באנר תרומה

רבי מאיר מאזוז זצ"ל

ממזרח שמש

חבר חדש
הצטרף
27/12/24
הודעות
72
מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז זצ"ל נולד בתוניס בי"ג ניסן תש"ה כבן בכור לאביו הגאון רבי מצליח מאזוז הי"ד, שהיה דיין, ממנהיגי יהדות תוניסיה, ומייסד "ישיבת כסא רחמים" שם, ואמו מרת כמסאנה ע"ה לבית מאזוז.

כשהבחין אביו בכישרונותיו הבולטים וגאונתו של של בנו הבכור רבי מאיר, כבר בגיל חמש, כך מספרים, כבר ידע מאיר את חמשת חומשי התורה בעל פה. בגיל שבע התעקש אביו שהוא יוכנס לכיתת לימוד הגמרא, שבה היו נערים בגיל 12.

בבחרותו למד בישיבת "חברת התלמוד" אצל הגאון רבי יצחק בוחניך זצ"ל ואצל הגאון רבי יוסף סוסו הכהן זצ"ל. בגיל 17 החל ללמד בישיבת "אוהל יוסף יצחק" של חב"ד בתוניס.
בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו רבנית אסתר לואיזה ע"ה, אביו רבי מצליח הי"ד נרצח בשנת תשל"א על ידי מתנקש מוסלמי עלה יחד עם אחיו הרבנים צמח ורחמים לישראל ובאותה שנה הקימו בבני ברק את "ישיבת כסא רחמים" להחזיר עטרה ליושנה. כיום מוסדות הישיבה כוללים מעונות, גני ילדים, תלמודי תורה, בית ספר לבנות, סמינר, ישיבות קטנות, ישיבות גדולות, כוללים ברחבי הארץ.

ברבות השנים הקים יחד עם אחיו את "מכון הרב מצליח" המוציא לאור סידורי תפילה, תהילים, תיקון קוראים לפי שיטת הדקדוק והנוסח של ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצ"ל, וכן ספרים תורניים של רבנים ספרדים.

לפני למעלה משלושים שנה ראש הישיבה זצ"ל היה במצב קשה מאוד לאחר שנפל מביתו עת חזר בלילה לביתו והבית היה סגור. ראש הישיבה היה מאושפז במצב קשה מאוד ובחסדי שמים שב לאיתנו.

הגר"מ מאזוז זצ"ל חיבר ספרים רבים וכבר בנעוריו חיבר פירוש מקיף לפיוטו של ר' יהודה הלוי "מי כמוך", הכולל מלבד פירוש העניין גם מקורות מהתנ"ך.

שיעוריו של ראש הישיבה זצ"ל הפכו לשם דבר, בשיעוריו היה מרבה לשלב חידודי לשון וראשי תיבות שקנו את לב הקהל, הגר"מ מאזוז זצ"ל היה מרבה להתייחס לנושאים שעל סדר היום ובלשונו הקולחת העבירה למאות אלפים.

הגר"מ מאזוז נודע בגאונותו העצומה גם מספרי ידע כלליים הוא לא משך את ידיו. מקורביו סיפרו בעבר אך לא הסכימו לפרט אילו ספרים בדיוק, רק אמרו שהרב "קורא הכול". "הרב היה סקרן ותאב ידע, בולע ספרים", אחר התלמידים שמאחוריו שעות של שיחה עם הרב מאזוז סיפר. "הוא בקי במגוון תחומי מדע, שאותם למד בצורה עצמאית".
בהיסטוריית העמים ברמה של דיוק בתאריכים. הרב מאזוז היה פשוט קורא במהירות, ויש לו תפיסה מהירה מאוד". לצד היכרותו עם כתבים מדעיים, הרב מאזוז העריך את הרפואה האלטרנטיבית, והיה ממליץ על פנייה אליה.

קשר מיוחד היה לו עם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שהיה מגיע רבות לישיבת 'כסא רחמים' למסור שיעורים במקום.

ביחותיו בישיבה אין שיחה שהרב זצ"ל לא היה מזכיר את החובה להיות אמיתי. "הכנות הייתה מאוד חשובה לו, והוא כל הזמן היה מבקש לא להתחשב ב'מה יאמרו" סיפרו התלמידים.
פעם באמצע שיחה, דפק פעם על השולחן וקרא "שקר שנאתי ואתעבה" וכך גם פעל תמיד כשהוא נצמד לאמת.

הרב מאזוז הקפיד מאוד על ההברה הספרדית המדויקת של אותיות השפה העברית, בעיקר בתפילה ובקריאת התורה, וההנחיל ולשמר אותה בשיעוריו ובספריו.

בחייו שיכל את בתו האישה הצעירה מרת עדנה גאולה מאזוז ע"ה שנפטרה בגיל 43.
 
כשהבחין אביו בכישרונותיו הבולטים וגאונתו של של בנו הבכור רבי מאיר, כבר בגיל חמש, כך מספרים, כבר ידע מאיר את חמשת חומשי התורה בעל פה. בגיל שבע התעקש אביו שהוא יוכנס לכיתת לימוד הגמרא, שבה היו נערים בגיל 12.
הוא מספיק גדול בלי גוזמאות ופיברוקים
 
הוא מספיק גדול בלי גוזמאות ובפירוקים

בדורנו זה נשמע גוזמא, אבל תדבר עם הזקנים שהיכירוהו, אני דיברתי, ואמרו לי דברים מעין אלו.

ומי שמכיר את הזקנים הטוניסאים - הם לא חשודים על גוזמאות. בכלל לא.
 
הוא מספיק גדול בלי גוזמאות ובפיברוקים
שתדע שאמנם זה נשמע דמיוני,
אבל הוא סיפר על עצמו דברים שקשה להבין, הקב"ה חנן אותו בכישרונות עצומים ובלתי מצויים
למשל העיד ע"ע שלא שכח כלום מגיל 11 חודש
וזכר את הבלטה שעמד עליה פעם ראשונה בתוניס בגיל 11 חודש ואביו ואימו שחקו וכל כיו"ב,
כישרונותיו היו ללא ספק מיוחדים במינם
הגר"ש עמאר סיפר - שמעתי בעצמי בדרשה
כשפנו אליו נשיאי אוניברסיטאות בתור רב ראשי שלדעתם בכל כמה שנים חסר שניה מהשעון ויש לזה השלכות וכו'
הביא את השאלה להנאמ"ן ופתר את הבעיה בצורה מתמטית באופן שכל החילונים הגדולים והפרופסורים לא האמינו.
אפשר לראות את היבול הגדול של תורתו, בכל הנושאים העצומים בלתי נתפס
הייתי בביתו וא' מבני הבית הראני קיר שלם!!! של ספרים שיש לו עליהם הגהות שעדיין לא הועתקו!
היה גאון מבהיל ללא ספק.
 
עיני עיני יורדה מים על שבר בת עמי,

כי רחק ממני מנחם משיב נפשי,

מרן זיע"א היה לנו למשיב נפש!

כל דבריו, כל מילה שלו היתה כמים קרים על נפש עייפה,

זכורני בשנים שעוד היה משמש מפעם לפעם כש"ץ, הוא לא היה מפייט, והוא לא היה עושה מנגינות מיוחדות,

אבל לשמוע אותו אומר את מילות התפילה - זה משהו לא מעלמא הדין! כזו פשטות, כבן המתחטא לפני אביו ממש,

כמה פעמים ניגשתי אליו לבקשת ברכה או עצה, איזו רגישות! איזו אהבת ישראל! שאל, התעניין בעדינות, ברוך, כמו אבא לבנו!

אוי מי יתן לנו תמורתו! יתומים היינו ואין אב!
 
נקודת האמת בלי כחל ושרק.
בריחה מכבוד באמת ולא בכאילו.
לפני כמה שנים סיפר לי מישהו שהוציא קונטרס של שמועות ממנו,
שלפני שהדפיס הביא למרן לעבור על מה שכתב,
ומרן ראה שמכנה אותו שם בשם 'מרן' ומחק לו בכל מקום את ה'מרן',
לאחר מכן אמר לו אם אתה כותב מרן אז אל תוציא... אני לא מרן!
 
אין ספק שהיתה לו הלויה של אדם גדול ממש.
רבבות עם, איני יודע לאמוד.
אבל דמעות כאלו אצל ציבור כ"כ ענק לא רואים רק אצל גדולים אמיתיים.
ובפרט שהיה מהנעלבים ואינם עולבין וכו'.
ממש הגיעו מכל קצוות הציבור. מליטאים וחסידים ועד דת"ל.
 
ענוותנותו של הרב מאזוז הותירה רושם עמוק על החזן כפיר פרטוש, שסיפר על התנגדותו לכבוד ולתארים:
"הוא ביקש ממני להפסיק לקרוא לו מרן. אמר, 'תפסיקו, זה לא מתאים, קראו לי הרב, כבוד הרב, לא יותר", ציטט פרטוש, והוסיף: "הייתי מתבייש לקרוא לו כבוד הרב, הרגשתי שאני ממעיט בתואר".
הוא סיפר גם על התנגדות הרב לרב מקדים לפני שיעוריו, והציע במקום זאת שירה: "הוא אמר, 'מה, אני הרב עובדיה? תביאו מישהו שישיר כדי ללוות את השבת בשירה".
מקור
 
הגר"מ זצ"ל היה ענק שבענקים הן מבחינת עיון והן מבחינת ידע.
וגדלות במידות אין צורך בכלל לומר למי שהיה קורא את הדרשות שלו בבית נאמן.
איזו ענווה הייתה לו. איזו כנות. הפסדנו.
לא פחד בכלל להוציא סדרה של ספרים מגדולי ישראל, סדרה נפלאה שכשאני קורא בה חוץ ממה שהיא מרתקת בצורה יוצאת דופן, אני נפעם מעצם ההעזה להוציא סדרה כזו שלא עוסקת בתורה עצמה באופן ישיר בלי לחוש ממה יאמרו.
למשל העיד ע"ע שלא שכח כלום מגיל 11 חודש
נראה לי הגזמה, כמה פעמים בדרשות אמר בלי להתבייש ששכח, ויותר מזאת שבכלל לא בוש מלומר את זה.
 
המספרים שלא חלמתם של מרן הנאמ"ן!!!!

הספרים, התלמידים, השיעורים ואלפי התשובות שהשיב לשואליו בכתב יד.

80
שנות חיים להאיר עיני ישראל.

63 שנה של הרבצת תורה! החל מגיל 17 לימד והעמיד תלמידים הרבה.

50 שנה של סבל וייסורים מאז שנפל מקומה שלישית.

עשרות סניפים ברחבי הארץ של מוסדות תורה והוראה, שהוקמו על ידו ובברכתו.

אלפי תלמידים רבנים פוסקי הלכות שגדלו על ברכיו מהם מאות שמכהנים בקהילות רבות בארץ ובחו"ל.

3100 שיעורים מוקלטים בוידאו לצפייה בכל השיעורים של הרב

3600 תשובות שהשיב לשואלים באופן אישי. לקריאת כל התשובות

32 ספרים שיצאו לאור ועוד כפול מזה בכתבי יד. לחנות ספרי הרב



רשימת הספרים של הרב:

  • (שלשה כרכים) שו"ת בית נאמן - שאלות ותשובות בהלכה .
  • (ארבעה כרכים) חומש בית נאמן - חידושים על החומשים בראשית ושמות ויקרא ומפרשיהם, כולל בירורי נוסחאות בתרגום אונקלוס, וקונטרס טעמי המקרא .
  • (שלושה כרכים) שו"ת מקור נאמן - אלף שאלות ותשובות קצרות בכל כרך, בהלכה, בהשקפה ועוד (שלושה כרכים, הראשון יצא גם בצרפתית).
  • (שישה כרכים) ארים נסי - ספר חידושים (בעקבות הנלמד בישיבתו). על מסכת יבמות כולל מבוא רחב על אופן ההגהות הנכון וחוברת תיקונים הגהות והוספות. על מסכת גיטין, כולל מבוא רחב על דרכם של רש"י והרמב"ם, ועל מסכתות בבא מציעא, פסחים וכתובות וקידושין .
  • לא תשיך - על פרק "איזהו נשך" (בבא מציעא).
  • חידושים על מסכת קידושין - נדפסו בספר הזיכרון "עט הזמיר" (לכבוד הילולת אביו בשנת התשפג יצא ספר עם חידושים למסכת. ראה לעיל ארים נסי).
  • חידושים על מסכת שבת (פרק כירה) - נדפסו בספר "שלשה ספרים נפתחים" בשם בית נאמן (נכללו בספר חידושים מעוד שניים מרבני הישיבה: הרב משה לוי והרב מיכאל סיגרון).
  • אמת קנה - חידושים על תהילים.
  • אסף המזכיר - קונטרס ובו כ-1,000 מערכות וכללים בגמרא ובפוסקים לפי סדר אלף בית.
  • קובץ מאמרים - מאמרי השקפה ומוסר (שני כרכים).
  • ה' נסי - חלק א על הגדה של פסח, חלק ב על הלכות וענייני חג הפסח.
  • סנסן ליאיר - על ענייני פורים.
  • סלת נקיה - על קידוש החודש.
  • דרכי העיון (מאמרים בשיטת הלימוד) - על שיטת העיון הספרדית, וכן קונטרס דרכי הלימוד הורחב בשנת התשפג.
  • לאוקמי גרסא - הגהות והערות על סדר התפילה.
  • הגהות והערות על תרגום אונקלוס לתורה המכונות גם הם "לאוקמי גרסה".
  • שואל ומשיב - שאלות ותשובות שנועדו ללמד את דרך כתיבת השו"ת. פורסם כמדור בירחון "אור תורה".
  • שרשים ומסורת ביהדות תוניסיה.
  • מגדולי ישראל - אסופת מאמרים בתולדות גדולי ישראל ושיטתם בהלכה ובלימוד, מהראשונים ועד אחרוני זמננו, ה'תשע"ו-ה'תשע"ח (ארבעה כרכים).
  • כסא המלך - חידושים על הרמב"ם, כולל "אגרת המוסר" לרמב"ם.

כמו כן פרסם מאמרים, שו"ת והערות רבות בירחון "אור תורה". מקבץ שיעוריו המתפרסמים בעלונים בכל שבת יצאו לאור בספר "השיעור" (חלק א ה'תשע"ו).
 
ביקש לומר את הפיוט "בן אדמה" של האבן עזרא.

בֶּן אֲדָמָה יִזְכֹּר בְּמוֹלַדְתּוֹ

כִּי לְעֵת קֵץ יָשׁוּב לְיוֹלַדְתּוֹ

“קוּם וְהַצְלַח!” אִמְרוּ לְבֶן חָמֵשׁ

מַעֲלוֹתָיו עוֹלִים עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ

בֵּין שְׁדֵי אֵם יִשְׁכַּב וְאַל יָמֵשׁ

צַוְּארֵי אָב יִקַּח לְמֶרְכַּבְתּוֹ.

מַה תְּאִיצוּן מוּסָר לְבֶן עֶשֶׂר?

עוֹד מְעַט קָט יִגְדַּל וְיִוָּסֵר

דַּבְּרוּ לוֹ “חֵן חֵן” וְיִתְבַּשֵּׂר

שַׁעֲשׁוּעָיו – יוֹלְדָיו וּמִשְׁפַּחְתּוֹ.

מַה נְּעִימִים יָמִים לְבֶן עֶשְׂרִים

קַל כְּעֹפֶר דּוֹלֵג עֲלֵי הָרִים

בָּז לְמוּסָר, לוֹעֵג לְקוֹל מוֹרִים

יַעֲלַת חֵן חַבְלוֹ וּמַלְכֻּדְתּוֹ.

בֶּן שְׁלשִׁים נָפַל בְּיַד אֵשֶׁת

קָם וְהִבִּיט – הִנּוֹ בְתוֹךְ רֶשֶׁת!

אִלְּצוּהוּ סָבִיב בְּנֵי קֶשֶׁת

מִשְׁאֲלוֹת לֵב בָּנָיו וְלֵב אִשְׁתּוֹ.

נָע וְנִכְנָע מַשִּׂיג לְאַרְבָּעִים

שָׂשׂ בְּחֶלְקוֹ – אִם רַע וְאִם נָעִים

רָץ לְדַרְכּוֹ וַיַּעֲזֹב רֵעִים

עַל עֲמָלוֹ יַעְמֹד בְּמִשְׁמַרְתּוֹ.

בֶּן חֲמִשִּׁים יִזְכֹּר יְמֵי הֶבֶל

יֶאֱבַל כִּי קָרְבוּ יְמֵי אֵבֶל

בָּז בְּעֵינָיו אֶת כָּל יְקָר תֵּבֵל

כִּי יְפַחֵד פֶּן קָרְבָה עִתּוֹ.

שַׁאֲלוּ: מֶה הָיָה לְבֶן שִׁשִּׁים?

אֵין בְּעֵצָיו בַּדִּים וְשָׁרָשִׁים

כִּי שְׂרִידָיו דַּלִּים וְנֶחְלָשִׁים

לֹא יְקוּמוּן אִתּוֹ בְמִלְחַמְתּוֹ.

אִם שְׁנוֹתָיו נָגְעוּ אֱלֵי שִׁבְעִים

אֵין דְּבָריו נִרְאִים וְנִשְׁמָעִים

רַק לְמַשָּׂא יִהְיֶה עֲלֵי רֵעִים

מַעֲמָס עַל נַפְשׁוֹ וּמִשְׁעַנְתּוֹ.

בֶּן שְׁמֹנִים טֹרַח עֲלֵי בָנָיו

אֵין לְבָבוֹ עִמּוֹ וְלֹא עֵינָיו

בוּז וְלַעַג לִבְנוֹ וְלִשְׁכֵנָיו

רֹאשׁ בְּכוֹסוֹ גַּם לַעֲנָה פִתּוֹ.


אַחֲרֵי זֶה כַּמֵּת יְהִי נֶחְשָׁב

אַשְׁרֵי אִישׁ נֶחְשָׁב כְּגֵר תּוֹשָׁב

אֵין בְּלִבּוֹ רַעְיוֹן וְלֹא מַחְשָׁב

רַק בְּאַחְרִית נַפְשׁוֹ וּמַשְׂכֻּרְתּוֹ.
ולחשוב שהוא ציוה כך לפני 7 שנים...
 
התמונה האחרונה | מרן הגר"מ מאזוז זצוק"ל (קשה לכתוב את זה), מברך את אחד מנכדיו, בבית החולים מעייני הישועה שם אושפז בטרם הועבר לביה"ח בלינסון. (יוחאי דנינו)
1745159624958.png
 

קבצים מצורפים

  • 1745159596585.png
    1745159596585.png
    754.1 קילובייט · צפיות: 11
ראשי תחתית