – התקרב והתקרב, והבין שזה לא כמו מה שאומרים.
.... הג"ר אליהו היה חרדי, אבל חרדי כמו שחרדי צריך להיות.
החרדים לא קלטו מה היא תחיית האומה בארצה, אבל זה לא אומר שלא צריכה להיות אהבת ישראל לכל עם ישראל. בספרו של הג"ר אליהו על המועדים – מאמר מרדכי – אין מילה בעניין יום העצמאות ויום ירושלים. אמנם הג"ר שמואל אליהו אמר שאביו היה אומר הלל ביום העצמאות ביחידות, אולם ברבים הוא לא אמר. הוא מאוד כיבד את רבנו הרב צבי יהודה, אבל הוא לא היה ציוני. עם כל זאת, הוא מסר נפשו, זמנו וכוחו לתמוך במאבק על ארץ ישראל. גם הג"ר ישכר שלמה טייכטל בעל אם הבנים שמחה לא היה ציוני, אלא חרדי. הוא לא מדבר על מדינה וצבא, אלא על עלייה לארץ, בניין הארץ ואהבת עם ישראל. הוא היה חרדי מתון, חרדי נורמלי, חרדי אמיתי. אמנם חסרה לו הקומה של תחיית האומה.
הג"ר אליהו גם היה כך. רבו של הג"ר אליהו היה הג"ר עזרא עטייה, ורבו של הג"ר עטייה היה הג"ר יוסף ידיד הלוי. הג"ר אליהו אמר על הג"ר יוסף ידיד הלוי שהוא היה גדול הדור, ובשו"ת שארית יוסף (ח"ד ס' ד) הג"ר י"י הלוי כתב על מרן הרב קוק שהוא היה כופר, אפיקורוס ומושחת, דפים על גבי דפים, דברים נוראיים ואיומים שאי אפשר לתאר. וזו גדלותו של הג"ר אליהו: הוא כיבד את רבותיו באופן עצום אולם לא הזכיר מעולם פירור אחד מכל הדברים הללו של רבו. כיצד הוא חולק על רבו של רבו, שהיה בעיניו גדול הדור? בגלל שהוא היה איש אמת, כמו שכתוב בגמרא בשבת (כב, א): "אמר אביי: כל מילי דמר עביד כרב, לבר מהני תלת דעביד כשמואל: מדליקין מנר לנר, ומתירין מבגד לבגד, והלכה כרבי שמעון בגרירה" וכן כאן, הג"ר הלוי היה רבו של הג"ר אליהו חוץ מלעניין הזה, כמו שרבי זירא מסר את הנפש כדי לעלות לארץ, אף שרבו רב יהודה התנגד לכך (כתובות קי, ב).
הישיבה של הג"ר אליהו הינה חרדית לגמרי, אך הוא היה איש אמת שהעריך מאוד את הציבור הדתי הלאומי כיון שהוא ראה את התורה הגדולה הצומחת שם. הוא היה איש אמת, שהודה על האמת. גם הג"ר אביגדר נבנצל חרדי, ואנו מתייעצים איתו ומזמינים אותו, והוא אוהב אותנו. הוא עובר על העלון 'עיטורי ירושלים' מתחילה ועד סוף ואח"כ מטלפן אלי ואומר בענווה: יעיין מר במה שכתב פה, כיון שמורי ורבי [הגרש"ז אוירבך] אמר אחרת. הוא חרדי, ובכל זאת הוא מלמד בישיבת הכותל ובמלחמת יום הכיפורים הלך תחת הפגזים לבקר את התלמידים שהיו בצבא (עיין בשיחות לספר במדבר עמ' לט). הוא מחובר אלינו, ואנחנו מתחברים אליו. וכן הג"ר אליהו. הוא הכיר אותנו, אהב אותנו והעריך אותנו, וגם אנחנו אותו.
נלקח משאילת שלמה 130
תשמע מ"ק לכו"ע היה א"א לא חלק שהוא בהתחלה היה אנתי מדינה אומנם השקפתו התמתנה אך בחיים אין ציטוט שדוגל בהשקפותיהם הפסולותאתה יודע למה אתה מצחיק אותי?
כי על סמך מעשיות ששמעת וידידים וחברים של מרן הרב אתה החלטת משהו ואין בלתו...
רוצה שאביא לך דברים להיפך מת"ח לא פחות קרובים ואולי יותר?
אני לא בא לומר שהם צודקים, אבל כדאי שקצת תכיר יותר דברים מהמעגל הראשון ותבין שהעניין קצת יותר מורכב ונסתר ממה שאתה חושב...
אכן הוא לא רצה שידעו מה השקפתו. ואולם ייתכן מאוד שמרן הגר"מ צדקה והגר"א א"ש ועוד בטוחים בכך שלא היה מהציוה"ד, אך אין זה אומר כלל שאכן כך היה. וכן להיפך.
כדאי לבדוק דברים ולבררם לפני שאומרים. ואכמ"ל.
אם אני מבין נכון, הרב כתב מכתב להצביע למפלגה דתית, ואם נכון הדבר, זה מענין שלא אמר להצביע למפלגה חרדית.גם חבר הכנסת נחום לנגנטל מהמפד"ל התייחס למכתבו של הרב ולפיו יש להצביע למפלגה דתית לכנסת.
הם הבריסקר של המזרחי [גם ביחס לזרםהחרדי ספרדי-עמך הם מחמירים כיפה גדולה הלכות כמו מרנא הבא"ח וכו']הדיון הזה קצת מוזר בעיניי.
כשהרב מרדכי אליהו נולד, לא היו שני ציבורים שהיית חייב להשתייך לאחד מהם, זה נוצר אחר כך.
היו אנשים שבמהלך השנים בחרו להשתייך במובהק לציבור זה או אחר, והיו שבחרו שלא להכנס לזה.
הרב אליהו לדוגמא בחר לא להשתייך לאף אחד מהם. את החלטותיו הוא החליט בעצמו ולא היה כפוף למוסכמות או לקודים חברתיים מסויימים
(באופן כללי, זה יכול לפטור "בעיות" כשבאים לסווג רבנים. למשל, הרב צבי פסח פרנק היה חרדי בארחות חייו, מהיישוב הישן, אבל היה בעד היתר מכירה ושמח בהקמת מדינת ישראל. איך זה? בימינו רב ביישוב הישן לא יכול לעשות זאת. אלא שהגרצפ"פ נולד לפני שהגבולות בין הציבורים נהיו מוצקים ונוצרו כללים מה צריך ללבוש ומה מותר לחשוב)
[עוד נקודה שנראה לי שרמז "אמת וצדק" אבל לא פירט מספיק, שיש בתוך הציבור שחובש כיפה סרוגה כמה תתי-ציבורים, ותלמידי הגר"מ אליהו שם אינם קשורים לתומכי המפד"ל שם]
כל מילה בסלע.הדיון הזה קצת מוזר בעיניי.
כשהרב מרדכי אליהו נולד, לא היו שני ציבורים שהיית חייב להשתייך לאחד מהם, זה נוצר אחר כך.
היו אנשים שבמהלך השנים בחרו להשתייך במובהק לציבור זה או אחר, והיו שבחרו שלא להכנס לזה.
הרב אליהו לדוגמא בחר לא להשתייך לאף אחד מהם. את החלטותיו הוא החליט בעצמו ולא היה כפוף למוסכמות או לקודים חברתיים מסויימים
(באופן כללי, זה יכול לפטור "בעיות" כשבאים לסווג רבנים. למשל, הרב צבי פסח פרנק היה חרדי בארחות חייו, מהיישוב הישן, אבל היה בעד היתר מכירה ושמח בהקמת מדינת ישראל. איך זה? בימינו רב ביישוב הישן לא יכול לעשות זאת. אלא שהגרצפ"פ נולד לפני שהגבולות בין הציבורים נהיו מוצקים ונוצרו כללים מה צריך ללבוש ומה מותר לחשוב)
[עוד נקודה שנראה לי שרמז "אמת וצדק" אבל לא פירט מספיק, שיש בתוך הציבור שחובש כיפה סרוגה כמה תתי-ציבורים, ותלמידי הגר"מ אליהו שם אינם קשורים לתומכי המפד"ל שם]
אמת...האחרון שיכול להתיימר לומר שהכיר את מרן זה הרב אבינר... והמבין יבין.
הדיון הזה קצת מוזר בעיניי.
כשהרב מרדכי אליהו נולד, לא היו שני ציבורים שהיית חייב להשתייך לאחד מהם, זה נוצר אחר כך.
היו אנשים שבמהלך השנים בחרו להשתייך במובהק לציבור זה או אחר, והיו שבחרו שלא להכנס לזה.
הרב אליהו לדוגמא בחר לא להשתייך לאף אחד מהם. את החלטותיו הוא החליט בעצמו ולא היה כפוף למוסכמות או לקודים חברתיים מסויימים
(באופן כללי, זה יכול לפטור "בעיות" כשבאים לסווג רבנים. למשל, הרב צבי פסח פרנק היה חרדי בארחות חייו, מהיישוב הישן, אבל היה בעד היתר מכירה ושמח בהקמת מדינת ישראל. איך זה? בימינו רב ביישוב הישן לא יכול לעשות זאת. אלא שהגרצפ"פ נולד לפני שהגבולות בין הציבורים נהיו מוצקים ונוצרו כללים מה צריך ללבוש ומה מותר לחשוב)
[עוד נקודה שנראה לי שרמז "אמת וצדק" אבל לא פירט מספיק, שיש בתוך הציבור שחובש כיפה סרוגה כמה תתי-ציבורים, ותלמידי הגר"מ אליהו שם אינם קשורים לתומכי המפד"ל שם]
תלמידי מרן הדת"ל הינם חרדלי"ם. אולי לא הבנת את הנקודה.הדיון אינו על הרב שמואל אליהו, והוא לא מדד לדעת אביו, בדיוק כמו בנו של הרב שך, או הרב אברהם יוסף ששירת בצה"ל.
הדיון הוא על הציבור הד"ל שהתנער מהגר"מ אליהו, והגר"מ עצמו שהביע דעה שונה מהם.
במשך הזמן הציבור הדתי לאומי הולך ונכחד, חלק הופכים למסורתיים וחלק הופכים לחרדים (חרד"לים).
בזמנו של הרב מרדכי אליהו היה ציבור דתי לאומי אחד, שהצביע מפד"ל ושלח את ילדיו לחינוך מעורב.
החרד"לים הם צדיקים גמורים אבל עדיין השקפת עולמם שונה מהציבור החרדי, השירות בצה"ל אצלם הוא מעל הכל, ולכן השקפתו של הגר"מ אליהו לא עולה בקנה אחד גם איתם.
באתר כיפה מתפתל הרב שמואל אליהו בניסיון לתווך את דעת אביו לקהל הסרוג.
תלמידי מרן הדת"ל הינם חרדלי"ם. אולי לא הבנת את הנקודה.
וכן בנו הגר"ש הוא חרד"ל לכל דבר ועניין.
זה כבודו החליט מבינתו הרחבה ללא שום ידע במציאות עצמה.אכן. ועדיין השקפתם שונה.
מכיר דבריו מקדמת דנא. אני לא טוען מאומה. אך אני טוען שאין לטעון, כי אין לדעת!כמדומה שלא קראת את דבריו [אא"כ אתה טוען שהגר"מ אליהו כן היה ציוני נלהב...]
הרבה לא יודעים כי לולי מרן ייתכן ומוסדות אהבת שלום לא היו קיימים כיום…יש הסרטה ידועה של הגר''י הלל שליט''א, שמספיד ומשבח מאוד את הגר''מ אליהו, במשך יותר משעה ! הוא מדבר שם גם על כללי הפסיקה ועוד, מאוד מעניין.
כמודמה שכבר עלה בעבר בפורום.
יש הסרטה ידועה של הגר''י הלל שליט''א, שמספיד ומשבח מאוד את הגר''מ אליהו, במשך יותר משעה ! הוא מדבר שם גם על כללי הפסיקה ועוד, מאוד מעניין.
כמודמה שכבר עלה בעבר בפורום.
לאור כל זה, מוזר שהוא אף פעם אינו מזכירו בספריו [וגם ההספד הנ"ל נשמט מספרו רוח הי"ם]הרבה לא יודעים כי לולי מרן ייתכן ומוסדות אהבת שלום לא היו קיימים כיום…
כמדומני שהגר״י הלל אומר זאת בשיחה הנ״ל